Giallorossi Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Med Core i7-hatere mener jeg Ourasi og Giallorossi som har gjort sitt beste for å sette tvil på mine dokumenterte resulter på en flott Core i7 overklokk , og når jeg ba dem å dokumentere sine egne resulter, forsvant de. Hvis du leser litt vil oppdage at de benytter enhver anledning til å sette tvil til core i7. Normale folk vil bli glad når de ser gode overklokkings resultater, men disse 2 har blitt forbanne av mine flott resultater og prøvde sitt beste for å sette tvil på den med sine "forslag" om alternative test metoder. Om du ikke skjønner det, driter jeg i. Har tanken streifet deg at omtrent alle er imot det du sier? Jeg setter pris på dine bidrag ved å gi ut resultater av din overklokk, men at jeg er missunlig er rett og slett bullshit, jeg har pengene til det, men dessverre så er en Pc for meg mye mer enn bare ytelse, hvis du enda ikke har skjønte det så sitter jeg per dags dato på en E1200 (Overklokket til 3.35), det burde si sitt om mine krav til en CPU. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Testet LinX (4096mb) og Prime Large på min i7 nå. Maks temp ifølge realtemp ble: LinX : 82-82-77-77 Prime: 78-77-74-73 Ikke så stor forskjell som på andre systemer jeg har testet, men den er der helt klart. Samme hos meg. Jeg kjørte Linx "default test" med 722 og har nesten samme temperaturene som prime95. LinX temp: 82-82-81-76 Prime temp: 81-81-79-74 @3.8GHZ HT:on 1.23v(Load) Prime Core i7 920 @3.8GHZ HT:on 1.23v(Load) LinX-test Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Testet LinX (4096mb) og Prime Large på min i7 nå. Maks temp ifølge realtemp ble: LinX : 82-82-77-77 Prime: 78-77-74-73 Ikke så stor forskjell som på andre systemer jeg har testet, men den er der helt klart. Skjekket du Taskmanager for å se at den maxer kjernene, har vel sett noen anntydninger på XS at den kanskje ikke er helt kompatibel med HT.. Mulig det er under forbedring, ikke fulgt så nøye med idet siste... Nei, glemte det dessverre - skal teste det senere. Men, testet uten HT nå (på 211x19=4005): LinX: 81-81-76-76 Prime: 72-71-69-68 Forrige test var på 3727 MHz. Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Skal kjøre testen med HT om igjen. Sam: Kan du teste LinX med HT på på din ? Gå først inn i Options menyen, og velg 8 i antall threads. Sett så minne til litt mindre enn det du har ledig (ca 4096 hvis du har 6GB ram). Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 (endret) Skal kjøre testen med HT om igjen. Sam: Kan du teste LinX med HT på på din ? Gå først inn i Options menyen, og velg 8 i antall threads. Sett så minne til litt mindre enn det du har ledig (ca 4096 hvis du har 6GB ram). Ja, du må kanskje sette 8 tråder manuellt, du behøver jo ikke kjøre så mange testene for å se effekten eller om det er noen forskjell, du når maxtemp rimelig raskt med 4gb eller mer....Du kan forøvrig fint bruke allt ledig minne, LinX setter automatisk ned til max ledig minne om du velger f.eks. 6gb, PC'en er jo ikke brukanes til noe annet under testen allikevel... Endret 23. januar 2009 av Ourasi Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 (endret) Skal kjøre testen med HT om igjen. Sam: Kan du teste LinX med HT på på din ? Gå først inn i Options menyen, og velg 8 i antall threads. Sett så minne til litt mindre enn det du har ledig (ca 4096 hvis du har 6GB ram). Kjøret 5-run test bare for å teste temperaturene for deg, med 8 Core, og 2560MB RAM (dette er 63% av min tilgjengelig MEM, 2200MB er dedikert til mine 2 GPU i BIOS), og temperaturene er det samme som mine prime-test. Temp er akkurat det samme som prime-load, og temperaturene er pirk like, bortsett fra 4th core som har blitt 1'C varmere. @3.8GHZ + HT, 8-Core, 63% MEM, 5-run LinX: Max temp: 81-81-79-75 @3.8GHZ HT:on Prime95, Max temp: 81-81-79-74 Jeg håper at prime/i7-tvilere kan dokumentere sine resultater også Endret 24. januar 2009 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Men, testet uten HT nå (på 211x19=4005): LinX: 81-81-76-76 Prime: 72-71-69-68 Forrige test var på 3727 MHz. Jeg har (som nevnt for en lang krangel siden), selv et ganske avslappet forhold til både stresstester og temperaturer. Og til CPU merke og test-software også for den saks skyld, alt til sin tid, eller formål er min holdning. Men syns det var litt interessant dette du tok opp tidligere i tråden ang stresstest og intern minnekontroller. Tenkte først at det ble varmere max-temps med mer minne i testen fordi den LinX tester kjører lengere load økter da, men det hørtes fornuftig ut at det er flere faktorer når man tester med mer minne og vi har kontrolleren på CPU igjen. Husker når du nevner det, også at A64 var mer lunefull å finne max hastighet på alt samtidig. Måtte i alle fall prøve litt LinX selv, og kan eventuelt komme tilbake med mer nøyaktig info siden, for jeg noterte meg bare maks temp på varmeste kjerne. [email protected] 190x20 3x2GB DDR1600 @1540Mhz LinX: 89 grader max (5x4096MB) Prime: 81 grader max (ca 15 min blend) Dette er med HT avskrudd, og med standard Boxed kjøleren. Endret 24. januar 2009 av pcp160 Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Sam, takk for testen , ingen sjangs for at du vil kjøre den med fullt minne ? pcp160, ja, A64 939 hadde samme tendenser, tøffere med 2x512 enn 2x256 osv. Pen klokk på boxed kjøler, min hadde ikke klart det. Har bare hatt min 920 i ett døgn, så kjenner den ikke godt nok, men syntes den virker enda mer følsom mht ram mengde/hastighet og maks oc. Får se om jeg får testet litt mer iløpet av helgen. Skulle gjerne hatt ett litt bedre eksemplar tho. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Jeg håper at prime/i7-tvilere kan dokumentere sine resultater også Jeg regner med at du ikke har noe problem med å kjøre et par runder med Linpack og HT når det blir muligheter for det? Utifra en forumtråd jeg leste forleden på extreme så ser det ut som at utnyttelsen av cpu er langt ifra 100% ved prime95 bruk (selv om cpu process er 100%) og at man med riktig båndbredde som utnytter den enorme ytelsen kommer ytterligere opp i temperatur. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) pcp160, ja, A64 939 hadde samme tendenser, tøffere med 2x512 enn 2x256 osv. Pen klokk på boxed kjøler, min hadde ikke klart det. Har bare hatt min 920 i ett døgn, så kjenner den ikke godt nok, men syntes den virker enda mer følsom mht ram mengde/hastighet og maks oc. Får se om jeg får testet litt mer iløpet av helgen. Skulle gjerne hatt ett litt bedre eksemplar tho. Du får da i det minste såvidt jeg kan se til en god klokk, så det kunne jo vært verre OldMan... Men ja, denne boxed kjøleren syns jeg fortjerner litt skryt, den kjøler relativt godt og med Asus Q-fan på som (reagerer veldig raskt på X58) er det ved lav til medium last, ikke ille støymessig heller syns jeg. Har, uten øvrig sammenlikning, fortsatt en CeleronD i bruk, og denne har jo første generasjon LGA775 vifte som går opp mot 5000rpm, og støyer ekstremt uten å kjøle særlig bra. Så det har faktisk vært en ganske pen utvikling på den fronten også vil jeg si. Men ok, jeg venter på ny vannblokk, så det er bare midlertidig, men ble positivt overrasket over denne. Malvado Lagt til I dag, 10:51Utifra en forumtråd jeg leste forleden på extreme så ser det ut som at utnyttelsen av cpu er langt ifra 100% ved prime95 bruk (selv om cpu process er 100%) og at man med riktig båndbredde som utnytter den enorme ytelsen kommer ytterligere opp i temperatur. Nja, det rimer noe med mine egne observasjoner i hvertfall. Dvs jeg ser jo at CPU har 100% cpu-tid, men samtidig er det ganske snappy hvis man gjør noe annet samtidig, åpner et program feks. Legger merke til at det ved LinX er heller sluggish hvis man prøver å gjøre noe annet akkurat under load-periodene i LinX. Men dette har vel kanskje mest med prioritetsinstillingene i Prime å gjøre, jeg har stort sett brukt standard som kanskje gjør det litt for lett..? Men for egen del er jeg da litt tilbake til hvor relevant dette i praksis er for min bruk. For de som har en 100% 0 toleranse for ustabilitet og/eller driver med mange forskjellige ekstremt belastende oppgaver så ser jeg nytten av det. For min del er det som nevnt FSX som by far er tyngste mest oppvarmende oppgave i praksis, og der ser jeg max-temp som ligger ca 10 grader under Prime. Så altså 20 grader under LinX, og sikkert enda mer når det dukker opp noe enda "bedre" stresstest for Ci7. Så jeg ser ikke umiddelbart at det er mest realistisk, nyttig, relevant å måle stabiliteten ved 20+ grader over det jeg i praksis noen gang klarer å få. Det blir litt teoretisk syns jeg. Men hvis du kan nevne noe vanlig bruks-programmer som steker Ci7 på noe liknende måte, er det absolutt interessant. Endret 24. januar 2009 av pcp160 Lenke til kommentar
Mayafreak79 Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Alle som har lest denne trådens siste sider har sett jeg har begynt som nybegynner på både klokking og i7 platformen. og med veldig lite erfaring om hvor mye volt jeg kan ha her og der for å få en "stabil" overklokk, så er ikke dette noe tilnærmet optimalt, men gir en liten pekepinne på hvordan praktisk bruk av flerkjerner fungerer der dette er optimalisert for flere kjerner. Jeg har overklokket min i7 med basis på stock kjøler osv, men jeg overklokker for praktisk bruk av min pc, til 3D programmet Maya 2009. på software rendering så klarer dette programmet å håndtere 8 logiske tråder som i7 med HT gir programmet. som noen sikkert har lest så har jeg tempratur problemer med min maskin, siden jeg kjører stock kjøler, så jeg har satt min personlige max temp på min maskin til rundt 80grader ved rendering(som er den praktiske plassen jeg kommer borti i 100% load i henhold til oppgavebehandleren til windows) jeg fikk til med HT og 3,2ghz med full load kom peaks på 83grader total renderings tid var på 1time og 55minutter og 23sekunder. men så gikk jeg over til uten HT, siden sam_oslo sa at uten HT så ble tempraturen lavere, så jeg måtte prøve det, og ja, tempraturen gikk vesentlig ned, så jeg fikk til å klokke opp prosessoren til 3,6ghz og landet på samme tempratur som før. Men her kom den store overraskelsen min ivertfall.... Total renderings tid var 1time 15minutter 12sekunder. Jeg ble litt paff, jeg vet at HT er ikke verdens største hellige gral, men at den faktisk hjelper så lite, at jeg går opp 400mhz, og får så stor forskjell, var meg iverfall overraskende. Personlig så vil nok HT være avslått for min del, den gir sikkert noe bedre ytelse som vist på stock hastighet i utallige tester på veven, men om du kan overklokke litt, så har jeg ivertfall funnet ut at praktisk rendering i 3d programmer, så er det bedre uten HT og høyere klokk, enn lavere klokk med HT. gjorde et par andre forskjellige ting i 3d programmet enn bare ren rendering, disse ga de samme pekepinnene, men her var ikke work load på 100% på alle kjernene, så ble mersom ikke reelt med tanke på "tempratur klokking" tenkte jeg måtte skrive et lite innlegg når jeg ser hvor mye folk kjører teoretiske ting Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Men hvis du kan nevne noe vanlig bruks-programmer som steker Ci7 på noe liknende måte, er det absolutt interessant. Det er jo nettop dette som er poenget, per dags dato så er det veldig lite som greier å maksimere denne teoretiske belastningen opp mot det i7 greier ytelsemessig, men etter hvert som programmer utvikles så skal vi ikke se bortifra at utnyttelsen blir langt bedre. Men så har vi da jo Peak's som ofte kan skje ved feks spilling , videoredigering og komprimering (ved multitasking) som kan forårsake regnefeil og ustabilitet. Da slår dette ut i CTD (crash to desktop). I sin tid så var jo faktisk Morrowind veldig følsom i forhold til overklokking og stadig vekk krasjet som følge av dette (trolig pga utnyttelsegraden av cpu). Poenget derfor ved Linpack og andre slike tester er for å finne en teoretisk maksimum av temperatur og se om cpu'en greier å oppføre seg normalt på disse. Dette vil da i teori gi et innblikk om vi vill oppleve problemer ved maks utnyttelse av cpu'en. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Tok en fersk 10-run LinX test med full-guffe på alt, full Memory, 8-Core, 10 run. Linx 95% ferdig, for å vise Volt og temperaturene under load Linx Ferdig 10-run: @3.8GHZ + HT, 8-Core, 100% MEM, 10-run LinX: Max temp: 80-80-78-74 Hos meg temperaturene er akkurat det samme som Prime95-load, dette kan ha noe med lav Vcore (1.23v load), gode kjølegenskaper av kabinett (CoolerMaster Cosmos 1000), og effektiviteten av CPU-kjøler (Noctua NH-U12P) under høye temperaturen å gjøre også. Jeg håper at i7-tvilere kan roe seg ned nå. Endret 24. januar 2009 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Jeg håper at i7-tvilere kan roe seg ned nå. Næth - Inntil du har testet Linpack Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Tok en fersk 10-run LinX test med full-guffe på alt, full Memory, 8-Core, 10 run. Linx 95% ferdig, for å vise Volt og temperaturene under load Linx Ferdig 10-run: @3.8GHZ + HT, 8-Core, 100% MEM, 10-run LinX: Max temp: 80-80-78-74 Hos meg temperaturene er akkurat det samme som Prime95-load, dette kan ha noe med lav Vcore (1.23v load), gode kjølegenskaper av kabinett (CoolerMaster Cosmos 1000), og effektiviteten av CPU-kjøler (Noctua NH-U12P) under høye temperaturen å gjøre også. Jeg håper at i7-tvilere kan roe seg ned nå. Takker Hos meg har jeg fremdeles litt forskjell i temps mellom Linx (Linpack) og Prime, men langt fra de forskjeller jeg hadde på P35/Q6600. Ang HT og ytelse, så har det alltid vært noen flertrådsprogrammer som ikke yter bedre med HT på kontra av. Husker ikke helt hvorfor, men tror det har noe med om programmet bedriver mye crossthread-talk kontra om de bruker "rene"/selvstendige tråder. I første tilfelle vil HT sinke, i andre ikke. Endret 25. januar 2009 av OldMan Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Ikke fått testet så mye i dag, men lekte litt med superpi: Ellers er Asus P6T kortet snilt og greit (ikke testet S3 enda), maks bckl mp 19 er foreløpig 217, med mp 20 207 (begge bootbare Vista 64). Lenke til kommentar
Alebi Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Hei. Jeg har Intel Core i7 quad sammen med Asus P6T Deluxe. Kjøpte et Gainward 4870X2 : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=405642 Tenkte jeg skulle kjøre pcen via en denon forsterker til Tv. Bilde via HDMI får jeg ,men ikke noe lyd. Er det noen som har noe løsning,eller vært borte i samme problem? Lenke til kommentar
Digidice Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Hei.Jeg har Intel Core i7 quad sammen med Asus P6T Deluxe. Kjøpte et Gainward 4870X2 : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=405642 Tenkte jeg skulle kjøre pcen via en denon forsterker til Tv. Bilde via HDMI får jeg ,men ikke noe lyd. Er det noen som har noe løsning,eller vært borte i samme problem? Tror du spør i feil tråd nå om det, er nok noe som er relatert til skjermkortet ditt det siden det går via HDMI på kortet der. Beste er nok og søke eller google på 4870 x2 hdmi sound, eller lage en egen tråd under skjermkort/lydkort. Lenke til kommentar
Alebi Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 ja får gjøre det..Var en av flere tråder jeg leste i går så her har det gått i surr:D Moderator kan gjerne slette innlegg om ønsket Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Tok en fersk 10-run LinX test med full-guffe på alt, full Memory, 8-Core, 10 run. Linx 95% ferdig, for å vise Volt og temperaturene under load Linx Ferdig 10-run: @3.8GHZ + HT, 8-Core, 100% MEM, 10-run LinX: Max temp: 80-80-78-74 Hos meg temperaturene er akkurat det samme som Prime95-load, dette kan ha noe med lav Vcore (1.23v load), gode kjølegenskaper av kabinett (CoolerMaster Cosmos 1000), og effektiviteten av CPU-kjøler (Noctua NH-U12P) under høye temperaturen å gjøre også. Jeg håper at i7-tvilere kan roe seg ned nå. Utifra det jeg har lest og hørt SKAL det være en forskjell i temps her, noe enhver kjøler ikke kan forhindre helt. Et eller annet sted er det noe "unormalt" her - med mindre alt jeg har lest og hørt om Linpack er svada. Hva som evt er forklaringen på mangel på høyere temps får andre, mer kyndige, forumbrukere ta seg av - selv gidder jeg ikke ta ibruk denne testen med mindre prime95-stabilitet plutselig havner på nivå med et superpirun eller noe i den duren. Forøvrig tror jeg ikke det argumentene ditt får "i7-tvilere" til å "stoppe kritikken". Du sier ikke noe de ikke vet allerede. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå