Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!

Nizzen

Anbefalte innlegg

Okey, forstår :)

Jeg driver å klokker nuh uten HT, og joda, det går så det griner da, men jeg må faktisk opp på 1,26volt på cpu for å få detta her til å gå på 20X180 (3,6ghz)

er det noen som kanskje kan hjelpe meg litt her om litt retningslinjer?

Jeg har rampage 2 kortet, og det er det ingen X'er, alt går i total freq slik jeg forstår det. vanskelig å henge med på noe her som blir sakt.

Men anyway

3,6ghz (20x180bclk) uten HT

QPI 3,24ghz

kjører prime95 bra så langt(20minutter)

Jeg kjører stock kjøler, så han kommer opp i 75grader nå, så jeg tror jeg "trottler" han ned litt...

Slik jeg forstår det, så er det volten som gjør mesteparten av varmen her, eller gjør multiplier også mye?

jeg må fixe meg slik signatur her på forumet så folk ser hva jeg har for noe.

Endret av Mayafreak79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du kjøre på overklokking 24/7 ville jeg muligens vurdert og bytte ut CPU kjøleren til noe bedre (uten att jeg enda har brakt meg selv inn på overklokkingens veier siden systemet ikke er helt ferdig bygget enda).

Må nok kjøre Prime95 i noen timer for og konkludere noe der, uten att det gir noen garanti alikevell. Ville dog anbefallt Intel Burn Test fremfor Prime95. Liker også OCCT.

Anyways, pass på så du har god nok kjøling og temperaturer som ikke tøyer seg for langt, og att volten ikke er farlig høy. Så skulle vell overklokking være nogenlunde harmløst for prosessoren og dens levetid? Am I wrong? Hvertfall noe i den duren jeg har hørt. Noen som gidder og bekrefte eller avkrefte det utsagnet?

Kommer selv til og overklokke min i7 920 så fort maskinen er på pass, men ønsker ikke å skade den eller presse den til det maksimale slik att det vil være fare for nedsatt levetid og skader på'n.

Vil vannkjøle GPU'n og CPU'n og luftkjøle minnet så for høye temperaturer burde ikke være noe tema så sant kjølinga blir korrekt montert.

Endret av ChristianEx
Lenke til kommentar

Testet litt på minne (OCZ Platinum XTC DDR3 1333MHz CL7 6GB) og dette virker til å være veldig fleksibelt. Kjører stabilt @1866MHZ 9-9-9-24 på 1.65v. Og @1600MHZ 8-8-8-24 på 1.65v. Men foreløpig har valgt til kjøre den @1200MHZ 6-6-6-20. Fordi det krever mye lavere QPI/VTT 1.26/1.28 (Idle/Load) og klarer seg fint på 1.6v Vdim.

@1200MHZ 6-6-6-20 1.6v, 4 instans av Memetest og Everest - Stabilt

mem3xb1.th.jpg

Kjører prime95 nå, med HT, og den har klart seg fint over 1 time @3.8GHZ med Hyper-Threading på 1.23v :p . Prime95 er ikke ferdig ennå, men jeg legger et bilde foreløpig.

@3.8GHZ + Hyper-Threading 1.23v(Load). 1 time prime95 stabilt

smalprime38ghz14hg9.th.jpg

Lenke til kommentar

Jeg kjører ikke prime95 for å teste, men for å få burn-inn effekten. I de siste dagene har jeg kjørt mange prime95, startet med en under-volt på stock spenning, da 3.3GHZ på 1.1v, og økte oppover etterhvert med nesten konstant Prime95 og masse spilling. Jeg mener at denne burn-inn prosessen kan hjelpe CPUen til å kjøre på høyre frekvenser med lavere spenninger.

Lenke til kommentar
Jeg trenger hjelp! :(

Jeg har kjøpt meg ny pc.. Den har:

P6T Deluxe

GTX 295

OCZ 1600mhz 3GB 1.65 7-7-7-24

i7 920

Så står det på gtaiv etter benchmark at prosessoren er Intel Pentium 3 Xeon.

Hva må jeg gå i bios og stille inn? Jeg mener og huske det var noe QPI rate der inne.

Også en annen ting da.. Jeg vet ikke hvordan jeg skal sette timings på rammen.

Faktisk så står det at jeg har 1.99GB ram. Skal være 2.99GB.

Det står noe der under timings om, cras, Cas, o.s.v:

Du kan prøve dette:

bruk x6 multiplier på RAM: x6

Uncore til 2.4GHz med lavere multiplier (4.8GT/s QPI (2.4GHz))

x36 på QPI link

EDIT: F.eks med BCLCK på 200, for 3.8GHZ(200x19) eller 4GHZ(200x20) eller 4.2(200x21) :

QPI Link: 3600

Uncore (NB Frequncy) : 3200

RAM : 1200

Mange bommer på RAM/Uncore/QPI forholdet (som er kritisk) og klarer ikke å overklokke, og da klager på dårlig CPU batch.

Også "safe ratios" for Uncore til QPI er 8 til 9, og 3200/3600 er lik 8/9 = 0.88

Prøv å holde Uncore på minst 2 x RAM frekvensen, da blir det optimalt ytelse, og kjører letere også.

Ram timing setter du slik:

Start med DRAM RAS# og skriv 7-7-7-20 i denne rekkefølge nedover, resten kan stå på auto. RAM spenningen (vRAM) bør du sette på 1.63v-165v, men ikke over 1.65v!

1.99GB:

Jeg tror at din GPU bruker en del av din RAM, men du kan forandre mengden i BIOS. (hvis du har SLI bør du tildele en del RAM til GPU). Jeg vet ikke hva den heter på Asus BIOS, men På DFI-BIOS hetter den "Memory LowGap", og har setter du antall MB som skal dedikeres til GPU.

Intel Pentium 3 Xeon .. vet jeg ikke noe om.

Har fixa det med bare har 2gb ram nå. men jeg skjønte ikke:

x36 på QPI link

EDIT: F.eks med BCLCK på 200, for 3.8GHZ(200x19) eller 4GHZ(200x20) eller 4.2(200x21) :

Prøv å holde Uncore på minst 2 x RAM frekvensen, da blir det optimalt ytelse, og kjører letere også.

Kan du ta dette en gang til? Ellers ser det bra ut. Har btw 881mb i GTAiv, mens en annen dag har jeg 874.. lol?

Det er ikke lett å forklare dette uten å skrive et langt innlegg. Kort sagt prøv å holde riktig forhold mellom DRAM/Uncore/QPI frekvenser på 1x/minst 2x/8:9. Ellers vil det skape problemer med stabiliteten.

Feks: BCLCK 200, da kan det bli slikt:

RAM: 1200,

Uncore 3400 (minst 2 x RAM-frekvens)

QPI 3600 (QPI 8:9 iforhold til Uncore, 3400/3600 = 8/9)

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Jeg kjører stock kjøler, så han kommer opp i 75grader nå, så jeg tror jeg "trottler" han ned litt...

Slik jeg forstår det, så er det volten som gjør mesteparten av varmen her, eller gjør multiplier også mye?

Nja, multipler gjør i seg selv "ingenting" ifht varme, men kjernefrekvensen gjør jo det ja. Man kan vel kanskje også godt si at spenningen, økt spenning, er det som gir mest utslag temperaturmessig, men i praksis er det jo kombinasjonen mellom høy spenning og høy frekvens som gir høy temperatur. Så jo høyere frekvens du er på, jo større temperaturøkning får du, selv ved relativt små Volt justeringer.

Når det gjelder hva som er akseptabel temperatur og stabilitet, finnes det jo mange meninger om dette, og selv har jeg litt forskjellig innstilling avhengig av maskinens bruksmønster. Jeg har nok et relativt avslappet forhold til temperatur, min Ci7 maskin blir ikke brukt til verdifull produksjon av noe, og den i praksis største belastningen jeg har er flysimulatoren FSX. Her ligger lasten mellom 30 og 100%, og aldri vedvarende 100% mer enn noen sekunder av gangen. Derfor finner jeg ikke temperaturen etter en time med Linpack eller Intel Burn som noe annet enn av teoretisk interesse. Et par timer med prime eller OCCT gir i mine øyne en brukbar pekepinn på stabilitet for denne bruken, og selv om det gir temperatur 10 grader over det jeg er komfortabel med så vet jeg at den aldri vil nå denne temperaturen i praksis, og hvis den holder ut noen timer i prime er det lite sannsynlig at man vil få temperatur- relaterte crash senere, ved normal bruk.

At et eller annet surrealistisk stresstest program kan få tempen opp i 90 grader er liksom ikke så veldig relevant, når ikke noe av det jeg bruker maskinen til får den over 70. Så jeg ser ikke helt poenget med de ekstreme varmeproduksjonstestene med tanke på varme og kjøling. Og har ikke videre stor tro på at de vil gi en nevneverdig mer realistisk pekepinn på hvilken stabilitet man kan forvente heller. Så hver sin smak, og alt til sin bruk. :)

Lenke til kommentar

Nja, multipler gjør i seg selv "ingenting" ifht varme, men kjernefrekvensen gjør jo det ja. Man kan vel kanskje også godt si at spenningen, økt spenning, er det som gir mest utslag temperaturmessig, men i praksis er det jo kombinasjonen mellom høy spenning og høy frekvens som gir høy temperatur. Så jo høyere frekvens du er på, jo større temperaturøkning får du, selv ved relativt små Volt justeringer.

Når det gjelder hva som er akseptabel temperatur og stabilitet, finnes det jo mange meninger om dette, og selv har jeg litt forskjellig innstilling avhengig av maskinens bruksmønster. Jeg har nok et relativt avslappet forhold til temperatur, min Ci7 maskin blir ikke brukt til verdifull produksjon av noe, og den i praksis største belastningen jeg har er flysimulatoren FSX. Her ligger lasten mellom 30 og 100%, og aldri vedvarende 100% mer enn noen sekunder av gangen. Derfor finner jeg ikke temperaturen etter en time med Linpack eller Intel Burn som noe annet enn av teoretisk interesse. Et par timer med prime eller OCCT gir i mine øyne en brukbar pekepinn på stabilitet for denne bruken, og selv om det gir temperatur 10 grader over det jeg er komfortabel med så vet jeg at den aldri vil nå denne temperaturen i praksis, og hvis den holder ut noen timer i prime er det lite sannsynlig at man vil få temperatur- relaterte crash senere, ved normal bruk.

At et eller annet surrealistisk stresstest program kan få tempen opp i 90 grader er liksom ikke så veldig relevant, når ikke noe av det jeg bruker maskinen til får den over 70. Så jeg ser ikke helt poenget med de ekstreme varmeproduksjonstestene med tanke på varme og kjøling. Og har ikke videre stor tro på at de vil gi en nevneverdig mer realistisk pekepinn på hvilken stabilitet man kan forvente heller. Så hver sin smak, og alt til sin bruk. :)

Flott, forstår mye bedre og har litt samme forholdet til tempraturer osv som deg, når jeg spiller osv, så ligger maskina på en 65grader i snitt på cpu, og det bryr meg ikke så mye, men jeg driver å herjer med 3d programmet Maya, som er på lik linje veldig glad i å bruke prosessorene 100% load, så langt så har jeg ikke de store belastningene over lengre tid enda, så en render kan kanskje ta for meg nå på mitt nivå, 3-4minutter på max, men jeg holder på å lærer meg noe som fort kan få det til å gå både 1-2timer for et fullbilde rendering, og derfor jeg er litt redd for tempraturer, noe slikt vil kanskje forekomme 2-3ganger daglig og 20-30 små 20-30sec test rederings av stykker av bilde, som er nok til at han kommer opp på max temp før han detter ned igjen.

Ja, jeg skal investere i ny kjøler så jeg får alt dette ned på bedre tempraturer enn nå, og håper med dette at jeg får vekk dette "problemet" en gang for alle.

Lenke til kommentar

Disse prime95 temperaturene er det mest ekstreme som kan oppstå og CPUen vil kjelden komme opp til disse temperaturene på daglig bruk. Men 3D-rendring er veldig CPU-intensiv og kan fort nærme seg prime95-temperaturene.

Core i7 er beregnet til å tåle opp til 100'C uten å ta skade (ifølge Intel), men flere anbefaler at den bør holdes under 85'C for 24/7 bruk.

Lenke til kommentar
Disse prime95 temperaturene er det mest ekstreme som kan oppstå og CPUen vil kjelden komme opp til disse temperaturene på daglig bruk. Men 3D-rendring er veldig CPU-intensiv og kan fort nærme seg prime95-temperaturene.

Core i7 er beregnet til å tåle opp til 100'C uten å ta skade (ifølge Intel), men flere anbefaler at den bør holdes under 85'C for 24/7 bruk.

okey, så hvis vi tar utgangspunkt i under 90grader peaks, og under 80 grader "normal" bruk, så vil den leve 1år ivertfall, som er min egen satte grense for prosessoren

men da er jeg fornøyd med 3,8ghz som jeg ser for meg er mulig med ny kjøler. har fått til 200bclk, men han blir varm så venter på 3,6ghz til den tid :)

Lenke til kommentar
Jeg kjører ikke prime95 for å teste, men for å få burn-inn effekten. I de siste dagene har jeg kjørt mange prime95, startet med en under-volt på stock spenning, da 3.3GHZ på 1.1v, og økte oppover etterhvert med nesten konstant Prime95 og masse spilling. Jeg mener at denne burn-inn prosessen kan hjelpe CPUen til å kjøre på høyre frekvenser med lavere spenninger.

Greit nok, men hva med noen bilder av riggen din? :whistle:

Lenke til kommentar

Greit nok, men hva med noen bilder av riggen din? :whistle:

Ja, kanskje jeg tar noen bilder av riggen imorgen når det blir lysere. GTX 295 + i7 @3.8GHZ ser bra ut. :D

For nå legger inn ett par bilder av endelige innstillinger av CPU og RAM stabilitet:

@3.8GHZ HT:on 1.23v(Load) - 8 timer prime stabilt :new_woot:

38ghzht8hourprimeuf9.th.jpg

@1200MHZ 6-6-6-18 1.6v, 4 instans av Memetest - Stabilt

mem3xb1.th.jpg

Jeg er veldig fornøyd nå, og kommer til å bruke dette 247/ for en stud nå, og etterhvert se litt nærmere på mulighetene for videre overklokking også.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Jeg trenger hjelp! :(

Jeg har kjøpt meg ny pc.. Den har:

P6T Deluxe

GTX 295

OCZ 1600mhz 3GB 1.65 7-7-7-24

i7 920

Så står det på gtaiv etter benchmark at prosessoren er Intel Pentium 3 Xeon.

Hva må jeg gå i bios og stille inn? Jeg mener og huske det var noe QPI rate der inne.

Også en annen ting da.. Jeg vet ikke hvordan jeg skal sette timings på rammen.

Faktisk så står det at jeg har 1.99GB ram. Skal være 2.99GB.

Det står noe der under timings om, cras, Cas, o.s.v:

Du kan prøve dette:

x36 på QPI link

QPI Link: 3600

Uncore (NB Frequncy) : 3200

RAM : 1200

Mange bommer på RAM/Uncore/QPI forholdet (som er kritisk) og klarer ikke å overklokke, og da klager på dårlig CPU batch.

Også "safe ratios" for Uncore til QPI er 8 til 9, og 3200/3600 er lik 8/9 = 0.88

Ram timing setter du slik:

Start med DRAM RAS# og skriv 7-7-7-20 i denne rekkefølge nedover, resten kan stå på auto. RAM spenningen (vRAM) bør du sette på 1.63v-165v, men ikke over 1.65v!

1.99GB:

Jeg tror at din GPU bruker en del av din RAM, men du kan forandre mengden i BIOS. (hvis du har SLI bør du tildele en del RAM til GPU). Jeg vet ikke hva den heter på Asus BIOS, men På DFI-BIOS hetter den "Memory LowGap", og har setter du antall MB som skal dedikeres til GPU.

Intel Pentium 3 Xeon .. vet jeg ikke noe om.

Har fixa det med bare har 2gb ram nå. men jeg skjønte ikke:

x36 på QPI link

Kan du ta dette en gang til? Ellers ser det bra ut. Har btw 881mb i GTAiv, mens en annen dag har jeg 874.. lol?

Det er ikke lett å forklare dette uten å skrive et langt innlegg. Kort sagt prøv å holde riktig forhold mellom DRAM/Uncore/QPI frekvenser på 1x/minst 2x/8:9. Ellers vil det skape problemer med stabiliteten.

Feks: BCLCK 200, da kan det bli slikt:

RAM: 1200,

Uncore 3400 (minst 2 x RAM-frekvens)

QPI 3600 (QPI 8:9 iforhold til Uncore, 3400/3600 = 8/9)

Det er greit :p

har fixa allt nå. Går som en bugatti.

Men du bomma på der man setter timinga. Man starter helt på toppen, ikke nest øverst på toppen ;)

men det er greit, pcen boota opp igjen og resatt innstillingene så CMOS ble ikke skadet.

Lenke til kommentar

Du bør være utrolig forsiktig med å komme med en slik påstand, prime95 er på ingen måte optimalisert for å fungere opp mot I7 så det er godt mulig at et program som benytter seg effektivt av I7 + ht faktisk kjapt kan komme opp i slike temperaturer eller mer.

Et godt eksempel er for eksempel Linpack som benytter seg av veldig avansert kode som utnytter cpu'en langt bedre og resultatet er fort +10 til +20C (avhengig av kjøleløsning) mer enn prime95. Man må heller ikke glemme at fysisk sett så kan ikke en cpu utvikle mer varme enn den er spesifisert til ved gitte volt og frekvens.

Lenke til kommentar

Du bør være utrolig forsiktig med å komme med en slik påstand, prime95 er på ingen måte optimalisert for å fungere opp mot I7 så det er godt mulig at et program som benytter seg effektivt av I7 + ht faktisk kjapt kan komme opp i slike temperaturer eller mer.

Et godt eksempel er for eksempel Linpack som benytter seg av veldig avansert kode som utnytter cpu'en langt bedre og resultatet er fort +10 til +20C (avhengig av kjøleløsning) mer enn prime95. Man må heller ikke glemme at fysisk sett så kan ikke en cpu utvikle mer varme enn den er spesifisert til ved gitte volt og frekvens.

...da er det vel bare å lete etter dette programmet, og bruke det som en slags stresstest. Linpack er uansett overkill.

Lenke til kommentar
...da er det vel bare å lete etter dette programmet, og bruke det som en slags stresstest. Linpack er uansett overkill.

Det vil jeg ikke påstå, jeg har tidligere merket ustabiliteter da jeg stresstesta med OCCT, så fikk jeg øye på Linpack, og siden den gang har jeg ikke merket ustabiliteter, selvsagt måtte jeg litt ned i hastigheter ;)

Lenke til kommentar
12 timers prime95 stabilitet er nok for de som har peiling på saker. Med en slikt stabilitet vil systemet tåle hva enn man måtte hive på den under daglig bruk.

Dette er dessverre ikke helt riktig.... Selv etter 12-24t priming kan enkelte programmer/spill avsløre ustabilt system. Prime er greit nok, men absolutt ingen garanti. For enkelte (inkludert meg) er disse ustabilitetene fullstendig uaktuelle, derfor er Linpack et fint hjelpemiddel for å få et dønn stabilt system (GPU må testes utenom selvsagt). 30 tester på max stress, med 8gb ram, er en veldig sikker testmetode, dog fryktelig hard.... Må igjen understreke at dette er for 24/7 klokk med tilstrekkelig kjøling, og ikke for maxklokk/bencherekorder o.l.

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...