Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Hva mener du at jeg skal si da? Jeg har en kjøler som er for dårlig på mitt hovedkort. Hovedkortet er levert av MSI, konklusjon, det er for dårlig av MSI. Jeg kan jo ikke akkurat konkludere med at det er for dårlig av samtilige hovedkortprodusenter såfremt jeg ikke har undersøkt kjølingen på deres produkter. Når en ganske enkel kjøler under akkurat samme eksterne forhold leverer 50 grader lavere temp, så er det ikke akkurat som MSI sto ovenfor en umulig oppgave heller. Tempraturen er forøvrig hentet fra Bios. om den er gal, så er det fortsatt en feil ved produktet (dog en mindre feil). Jeg tipper den er noenlunde fornuftig basert på tempraturen den viser når maskinen booter. (med ny kjøler er det 30 grader når jeg kommer inn i biosen, nå som neppe er alt for høyt), dog kan jeg ta feil, og den trenger forsåvidt heller ikke å være lineær.

 

Essensen er at 115 C+ er utenfor spec for northbridge, Intel sier 105 grader er maks, jeg forventer at kjøleren på et hovedkort klarer å holde northbridge innenfor spec, spesielt når den faktisk tåler så mye varme som den gjør.

 

AtW

 

Jeg mener ikke annet enn å argumentere for at det utifra din posting kunne virke som at det kun var MSI som har en dårlig kjøleløsning for NB/hk.

Det er ikke tilfellet.

 

Bortsett fra det er jeg fullstendig enig med deg.

:)

Lenke til kommentar
er 40 grader idle og 75 - 70 grader under prime normalt for en I7 920 på 3.20 ghz? (true med push pull vifter i antec 1200 :) )

 

Det høres høyt ut, jeg har temps i samme størrelsorden med en vifte på 600 rpm med prolima megahalems, som kanskje er en marginalt bedre kjøler, men neppe vesentlig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg vurderte også å kjøpe prolima megahalems, men den er altfor stor og klumpete.

 

Blir jo litt etter hva man har plass til, den er noenlunde normal i høyde til tårnkjøler å være, og klarer både ram (i standard høyde) og cipsett-kjøler. Men at det er en diger kjøler er det liten tvil om :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Prøv Corsair H50, den er bemerkelsesverdig liten og flott :) Fungerer bra også. Den har neppe riktig samme "tyngde" når det kommer til kjøling av kraftig overklokkede maskiner, men min W3540 trives veldig godt på 4GHz med den kjøleren. Og støyen er minimal (min subjektive mening selvfølgelig).

 

PS: Jeg har testet Noctua og TRUE med 1 og 2 vifter. Best resultat fikk jeg allikevel med Corsair H50.

Lenke til kommentar

Vel, det er en "vannkjøler", så passivt.. Jeg har ikke prøvd å kjøre radiatoren passivt, men den står montert i bakkant der det allikevel er en eksosvifte hos meg.

 

EDIT: Ser nå at du endret til å spørre ATW, så da er vel kanskje svaret mitt litt feil ;)

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar
prøv 1,18v på vcore du;)

default betyr auto regner jeg med og de fleste hk skrur opp volten unødvendig da.

 

da endte jeg opp med 31 idle og 50 under prime

 

Hvis det er stabilt, så kan du prøve og ta ned volten mer;)

flott at tempen gikk ned:D

 

Få heller frekvensen opp :p Når loadtempen er så puslete liten er det lite ekstra å tjene på å senke vcore enda mer. I7 LER av 50c load. Nesten fryseboks for de det. :ph34r:

Lenke til kommentar
ATW:

Så lenge den med vifter går godt over rambrikker er ikke størrelsen så farlig. Har du prøvd å kjøre den passivt? Om den brilljerer der er det jo også mer interessant :)

'Jeg vet ikke om jeg vil si "godt over", den går over standard størrelse rambrikker, men det er ikke spesielt god margin. Uansett så er det bare festet med metallklipps, er helt sikkert mulig å bare bøye de til litt for å plasse vifta lengre opp. Har ikke prøvd å kjøre den passivt, tror jeg du skal jobbe med å få til. Ihvertfall med i7, og uten vesentlig kjøling like ved CPU-kjøleren. Kjører den på 600 rpm nå, det er veldig stille med rett vifte, og da har den vel akkurat så den klarer seg greit med kjøling.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tør påstå at en vifte på 600rpm (kanskje 900 eller 1200 også) er "lydløs" nesten uansett sålenge den er montert i et kabinett. Det vil nesten alltid være en eller annen vifte i kabinettet som bråker mer enn dette, med mindre man har byttet ut alle kabinettvifter, eventuellt vifter på hovedkort og har et passivt kjølt skjermkort eller moddet kjøler på skjermkort.

 

Så enhver kjøler som virker tilstrekkelig med en eller flere vifter på så lav hastighet får + i min bok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...