Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Edit: Satser sikkert på en av Intels nye 34nm X25-M også, for å gjøre boot tid litt mer tolerabel

 

Har selv en Intel SSD, jeg hadde ikke kjøpt den pga bott-tid alene, så vanvittig stor forksjell merker man ikke, og hvorfor boote så ofte uansett? Jeg lar alltid min maskin stå på, og om man ikke vil det kan man jo i det minste stille det in så maskine går in i S3 power state når du "slår av" så starter den veldig fort igjen.

 

AtW

 

Kom litt feil ut men har så klart ikke tenkt å kjøpe X25-M (G2) bare pga boot tiden, det blir en fin system disk+litt til i det hele tatt, men tenkte bare på at det sikkert er veldig deilig å ha mens eg overklokker og får BSOD nå og da, eller når eg må inn i BIOS for en liten endring. Fryktelig kjedelig å vente på lang vista loading :)

 

On topic, @TheMaister

80c er ikke for varmt til i7 å være, den takler opp i mot 100c helt fint så vidt eg vet.

Hvis det er C0-revisjon kan du regne med å bruke en del mer Vcore enn de som har D0, så vidt eg husker fra tidligere i tråden var det vel noe sånt som ~1,34(load)vcore på 4ghz? (Ish)

Endret av Crazymech
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On topic, @TheMaister

80c er ikke for varmt til i7 å være, den takler opp i mot 100c helt fint så vidt eg vet.

Hvis det er C0-revisjon kan du regne med å bruke en del mer Vcore enn de som har D0, så vidt eg husker fra tidligere i tråden var det vel noe sånt som ~1,34(load)vcore på 4ghz? (Ish)

 

80 grader er bare morro under Prime95. Her er hvor min endte opp når jeg prøvde meg på litt passiv kjøling. Gikk heller dårlig. Sto ganske lenge her å gikk, men låste seg ikke eller slo seg av eller noe. CPU'en har nå gått på 4.3GHz siden den tid (mange mnd'er) å er 100% stabil. Selvsagt ikke passivt kjølt lengre :)

post-6770-1248251637_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har hatt min w3520 oppi 95'c tidligere. Varmt, men var ikke noe problem.

Regoopa cpu og da ble temp en god del bedre. Ligger vel på 85'c under max load @ 4ghz.

 

Jeg la på goop på som jeg alltid har gjort, men når jeg tok av kjøler så så jeg at kjøler ikke hatt kontakt med mesteparten av cpu. Fulgte så guiden til ArticSilver for 1366 cpu'er og da ble ting bedre.

 

 

Til dere i ssd diskusjonen: Det at VR 300gb booter et os raskere en en ssd disk kommer nok ikke ann på diskene, men filsystemet som blir brukt. Kan ikke tenke meg at fat32 eller ntfs er optimalisert for ssd disker. Vet at windows 7 har mer optimalisering for ssd disker, men tviler på at vista har dette.

 

Dere burde prøve ubuntu 9.04 med ext4 :) Så får dere se raske boot tider.

Laptopen(se sig under) min booter ubuntu på ca 6-8 sekunder(da med litt ekstra tweaking) ;)

Endret av MiRaCL
Lenke til kommentar
Crazymech: Hvorfor velger du Feser Monsta?

Den er god, men ikke så god at den er verdt den prisen.

Har du plass gå for 4x120 Feser har;) Bare et tips.

 

Har hørt at den skulle være noen av de beste, selv om det var en trippel. Men har du noe bedre å anbefale så har eg ikke kjøpt noe enda :p

 

Plass.. Med mindre eg skifter kabinett blir det montert på utsiden, da er det plenty plass xD

Lenke til kommentar

Fant disse viftene i dag i en gammel pc jeg har. Er fra 2004 eller noe slikt.

Viftene kjører på veldig høy RPM, så det er derfor jeg vil bruke dem.

Problemet er at de bruker noe annet en 3 pins kontaket slik som "normale" vifter bruker.

Kontakten ser mer ut som en 4 pins kontakt og er mye smalere en de som er på intel sine boxed cpu kjøler. Legger til et bilde.

Problem stilling er slik-

Hvordan kan jeg få bruke disse viftene på mitt EVGA x58 hovedkort?

 

Lagte en ny tråd, men ingen tilbakemedling.

post-192623-1248301758_thumb.jpg

Lenke til kommentar
80 grader er bare morro under Prime95. Her er hvor min endte opp når jeg prøvde meg på litt passiv kjøling. Gikk heller dårlig. Sto ganske lenge her å gikk, men låste seg ikke eller slo seg av eller noe. CPU'en har nå gått på 4.3GHz siden den tid (mange mnd'er) å er 100% stabil. Selvsagt ikke passivt kjølt lengre :)

Ahh, befriende herlig og se litt motpol til alt hysteriet rundt temperatur! :D

Men har du fått trigget PROCHOT under disse forsøkene?

(Altså at det har stått noe annet enn OK under Thermal Status i Realtemp, og hvis ja hvor mange grader hadde du da?)

 

TMWH

Det fungerte ikke

Tror heller ikke det er loddingen det står på. Testet både med og uten den blåe kabelen.

Det kan jo ha noe å gjøre med at man bare gjetter her... Det finnes en del "vanligvis" men ingen fast standard.

 

Jeg vil gjette at blå er høyst sannsynlig turtall, og den røde er høyst sannsynlig pluss +

Den svarte kan være minus, og det kan den hvite også være. Hvit er ofte også pluss, men sjelden sammen med rød. :p

 

Det som er helt sikkert: Fra PSU så er de to svarte i midten minus, og den røde er + 5Volt mens den gule er +12 Volt.

 

Jeg vil tro du vil ha 12V pluss og 12 V minus, dersom det er en 12 V vifte. Altså ikke både 5V og 12V fra PSU molex.

Med andre ord, jeg ville prøvd meg på: gul fra PSU til rød på vifte, og prøv svart fra PSU til Svart på vifte, (eventuelt svart til hvit dersom svart til svart ikke fungerer)

 

Det er en viss risiko å bare prøve seg frem her, men siden du allerede har tatt sjansen kan du jo fortsette. Men prøv først, og bare tvinn sammen den ene, og test raskt om viften starter eller ikke. Når du lodder risikerer du en vedvarende kortslutning, eller feil polarisering, og det er ikke alltid så lurt.

 

Men det kan godt være noe helt annet, og blå pluss, så jeg tar ikke noe ansvar for dette.

Og det er vel relativt OT ;)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Ahh, befriende herlig og se litt motpol til alt hysteriet rundt temperatur! :D

Men har du fått trigget PROCHOT under disse forsøkene?

(Altså at det har stått noe annet enn OK under Thermal Status i Realtemp, og hvis ja hvor mange grader hadde du da?)

 

Akkurat hva jeg hadde på i BIOS husker jeg ikke, men CPU'en bremset seg selv ned innimellom for å få ned temp litt å ikke brenne opp.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Nå snakker vi litt mer action her :)

 

3.7GHz HT enabled, 80 grader i Prime, 1.285V Ganske fornøyd med denne klokken.

 

 

3.75Ghz/1,28v her , flater ut på 68c etter 30 min i prime

 

3,8ghz/1,3v - 70c etter 30 min i prime

 

undres på om 70c er en ok 24/7 temp på en i7920...

3,8 er jo et pent tall... :))

 

anyone ?

Lenke til kommentar
Nå snakker vi litt mer action her :)

 

3.7GHz HT enabled, 80 grader i Prime, 1.285V Ganske fornøyd med denne klokken.

 

 

3.75Ghz/1,28v her , flater ut på 68c etter 30 min i prime

 

3,8ghz/1,3v - 70c etter 30 min i prime

 

undres på om 70c er en ok 24/7 temp på en i7920...

3,8 er jo et pent tall... :))

 

anyone ?

 

Personlig kjører jeg oppover til jeg har ca 80grader under full prime95. Er veldig skjeldent jeg ser disse temp i vanlig bruk. CPU er lagd for å tåle opp til 100 grader så ser ikke på det som noe stort problem. Som du så lengre oppe så kjørte jeg prime95 med alle kjernene på 100grader også. CPU'ene tåler mer enn man tror. Hadde selvsagt aldri kjørt oppsettet slik til vanlig. Min hjemme nå surrer å går på 4.3GHz. Under full load med Prime95 på alle kjernene sist jeg sjekket var temp fra 80 til 83 grader avhengig av kjernene. Til vanlig bruk derimot er de sjeldent over 70 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...