Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
er det stor forskjell på C0 og D0, vil jeg merke forkjell?

 

Nei, veldig lite. Er du en av de som liker å klokke hardt, så klarer du kanskje 100 - 150 MHz mer med en D0 enn du ville klart med en C0. Men selvsagt, det kommer også an på om det er en bra C0 du har fått, og også kvaliteten på en eventuell D0.

Lenke til kommentar
er det stor forskjell på C0 og D0, vil jeg merke forkjell?

 

Nei, veldig lite. Er du en av de som liker å klokke hardt, så klarer du kanskje 100 - 150 MHz mer med en D0 enn du ville klart med en C0. Men selvsagt, det kommer også an på om det er en bra C0 du har fått, og også kvaliteten på en eventuell D0.

 

 

holder ikke på med klokking i det heletatt, men jeg håper på å lære det etterhvert

Lenke til kommentar
Noen som har noen formening om hvor mye strøm disse oppsettene trekker?

 

Asus P6T

i7 950 @ 4.3GHz

12GB OCZ 1600MHz RAM

ATi HD4870

1 x RAID kontroller

10 x 1TB Samsung 7200RPM

 

Primet dette stabilt i forrige uke. Var litt høye temps, men feilet aldri. Så røk strømforsyningen, en Chieftek 1200w. Satte i backup strømforsyningen min, en Thermaltake 750w. Nå går PC i BSOD på under ett minutt hvis jeg starter Prime95. Alt er jo likt som forrige uke utenom strømforsyningen. Er 750w rett å slett for lite?

 

 

 

Til sammenlikning så tok mitt gamle oppsett ca 710w på max uten noe særlig load på harddiskene.

 

Q6600 @ 3,8ghz

Abit ix38

10 stk 15k sas disker

7 stk satadisker

2 stk kontrollere

5 stk 120mm vifter

2 stk 80 mm vifter

2 stk 4870 512 i crossfire

4 brikker ddr2 ram @ 2,3 volt

+ noen usb ting :p

 

På dette oppsettet brukte jeg min trofaste pcp & cooling 1200w etter at Thermaltake 1200w tok kvelden på dette oppsettet. (Hater Thermaltake :p)

 

Èn seagate 15k.5 bruker 14,7w på load i følge seagate.

 

Min Enermax 850 w funket også flott på det oppsettet.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Primet dette stabilt i forrige uke. Var litt høye temps, men feilet aldri. Så røk strømforsyningen, en Chieftek 1200w. Satte i backup strømforsyningen min, en Thermaltake 750w. Nå går PC i BSOD på under ett minutt hvis jeg starter Prime95. Alt er jo likt som forrige uke utenom strømforsyningen. Er 750w rett å slett for lite?

Du fant vel ut av dette, og det er jo litt spesielt med så mange disker, men vil bare legge til at dersom man får crash i Prime på en moderne high-end maskin er det usannsynlig at det skyldes underdimensjonert PSU, sånn rent "Watt-messig". Hvis man er bekymret for total Watt er man langt unna det med bare Prime, OCCT PSU-test derimot drar litt strøm, og burde si om man har nok totalt effekt for en worst case (og i praksis ikke veldig sannsynlig) situasjon. Enten i form av røyk/brann/smell, eller OCCT feil/blue screen. :whistle:

 

Jeg får med 4 disker, 3xDDR1600, og i7@4,51Ghz ikke over ca 450W ut av stikkontakten under Prime, det er med en Seasonic 80+ PSU og GTX285. Så det reelle interne trekket ligger noe rundt 20% lavere. Selv om man har mer idle-strømtørst GPU, flere minnebrikker, mindre throttling, og høyere V-core vil jeg si at noe over 500 Watt vedvarende belastning med Prime er lite sansynlig. (Unntak kan jo sikkert være ekstrem-oppsett, minusgrader, mods, og 1,6V V-core, ol)

 

Jeg brukte jo forresten min gamle Mist 500W på denne maskinen en god lang stund uten noe problemer i praksis. Men det er jo klart underdimmensjonert, og jeg feiget også ut av OCCT PSU testen med linx på bare 2 (HT-på så "4") kjerner sammen med grafikktesten tror jeg det var. Da lå trekket ut av stikkontakt såvidt jeg husker rundt 550W. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
*bla bla ikke våken ennå innlegg*

 

Når du våkner så håper jeg at du tester den nye p6t6 biosen :) Hvis den nye biosen funker flott med xeon, så tror jeg jammen med kjøper p6t6. Tenker på om uncore og memdeviderene er tilgjengelige i bios.

 

P6t6 er ganske mye billigere enn Classified i innkjøpspris. Derfor tror jeg at det blir p6t6 på meg. Trenger jo bare at det er plass til 2 skjermkort og 2 stk kontrollere. På mitt nåværende Evga x58 vanilla så er det bare 3 stk pci-e x16 :(

Lenke til kommentar

Trenger du 4stk PCI-e 16x? :O da må du såfal gå for P6T7, det har 2 nf400 broer, så det kan kjøre 4 pci-e 16x...

 

Forresten, hva er forskjell på "Bokført saldo" og "Disponibelt på konto"?

 

0501 skal støtte Xeon fult ut, jeg kunne testet det for deg men trakker ikke i det terrenget før Asus støtter den. Er uansett ikke mer en uker til den er ute=)

Endret av BM-Volvo
Lenke til kommentar

Nizzen:

Skal hente W3520 på posten i dag, har vært for travel i uka. Da blir det å teste i helgen når solen ikke er "tilgjengelig" hehe.

 

PS!

Det kan hende at jeg faktisk finner på galskapen å selge mitt P6T6, rett og slett fordi jeg ikke føler meg komfortabel med å sitte på et så dyrt hovedkort jeg bruker kun en brøkdel av. Men jeg måtte dog oppleve hvordan det var å ha et av de dyre toppkortene (aldri hatt før).

 

Så skal du ha et P6T6 så får du muligheten til å kjøpe et meget lett og lite brukt av meg ;). Just name a price on PM. Skal jo også selge 920'en om jeg ikke finner på å hive den inn i en HTPC på et Gene mATX kort hehe, men gidder ikke å forsøke å selge P6T6 på bruktmarkedet til en haug som ikke kjenner kortet og vet hva det er godt for.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...