JimRamse Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) Tja, med min E7300 var Linpack stabil, men måtte øke volten ett hakk ekstra for å få den Prime95 stabil. Kjørte da Prime95 i ca 45 minutter før den feilet, men etter jeg økte volten ett hakk kjørte den 12 timer uten feil. Edit: CPU gikk da på 4GHz Endret 22. januar 2009 av JimRamse Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 12 timers prime95 stabilitet er nok for de som har peiling på saker. Med en slikt stabilitet vil systemet tåle hva enn man måtte hive på den under daglig bruk. Dette er dessverre ikke helt riktig.... Selv etter 12-24t priming kan enkelte programmer/spill avsløre ustabilt system. Prime er greit nok, men absolutt ingen garanti. For enkelte (inkludert meg) er disse ustabilitetene fullstendig uaktuelle, derfor er Linpack et fint hjelpemiddel for å få et dønn stabilt system (GPU må testes utenom selvsagt). 30 tester på max stress, med 8gb ram, er en veldig sikker testmetode, dog fryktelig hard.... Må igjen understreke at dette er for 24/7 klokk med tilstrekkelig kjøling, og ikke for maxklokk/bencherekorder o.l. Prime95 er godt akseptert for å teste stabiliteten av seriøse miljøer, men det er greit at det ikke holder for deg. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Tja, med min E7300 var Linpack stabil, men måtte øke volten ett hakk ekstra for å få den Prime95 stabil. Kjørte da Prime95 i ca 45 minutter før den feilet, men etter jeg økte volten ett hakk kjørte den 12 timer uten feil. Edit: CPU gikk da på 4GHz Med Linpack stabil mener jeg da ikke de standard 5 testene, som med 2gb ram tar kun noen minutter. Linpack kommer stort sett kun til sin rett med mye ram 4gb+, i et 64bit OS. Noe som fremkommer av brukerveiledningen. Det finnes sikkert unntak til regelen her også, men i rette systemet finner man ingen bedre testmetode.... Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) 12 timers prime95 stabilitet er nok for de som har peiling på saker. Med en slikt stabilitet vil systemet tåle hva enn man måtte hive på den under daglig bruk. Dette er dessverre ikke helt riktig.... Selv etter 12-24t priming kan enkelte programmer/spill avsløre ustabilt system. Prime er greit nok, men absolutt ingen garanti. For enkelte (inkludert meg) er disse ustabilitetene fullstendig uaktuelle, derfor er Linpack et fint hjelpemiddel for å få et dønn stabilt system (GPU må testes utenom selvsagt). 30 tester på max stress, med 8gb ram, er en veldig sikker testmetode, dog fryktelig hard.... Må igjen understreke at dette er for 24/7 klokk med tilstrekkelig kjøling, og ikke for maxklokk/bencherekorder o.l. Prime95 er godt akseptert for å teste stabiliteten av seriøse miljøer, men det er greit at det ikke holder for deg. Linpack har vel blitt en standard blant 24/7 klokkerne, også på XtremeSystems. Jeg annser ikke dette som en smaksak, men et ønske om å aldri få feil/BSOD/crash i viktige situasjoner. For meg er det viktigere at systemet aldri får feil/BSOD/crash, enn å tviholde på prime95 med sine lunkne tempraturer. Men, har man god tid og kan la prime95 stå konstant i flere dager, ja så klarer man nok å oppnå stabilitet. Dette er vel mye av grunnen til at Linpack har blitt så populært, 3-5 timer med mye ram er mer enn nok... Oppnår man 80C+ i prime, så er nok Linpack uansett uaktuell som stresstester, siden man da når tempraturer man helst ikke bør kjøre i timesvis, eller at man når throttling. Endret 22. januar 2009 av Ourasi Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 En ting er å kike Linpack, det er greit at du foretrekker det, men folk kan begynne å lure på dine motiver når du avviser 12 times prime95 resultater. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Vell når jeg hører hva som sies her om Linpack så skal den testes ja. Har dundret 24 timer i Prime95 men har fortsatt enkelte ustabiliteter, så her skal Linpack testes for å se om det er relatert til overklokkingen eller software. Om det er det første så blir nok Prime95 skrotet og jeg må da slenge meg med Linpack gjengen, i allefall for gutta som har nForce til 775 burde Linpack testing være standard. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 En ting er å kike Linpack, det er greit at du foretrekker det, men folk kan begynne å lure på dine motiver når du avviser 12 times prime95 resultater. Motiver, eh?? Dette har altså med min erfaring etter flere år med klokking og stabilitetstesting i Prime95 å gjøre, ikke en skult agenda. 12 timer med Prime95 har etter min erfaring, av og til ikke vært nok for å være garantert et 100% stabilt system. Merk: Av og til, ikke alltid! Jeg mener at dersom man har 4gb ram eller mer i et 64bit OS, så er Linpack betydelig bedre enn Prime95 for å finne ustabiliteter, og raskere. Dette er meget veldokumentert, og ingen synsing. Jeg kommer her med en annbefaling om å bruke noe som er bedre og raskere, ikke noe annet. Men, som sagt, har man høye tempraturer i Prime, så bør man styre unna Linpack... Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 En ting er å kike Linpack, det er greit at du foretrekker det, men folk kan begynne å lure på dine motiver når du avviser 12 times prime95 resultater. Han har vel aldri avist Prime95? Jeg hadde 12 graders forskjell på min E1200 er om dagen på 3.35 Ghz forøvrig (Mellon Linpack og Occt). Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Vell når jeg hører hva som sies her om Linpack så skal den testes ja.Har dundret 24 timer i Prime95 men har fortsatt enkelte ustabiliteter, så her skal Linpack testes for å se om det er relatert til overklokkingen eller software. Om det er det første så blir nok Prime95 skrotet og jeg må da slenge meg med Linpack gjengen, i allefall for gutta som har nForce til 775 burde Linpack testing være standard. Dette har jeg erfart ofte også, her er Linpack meget kjekk. Merk deg at jo mer ram, jo lettere avslører linpack ustabilitet. Den ultimate stabilitetstesten er, etter min mening, 30 tester på max stress (stressvalg nr. 1) med 8gb ram i 64bit OS, har du 4gb ram bør du minst ta 60... Dette selfølgelig etter du har tatt noen kortere tester, med 5 eller 10 med 8gb, 10-20 med 4gb, for å se om du finner feil raskt for å kunne justere volts/frekvenser før den siste lange testen.... Følg nøye med på tempraturene.... Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 En ting er å kike Linpack, det er greit at du foretrekker det, men folk kan begynne å lure på dine motiver når du avviser 12 times prime95 resultater. Han har vel aldri avist Prime95? Jeg hadde 12 graders forskjell på min E1200 er om dagen på 3.35 Ghz forøvrig (Mellon Linpack og Occt). Der er flere som slenger påstander om stabile systemer, men færreste dokumenterer den på riktig måte. Linkpack er sikker greit, men prime95 er så anerkjent og respektert at man må ha visse motiver for å avvise den, tenker jeg. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Vell når jeg hører hva som sies her om Linpack så skal den testes ja.Har dundret 24 timer i Prime95 men har fortsatt enkelte ustabiliteter, så her skal Linpack testes for å se om det er relatert til overklokkingen eller software. Om det er det første så blir nok Prime95 skrotet og jeg må da slenge meg med Linpack gjengen, i allefall for gutta som har nForce til 775 burde Linpack testing være standard. Dette har jeg erfart ofte også, her er Linpack meget kjekk. Merk deg at jo mer ram, jo lettere avslører linpack ustabilitet. Den ultimate stabilitetstesten er, etter min mening, 30 tester på max stress (stressvalg nr. 1) med 8gb ram i 64bit OS, har du 4gb ram bør du minst ta 60... Dette selfølgelig etter du har tatt noen kortere tester, med 5 eller 10 med 8gb, 10-20 med 4gb, for å se om du finner feil raskt for å kunne justere volts/frekvenser før den siste lange testen.... Følg nøye med på tempraturene.... Litt av noen krav til stabilitet du har, sikkert kjekt for de som ikke under NOEN omstendigheter skal ha et minimum av ustabilitet. Ikke så kjekt for de somn sitter på 32bit os, og 1gb minne riktignok... Det hele koker vel egentlig ned til at et system er stabilt om det funker til det man bruker det til daglig. Jeg kan fint hevde at PCene jeg setter opp hos modern når jeg skal spille er stabile, men aldri i livet om de overlever linpack, de greier knapt en halvtime orthos. For all del kan de som kjører linpack med rett hevde at den stresser mer, men at dette programmet skal gjøre primestabile, men ikke linpackstabile, pcer til per definisjon ustabile maskiner blir feil. Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Utrolig aggresive folk her inne gitt. Men, etter min erfaring finnes det ikke èn test du kan kjøre for å finne stabilitet, man bør kjøre flere. Prime har lenge vært kjent som ett av de beste testprogrammer, og "primestabilt" er ett annerkjent mål på en rimlig stabil pc. Linpack, LinX og IntelBurnTest er programmer som stresser pc'n på en litt annen måte enn prime, cpu blir typisk varmere, mens chipssett/ram ikke stresses på samme måte som med prime. Så for de som er litt over grensen på ram stabilitet, så kan noen stress programmer si at pc'n er stabil, mens andre feiler. For de som har for lite kjøling/volt på chippsett, kan få andre svar fra stress programmer. For de som har for lite kjøling/volt på cpu, kan få andre svar fra stress programmer. Og, for å gjøre det enda vanskeligere, hva som er det generelt beste stressprogrammet kan variere fra plattform/chipsett/cpu-type. Min erfaring på 775 cpuer er at IntelBurnTest er langt mer krevende enn prime, faktisk både for cpu(varme), og for chipsett stabilitet. Ut ifra hva jeg har sett på XS så ser det ut til at de fleste mener LinX er ett bedre verktøy enn prime på X58/Nehalem testing. Til slutt vil jeg bare si att alle kan kjøre på den hastigheten de vil, så lenge de syntes den er stabilt nok for deres bruk. Ved sammenlikning av oc derimot, er det fint å ha begreper som "primestabil" osv. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Utrolig aggresive folk her inne gitt. Men, etter min erfaring finnes det ikke èn test du kan kjøre for å finne stabilitet, man bør kjøre flere. Prime har lenge vært kjent som ett av de beste testprogrammer, og "primestabilt" er ett annerkjent mål på en rimlig stabil pc. Linpack, LinX og IntelBurnTest er programmer som stresser pc'n på en litt annen måte enn prime, cpu blir typisk varmere, mens chipssett/ram ikke stresses på samme måte som med prime. Så for de som er litt over grensen på ram stabilitet, så kan noen stress programmer si at pc'n er stabil, mens andre feiler. For de som har for lite kjøling/volt på chippsett, kan få andre svar fra stress programmer. For de som har for lite kjøling/volt på cpu, kan få andre svar fra stress programmer. Og, for å gjøre det enda vanskeligere, hva som er det generelt beste stressprogrammet kan variere fra plattform/chipsett/cpu-type. Min erfaring på 775 cpuer er at IntelBurnTest er langt mer krevende enn prime, faktisk både for cpu(varme), og for chipsett stabilitet. Ut ifra hva jeg har sett på XS så ser det ut til at de fleste mener LinX er ett bedre verktøy enn prime på X58/Nehalem testing. Til slutt vil jeg bare si att alle kan kjøre på den hastigheten de vil, så lenge de syntes den er stabilt nok for deres bruk. Ved sammenlikning av oc derimot, er det fint å ha begreper som "primestabil" osv. Det siste der er kjekt å ta tak i, hvertfall om et mål er å lage en database. Til det må man bruke en test som er like solid om man kjører 512mb eller 8gb ram. Og da er Linpack uegnet, om jeg forstår det rett. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 (endret) Tok en liten LinX-test idag, for å avvise tvilen på primestabilitet. Jeg oppfordrer prime-tvilere til å dokumentere sine resultater også. Core i7 920 @3.8GHZ HT:on LinX-test Endret 23. januar 2009 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Imsochobo Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Tok en liten LinX-test idag, for å avvise tvilen på primestabilitet. Jeg oppfordrer prime-tvilere til å dokumentere sine resultater også. Core i7 920 @3.8GHZ HT:on LinX-test X2 5600 + 3500 mhz stabilt i orthos/prime 24H. Kresja gang på gang i visse applikasjoner, samem ossen test metode, min erfaring. Max stabil klokk f.ex 4090 mhz, da ville jeg gått ned litt, for å sørge for at det er stabilt!. 50 mhz ned hos meg fikset dette. gammel cpu, har ikke lengre, kjørte relativt lave spenninger siden jeg hadde ett overvolta og clocka 2900 xt som varma vannavkjølinga nok for å si det sånn. men 24H prime var ikke : stabilt. sånn er det, kjør begge 2, da er dere nok sikkre. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Tok en liten LinX-test idag, for å avvise tvilen på primestabilitet. Jeg oppfordrer prime-tvilere til å dokumentere sine resultater også. Core i7 920 @3.8GHZ HT:on LinX-test 6 minutters test med 772mb minnebruk er vel rimelig forsiktig, og rimelig ubrukelig som stabilitetstest. Bruk allt ledig minne og kjør det i et par timer, da kommer den mer til sin rett........ Har selv kunnet kjøre linpack med extrem undervolting på 1024 minnebruk og 30 tester, noe som ikke klarte en eneste test på max minnebruk. Det er ingen som sier at Prime ikke har sin nytteverdi, det er bare at den ikke gir deg 100% sikkerhet om noe er stabilt... Noe de fleste som har klokket litt har funnet ut for lenge siden... Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 (endret) Her er et bilde av LinX med 7058mb minne på 1 test. Merk at problemstørrelsen og Kompleksiteten 3 dobles og at 1 test på 7058mb tar lenger tid enn 20 på 772mb. Forøvrig så er det snodig å se så lav GFlops på Ci7, mulig det er fordi HT er på.... Endret 23. januar 2009 av Ourasi Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 (endret) Tok en liten LinX-test idag, for å avvise tvilen på primestabilitet. Jeg oppfordrer prime-tvilere til å dokumentere sine resultater også. Core i7 920 @3.8GHZ HT:on LinX-test 6 minutters test med 772mb minnebruk er vel rimelig forsiktig, og rimelig ubrukelig som stabilitetstest. Bruk allt ledig minne og kjør det i et par timer, da kommer den mer til sin rett........ Har selv kunnet kjøre linpack med extrem undervolting på 1024 minnebruk og 30 tester, noe som ikke klarte en eneste test på max minnebruk. Det er ingen som sier at Prime ikke har sin nytteverdi, det er bare at den ikke gir deg 100% sikkerhet om noe er stabilt... Noe de fleste som har klokket litt har funnet ut for lenge siden... Jeg personlige holder meg til begrepet "primestabilt" og det holder for å overbevise meg at mitt oppsett vil klare seg under daglig 24/7 bruk. Jeg fikk LinX første gang idag og bare klikket på "test" på de stilingene som den hadde som "default". Du som er så opptatt av "kjøre linpack extrem" kan du dokumentere dette eller du er bare skryt? la meg få se dokumentasjon på dine resulter først. Vi tar resten etter derfra, hva enn du kan dokumentere på stabiliteten på dine 4-core, vil jeg dokumentere det samme (med 30% mer klock-for-klock ytelse) for deg. Endret 23. januar 2009 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 (endret) [email protected] Linpack maxstress 30x med 8gb ram...LinX 0.5.5 er forøvrig bedre å teste med dersom man er usikker på stabilitet, siden den stanser på feil, noe Linpack ikke gjør.... Endret 23. januar 2009 av Ourasi Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 [email protected] Linpack maxstress 30x med 8gb ram... Trenger bilde av din desktop, med dato (idag). Du får litt tid til å dokumentere dine resultater på "riktig og ryddig" måte. Vi tar resten derfra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå