bshagen Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Jaja greit, uansett takk til dere alle som har prøvd å hjelpe meg. Setter pris på det. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 har overklokka min i7 920 til 3,2ghz med alt på auto og ifølge cpu-z er vcoren 1.240 V. Er det OK eller bør jeg prøve og sette den ned? Cpuen ligger på 35-38c idle og regner med 50-60c vanelig load altså under gaming, den lå hvertfalt på det når jeg klokka til 3ghz. mer volt enn jeg bruker på 4,2 det Du kan prøve med mindre volt ja=) Lenke til kommentar
lolvik Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Skryt, skryt, skryt Amantia. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 litt skryt med et poeng i, få volten ned så langt du kan;) Er ikke noe vits og spørre om man kan sette ned, bare prøv;) Eller du kan la den stå på 1.24v og ta den oppover. Lenke til kommentar
Hanihagen Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 litt skryt med et poeng i, få volten ned så langt du kan;)Er ikke noe vits og spørre om man kan sette ned, bare prøv;) Eller du kan la den stå på 1.24v og ta den oppover. hehe, nei var litt i tvil da jeg ikke har mye erfaring med overklokking. har ikke tenkt og klokke over det før jeg får bedre kjøling Lenke til kommentar
wim Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Aldri bruk auto volt når du overklokker. Lær hvilke verdier du må forandre og forandre dem manuellt. Auto volt = massiv overvolt. For mye volt øker temperaturen, og det vil vi vel ikke ha noe av? Lenke til kommentar
Crazymech Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 (endret) Bare kjekt å ha Auto'en når man er fersk. Så kan man heller bare være lur og lære seg litt tålmodighet ved å teste dem på lavere-og-lavere etterpå. På den måten er det litt lettere første gang man klokker; Hvis du ikke rører annet enn BCLK og Vcore så vet du i alle fall hva du må skru opp hvis klokken ikke går . Mens har du ingenting på auto blir det veldig mye "Shit.. what now?", er du litt mer erfaren er det lettere å holde styr på hva du sannsynligvis mangler. F.eks når du lærer matte på skolen er det som regel 1 delkapittel med en regel, også kommer neste delkapittel med en ekstra regel, osv. Ellers er det også likt - Prøving og feiling, lærer mer av det enn å rope på læreren. Mener eg da, fra en egen nybegynner-vinkel. Edit: Får så lyst å skrive "Nybegynnerens guide til overklokking - A guide from Noobs - for Noobs." Endret 2. august 2009 av Crazymech Lenke til kommentar
Hanihagen Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Det syns jeg du skal gjøre . Satt min ned til 1.15V nå, men den lager litt sånn "pipe" aktig lyd når jeg starter feks 3dmark. Er sikkert ikke noe farlig så Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Har nå startet på nytt, fra bunn, og det ser ut som problemet var, som Theo så fint siterte til meg, RAM frekvens vs Uncore og Uncore vs QPI Link. Syns egentlig 3,6 GHz er en grei klokk for vanlig bruk. Skal ha dette systemet en god stund. Har et spørsmål dog, har det noe for seg å sette BLCK til 200 og MP til 18 for å kunne matche RAM'ens stock hastighet på 1600 Mhz? Eller tenker jeg helt feil da? Lenke til kommentar
lolvik Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 (endret) RAM har jo en tildens å være nokså sikker på stock hastighet da, så du kan vel tjene stabilitet på å gjøre det. EDIT; Det må da være enklere å endre RAM MP til -whatever du trenger- for å matche RAM-stock? Jeg har ikke prøvd å klokke på i7 ennå, ettersom jeg ennå ikke har fått det i hus, men jeg tror da det er slik det funker. - Ikke slakt meg om det ikke er slik da. Endret 2. august 2009 av Rattpjusker Lenke til kommentar
wim Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Har nå startet på nytt, fra bunn, og det ser ut som problemet var, som Theo så fint siterte til meg, RAM frekvens vs Uncore og Uncore vs QPI Link. Syns egentlig 3,6 GHz er en grei klokk for vanlig bruk. Skal ha dette systemet en god stund. Har et spørsmål dog, har det noe for seg å sette BLCK til 200 og MP til 18 for å kunne matche RAM'ens stock hastighet på 1600 Mhz? Eller tenker jeg helt feil da? Det har noe for seg, ettersom qpi hastigheten blir høyere, men det er mulig at du må gi rammen mere juice for at den skal klare å kjøre de hastighetene. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 2. august 2009 Forfatter Del Skrevet 2. august 2009 For dem som ikkje vet det enda, så er det skuffende lite ytelse å hente på å overklokke ram til i7. 1600 8-8-8-24 vs 2000 8-8-8-24 er så lite gevinst i spill og programmer at det ikkje er gøy engang Det er MYE mere å hente i å overklokke cpu 100 mhz ekstra eller overklokke skjermkortet 50 mhz på gpu. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 (endret) Ja stemmer kanskje det, når du sier det så mener jeg å ha lest noe lignede i en test et eller annet sted. (tomshardware - tror jeg) BTW har stabil klokk på 3,8GHz nå, med 70C som max. Begynner å lure på om jeg skal dra den lengre. Er jo litt moro og.. Endret 2. august 2009 av bshagen Lenke til kommentar
lolvik Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Med mindre du kjører på latterlig volt, så skal du neppe ha noe problem med å komme deg videre, tempen din er fin så. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 (endret) Skal prøve litt i morra igjen, etter at jeg kommer hjem fra jobb. Kanskje litt OT, men jeg testet med 3DMark Vantage (Performance - 1200x800), og jeg får litt merkelige resultater: Score: 0 GPU: 11552 CPU: 47817 (Noe som ser ut til å være langt over WR - som igjen ikke gir noen mening.) Er det noen problemer med 3DMark, i7 og Win7 64bit som dere vet om? Endret 3. august 2009 av bshagen Lenke til kommentar
lolvik Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 (endret) Troooor jeg har funnet ut hva jeg skal kjøpe nå, synd jeg fremdeles klør meg i hodet ang. hovedkort. INTEL CPU XEON QUAD CORE W3520 2.66GHZ 8M 4.8 GT SEC LGA1366 RETAIL (BX80601W3520) (Tell me, er BX80601W3520 batch nr, eller er det bare produktnr?) DFI LanParty UT X58-T3eH8 Corsair Dominator TWIN3X DDR3 -1866 6 GB m/vifte Noctua NH-U12P SE1366 Dog, som jeg sa, jeg sitter fremdeles og klør meg i hodet ang. hovedkort, samt jeg er skeptisk til datakjeden ettersom jeg ikke har prøvd dem før, vet det er OT, men er det noen som har noe erfaring med datakjeden sin nettbutikk? Endret 3. august 2009 av Rattpjusker Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Skal prøve litt i morra igjen, etter at jeg kommer hjem fra jobb. Kanskje litt OT, men jeg testet med 3DMark Vantage (Performance - 1200x800), og jeg får litt merkelige resultater: Score: 0 GPU: 11552 CPU: 47817 (Noe som ser ut til å være langt over WR - som igjen ikke gir noen mening.) Er det noen problemer med 3DMark, i7 og Win7 64bit som dere vet om? 1200x800 høres feil ut. Det er vel kanskje grunnen. Eventuelt at Vantage kjører cpu testen med gpu'en, ved hjelp av driverne til Nvidia.. Tenker bare høyt her nå, så skal ikke påstå noe. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 1200x800 var noe jeg endret til for å få 16:10. Kan prøve med default 1280x1024 når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
Toad Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Slå av PhysX i nvidia driveren din du... så skal du se scoren blir noe mer riktig. Lenke til kommentar
lolvik Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 (endret) Tror dere ikke de ble fri for Xenon fem minutter før jeg skulle bestille. SNOOORK. Ser ut som om det blir 920 istedenfor da, jeg orker ikke vente til den 13. Endret 3. august 2009 av Rattpjusker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå