Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Høres lovende ut, synes 3,8Ghz er en god klokk med tanke på temp hos meg,og at jeg bare har TRUE m push/pull på ca 1300rpm, stille og rolig med tanke på støy.

Men, om spill som FarCry2 og Crysis kan defineres som normalt bruk hva angår prosessorlast får temperatiden omsider vise... Jeg gir meg på 3,8 og vender nå søkelyset mot 2 stk 285 kort som skriker etter å bli overklokket, de er sjalu på cpu'n....

Jeg lurer veldig på om jeg kan tweake på verdier i BIOS for bedre utnyttelse av SLI.

Ser en oppføring som heter PCIE Frequenzy (current value =100), kan denne røres på...?

Endret av flu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg gir meg på 3,8 og vender nå søkelyset mot 2 stk 285 kort som skriker etter å bli overklokket, de er sjalu på cpu'n....

Jeg lurer veldig på om jeg kan tweake på verdier i BIOS for bedre utnyttelse av SLI.

Ser en oppføring som heter PCIE Frequenzy (current value =100), kan denne røres på...?

 

Ville ikke tullet med BIOS til skjermkort var jeg deg. Skal man helst vite hva man driver med. Ville funnet ett program og klokket de i Windows istedet. Angående PCI-E Freq. Joda, denne kan justeres på. Man må da inn i BIOS til hovedkortet. Det som er skummelt når man øker denne er at man veldig fort kan få krasj på SATA diskene. Kjører personlig min PCI-E Freq på 110, men kan ikke love deg at det funker for deg. Du får se om du tør å prøve deg frem selv her. Er ikke all verden å hente her, så så lenge du ikke jakter på noen WR i forskjellige Benchmarks, så tror jeg at det er like greit å la den stå stock.

Lenke til kommentar

Flu: Støtter opp i det JimRamse sier over.

 

Jeg benytter selv true med push/pull. W3520 @4ghz. Idler på rundt 52'c på alle cores. Jeg gamer for det meste og temp på cpu overskrider sjeldent 65'c i disse situasjonene. I prime95 så maxer cpu temp ut på rundt 85'c uten at det er noe problem.

Har hatt cpu oppi 96'c load uten noe problem på 4ghz her(dårlig kontakt mellom cpu og kjøler)

 

Det jeg merker mest forskjell på etter oppgraderinger fra c2q til i7 er tempraturen på 4870x2 kortet. Dette kortet får kjørt seg skikkelig på et i7 opsett og blir varmere en med Q6600 opsettet jeg hadde før.

Lenke til kommentar

Amanita:

No worries :)

 

mrNilsen:

Hvorfor snakker du utelukkende om X25-M når du ikke trenger/verdsetter dens unike egenskaper(hovedsaklig ekstrem IOPS) og trekker den ned for egenskaper du mener er viktigere. Hvorfor ser du ikke da på alternative SSD som jeg nevnte for deg som har de egenskapene du ønsker i mangfold og tom. er billigere enn Intel per GB?

 

Og selv om oppstartstid av OS knuser en VR så er ikke det heller den viktigste egenskapen. Det viktige er som jeg har nevnt at alt går lynende raskt. HDD er den eneste bremsen i ditt system og som kan fjernes med betraktelig ytelsesforbedring via en SSD med egenskapene du ønsker. Så bruker du de store HDDene til andre type data.

 

EDIT:

Link også gjerne til testene du snakker om, de er nok rimelig gamle og utdaterte. Så til et faktatema.

Hvis X25-m hadde mer enn 70 meg på les så hadde jeg kjøpt den tvert. Venter til neste generasjon før jeg kjøper.

post-38451-1248357834_thumb.jpg

Står det "70MB/s les" her på Gen1? Look again. Forøvrig er Intel Gen2 allerede i salg, sjekk prisguiden.

https://prisguiden.no/product.php?product_id=112606

https://prisguiden.no/product.php?product_id=112607

 

La oss også kikke på egenskapene til de vesentlig billigere men alikevel gode SuperTalent og G.Skill produktene jeg nevnte, som har en meget god Indilinx Barefoot kontroller og er i klasse med Vertex men billigere. Dvs. produktene jeg anbefaler deg siden du ikke har behov for IOPS til Intel og ønsker høyest mulig overføringshastighet til en rimelig penge. Jeg slenger også inn kriteriet "god kontroller" så du ikke faller i noen gamle og utdaterte SSD hull.

 

128GB G.Skill Falcon (2900,-)

- 64MB DRAM cache memory from Elpida

- 0.10 ms response time

- 230MB read/190MB write

- Indilinx Barefoot controller

- Samsung MLC NAND flash modules

* hadde nyere firmware enn vertex i test

 

256GB SuperTalent ultradrive ME (5200-5800,-)

- 64MB DRAM cache

- 0.10 ms response time

- 260MB read/200MB write

- Indilinx Barefoot controller

- Samsung MLC NAND flash modules

 

Så kan jeg til slutt nevne et tredje produkt som også har egenskapene du ønsker og som inngår i samme gruppe.

 

Patriot Torqx SSD 128GB

- 64MB DRAM cache memory from Elpida

- 0.10 ms response time

- 260MB/sec read - 180MB/sec write

- Indilinx Barefoot controller

- Samsung MLC NAND flash modules

 

Årsaken til variasjoner på ellers veldig like produkter er firmwares og størrelse.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Theo343:

 

Jeg skrev feil. Jeg mente 70 meg på skriv, les er jo over 200.

 

I følge reviews av nyere dato så er os-load-time en del bedre på x25-m, så da bøyer jeg meg i støvet på det.

 

Jeg har iallefall kjøpt meg VR300 nå og får bruke den til XP x64 og programmer, så får jeg heller kjøpe G2 X25 når vinteren kommer og prisene har gått seg til litt. Kanskje jeg kan invistere i 2x G2 160 GB om totalprisen kommer ned mot 5000. Kunne blitt et fint RAID 0 oppsett.

Vil se noen tester av skriveytelsen først.

 

Skal se på de SSD alternativene du nevnte. Kanskje jeg kan finne noe og bruke i raid 0.

 

Komponentene til i7-riggen har kommet nå bortsett fra minne :/ Kan ta noen uker å få tak i minne :( Luringene har sendt meg 3 bekreftelser på at det er på lager uten at det var tilfelle.

Lenke til kommentar
Jeg vil gjette at blå er høyst sannsynlig turtall, og den røde er høyst sannsynlig pluss +

Den svarte kan være minus, og det kan den hvite også være. Hvit er ofte også pluss, men sjelden sammen med rød. :p

 

Det som er helt sikkert: Fra PSU så er de to svarte i midten minus, og den røde er + 5Volt mens den gule er +12 Volt.

 

Jeg vil tro du vil ha 12V pluss og 12 V minus, dersom det er en 12 V vifte. Altså ikke både 5V og 12V fra PSU molex.

Med andre ord, jeg ville prøvd meg på: gul fra PSU til rød på vifte, og prøv svart fra PSU til Svart på vifte, (eventuelt svart til hvit dersom svart til svart ikke fungerer)

 

Det er en viss risiko å bare prøve seg frem her, men siden du allerede har tatt sjansen kan du jo fortsette. Men prøv først, og bare tvinn sammen den ene, og test raskt om viften starter eller ikke. Når du lodder risikerer du en vedvarende kortslutning, eller feil polarisering, og det er ikke alltid så lurt.

 

Men det kan godt være noe helt annet, og blå pluss, så jeg tar ikke noe ansvar for dette.

Og det er vel relativt OT ;)

 

Byttet den svarte med den andre svarte og viften spant perfekt.

Ledningen som jeg loddet den til kommer ikke fra psu. Var en jeg hadde liggende, så tror det er mindre risiko da.

Lenke til kommentar
Jeg gir meg på 3,8 og vender nå søkelyset mot 2 stk 285 kort som skriker etter å bli overklokket, de er sjalu på cpu'n....

Jeg lurer veldig på om jeg kan tweake på verdier i BIOS for bedre utnyttelse av SLI.

Ser en oppføring som heter PCIE Frequenzy (current value =100), kan denne røres på...?

 

Ville ikke tullet med BIOS til skjermkort var jeg deg. Skal man helst vite hva man driver med. Ville funnet ett program og klokket de i Windows istedet. Angående PCI-E Freq. Joda, denne kan justeres på. Man må da inn i BIOS til hovedkortet. Det som er skummelt når man øker denne er at man veldig fort kan få krasj på SATA diskene. Kjører personlig min PCI-E Freq på 110, men kan ikke love deg at det funker for deg. Du får se om du tør å prøve deg frem selv her. Er ikke all verden å hente her, så så lenge du ikke jakter på noen WR i forskjellige Benchmarks, så tror jeg at det er like greit å la den stå stock.

 

 

Jeg kan iallefall fortelle at mange intigrerte nettverkskort og enkelte lydkort intigrerte, xfi pci/pci-e osv ofte slutter å virke hvis man har noe særlig over pci-e frekvens over 100 mhz. På mitt x58 kort så stopper nettverkskortet ved ca 110 mhz. Mens harddiskkontrollerene mine Adaptec og Areca takler fint minst opp til 120mhz.

 

Når man klokker pci-e frekvensen så klokker man samtidig opp noen gpu og andre cpu'er som er koblet direkte opp mot pci-e frekvensen. Jeg kan f.eks overklokke Areca saskontrolleren min bare ved å sette opp pci-e frekvensen.

 

Skjermkort takler ofte ganske høy pci-e frekvens. xtremoverklokkere kan ofte benche med ca 140 mhz. Men dette er ikkje noe man vil ha 24/7 :D

 

Nå er det øl på Canalstreet i Arendal snart :w00t:

Lenke til kommentar

Har endra litt overklokkingsprofil. 3.7GHz @ 1.285V var ikke helt stabilt allikevel, og tempsa under tyngste load (8 tråders kompilering av GCC i Linux var varmere enn Prime95) var på 87*C, som jeg anser som for mye :p Kræsja også, og å kjøre på med enda mer volt blir suicide :p Kjører isteden 3.2GHz @ 1.185V nå :p 70*C maks nå. Begynner å lure på om kjøleren min ikke er god nok, eller sitter alle dere som moser over 1.3V VCore med vannkjøling? Har C0/1-stepping btw.

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar
Har endra litt overklokkingsprofil. 3.7GHz @ 1.285V var ikke helt stabilt allikevel, og tempsa under tyngste load (8 tråders kompilering av GCC i Linux var varmere enn Prime95) var på 87*C, som jeg anser som for mye :p Kræsja også, og å kjøre på med enda mer volt blir suicide :p Kjører isteden 3.2GHz @ 1.185V nå :p 70*C maks nå. Begynner å lure på om kjøleren min ikke er god nok, eller sitter alle dere som moser over 1.3V VCore med vannkjøling? Har C0/1-stepping btw.

 

jeg er på 3,8/1,296, flater ut på 68-69c i realtemp etter 10-15 min load i prime.

har C0/1 jeg og

 

har lest en plass at man kun trenger å prime i max 10 min for å se "varig" load temp.

 

har ikke kjørt prime i 24 timer for å sjekke 24/7 stable, men... :whistle:

 

hva slags kjøler har du ? stock ?

type kjølepasta ?

trygg på at pastan er fordelt riktig (mengde) ?

..om du trenger kjøler har jeg en Thermalright True Black 120 til salgs for kr 300 :thumbup:

 

jeg har Thermalright True Copper med SilenX 120/38mm push/pull

måtte i tillegg ha denne for montering av kjøleren på 1366/i7

 

viftene koser seg på +/- 1200/rpm og gir overkommelig liten lyd fra seg.

synes det er helt topp med en klokk på 3,8Ghz

 

slik jeg har forstått det kan man "godta" 80-85c under load i prime, dette fordi man sjeldent har slik load i spill f.eks., som muligens er det mest krevende for cpu med unntak av prime...

 

Hvis du har en stabil klokk som gir f.eks max 85c under load i prime, så kan du teste etter det med det mest cpu-krevende spillet du har og se hva max temp er i f.eks. realtemp 3.0

 

kjørte FarCry2 og Crysis her nå for å sjekke, og max er 52c i realtemp på 3,8Ghz "gaming-load"....

 

nå er ikke jeg noen racer på dette, bare deler av min labre kunnskap og erfaringer

 

når jeg har fått sjekket ut at min klokk er stable 24/7 skal jeg forsøke å bli "klokk" på rammen jeg har, OCZ platinum 1600mhz, den kjører på 1400ettellerannet...mhz :ermm:

Endret av flu
Lenke til kommentar
Jeg kan iallefall fortelle at mange intigrerte nettverkskort og enkelte lydkort intigrerte, xfi pci/pci-e osv ofte slutter å virke hvis man har noe særlig over pci-e frekvens over 100 mhz. På mitt x58 kort så stopper nettverkskortet ved ca 110 mhz. Mens harddiskkontrollerene mine Adaptec og Areca takler fint minst opp til 120mhz.

 

Når man klokker pci-e frekvensen så klokker man samtidig opp noen gpu og andre cpu'er som er koblet direkte opp mot pci-e frekvensen. Jeg kan f.eks overklokke Areca saskontrolleren min bare ved å sette opp pci-e frekvensen.

 

Skjermkort takler ofte ganske høy pci-e frekvens. xtremoverklokkere kan ofte benche med ca 140 mhz. Men dette er ikkje noe man vil ha 24/7 :D

 

Det neste blir vel hovedkort med mulighet for å stille individuell pci-e frekvens på forskjellige lanes :) Tipse Evga på community-forumet kanskje.. Se om det skjer noe om et par år :) Så man kan kjøre disker og nettkort på standard frekvens, mens skjermkort kan få økt frekvens.

Lenke til kommentar
Sitter ikke på stock. Har en Akasa Nero http://www.frostytech.com/articleview.cfm?...2354&page=2 Kan jo ha vært noen andre parametre som har gjort ting ustabilt. Hvis jeg klokker til 3.8GHz, hvor mye bør jeg øke spenningen på VTT, osv?

 

jeg er veldig skeptisk til sokkelen på den kjøleren du linker til

har sett såvidt på den før og styrt glatt unna grunnet liten kontaktoverflate/kobber,

og hva angår termisk konduktivitet er i teorien kobber bortimot dobbelt så bra som aluminium (ref:https://www.diskusjon.no/lofiversion/index.php/t88627.html),

greit at kjøleribber kan være i aluminium, men når man begynner å blande metaller allerede i sokkelen.....ja...det ser jo fancy ut da men...

 

selv om man sliper kontaktoverflaten helt glatt på en slik kjøler kommer man ikke utenom den faktor at metaller ekspanderer og krymper ved kulde/varme....

så om "noe slikt" skjer på denne kjøleren, sett i lys at tom. hudceller/støv/hår kan utgjøre negative forskjeller ved montering at kjøler mot cpu, så kan f.eks. det at aluminiumet utvider seg mer enn kobberet ved en viss temp være veldig utslagsgivende.

Da må man ha nano-pasta som løper om kapp for å fylle sprekkene i denne sokkelen :ninja:

mye synsing og sansing på meg nå, jeg kan ta feil, jeg kan ha rett, uansett gøy å spekulere.

 

jeg ville byttet kjøler dønn og gått for en helstøpt sokkel uansett type metall.

 

 

181blck/auto på multiplier/1,3 vcore eller ett hakk mindre

 

resten på auto

 

sikkert ikke optimalt, men stabilt hos meg foreløpig

Endret av flu
Lenke til kommentar

Skal kjøpa meg eit i7 system og kraftig vannkjøling.

Då eg først skal svi av eindel tusenlappar på vannkjøling vil eg helst ha ein overklokkingsvennlig chip.

 

Kva stepping er det som er "best" (har høyrt fleire nemna d0, men om eg huske rett var det eit anna nummer som også var viktig? (batch))

 

Er det nokon webshops som har så god service at dei sende ein chip med den steppinga eg spør etter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...