Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
flu: Kan du spesifisere "ikke så lett å klokke med" litt nermere.

 

ja, det var ikke lett for meg med min labre kunnskap.

møtte veggen på 3,5ghz med 1,2 vcore og resten på auto

nappet ut 6 av 12 gb ram og vandret freidig opp på 3,8ghz/1,3vcore/auto...

fatter ikke hvorfor...

 

det hadde jo vært moro å fått til 3,8/4,0Ghz og 12gb på spec(1600mhz)

 

burde jeg skru opp DIMM Voltage til 1,64 når jeg nærmer meg spec på rammen ?

(samt minimum 1.20v på VTT...?)

 

håper jeg ikke irriterer dere for mye med mine nooooooob spørsmål

hadde satt virkelig stor pris på linker til noen virkelig gode sider som omhandler

klokking på x58/i7 920

Endret av flu
Lenke til kommentar
flu: Kan du spesifisere "ikke så lett å klokke med" litt nermere.

 

ja, det var ikke lett for meg med min labre kunnskap.

møtte veggen på 3,5ghz med 1,2 vcore og resten på auto

nappet ut 6 av 12 gb ram og vandret freidig opp på 3,8ghz/1,3vcore/auto...

fatter ikke hvorfor...

 

det hadde jo vært moro å fått til 3,8/4,0Ghz og 12gb på spec(1600mhz)

 

burde jeg skru opp DIMM Voltage til 1,64 når jeg nærmer meg spec på rammen ?

(samt minimum 1.20v på VTT...?)

 

håper jeg ikke irriterer dere for mye med mine nooooooob spørsmål

 

 

Les første post i denne tråden, Deretter kan du spørre :D

 

Ja det finnes faktisk nyttig info i første post ;)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har en i7 920 som står på et p6t deluxe v2 som jeg gjerne skulle overklokke litt. Har ingen ambisjoner om 4ghz og slik, men hadde vært greit med litt ekstra futt bare for moroa smile.gif Har også oc-palm til hovedkortet hvor jeg kan styre disse 4 tingene:

 

Bclk freq (134)

Cpu voltage (1,225)

Dram bus voltage (1,50)

qpi/dram core volt (1,2)

 

Er det noe av dette jeg kan stille litt på for å få noe mer ut av prosessoren, eller er jeg nødt til å gjøre tingene i bios?

 

:)

Lenke til kommentar
hvor mye er det "trygt" og skru opp vtt vt?

står på voltage guiden at intel sin max er 1.35v, så er det "bra" for min 920 at den står på 1.30v?

 

Man trenger ikkje noe mere enn 1,35 cpu-vtt for 4,3 ghz etter det jeg erfarer.

 

Har min på safe klokk nå på 1.3 vtt og 4.2 ghz :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Eneste jeg funderer på nå med Knopflerbruce sine hyppige besøk i denne tråden er NÅR vi får se han bak en i7 fra Intel...

Kunne vært spennende å se resultater fra i allefall, synd han bor ett stykke unna meg og at jeg bare tilbyr luftkjøling, hadde vært morro og sluppet han til på Classified oppsettet.

Lenke til kommentar
Eneste jeg funderer på nå med Knopflerbruce sine hyppige besøk i denne tråden er NÅR vi får se han bak en i7 fra Intel...

Kunne vært spennende å se resultater fra i allefall, synd han bor ett stykke unna meg og at jeg bare tilbyr luftkjøling, hadde vært morro og sluppet han til på Classified oppsettet.

 

Jeg handler vel i7 når det er så billig at jeg kan hamstre og plukke uten å blakke meg :p Forøvrig er jo dette blitt en slags i7-"café", derfor jeg poster litt løst og fast (mest løst). Har jo litt med rabalderet i de første 100 sidene å gjøre også :ph34r:

 

Forøvrig er det ikke gjort i en håndvending å lære seg dette, bl.a. er jo dette med VTT osv fullstendig ukjent for min del. HK-klokking er også noe som går VELDIG greit på AM2, er kortet godt er det coldbug som begrenser uansett (snakker da om K8). Bare sette opp NB-spenninga et lite hakk i verste fall. Såpass easy er det IKKE selv på Classified antar jeg.

 

...og dersom det åpner seg en mulighet for å få til solide scores med Nehalem'en til soppen på nitro så skal jeg være behjelpelig med kjøling. Men det er vel et stykke inn i framtiden, PDD har han bare 24/7-HKet - og det er fredet for isolasjon og annet svineri :p

Lenke til kommentar

Whoa, hellige! Prøver å få utnyttet i7 sitt potensiale i diverse enkoding.

 

Denne gangen fikk LAME kjøre seg. 30 sekunder på å dekode og enkode hele Opeth - Blackwater Park i FLAC til lame -V0 --vbr-new -q 0 o.o Virker ... ganske kjapt. HT hjelper virkelig. 4 tråder = 41 sek, 8 tråder = 30 sec.

Linux x86_64, LAME 64-bit 3.98.2

 

Tror jeg koder hele FLAC-samlinga mi nå jeg :D

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar
Hva annses som trygg v-core til testing? Kjører atm på 4Ghz stabilt med 1.232V, håper jeg har en del til å gå på :D

 

 

Det er mange som snuser på 1.5 volt med ln2, og svært få i7 har daua av dette. På luft eller vann ville jeg holdt meg under 1,4 volt. Selv på 1,35 volt kan man kjøre opp mot 4.8ghz + med noen gode cpu for benching mener jeg å ha sett. Jeg klarer 4,4 ghz benchestabilt under 1,3 volt

Lenke til kommentar

Litt mer klokking på gang.

 

Er oppe i 3.7GHz @ 1.235V (Har ikke prøvd veldig lenge i Prime, men funker så langt :D 89 grader maks, så burde gå greit.)

 

Har lest rundt at 20x multiplier ikke alltid er stabilt med i7, så kjører 19x, med en høyere BCLK (195). VTT er på 1.335V og IOH er på 1.22V. 1.335 VTT skal være innenfor Intel sine spesifikasjoner, men finner ikke noe om IOH dog. Vet heller ikke hvordan jeg skal måle temps på hovedkortet. Virker dette safe som en 24/7-klokk?

Lenke til kommentar
Høres bra ut. Blir desverre ingen benching på ekstrem-kjøling, ei heller fasekjøleren jeg har, ikke på prosessoren jeg klokker nå hvertfall. :dontgetit:

 

Pingle eller? :p

 

 

Var ikke meg det stod på :whistle: Den skal tilbake der den kom fra når jeg har gjort meg ferdig med den, og det var visst viktig at jeg leverte den tilbake i live... :roll:

 

 

 

Ser forøvrig ut som maks stabile OC er 4.1 GHz, ved ca 1.25V. Ved 4.2 ble det så varmt at prosessoren begynnte å klokke seg ned automatisk.

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar
Vel, under "vanlig" maks load, så er tempen 75 grader omtrent. Det bør vel være ganske greit? Kan være litt pga kjøleren min og :\ Selv på stock spenning blir det veldig varmt i Prime.

 

er det C0 eller D0 du klokker på ?

 

...synes det virker litt høyt jeg og, etter lesing og flere tips har jeg satt en grense på max 80c ved prime-load, da bør den etter mine forhold ligge på 67-69c ved "vanlig" load, som igjen er innenfor Intels anbefalinger, hvis de skal tas til følge :whistle:

Intel® Core™ i7 Processor I7-920

 

jeg klokker på en C0... fikk jeg akkurat BSOD etter 5 timer blend-priming på 3.8ghz/1,352vcore/190x20.....surt ! ...ett hakk opp på vcore og på'n igjen...hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...