Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg kjører 2000 med mine på under 1,3 ganske så stabilt;)

Det var ihvertfall stabilt nok til og kjøre tester.

 

Er selvsagt forskjeller ute å går. Alle minnekontrollerene er forskjellige. Så en på OCZ sitt forum som testet 2 CPU'er med sine 2000MHz brikker. En krevde 1.35v på QPI, den andre klarte seg med 1.2v. Dette med 2 stk identiske CPU'er.

 

Høyere hastighet og strammere timings man har, jo mer må man øke QPI volten. Bruker man 6 brikker på over 1600MHz, må man også som oftest øke QPI volten endel.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Ja, er helt enig med deg.

Nå skrev jeg så det hørtes ut som jeg kverulerte med deg, noe som ikke var min hensikt:S

Men du har helt rett etter det jeg har lest og sett=)

Poenget var bare at det fantes noen unntak=)

Har vel også mye med minnekontrollen på cpu og gjøre?

Angående mine brikker så har jeg bare vært griseheldig tror jeg.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar
Har vel også mye med minnekontrollen på cpu og gjøre?

 

Stemmer det :)

 

Var forøvrig en på OCZ sitt forum som slet med å få sine 1866 brikker stabile selv om han kjørte CPU på stock hastighet. Her er svaret han fikk:

 

Even for 6GB of ram at 1866 you will most likely need to raise QPI voltage. Although you are running the rest of the system at stock speed 1866 is a large overclock and puts quite a bit of stress on the IMC.

Lenke til kommentar

Å hellige, jeg trodde hele tiden at det var noe galt med kjølingen min, men flow indikatoren viser at det sirkulere mer en godt, vanntemp er 25C.

 

Når jeg satte rammen ned fra 1866mzh så datt Load temp fra 66-67C til 56-58C, tja her er det vel litt rom for overklokking tenker jeg=)

Lenke til kommentar
Tror Minnekontrolleren på min cpu er no søppel, siden den må ha 1.5V for å kjøre 2000MHZ(cas7)

 

Nå skal de primes får å se om temp på load er lavere:)

 

 

Den er nok ikke noe dårligere en de fleste C0.

 

For å kunne kjøre 2000Mhz på minnet kreves det 4000Mhz Uncore. Stock er 2666Mhz.

2000Mhz på minnet krever altså en passe god overklokk av visse deler i CPU.

 

920 C0´n jeg sitter på nå krever rundt 1.4 VTT/QPI for DDR1800, så det er nok rundt der du skal ligge. Denne er minst like god som en gjennomsnitlig 965, så det er en fair sammenlikning sett fra et teknisk standpunkt. Prismessig blir saken en helt annen, men det regner meg med at du viste når du kjøpte den. Å kjøpe de dyreste modellene er og har alltid vært å kaste bort pengene :)

 

 

Det er en ting jeg lurer på, og det er hvorfor du kjører uklokket CPU men hele 2000Mhz på RAM. Forskjellen på 1066Mhz og 2000Mhz på RAM tilsvarer vel i snitt 40-50Mhz på CPU, så virker noe snodig.

Endret av formann
Lenke til kommentar

Jeg vet at den cpu'en er litt penger ut av vinduet, men den har noen fordeler, blant annet "E-penis":p

 

Jeg kjøpte den hovedsaklig siden jeg har bestemt meg for å eie en Extreme Edition cpu en eller annen gang i livet.

 

Har kjørt denne på 4Ghz tidliger(uten turbo), men inntil jeg får skjermkortet jeg har bestilt så er det ikke vits i å klokke eller noe, får ikke noen bra grafikk ut av det Radeon X1650 jeg har nå uansett.

Lenke til kommentar

Selv DDR1600 er overkill for folk flest.

 

 

Basically, we feel the best advice is don't go crazy because the benefits in the real world are generally not there and are better spent elsewhere. Buy memory that supports your CPU overclocking: but even if you run a base clock of 200MHz on a 6x multiplier from a Core i7 920, the memory can run at 1,200MHz so you don't need the full 1,600MHz.

 

 

Les hele testen hos Bit-Tech

Lenke til kommentar

Kan tenkes at hket ditt overvolter litt=)

 

 

Noen som har en god liste med batch # for W3520/3540 prosessorer?

 

Fant mye på i7 920, men ikke så mye for Xeon.

 

Min var 3851A257 i alle fall. Skal hjem nå og bygge pc, så får vi se. Vet egentlig ikke hva jeg skal forvente heller, med bare luftkjøling.

 

Jeg har ikke sett en dårlig 3520 ennå:)

 

 

Jeg derimot skal klokke den heftigste cpuen som finnes i dag da:D

 

 

en Celly 430 :!:

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ser ut som det blir målet mitt, 1600mhz ved cas 7 eller 8 og 1T

da er det bare å finne lavest mulig stabile spenning.

Har ikke mulighet i dag, har en date med sofaen=)

 

Hvorfor?

Er det for å "utnytte" de (trolig dyre) RAM-brikkene?

Det føles bortkastet å ikke kjøre specs? :)

 

Personlig ville jeg heller kjørt RAM på det slappeste av det slappe..langt under specs.. for å nå høyest mulig CPU-klokk.

Vinner hver gang. :)

 

PS:

Får jeg "både i pose og sekk", dvs. IMC/RAM er med på både høy RAM-speed parret med høy OC (av CPU) er det greit.

Men, altså ikke på beksostning av CPU-klokk.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Var det ikke Anandtech som fant ut at siden Ci7 bruker 3-kanals minne, så fant dem ingen ytelsesmessig grunn til å ha raskere enn 1600 Mhz 8-8-8-24 minne? Mulig jeg tar feil, men mener jeg leste det.

Jeg har så mye minnebåndbredde på mitt 10600 minne at jeg faktisk har underklokket det. Latency er da nede i 6-6-6-18. Dette er mer ytelse enn jeg trenger.

 

Jeg kjøpte det billigste 12GB kit'et (6x2GB) jeg fikk tak i rundt januar og kjører dem gladelig under spec. Kostet meg 1800,- i Januar.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Var det ikke Anandtech som fant ut at siden Ci7 bruker 3-kanals minne, så fant dem ingen ytelsesmessig grunn til å ha raskere enn 1600 Mhz 8-8-8-24 minne? Mulig jeg tar feil, men mener jeg leste det.

Jeg har så mye minnebåndbredde på mitt 10600 minne at jeg faktisk har underklokket det. Latency er da nede i 6-6-6-18. Dette er mer ytelse enn jeg trenger.

 

Jeg kjøpte det billigste 12GB kit'et (6x2GB) jeg fikk tak i rundt januar og kjører dem gladelig under spec. Kostet meg 1800,- i Januar.

så med andre ord så er det ingen vits med dominator 2000mhz cl7 1t??

 

ps fusion io ser ut til å nærme seg http://www.fusionio.com/ioxtreme/index.php

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...