Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!

Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitter ikke på stock. Har en Akasa Nero http://www.frostytech.com/articleview.cfm?...2354&page=2 Kan jo ha vært noen andre parametre som har gjort ting ustabilt. Hvis jeg klokker til 3.8GHz, hvor mye bør jeg øke spenningen på VTT, osv?

jeg er veldig skeptisk til sokkelen på den kjøleren du linker til

har sett såvidt på den før og styrt glatt unna grunnet liten kontaktoverflate/kobber,

og hva angår termisk konduktivitet er i teorien kobber bortimot dobbelt så bra som aluminium (ref:https://www.diskusjon.no/lofiversion/index.php/t88627.html),

greit at kjøleribber kan være i aluminium, men når man begynner å blande metaller allerede i sokkelen.....ja...det ser jo fancy ut da men...

selv om man sliper kontaktoverflaten helt glatt på en slik kjøler kommer man ikke utenom den faktor at metaller ekspanderer og krymper ved kulde/varme....

så om "noe slikt" skjer på denne kjøleren, sett i lys at tom. hudceller/støv/hår kan utgjøre negative forskjeller ved montering at kjøler mot cpu, så kan f.eks. det at aluminiumet utvider seg mer enn kobberet ved en viss temp være veldig utslagsgivende.

Da må man ha nano-pasta som løper om kapp for å fylle sprekkene i denne sokkelen :ninja:

mye synsing og sansing på meg nå, jeg kan ta feil, jeg kan ha rett, uansett gøy å spekulere.

jeg ville byttet kjøler dønn og gått for en helstøpt sokkel uansett type metall.

181blck/auto på multiplier/1,3 vcore eller ett hakk mindre

resten på auto

sikkert ikke optimalt, men stabilt hos meg foreløpig

Ja, var litt skeptisk selv til den kjøleren pga av den delingen av metaller. Stolte på reviews jeg så rundt omkring dog der den kom veldig godt ut, men den er tydeligvis ikke den beste kjøleren. Prismessig og lydmessig er den helt grei dog. Tror ikke jeg gidder å bytte med det første. Sitter på 3.5 GHz @ 1.235-ish V med ganske komfortable temps, så dette er helt greit egentlig. Jeg må opp på minst 1.3V+ med chipen min for å komme på 3.8GHz (:\), så er vel likesågreit :p Kan jo alltids skru av HT, men når jeg virkelig kjører CPUen er det fordi jeg kompilerer eller koder video i 8 threads. :p

Lenke til kommentar

prøver igjen..

prøver og komme på 4.0ghz med min 920 alt etter 3.40ghz så er den ustabil hvis jeg har vtt på auto :-/

prøvde 4.0 ghz 1.25v og VTT på 1.21v men da kommer det ikke opp noe skjermbilde :wee:

tror jeg trenger litt hjelp

er forresten FPO/BATH#: 3850B189 en bra batch :p?

Lenke til kommentar

Dette er merkelige greier som nesten må være hovedkortet. Prøvd å se hvor langt jeg får presset ned spenningen med en 3.6GHz klokk C0 rev, og er nå nedi i en ganske så stabil 1.2000V (stock? :p), men på 3.8GHz tryner den på selv 1.33VCore . Tror ikke det er VCore som er for lav her! Hvor høyt er det vanlig å skru VTT, IOH og alle de andre spenningene opp for å klokke opp imot 4GHz?

Lenke til kommentar

@ Submit og TheMaister

...hva for slags strømforsyning bruker dere ?

Thermaltake Power Supply Calculator

Corsair Power Supply Finder

jeg kjøpte Corsair HX1000W fordi jeg visste at jeg med tiden skulle kjøre 2 eller 3-way SLI, men var ikke forberedt på at klokking av cpu skulle dra så mange mer Watt enn "suck clock"...

med mitt oppsett er jeg på 1200w med 3,8Ghz/1,3vcore 2x285/sli + HDD/SSD, dvdrw, vifter, pci-e-kort og usb-dingser :wow:

nå vet ikke jeg hvor nøyaktige tallene på siden til Thermaltake er,

men jeg :hmm: jo litt da...

med tiden blir det et 3'dje 285 kort på meg, og at jeg også sikter mot 4Ghz på luft

tror jeg det kan være på sin plass med 1200-1500w strømforsyning

vet ikke om dette er en relativ faktor.... ? anyone ?

Endret av flu
Lenke til kommentar
Dette er merkelige greier som nesten må være hovedkortet. Prøvd å se hvor langt jeg får presset ned spenningen med en 3.6GHz klokk C0 rev, og er nå nedi i en ganske så stabil 1.2000V (stock? :p), men på 3.8GHz tryner den på selv 1.33VCore . Tror ikke det er VCore som er for lav her! Hvor høyt er det vanlig å skru VTT, IOH og alle de andre spenningene opp for å klokke opp imot 4GHz?

jeg har auto på alt borsett fra blck og vcore, det virker ok hos meg med en klokk på 2,8/1,3

men leser litt på x58 i7 Voltage Guide for og bli klokere på dette.

Bruker Chieftec 550W. Kan det være den som holder meg tilbake? :S Har et 8800GT grafikkort, så den drar ikke særlig mye :p

regn ut ;)

Lenke til kommentar

Godt mulig at dere må ha mere vtt for å nå 4ghz. Jeg pleier å ha vtt veldig nærme vcore, det pleier å funke for en lat klokk (altså ikke å øke bclk med 1 og 1 mhz, reboote, sette opp volten om det ikke funker osv). Pass på at rammen deres kjører innenfor specsa, både med mhz og timings. Og husk at det er ikke alle i7 prosessorer som når 4ghz på 1.2x vcore, min c0/c1 stepping i7 må godt opp i 1.3x omårdet for å kunne kjøre cinebench og lignende, mer for å være prime stabil.

edit: rar dobbelpost

Endret av wim
Lenke til kommentar

flu: har du målt det eller brukt kalkulator når du kom frem til 1200W?

I praksis vil det nok ikke dra dra mer enn 5-600 watt. et GTX 285 har peak på under <200W

En i7-rigg med GTX 295 drar ca 500W, 2x 285 vill trekke noe mer.

Jeg kjøpte seasonic 850W for å ha litt å gå på og få mindre støy ved >= halv last.

i7 skal ikke dra så mye på 3.8 GHz, men jeg har hørt at effekten kan øke med 50% fra 3.7-4.3 GHz dersom man øker spenningen.

Lenke til kommentar

Nytt system nå, men ikke noe DDR3 minne i hus:/

Ser ut som luringene jeg bestilte fra ikke greier levere minne i den nermeste fremtid:(

Hvis jeg har mottatt flere bekreftelser på at de har minne på lager men at de likevel ikke kan levere, kan jeg ta dette som kontraktbrudd og heve kjøpet slik at jeg kan få frigjort beløpet de har reservert?

EDIT: Hvis de skal ha betaling på forskudd får de jaggu greie å holde rede på lagerbeholdningen.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar
Nytt system nå, men ikke noe DDR3 minne i hus:/

Ser ut som luringene jeg bestilte fra ikke greier levere minne i den nermeste fremtid:(

Hvis jeg har mottatt flere bekreftelser på at de har minne på lager men at de likevel ikke kan levere, kan jeg ta dette som kontraktbrudd og heve kjøpet slik at jeg kan få frigjort beløpet de har reservert?

EDIT: Hvis de skal ha betaling på forskudd får de jaggu greie å holde rede på lagerbeholdningen.

hvis de har bekreftet en dato er det naturligvis et kontraktsbrudd

jeg har har 6 GB OZC Platinum 1600 mhz til salgs :) brukt i kun 3 mnd, under spec på volt, spec på hz

kr 750 eks porto, behandlet pent, orginal forpakning og kvittering/garanti :)

kjøpte 12GB, vakke så lett å klokke med det.... :whistle:

Endret av flu
Lenke til kommentar
flu: har du målt det eller brukt kalkulator når du kom frem til 1200W?

I praksis vil det nok ikke dra dra mer enn 5-600 watt. et GTX 285 har peak på under <200W

En i7-rigg med GTX 295 drar ca 500W, 2x 285 vill trekke noe mer.

Jeg kjøpte seasonic 850W for å ha litt å gå på og få mindre støy ved >= halv last.

i7 skal ikke dra så mye på 3.8 GHz, men jeg har hørt at effekten kan øke med 50% fra 3.7-4.3 GHz dersom man øker spenningen.

kalkis ja...hehe... :roll:

...så...med en klokk på 4.0 ghz og 3x285(700/xxxx/xxxx) får HX1000 sjansen til svette litt m.a.o ?

Endret av flu
Lenke til kommentar

DP får en peak på litt over 1000w med i7 @ 5,2ghz + 4 stk 4890kort som også er overklokka.

På min gamle pc har jeg målt litt over 700w "stikkkontaktmåler" med q6600 @ 3,8 + 17 harddisker + 2 stk 4870 i crossfire + litt andre kort og vifter.

Å bruke en psu kalkultator er bare vas, da man aldri har max load på ALLE komponenter samtidig.

Lenke til kommentar

flu: Kan du spesifisere "ikke så lett å klokke med" litt nermere.

Jeg burde egentlig kjøpt meg 3x2 2000 MHz CL7, men tenkte at det blir baklengs å gå fra 8 GiB til 6 når jeg som regel utnytter 5+ minne.

Er desverre dårlig tilgang på DDR3 nå. Satt på gjerdet for lenge.

Skulle gjerne hatt 16/24 GiB så kunne jeg kjørt 8 system og 8/16 ramdisk.

Alt går mye raskere om man kan flytte de mest brukte datapakkene til ramdisk og kjøre junctions (virtuelle mapper) i applikasjonsmappene.

Spesielt med den syke minnebåndbåndbredden som er på i7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...