Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Ikke helt sikker på om dette er det rette stedet å spørre, men men.

 

Jeg bruker EVEREST til å "overvåke" temperaturene i PCen, da selsagt inkludert prossesoren. Men jeg lurer om jeg skal se på temperaturen til hver enkelt kjerne eller bare det jeg tror er overflate temperaturen for å bedømme om den er varm eller bare lunken.

post-67759-1246837348_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er klart at bruksomdrådet avgjør. I spill vil det utgjøre >=1 FPS, men til komprimering/dekomprimering en- / decoding av data så er det betydelige forskjeller.

 

Jeg synes iallefall personlig at det svarer seg å legge 300 kr mer på bordet for å få 6GiB 2000 MHz CL9 (koster jo omtrent samme for 1066, 1333, 1600), men det lønner seg neppe å legge på 2000 kr til for å få CL7. Jeg kommer nok til å gjøre det likevel.

Lenke til kommentar
Går fint an og bruke everest til og se hva tempen ligger på, bruker personelig Realtemp selv.

Og hva den viser er sånn ca. rett, man ser ganske fort om noe er revnende feil.

Let litt rundt etter hva andrel igger på med samme volt osv.

 

 

Jeg lurte mer på hvilken av verdiene jeg skulle se på. Om det er CPU Temp eller CPU Core#1 Temp.

Lenke til kommentar
Det vet jeg Mr.Nilsen, ville bare høre tips jeg siden jeg har STORE problemer med og bestemme meg for og si det mildt :!:

Blade cas.9 er ikke dårlig sett( regner med at du så på memoryc?), men har ikke sett mye til resultater fra det settet. Så Trident ligger på førsteplassen fremdeles og regner med at det er det jeg bestiller siden det skal vist være griserått hvis man er heldig( Elpida eller no-name). Som sikker gjelder hos Blade cas.9 også, men har som sagt ikke sett noen resultater fra det.

 

Det er garantert Blade cas9 som gir mest for pengene akkurat nå.

 

Jeg har heller ikke sett test av det, men jeg har sett test av blade cl7 vs g-skill cl 9 og det var bare desimalverdier i forskjell. Om jeg ikke husker feil var det mindre enn 1% forskjell sammenlagt over alle testene og det går jo inn under feilmargin.

 

Skal se om jeg kan finne url til testen, men jeg har vært innom så mange review-sites så det spørs.

 

Jeg tror det er hipp som happ hva man kjøper av 2000 MHz DDR3, men jeg kommer iallefall ikke til å kjøpe 1333 eller 1600.

 

Fikk mye toll og moms sist jeg handret på memoryc så blir enten å vente en måned på at Blade 9 blir tilgjengelig her eller kjøpe cl 7.

Lenke til kommentar

Sitter på et "gammelt" 775 system, med en sprek Q9650 bla. Men begynner å kjenne suget etter noe nytt. I dette tilfelle en i7 oppsett.

 

Har ikke kommet lenger i planlegginga, enn at jeg har bestemt meg for hovedkort (tror jeg) og cpu vannblokk :)

 

Tenkte opprinnelig på en 920 eller 950 cpu. Men ser at fler av dere her bruker xeon. Klokker xeon bedre, og er de kaldere enn sine brødre? xeon 3520 eller 3540?

 

Må innrømme at jeg har studert i7 svært lite, da jeg har hatt mye å gjøre utenom å studere hardware oppdatering i det siste. I stedet for å lese side opp og side ned på div fora, har mange av dere her gode svar på mine spørsmål føler jeg.

Lenke til kommentar

Jeg kunne sikkert greid meg to år til med det jeg har nå dersom jeg hadde byttet min E8500 i en Q9650, men så så kan jeg få >=4 ganger mer minnebåndbredde ved å gå over til i7. Når den i tillegg kan koble ned kjerner som ikke er i bruk så frister det veldig.

 

Lurer på om jeg ikke bare skal kjøpe 975 og blade cl7 nå som jeg har penger. koster jo 6000 mer for en 975 enn en 920, men vet fra tidligere år at det er bedre å legge de i noe jeg interesserer meg i enn å sløse de bort på burgere, fyll og klær.

 

1 time i bar og en tur med burger etterpå så er det raskt gått 800 kr i dass om ikke mer. Skal ikke mange turene før det har røket 6000.

Lenke til kommentar

Testen var Blade cas7 og de vet vi er bra og de lå ca. på samme som Trident hele tiden utenom når det kom til lavest cas. der kom jo Blade best ut( skulle barem angle med tanke på at det er Elpida Hyper i de)Men jeg tviler på at det er Elpida Hyper i Cas.9 serien.

Men det blir enten Ocz Blade cas.9 eller G.Skill Trident cas.9;)

 

Hvorfor ikke en 950 istedenfor?

Selv om 975 er jo state of the art :love:

 

Og ja, mye bedre og bruke penger på data enn fyll.

Til alle som ikke mener det, sett av noen år til og putt i det dere kommer over av alkohol og stoff...og da kan dere hoppe på data-dilla :!:

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar
Det er nesten ikke målbare forskjeller mellom DDR3 2000 MHz CL7 og CL9, men det er store forskjeller mellom <=1600 og 2000.

 

Imed at 1333 og 1600 MHz koster ca 1100 kr og Blade series 2000 MHz CL9 koster 1400 kr så er det IMO ganske dumt å kjøpe noe lavere enn 2000 MHz CL9.

 

 

Anandtech er ikke helt eni med deg :innocent:

Lenke til kommentar

De effektivitetstester jeg har lest viser at i7 975 er mest effektiv mellom 3.6 og 3.8 GHz med lavest mulig spenning og at dersom man klokket til 4.2 GHz økte effektbruken med 50% og at ytelse per watt sank med 17%

 

Alle mine erfaringer med tidligere PCer basert på både AMD og Intel tilsier at det er mye bedre å klokke på multiplikator enn "bus" både med tanke på fleksibilitet, driftskostnader med speedstep, varmeutvikling og stabilitet. Om man klokker med blck så blir jo frekvensen mye høyere når maskinen idler på 12x, det utgjør ganske mye i løpet av 2 år for meg som stort sett har maskinen på 24/7. Prøvver å sette maskinen i hvilemodus så ofte som mulig, men er ikke alltid jeg kan det. Dette gjør at det frister med en prosessor som ikke har multiplikatorlås for da kan jeg sette 27x.

Jeg ble veldig glad når nVIDIA implementerte sparemodus for desktop på kortene siden. Så det veldig godt på strømregningen.

 

EDIT: Sett at jeg velger å beholde maskinen som en liten privat fil og applikasjonsserver i 5-10 år så spørs det om ikke TCO blir mye lavere for 975 enn 920. Det er ikke alltid det alltid det lønner seg med kortsiktige innsparinger, dog har jeg i tankene at det snart kommer hexacore på 32nm. Har egentlig behov for 5 ekte tråder enn 4+4 for da kan jeg sette en dedikert kjerne til hver applikasjon jeg kjører og en til systemressurser.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar
Det er nesten ikke målbare forskjeller mellom DDR3 2000 MHz CL7 og CL9, men det er store forskjeller mellom <=1600 og 2000.

 

Imed at 1333 og 1600 MHz koster ca 1100 kr og Blade series 2000 MHz CL9 koster 1400 kr så er det IMO ganske dumt å kjøpe noe lavere enn 2000 MHz CL9.

 

 

Anandtech er ikke helt eni med deg :innocent:

 

Spørs hva du ser etter, på read-test foreks. så er det STOR forskjell mellom cas.7 1600 og cas.7 2000, noe man faktisk tjener noen fps på hvis det betyr noe eller masse fart.

Går man utifra stock så er det ikke store forskjellene.

Men cas8 1600 og cas.8 2000, jeg velger det siste:P

Lenke til kommentar

OCZ Platinum XTC DDR3 1333MHz 6GB KIT

3x Platinum Z3 XTC 2GB, CL7-7-7-20, 1.65 Volts, 240pin

kr 1.025,-

 

OCZ Platinum XTC DDR3 2000MHz 6GB KIT

3x Platinum Z3 XTC 2GB, CL9-9-9-30, 1.65 Volts, 240pin

kr 1.290,-

 

OCZ Blade Series DDR3 2000MHz 6GB KIT

3x Blade Series Low Voltage 2GB, CL9-9-9-30, 1.65 Volts, 240pin

kr 1.395,-

 

Hvis man kjøper noe lavere enn 2000 MHz, har man ikke råd til i7 i utgangspunktet. Da blir det 775 med ddr2-sett til 400kr.

 

Folk har vel ulikt brukermønster. En ting blir å benchmarke enkelte spill og applikasjoner hver for seg. Men jeg kjører 5 spillklienter samtidig som jeg har database og webtjenester i bakrunnen. Det blir et helt annet scenario når man har 10 programmer som skal dele båndbredden.

 

Blir jo ikke akkurat mindre krav til båndbredde nå som det kommer nye MMO og Diablo 3. Hvis man først skal spille så er det veldig lite effektivt å spille på bare en klient. Tar samme tid å spille på 5 eller 1. Mye mye mer effektivt. Mye som kan fikses i dag med ingame macroer og tastaturmultipleksere. Jeg har spilt i 25 år så å fise rundt med en enkelt karakter var jeg ferdig med for 10 år siden.

 

Var jo populært allerede i 2000 med diablo2, kmv-switch og 3-4 maskiner.

Det fine nå er at man kan gjøre alt på en maskin.

 

Work smarter, not harder.

 

5instances.jpg

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar
De effektivitetstester jeg har lest viser at i7 975 er mest effektiv mellom 3.6 og 3.8 GHz med lavest mulig spenning og at dersom man klokket til 4.2 GHz økte effektbruken med 50% og at ytelse per watt sank med 17%

 

Alle mine erfaringer med tidligere PCer basert på både AMD og Intel tilsier at det er mye bedre å klokke på multiplikator enn "bus" både med tanke på fleksibilitet, driftskostnader med speedstep, varmeutvikling og stabilitet. Om man klokker med blck så blir jo frekvensen mye høyere når maskinen idler på 12x, det utgjør ganske mye i løpet av 2 år for meg som stort sett har maskinen på 24/7. Prøvver å sette maskinen i hvilemodus så ofte som mulig, men er ikke alltid jeg kan det. Dette gjør at det frister med en prosessor som ikke har multiplikatorlås for da kan jeg sette 27x.

Jeg ble veldig glad når nVIDIA implementerte sparemodus for desktop på kortene siden. Så det veldig godt på strømregningen.

 

EDIT: Sett at jeg velger å beholde maskinen som en liten privat fil og applikasjonsserver i 5-10 år så spørs det om ikke TCO blir mye lavere for 975 enn 920. Det er ikke alltid det alltid det lønner seg med kortsiktige innsparinger, dog har jeg i tankene at det snart kommer hexacore på 32nm. Har egentlig behov for 5 ekte tråder enn 4+4 for da kan jeg sette en dedikert kjerne til hver applikasjon jeg kjører og en til systemressurser.

 

Du føler du har råd til å kjøpte 975 over 920, men er bekymret for strømregningen? :p

Lenke til kommentar

Jepp hvis ikke hadde jeg hatt 2 GTX 295 + GTX 285 og spilt på 5 skjermer.

Men jeg har alltid bedre råd om sommeren og dårligere råd resten av året.

De fleste jeg spiller med har 5 maskiner og 5x 30" som går 24-7. Jeg har en enkel 24"

 

Blir nok mest sannsynlig å kjøpe 920 i tilfelle jeg finner på å hive den ut og kjøpe hexacore. Kan vel lett selge en brukt 920 for 1000 kr og kjøpe ny prosessor. Blir værre å kvitte seg med en 975.

 

Kanskje slipper jeg helt. Ser ut som jeg har fått meg kjæreste og jeg tror ikke det blir populært å spille dataspill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...