Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!

Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm.. Da tror jeg at jeg kanskje burde revurdere litt, hehe. :p

Du kjører forresten med HT på? Tror også jeg har endel å gå på når det gjelder volten. Har satt CPU på 1,24V nå og QPI på 1,24, men har sett flere som er under dette. Men 10 graders forbedring får jeg nok ikke nei. Kanskje jeg skal snu kjølern, og legge ei stripe jeg og. :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

60 grader under Prime er lavt, ja. Jeg har 79/80 grader som maks ved Prime (2 timer) ved 20 grader romtemp (TRUE og [email protected], 1.22v). Påsmøring av goop med kredittkort metoden (tynt lag over hele). Det varierer forøvrig med 12 grader kjernene imellom.

Som Theo nevner gir montering av kjøler på tvers av kjerner lavere temp. Hos meg sank det fra ca 86/87 grader til 79/80.

Skal ha opp maskina igjen litt seinere på høsten (montere Thermalright kjøling av HK'et) og skal da prøve å "goope" med stripe medoden.

Note; Med 79/80 menes 79 grader 99% av tiden under prime, men tipper opp til 80 innimellom.

Lenke til kommentar

Blir interessant å se om du får forskjell i temp med annen goop metode, uansett sikkert marginalt :). Om det blir likt er det jo enklere med en stripe. Hvis det er AS5 må den også kjøres inn i 200 timer først med av og påslått maskin jevnlig før man ser den endelige tempen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

AS5, ja. 200 timer ... gee!

Nå vet jeg ikke om det blir helt riktig å sammenligne før/etter temps på CPU. Kjølinga som skal på HK'et (SB,NB & PWR) vil (forhåpentlig) gi lavere temp rundt nedre halvdel av CPU kjøler så det vil muligens påvirke litt.

Grunnen til byttet av HK kjøling er primært "problemer" med NB tempen. Den generer en del varme som nå siger opp i CPU kjøleren (NB på sitter jo rett under cpu når kortet er i kabinettet).

Lenke til kommentar
Kjøpte en i7 920 sammen med en Thermalright Ultra 120(sort) og 2stk 120mm mist vifter som står i push/pull. Jeg vet ikke hva som er vanlig temperatur i idle eller under stress med syns tallene virket litt høye?. Tror neppe jeg tør å klokke den da?. Hadde håpet å klokke opp til 3.6ghz når jeg valgte denne kjøleren, men det går kanskje ikke?. Kan dere se over tallene i testen?. Jeg brukte realtemp 3.00 og prime95 for å teste. Viftene står på full guffe og temperaturen i rommet var 25c.

Det trenger ikke bli varmere enn dette selv ved 3,6GHz overklokk. Mest sannsynlig kjøres spenningen på prosessoren _alt_ for høyt som standard. Dermed blir det mye varmere enn det trenger å være. Du skal ikke se bort fra at du kan kjøre stabilt på 3,6GHz med den spenningen du allerede har. Og da vil temperaturen bli minimalt høyere grunnet den økte frekvensen.

Du taper i alle fall absolutt ingenting på å prøve. 67 grader er _ingenting_ for en slik prosessor.

Jeg har forsiktig prøvd å overklokke litt nå bare ved å skru BCLK fra 133 til 150. ([email protected]). Systemet fungerer fint men temperaturen er da på 72c etter 10min i prime95. Jeg leser jo om folk som har ikke har mer enn 60c ved full last i flere timer med prime. Jeg bruker jo Thermalright sin True kjøler med 2 stk 120mm vifter i push\pull så det bør jo være bra nok?. Hva skal jeg gjøre for å få temp ned?. Jeg bruker vifter fra Mist på cpu kjøler, men bør kanskje bruke feks Noctua sine vifter da de flytter mer luft. Jeg har også tenkt å kjøpe nytt kabinett da det kanskje blir litt varm i mitt. Jeg liker jo det jeg har fra Lian Li så regner med å gå for ett av disse igjen som har bedre kjøling. problemet er at det koster 4000kr for det jeg vil ha med 4 stk 120mm vifter og 2stk 80mm vifter, om jeg kan bruke pengene på noe annet for å få temp ned vil jeg heller det. Vannkjøling??. Noen tips?, kan det være så enkelt som at kjøleren er feilmontert?. Jeg har ikke gjort det selv så kan spørre gutta på digitalimpuls om de kan smøre på en annen type pasta og montere kjøleren på nytt??..??

Endret av fei
Lenke til kommentar

@ fei: du kan prøve og sette ned vcore :) prøv 1.18v eller 1.20v eller gå oppover hvis systemet fryser BSOD osv

også meg:

hvor høyt er det trygt og sette opp VTT? har den på 1.33v (i bios har jeg også 1.30v på vcore, 3.70 ghz noe høyere og jeg må ha mer VTT :-/)

også viser CPU-Z at jeg har 3885 MHZ når jeg har 3.70ghz i BIOS, og ca 1.26v vcore i CPU-Z og 1.30v vcore i bios. hva burde jeg stole på?

Endret av Submit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...