Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.sidewindercomputers.com/pa12mesp.html

 

skal bruke 6 av de

 

og 6 av disse

 

http://www.sidewindercomputers.com/scsf75cfms12.html

 

Og noen til.

Blir ihvertfall 12 vifter bare på raddisene:P

 

og 6x80mm delta til kabinettet

 

http://www.sidewindercomputers.com/pa80ulhisp.html

 

 

har ikke bestemt meg helt ennå. Men I7 systemet skal bli KALDT.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Hva blir forskjellen på 120x 25 vs 120x 38? Pusher mer luft? Benytter idag Noctua Np-1200 17 db vifter rundt det hele. Bråker jo ikke noe spess, men flytter heller ikke allverdens av luft.

 

Problemet med disse 38mm viftene blir vel at de kan sperre ram slottene på hk, men kommer ann på hvilken vei man monterer kjøler.

 

Har klokka W3520 til 4hgz og ikke noe mer, er fjellstabil der gitt :) Kansje prøver å klokke den litt mere.

Lenke til kommentar
Hva blir forskjellen på 120x 25 vs 120x 38? Pusher mer luft? Benytter idag Noctua Np-1200 17 db vifter rundt det hele. Bråker jo ikke noe spess, men flytter heller ikke allverdens av luft.

 

Problemet med disse 38mm viftene blir vel at de kan sperre ram slottene på hk, men kommer ann på hvilken vei man monterer kjøler.

 

Har klokka W3520 til 4hgz og ikke noe mer, er fjellstabil der gitt :) Kansje prøver å klokke den litt mere.

 

I utgangspunktet flytter den nok ikke så mye mer luft, men den takler mottrykk mye bedre.

 

Hva slags temperaturer har du om dagen? Fått presset vcore noe mer ned?

Lenke til kommentar

Ettersom jeg har 32'c omtrent konstant der jeg har pc, så har jeg ikke giddi eller orka :p

 

Surrer å går på rundt 55'c. Selv under gaming så overskrider tempratur sjeldent 65'c. Så virker som får spill faktisk utnytter cpu noe spess.

 

Er vel mer skjermkort som blir noe varmt nå, men det må man vel regne med når man har 4870x2 :)

Lenke til kommentar

Kan noen forklare minne-multiplikatorlåsen på i7-920? Hvor høy klokkefrekvens kan man i praksis få på minnet med i7-920?

 

Lurer på dette da jeg må velge mellom i7-975, i7-920(D0), W3520.

 

Blir mest sannsynlig å gå for:

Gigabyte GA-EX58-EXTREME, X58

OCZ Blade Series DDR3 2000MHz 6GB KIT CL7-8-7-20, 1.65 Volts

Noctua NH-U12P SE1366 CPU Fan

i7-975

 

Det kommer på ca 15.500,- som er en overkommelig pris, men det er jo litt å spare på å kjøpe 920(D0).

 

Argumenter for å kjøpe i7-975:

-Liker ikke begrensningene som er i mainstreammodellene

-Har for en gangs skyld råd til å kjøpe extreme edition

 

Argumenter for å kjøpe i7-920 / W3520:

-Det er dumt å betale mer enn nødvendig

 

Det jeg lurer på er om det er mulig å få kjørt 2000 MHz minne på en 920 / W3520.

 

Har hatt 8k minnebåndredde i 2 år, nå vil jeg ha 33k +

Lenke til kommentar

mrNilsen: Vil tro at du får bra med minnebåndbredde uansett hva du velger.

 

Jeg har aldri sett noen hensikt med å kjøpe extreme edition. Hvis man kan klokke så bortfaller hensikten. + det må være surt å sitte med en EE cpu når den ikke lengre er verdt noe og andre med mainstream modeller som klokker får bedre ytelse.

 

Spørs jo helt hva du skal bruke maskinen til selvfølgelig.

 

Jeg klokka min W3520 til 4ghz på luft uten noe problem 10min etter jeg skrudde på pc'en etter å ha satt den sammen. Kan nok klokkes litt til. Så ytelse har jeg nok av på min mainstream modell.

 

Hvor høyt du får kjørt minne kommer veldig ann på hvordan du stiller inn blck og mp i forhold til klokking av cpu.

Lenke til kommentar

Jeg trenger ikke mer enn 3.6-3.8 GHz + HT, men jeg ønsker så høy minnebåndbredde da jeg daglig kjører 5 programmer som må dele minnebåndbredden. De er kanskje ikke så minneintensive hver for seg men det merkes godt når alle skal dele. Det hjalp mye etter jeg begynte å bruke Junctions (Virtuelle mapper), men det er fremdeles mye å hente på å øke minnebåndbredden.

 

Har lest at 920 er låst på 8x minnemultiplikator og at man må overklokke minnekanalen ganske mye for å nå høy minnehastighet mens man på en extreme kan få det helt uavhengig. Vet ikke om dette er fakta.

 

Egentlig er jeg litt tidlig ute for jeg pleier alltid å investere på tick og de i7 som er nå er tock.

 

Det rimeligste blir å kjøpe:

i7-920(D0)

Gigabyte GA-EX58-EXTREME,

OCZ Blade Series DDR3 2000MHz 6GB KIT CL9-9-9-30, 1.65 Volts (ca 1400 kr)

eller OCZ Platinum 1600MHz (ca 1050 kr)

Noctua NH-U12P SE1366 CPU Fan

 

Da blit det totalt 7000-7500 alt etter minne. Det er praktisk talt ingen ytelsesforskjell mellom 2000MHz CL7 og CL9 annet enn at prisen er over dobbel for CL7.

 

Har igrunnen alt en NH-U12P men Noctua vil ikke sende fester før man har kvittering på innkjøp av LGA 1366 hovedkort.

 

Litt dumt å bruke mer penger enn nødvendig selv om man har de, for datautstyr går jo ut på dato. Jeg trodde aldri at jeg ville trenge en quad, men bare et par måneder etter jeg investerte i C2D så hadde bruken endret seg totalt.

 

Frister og litt med 24 GiB 1066MHz minne for da kan jeg ha 6GiB til system og 16 GiB til ramdisk og så kjøre junctions på ramdisken. Koster 4 lapper for 24 GiB 1066 MHz. Så er det bare spørsmål om man da får på kjøleløsningen osv med brikker i alle spor.

Lenke til kommentar
...

 

Har lest at 920 er låst på 8x minnemultiplikator og at man må overklokke minnekanalen ganske mye for å nå høy minnehastighet mens man på en extreme kan få det helt uavhengig. Vet ikke om dette er fakta

.....

Dette er ikke riktig, du kan fritt stille på minnemultiplikatoren slik du selv vil med en mainstream i7

Lenke til kommentar
Ja det er mulig jeg er helt på bærtur. Isåfall er det fint :)

Mener å ha lest det i en artikkel der en dude drev og fiklet med en ES 920.

 

Ikke bra å lage seg problemer som ikke eksisterer :blush:

 

Takk for respons.

Du har delvis rett med locked minne osv.. 920es chip'ene hadde multiplikatorlås på qpi, mem og uncore.. men alle retail er ulåste.. kun core som er låst..

Lenke til kommentar

Jeg har lest ganske mange ES-baserte reviews så da har jeg blitt litt forvirret. SÅ jo at de fikk tilsynelatende høye minnehastigheter på senere tester av 920, men ble i tvil over hva som var fakta på retail.

 

Takk for hjelpen. Det blir nok 920(D0) når minnet ikke er låst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...