Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!

Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
litt skryt med et poeng i, få volten ned så langt du kan;)

Er ikke noe vits og spørre om man kan sette ned, bare prøv;)

Eller du kan la den stå på 1.24v og ta den oppover.

hehe, nei var litt i tvil da jeg ikke har mye erfaring med overklokking. har ikke tenkt og klokke over det før jeg får bedre kjøling

Lenke til kommentar

Bare kjekt å ha Auto'en når man er fersk. Så kan man heller bare være lur og lære seg litt tålmodighet ved å teste dem på lavere-og-lavere etterpå.

På den måten er det litt lettere første gang man klokker; Hvis du ikke rører annet enn BCLK og Vcore så vet du i alle fall hva du må skru opp hvis klokken ikke går :p. Mens har du ingenting på auto blir det veldig mye "Shit.. what now?", er du litt mer erfaren er det lettere å holde styr på hva du sannsynligvis mangler.

F.eks når du lærer matte på skolen er det som regel 1 delkapittel med en regel, også kommer neste delkapittel med en ekstra regel, osv.

Ellers er det også likt - Prøving og feiling, lærer mer av det enn å rope på læreren.

Mener eg da, fra en egen nybegynner-vinkel. :)

Edit: Får så lyst å skrive

"Nybegynnerens guide til overklokking

- A guide from Noobs - for Noobs."

:ph34r::whistle:

Endret av Crazymech
Lenke til kommentar

Har nå startet på nytt, fra bunn, og det ser ut som problemet var, som Theo så fint siterte til meg, RAM frekvens vs Uncore og Uncore vs QPI Link. :p

Syns egentlig 3,6 GHz er en grei klokk for vanlig bruk. Skal ha dette systemet en god stund.

Har et spørsmål dog, har det noe for seg å sette BLCK til 200 og MP til 18 for å kunne matche RAM'ens stock hastighet på 1600 Mhz? Eller tenker jeg helt feil da?

Lenke til kommentar

RAM har jo en tildens å være nokså sikker på stock hastighet da, så du kan vel tjene stabilitet på å gjøre det.

EDIT;

Det må da være enklere å endre RAM MP til -whatever du trenger- for å matche RAM-stock?

Jeg har ikke prøvd å klokke på i7 ennå, ettersom jeg ennå ikke har fått det i hus, men jeg tror da det er slik det funker.

- Ikke slakt meg om det ikke er slik da. :p

Endret av Rattpjusker
Lenke til kommentar
Har nå startet på nytt, fra bunn, og det ser ut som problemet var, som Theo så fint siterte til meg, RAM frekvens vs Uncore og Uncore vs QPI Link. :p

Syns egentlig 3,6 GHz er en grei klokk for vanlig bruk. Skal ha dette systemet en god stund.

Har et spørsmål dog, har det noe for seg å sette BLCK til 200 og MP til 18 for å kunne matche RAM'ens stock hastighet på 1600 Mhz? Eller tenker jeg helt feil da?

Det har noe for seg, ettersom qpi hastigheten blir høyere, men det er mulig at du må gi rammen mere juice for at den skal klare å kjøre de hastighetene.

Lenke til kommentar

For dem som ikkje vet det enda, så er det skuffende lite ytelse å hente på å overklokke ram til i7. 1600 8-8-8-24 vs 2000 8-8-8-24 er så lite gevinst i spill og programmer at det ikkje er gøy engang :(

Det er MYE mere å hente i å overklokke cpu 100 mhz ekstra eller overklokke skjermkortet 50 mhz på gpu.

Lenke til kommentar

Ja stemmer kanskje det, når du sier det så mener jeg å ha lest noe lignede i en test et eller annet sted. (tomshardware - tror jeg)

BTW har stabil klokk på 3,8GHz nå, med 70C som max. Begynner å lure på om jeg skal dra den lengre. Er jo litt moro og.. :p

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Skal prøve litt i morra igjen, etter at jeg kommer hjem fra jobb.

Kanskje litt OT, men jeg testet med 3DMark Vantage (Performance - 1200x800), og jeg får litt merkelige resultater:

Score: 0

GPU: 11552

CPU: 47817 (Noe som ser ut til å være langt over WR - som igjen ikke gir noen mening.)

Er det noen problemer med 3DMark, i7 og Win7 64bit som dere vet om?

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Troooor jeg har funnet ut hva jeg skal kjøpe nå, synd jeg fremdeles klør meg i hodet ang. hovedkort. :p

INTEL CPU XEON QUAD CORE W3520 2.66GHZ 8M 4.8 GT SEC LGA1366 RETAIL (BX80601W3520) (Tell me, er BX80601W3520 batch nr, eller er det bare produktnr?)

DFI LanParty UT X58-T3eH8

Corsair Dominator TWIN3X DDR3 -1866 6 GB m/vifte

Noctua NH-U12P SE1366

Dog, som jeg sa, jeg sitter fremdeles og klør meg i hodet ang. hovedkort, samt jeg er skeptisk til datakjeden ettersom jeg ikke har prøvd dem før, vet det er OT, men er det noen som har noe erfaring med datakjeden sin nettbutikk?

Endret av Rattpjusker
Lenke til kommentar
Skal prøve litt i morra igjen, etter at jeg kommer hjem fra jobb.

Kanskje litt OT, men jeg testet med 3DMark Vantage (Performance - 1200x800), og jeg får litt merkelige resultater:

Score: 0

GPU: 11552

CPU: 47817 (Noe som ser ut til å være langt over WR - som igjen ikke gir noen mening.)

Er det noen problemer med 3DMark, i7 og Win7 64bit som dere vet om?

1200x800 høres feil ut. Det er vel kanskje grunnen. Eventuelt at Vantage kjører cpu testen med gpu'en, ved hjelp av driverne til Nvidia.. Tenker bare høyt her nå, så skal ikke påstå noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...