Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Her er mitt resultat. Laveste volten jeg fikk min i7 950ES stabil på ved stock hastighet.

 

Nice, er jo ganske lavt, er tempen nevneverdig lavere enn vanlig?

 

AtW

 

Mener på at temp falt rimelig mye ja, uten å ha noen konkrete tall til deg. Her er samme CPU @ 4GHz @ stock volt til sammenligning.

post-6770-1246652883_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt gøy å se at det tydeligvis begynner å bli en gammel myte når vi overklokkere fnyser og rister på hodet av Micro-ATX, og at det dukker opp HK i den klassen som tilsynelatende er dugelige. :thumbup:

 

 

Suverent, tipper jeg prøver å sette ned CPU-voltage endel da. Ser ikke den store grunnen til å la være :)

 

AtW

Nei kjør på! Jeg ser heller ingen grunn til å ikke prøve, så lenge man tester grundig.

 

Men uten at jeg tør påstå noe kategorisk, så lurer jeg litt på om det alltid vil være en fordel, når jeg ser på strømstyringen til Ci7.

Jeg tenker at det definitivt vil være positivt dersom vi snakker om full last, fordi vi ganske sikker da kan sultefore prosessoren og gi den en lavere spenning enn den selv ville valgt. Og det vil utvilsomt kunne være positivt temperaturmessig også.

 

Men jeg er ikke like sikker hvis vi tenker mer generelt, og for området mellom middels, lav, til ingen, last. Når man setter V-core manuelt så låser man den vel på den verdien man setter, altså det er ikke bare en begrensning oppad. Så hvis det stemmer kan det meget vel hende prosessoren med V-core på Auto ville valgt en lavere spenning i store deler av dette området, men får ikke lov, fordi vi har låst den på noe som er tilpasset stabil drift på full last.

 

Men dette er altså 50% en påstand, 50% et spørsmål, og jeg bare tenker høyt her (igjen :p )

Hvis teorien min holder vann, så vil det vel være en god ide om man feks driver folding eller prøver å bekjempe maksimumstemperaturen, kanskje ikke fullt så lurt hvis man surfer mye eller er opptatt av "lav-last-varme"?

 

Vi hører uansett gjerne hvordan det går med deg, og hva du får til, og jeg tror du skal få tynt det et stykke ned. ;)

 

Til slutt vil jeg legge til at jeg personlig vel kanskje synes Ci7 får litt i overkant mye pepper for sin varme, fordi ja, for oss overklokkere er det et villdyr som byr på betydlige utfordringer å holde kjølig med 8 "kjerner" i full last, men jeg må si at på default fart, og med all strømstyring påskrudd så syns jeg i alle fall min Xeon-3520 er veldig snill ved mer normal og gjennomsnittlig generell bruk.

Lenke til kommentar

Hmm, betyr dette at Speedstep O.l. ikke fungerer når man undervolter? Det er jo isåfall et vesentlig problem. Jeg tror heller ikek det hjelper å undervolte på noe annet enn høy load, da spenningen uansett settes ned når CPUen ikke jobber så hardt, men om det ikke skjer når man undervolter, så vil jo CPUen desvree bruke endel mer effekt på lav last :(

 

AtW

Lenke til kommentar

Speedstep fungerer definitivt frekvensmessig, men nei, jeg er ikke så sikker på at spenningsdelen av den fungerer med manuelt satt spenning.

Men siden jeg var så dum å kaste ut en slik påstand/spørsmål, så får jeg kanskje ta å sjekke det.

For jeg er ikke sikker i min sak her.

 

Kommer tilbake til det. ;)

Lenke til kommentar

Ja, det ser ut som jeg hadde 50% rett! :D

Vel nei, men det er som jeg trodde, setter jeg V-core 1,1 Volt i Bios så gir det 1.080 ved idle og speedstep setter multipler ned til 12x. Ved full last Prime sier CPU-Z 1,088 Volt.

Dette er Asus P6T v1, og loadline calibration på Auto, så det kan tenkes at load spenning ville gått ned med loadline på disable, da det for meg virker som P6T benytter loadline funksjonen aktivt, i motsetning til eldre HK der man valgte av eller på (altså ingen auto)

 

Med V-core på auto sier CPU-Z at idle gir 0.888 Volt (@133x12 Speedstep) mens full load gir 1,104 Volt (går av og til ned til 1,096)

 

Så jeg mener dette er et tema verdt å ta hensyn til, og at det ikke bare er udelt positiv effekt av å sett manuell lav V-core, med mindre man i mitt tilfelle får den under 0.88V...

 

Har forresten 45 grader ved full load og HT påskrudd ved disse instillingene (alt på auto), men det er riktignok med vanntemp på bare 22 grader, idle temp blir ca 27-28 grader. Derav min påstand om at Ci7 ikke egentlig blir et monster før man klokker den.

Ved 4,5Ghz har også jeg trøbbel med å holde tempen nede og vanntempen vil gjerne opp mot 30 tallet selv med trippel radiator. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Hmm, takk for interessant info. Men er ikke stock voltage på i7 1.2(1.25) V? Er det ikke litt rart at den er 1.1 på full auto?

 

AtW

 

1,25 volt i BIOS på min W3540 holder til 4GHz overklokk. Da har jeg 1,20000v ved load. Hvis stock volt er 1,2 så blir jeg overrasket. Min prosessor går i alle fall laangt under det på auto og stock hastighet.

Lenke til kommentar

Bare hyggelig det AtW.

Og jeg lærer jo som regel noe selv underveis også, når jeg plumper ut med mine teorier om diverse ting som turbo, spenninger, osv, her på forumet! :)

 

Til saken; jeg mener man må glemme all gammel lærdom om "standard V-core". Det er ikke lenger noe standard V-core, og det nærmeste man kommer er å sjekke med feks CPU-Z hva det aktuelle eksemplaret gjør på Auto. Det er både individuelt for hvert eksemplar, og også veldig dynamisk i endring under bruk. Strømstyring har jo blitt ganske avanserte greier på moderne CPU'er, og uten at jeg husker tallene så har de en standard "range", men ikke et fast tall.

 

Men jeg trodde faktisk den var litt høyere selv, og når jeg skulle teste for deg her nå tok jeg bare 1,1Volt som et tall ut av "løse luften", og trodde det skulle være et stykke under "normalen". Så det var sånn sett litt tilfeldig at det ble så likt. Ting som temperatur kan nok også påvirke dette noe, uten at jeg tør si noe konkret om det.

 

Jeg syns i alle fall du bare skal prøve, og se hvilket scenario du syns gir deg den beste opplevelsen totalt sett, ut fra ditt bruksmønster. Jeg ville personlig ikke gjort det på de maskinene jeg er mest gnien på varme fra, men dette er maskiner som tilbringer 90% av tiden på lav last. Og det må jo også bli slik at dersom jeg fikk min stabil på 0.85V så er det vinn vinn uansett belastning, og udelt positivt. Men er vel kanskje litt optimistisk med så lav spenning.

 

Det kan sikkert være lurt for deg å studere CPU-Z litt med alt på auto først, slik at du har en viss ide om hva prosessoren selv syns er passe, før du endrer noe. :)

Lenke til kommentar

Har lagt merke til det samme selv pcp160.

 

Nå kjører jeg spenningene på Auto og har en beskjeden klokk på 3.8. Spenningene i cpu-z varierer fra 1.408 til 1.424.

 

maskinen skulla klart å kjøre det på 1.3v, men siden tempraturene maxer på ca70C med prime/linx så ser jeg ikke behov enda.

Lenke til kommentar

Ja BM-Volvo dette med V-core er i hvertfall ikke lenger fullt så enkelt som det en gang var. Og som jeg nevnte til AtW innledningsvis ser jeg i og for seg ingen grunn til å ikke prøve, men man bør da teste skikkelig. Dvs mye, grundig og variert, ikke bare full load Prime eller LinX ol.

 

Grunnen til at jeg sier det er ikke bare dette med at V-core ikke får mulighet til å synke like lavt ved lav last, men også fordi det er så dynamisk varierende. Oddsen for at man gjør seg selv en bjørnetjeneste er etter mitt syn absolutt til stede. Både temperaturmessig og ifht stabilitet og ytelse.

 

For å illustrere dette kan dere se her hva Ci7 gjør med V-core under forskjellig typer last, blandt annet grunnet måten Turbo funksjonen jobber.

Kjører jeg Prime på 8 kjerner, eller SuperPI samtidig på 8 kjerner, så setter den V-core til 1,104 Volt.

Kjører jeg derimot SuperPI på bare 1 kjerne så setter den V-core opp til 1,168.

 

(Klikk for stort bilde)

443840.jpeg

 

Jeg testet forresten nå for morro skyld litt med V-core på Auto VS 1,0 Volt låst. (1,0 V gir ca 0,984V i CPU-Z under samme forhold som Auto gir 1.104V)

Har så målt maskinens totale strømforbruk under noen ulike scenarioer. (Dette er da Windows-7, GTX285, 6GB DDR3-1600 2stk Raptor 10K, 2stk SATA 7200K, og 1stk DVD/CD, noen vifter, og med en del USB stasj tilkoblet, bla noe flystikker med displayer og lys).

 

Får da følgende resultater, hvor første tall er alt på Auto, tall i parantes er V-core låst på 1,0 Volt:

 

Idle med screensaver på (lett søvn): 146-147 watt (1,0V= 150-151W)

Idle men helt våken og aktiv skjerm: 177-178 watt (1,0V= 182-183W)

Prime 8cores: 275 watt (1,0V= 255W)

 

Så ikke overraskende ser man klart at det er mye å vinne i full-last-enden, men også litt å tape i lav-last-enden. Det er jo vel kjent at V-core ikke betyr allverden så lenge lasten er lav, så man bør vel bare velge det som passer eget bruksmønster og behov best. Temperaturmessig har jeg ikke grundige nok tall til å si noe sikkert, men av raskt syn lå det noe rundt 2 grader høyere idle, og 4-5 grader lavere ved full load på 8 kjerner.

 

Kjapp test 10 min Prime med V-core 1,0Volt, alt annet på Auto. (vanntemp ca 22 grader)

 

443858.jpeg

 

Så jeg sier kjør på AtW, men test grundig, det kan nok være noen fallgruber her. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

pcp160: Flott arbeid, artig og gå litt i dypden;)

Noen som har testet G.Skill Trident her?

Eller kan anbefale et bra 6gig sett?

Vet GT, Blade og de er gode...men prisen deretter( pga. Elpida Hyper så blir de så dyre), men tenker på et bra 6gig sett som bruker gode Elpida?

Det finnes 4 forskjellige Elpida utenom Elpida Hyper.

Kanskje vente til og se hvordan samsung sine nye chips blir.

Lenke til kommentar

Takk for det X-soppen :)

 

Det er jo alltid noen småting man kan se nærmere på, og som kan være vel så spennende som side opp og side ned om hvem som har D0 på lager. Hypen har lagt seg, og vi får finne på andre ting. :p

 

Ditt spørsmål aner jeg ingenting om. Hva mener du egentlig med bra minne, altså snakker vi om klokkbarhet, stramme timings eller hva er du på jakt etter?

Lenke til kommentar

Det er nesten ikke målbare forskjeller mellom DDR3 2000 MHz CL7 og CL9, men det er store forskjeller mellom <=1600 og 2000.

 

Imed at 1333 og 1600 MHz koster ca 1100 kr og Blade series 2000 MHz CL9 koster 1400 kr så er det IMO ganske dumt å kjøpe noe lavere enn 2000 MHz CL9.

Lenke til kommentar
Det er nesten ikke målbare forskjeller mellom DDR3 2000 MHz CL7 og CL9, men det er store forskjeller mellom <=1600 og 2000.

 

Imed at 1333 og 1600 MHz koster ca 1100 kr og Blade series 2000 MHz CL9 koster 1400 kr så er det IMO ganske dumt å kjøpe noe lavere enn 2000 MHz CL9.

 

Vet ikke helt om jeg vil si det er store forskjeller, så enormt store forskjeller gjør ikke minnehastigheten på i7, litt avhengig av bruksområde såklart.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det vet jeg Mr.Nilsen, ville bare høre tips jeg siden jeg har STORE problemer med og bestemme meg for og si det mildt :!:

Blade cas.9 er ikke dårlig sett( regner med at du så på memoryc?), men har ikke sett mye til resultater fra det settet. Så Trident ligger på førsteplassen fremdeles og regner med at det er det jeg bestiller siden det skal vist være griserått hvis man er heldig( Elpida eller no-name). Som sikker gjelder hos Blade cas.9 også, men har som sagt ikke sett noen resultater fra det.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...