Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!

Nizzen

Anbefalte innlegg

Klokker på en C0 ja. Men det er ganske sjelden jeg har full load også da. Sitter ikke konstant og encoder ting eller kompilerer. 3.8GHz @ 1.35V? Tror jeg er litt heldigere med chipen min når det kommer til spenninger. Hvilken kjøler har du? :S 1.35V hadde vært koking for kjøleren min liksom ;D Kanskje jeg burde bytte ... Selv med alt på stock får jeg 65 grader under prime liksom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok en del å hente på å bruke D0 da ja, i og med at jeg kjører 1,2v vCore (under load) på min Xeon W3540 @ 3997MHz og allikevel knapt går over 70 grader ved LinX load over tid. Med den lille søte Corsair H50 kjøleren.

Dette har vært fullstendig stabilt i ukevis både med vanlig kontorbruk, full load under benchmarking og testing, rendering i f.eks. 3DsMax og spilling (Crysis, GRID etc.)

Under "vanlig" max belastning fra spill f.eks. har jeg sjeldent over 60 grader (22 grader i rommet).

Nå skal det sies at C0 får mye lavere temperatur på "høy" spenning enn D0 gjør, så min 1,2v vCore gir nok kanskje like høy temperatur som enn C0 ville gitt på 1,3 eller 1,4. Det kreves en god kjøler, enten man har C0 eller D0.

PS: Med TRUE var jeg opp i 97 grader LinX load på samtlige kjerner ved et forsøk på høy spenning (1,35v vCore eller noe, husker ikke nøyaktig. Kanskje det var 1,4v også). Varme er "ufarlig" for disse prosessorene. De throttler jo automatisk om det blir for varmt, eller for stor spenning. Så det skal veldig mye til for å ødelegge noe. Dog ville jeg ikke kjørt så høy temperatur over tid.

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar
Klokker på en C0 ja. Men det er ganske sjelden jeg har full load også da. Sitter ikke konstant og encoder ting eller kompilerer. 3.8GHz @ 1.35V? Tror jeg er litt heldigere med chipen min når det kommer til spenninger. Hvilken kjøler har du? :S 1.35V hadde vært koking for kjøleren min liksom ;D Kanskje jeg burde bytte ... Selv med alt på stock får jeg 65 grader under prime liksom.

har en "fjærn følelse av at jeg er ganske nær" :blink: en 24/7 klokk på helt ok vcore og temp :)

...hvor lenge har du kjørt prime, på hvilken av testene ( small/large/blend ) ?

EDIT: har TRUE Copper m/120x35-push/pull, mellom 72-76c prime-load @ 3.8GHz/1.35V

Endret av flu
Lenke til kommentar

Vel, har ikke kjørt Prime veldig lenge. Pleier å finne en "passelig stabil" klokk med å teste alle sammen i 20 min hver. Men sliter alltid med varme, så er ofte den som får meg til å se etter en annen klokk. Burde egentlig teste å kompilere GCC i 8 tråder. Det er den verste torturtesten jeg har vært borti noen gang. :p

Prøver 3.6GHz igjen, og finni ut at VTT var synderen for svært høye temps.

Primer 3.6GHz @ 1.2V (1.13V i CPU-Z under load), 1.25 VTT, 1.12 IOH, 1.54 DRAM atm. Fortsatt 76-ish grader selv med såpass lave spenninger, men jaja. 3.6GHz er jo en grei klokk det også :) Tror jeg beholder denne klokken om den er stabil. Tror jeg kan ha montert kjøleren litt feil eller noe sånt. To av corene er konsekvent 4-5 grader lavere temp enn de andre.

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar
To av corene er konsekvent 4-5 grader lavere temp enn de andre.

Helt normalt selv om alt er montert riktig.

Den "Thermal Spesification: 67.9*" http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SLBCH står også at det gjelder toppen av IHS'en, og ikke kjernetemperatur. Så blir vel en viss forskjell.

It is measured at the geometric center on the topside of the processor integrated heat spreader.

Som de fleste rutinerte i7 klokkerne har sagt så throtller i7 om det blir farlig varmt, og den har fint overlevd loads på 90-100 (men anbefalt under for lang tids bruk osv :p)

Edit: Men skjønner at folk er redde for å brenne seg på kokeplata hvis de lener seg på feil plass 'høhø'

Endret av Crazymech
Lenke til kommentar

Da er det mer eller mindre bestemt at jeg skal oppgradere til i7(skal ikke være lett å få tilgang til penger man ikke visste at man hadde. :p)

Jeg har tenkt på dette oppsettet, jeg har alt annet som ikke er inkludert der, samt jeg la til OS ettersom mitt nåværende OS er OEM.

Eneste jeg sitter og klør meg litt i hodet for er ang. hovedkortet samt RAMen, gigabyte-kortet valgte jeg noenlunde fordi jeg allerede har brukt et gigabyte-kort i halvannet år nå, og syns det er meget greit til å klokke på. Er dette et greit kort å bruke, eller burde jeg kanskje gå for et DFI LanParty DK X58-T3eH6, Asus P6T eller et Asus P6T Deluxe V2 der samtlige koster bare et par hundre kroner mer? Feel free til å nevne foreslå noe annet kort, eventuelt annen endring.

Endret av Rattpjusker
Lenke til kommentar

Gigabyte kortene er greie og fornuftige kort.

Skal du være ufornuftig så handler man Classified, men som oftest slipper du unna ganske lett.

Om mulig kan du jo vurdere Xeon W3520 da for å slippe unna råtne lagre med C0 CPUer og muligens få en litt ekstra klokkemulighet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Om mulig kan du jo vurdere Xeon W3520 da for å slippe unna råtne lagre med C0 CPUer og muligens få en litt ekstra klokkemulighet.

Bl.a NetShop.no selger 920-D0 som egen vare...

Lenke til kommentar

Ytelsen mellom de ulike hovedkortene er nokså lik.

I utgangspunktet så er det bare å velge etter egne preferanser og lommebok.

Hvert kort har sterkheter og svakheter på design og layout, men det er vanskelig å bomme totalt på valg av hovedkort med mindre du har spesielle krav.

Lenke til kommentar

Sant det, men hvis 90% av kortene greier bclk >200 så spiller det liten rolle for folk flest om det greier 212 eller 225. Så vidt jeg vet så er det kun 1 kort som ikke greier mer enn 180+ og det er et budsjettkort til 1200 fra Elitegroup. Likevel får man mye for pengene i det kortet.

Blir omtrent samme med prosessorene. Så lenge alle kommer fra samme produksjonslinje har det lite for seg for en gjennomsnittsbruker å kjøpe det beste kun for at det ser bedre ut på papiret.

PCer er som oftest utdatert før de går isykker og da er det vel dumt med kun den hensikt å ha det som er best på papiret å investere maksimalt med penger i noe som man ikke skal ha mer enn en kort periode.

Selvfølgelig er det kjekt å ha toppmodeller akkurat med en gang, men det er mer kjipt å sitte med de når det laveste sjiktet i neste generasjons hardware utklasser det til 1/4 av prisen.

Det var jo noen som stilte spørsmålstegn ved at jeg kjøpte PSU til over 2 lapper, men den kan jeg i det minste ha i 5+ år. Jeg har mistet tellingen på hvor mange skjermkort til >=4 lappper og de varer ikke mange måneder før de er byttet ut.

Er stygt redd jeg går imot PC med 4 grafikkort og 5x 30" LCD slik som flere av de jeg spiller med. Heldigvis er jeg enn så lenge begrenset av plassen slik at det er fysisk upraktisk. Blir dyrt for 5x 30" da de koster mer enn 10k stk, men det frister veldig å kjøpe 4-5 av de 24" til 1399,- hos Komplett. Fikk heldigvis tatt meg en reality check, men det er vel en 4-5 ganger de har kjørt det tilbudet med 30% rabatt nå og det frister hver gang :p Det er nå bare slik at hvis man først har begynt å spille på mer enn 1 skjerm så er det få veier tilbake til 1.

God helg og fest med måte ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...