Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!

Nizzen

Anbefalte innlegg

Angreretten har gått ut på resten, men ikke minnet så jeg blir nok nødt til å bytte minne for å sende inn hovedkortet og få nytt for så å kanskje være like langt når jeg får tilbake er helt døfødt. Hvis jeg bytter minne så kan jeg teste og kun sende inn hovedkort hvis det fremdeles er feil. Litt dumt om et såppas dyrt minnesett blir liggende i en skuff.

Skulle egentlig ikke ha Blade men de 12 GiB OCZ Platinum som jeg skulle ha fikk jo en ekstrem leveringstid.

Får bestille meg 12 GiB Corsair 1600MHz 7 7 7 20, for det er kommet inn i dag.

EDIT: Ja det funker med HT på stock men også med minnet klokket til 1866 7 8 7 24.

Med alt på default funker BCLK opp til 138, tryner på 139. Med minnet klokket så trynet det på 136.

Hvis du kan sjekke hvordan spenningsjumperene dine står så hadde det vørt fint. Det er det tre jumperne under PCI-E 1. (Øverste slotten).

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg husker feil, det jeg mente var jumpere for "CPU FSB Select" mine kom med FSB 1333 mens i manualen står det at default er "by CPU".

Så langt har jeg bare stabilt 3.6 GHz.

4 GHz feiet etter ca 30 minutter.

occt3600.jpg

Egentlig så blåser jeg i 4 GHz bare jeg får hovedkort/minne uten bugs og hyperthreading. Uten hyperthreading kunne jeg liksågodt satt inn en q9650 i gamlemaskina for den var veldig stabil.

Ytelsesmessig er jeg i mål nå for jeg har regnet om binærtall til desimaler og satt kjerneaffinitet på programene mine, men det hjelper så lite når systemet ikke virker som det skal.

EDIT: Stilig minnekjøler det der Amentia.

Jeg lurer på om jeg kanskje burde skaffe noe skarpere kjøling for jeg lurer på om ikke Noctuaen er en liten smule oppskrytt. Altså, den er ikke dårlig men det er litt lite varmerør i den og spørs om rillene i toppen er optimale. Tror ikke den greier å transportere bort nok varme fra CPU. Ser de skarpeste på luft har TRUE 120 med lappet base. Mulig det bare så slik ut pga refleksjoner osv, men så ut som varmesprederen min var langt fra rett. Mulig det er normalt, men den første kjernen min blir noen grader varmere enn resten. Jeg fikk en del lavere temperatur etter at jeg remonterte kjøleren og hadde på mindre pasta. Kan godt være det er for mye nå også (ca 1/4 ert). Får ikke se det før jeg demonterer igjen. Skal ikke store mengdene til før det blir for mye. Det kan se lite ut men det sklir godt utover når det kommer under press.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Den var søt X-sopp!

Men si meg, blir disse moderne fancy DDR1800/2000 brikkene vesentlig mye varmere enn 1600Mhz? (@1,65V)

Med BIOS 6/19 (siste ofisielle) så blinker LED 88 = RMA når jeg skrur på. Riktignok starter det opp etter litt når hyperthreading er av og det går an å laste os og bruke systemet. Med hyperthreading på så henger den på 141 BCLK med kode 94 og når man trykker reset så skrur den seg av og 88 blinker.

Tror ikke 88 blinket med beta BIOS 7/27, det blinket 88 med den BIOSEN som fulgte med og 6/19 som jeg har nå. Det har vært problemer her fra første stund. BCLK 145 nektet i fra første stund og det er en moderat clock på 2900 GHz, det er vel omtrent slik som med turbo på ved stock. Selvfølgelig skal dette starte. Det har det aldri gjort.

Det burde starte, men selv om Turbo sant nok kjører CPU frekvensen opp i 2,9Ghz forblir BCLK på 133, så blir jo noe litt annet.

Men det høres jo unektlig litt snodig ut dette her, og jeg lurer på, har du tilgang til informasjon om hva disse feilkodene du kommer med står for? :)

Lenke til kommentar
Jeg må prøve å finne ut av den jumperen, for hvis den egentlig skal stå slik det står i manualen så kan jo dette skape krøll.

Ja, det er OCZ jeg har nå. Blade 2000 MHz 7 8 7 24.

Er det ikke de brikkene som har de modulene som OFTE dør uten grunn? Hvis noen kommer inn og bekrefter det ville jeg testet alle 3 brikkene hver for seg, dersom du ikke allerede har prøvd det.

Lenke til kommentar

Jepp, det er de brikkene som ofte dør. Jeg vet ikke om jeg testet alle tre, men jeg testet iallefall en brikke med 2 av de.

Har dobbelsjekket nå og ser ut som alle jumprene står rett.

Jeg er litt rådløs nå. Antagelig så er det minne eller hovedkortet, men så vanskelig å velge hva jeg skal bytte inn. Sitte der som en klovn om det kommer nytt hovedkort og minnet fortsatt er klikk. På den annen side vil jeg gjerne ha Blade-minnet dersom hovedkortet er klikk :p Kjenner ingen her rundt som har ddr3 å låne meg heller.

pcp160: jeg har 120mm vifte over minnet men de er knapt lunkne. I motsetning så var mine ddr2 1000 veldig varme. Dog gikk de på 2-2.3v.

Lenke til kommentar

Ok, men hvis code 88 er "general failure -return møkka" så er jo det en fordel at denne lyser ved boot. Det kan jo som andre har nevnt bli en utfordring å få RMA på grunnlag av skuffende BCLK og dårlig klokkeegenskaper, men lyser det en feilkode manualen sier er RMA bør du jo definitivt ha gode muligheter.

De andre kodene, er ukjent eller?

Takk for svar om minne, var bare litt nysgjerrig på om det var noe stort hopp her.

Har ellers samme erfaring med noen gamle DDR2-1000Mhz jeg også MrNilsen. De blir rett og slett svinvarme, mens de nåværende DDR3 1600 holder seg på overaskende lav temperatur. :)

Lenke til kommentar

Så vidt jeg husker blinket ikke 88 med den siste beta-biosen men det gikk likevel ikke an å kjøre ht.

-Prøvd med alle 3 minnebrikker alene.

-Blåsjerm 1 sekund etter Windows laster dersom raidfunksjonen er på.

-Poster med HT=on og over stock BCLK dersom raidfunksjonen er på men blir blåskjerm sekundet etter at Windows begynner å laste.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Kode 88 betyr at noe er gæli HELT i starten. Kan godt være CPU

Har Nilsen fått et "Theo kort" ?

(Ref. saken til Theo343 og Netshop tidligere i år. Bøyd pinne i sokkel, vanskelig å oppdage)

Lenke til kommentar
...

-Blåsjerm 1 sekund etter Windows laster dersom raidfunksjonen er på.

-Poster med HT=on og over stock BCLK dersom raidfunksjonen er på men blir blåskjerm sekundet etter at Windows begynner å laste.

Har ikke fulgt med i hele diskusjonen men, blåskjerm/reboot når raid er på betyr som oftest at du ikke har installert raid drivere i Windows.

(dvs velge raid mode før du installerer)

Lenke til kommentar

Hvilket minne skal jeg kjøpe?

Begge settene koster i underkant av 1400,-

Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB

Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL8-8-8-24, for Core i7

eller

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL7

Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL7-7-7-20, 1T, for Core i7, 1.65v

andre forslag?

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...