Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Oldman: Et ord....VAKKERT :love:

 

Er I7ene kjent for og ha skjev IHS?

De er vel ikke kjent for å ha de beste ihs'ene, men er vel omtrent som Q66'ene var. Har du "bowed" kjøler, TRUE eller moderne vannblokk, er det veldig viktig hvilken vei blokka står.

Monterer jeg min TRUE til å blåse til siden taper jeg ca 10 grader kontra å montere den til å blåse opp/ned. (HK montert i vanlig atx kab).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker AC Cuplex HD, jeg vet den ikke er den beste....men suger gjør den ikke vet jeg.

Og bare på 1,18v under load og får 62 grader.

Bruker Thermochill pa120.3 og Swiftech trippel sammen med Swiftech 655.

Men har opptil 8-9 grader i forskkell på kjerne 0\1 og 2\3.

Men bruker ikke bakplate da og har en mistanke og at det gjør mye.

Har prøvd 3 av 4 mulige komboer nå med hvilken vei blokka står og det varierer stort ja.

Men skal skaffe bakplate, trodde jeg kunne drille ut Noctua-festet...men det endte med masse blod:P

Er det noen som har testet Dfi UT?

Har lest mye om det og det virker jo knallbra.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg tror ci7 D0 - og da særlig Xeon utgavene - vil gå inne i "historien" over "epic" CPU-modeller. På linje med f.eks. "Barton".

 

Det er mildt sagt bra overklokk vi ser her fra hver eneste som har kjøpt slike.

:thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg tror ci7 D0 - og da særlig Xeon utgavene - vil gå inne i "historien" over "epic" CPU-modeller. På linje med f.eks. "Barton".

 

Det er mildt sagt bra overklokk vi ser her fra hver eneste som har kjøpt slike.

:thumbup:

Veldig fornøyd med mine, og mildt sagt sjokkert over at DI fremdeles har en på lager.

 

Blir spennende å se når 950 kommer, men mistenker at de binnes sammen med 920, og da tror jeg Xeon kan være minst like greit.

Lenke til kommentar
Veldig fornøyd med mine, og mildt sagt sjokkert over at DI fremdeles har en på lager.
Desverre, den forsvant akkurat i min bestilling :). Jeg bare må ha meg en 4.0 24/7 65c-load W3520! Så da blir det å putte en 920 på bruktmarkedet da hehe.

 

EDIT:

Lurer også på å adde et EVGA Classified kort om **DP** kan gi dette makaløse tilbudet det ble snakket om ;).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Veldig fornøyd med mine, og mildt sagt sjokkert over at DI fremdeles har en på lager.
Desverre, den forsvant akkurat i min bestilling :). Jeg bare må ha meg en 4.0 24/7 65c-load W3520! Så da blir det å putte en 920 på bruktmarkedet da hehe.

 

EDIT:

Lurer også på å adde et EVGA Classified kort om **DP** kan gi dette makaløse tilbudet det ble snakket om ;).

 

har prøvd å ringe deg, og har sendt deg mail theo.

 

Haakon

 

 

DI W3520 3848A352, skalering av vcore/mhz og temp:

 

GB UD5 F7C, TRUE + 1x120mm Pabst 38db, 23-24 grader romtemp.

 

meget meget meget BRA resultater!

 

er dette den siste cpuen du kjøpte..?

Lenke til kommentar

Hey **dp**.

 

Har vært utilgjengelig store deler av dagen, beklager. Skal i et møte nå og er ferdig rundt 14:30. Pass godt på CPUen min, kommer å henter den i morgen ;).

 

EDIT:

Retter ellers en takk til Oldman som bidrar sterkt til å tømme lommeboken min, og til **dp** og DI som gjør det mulig hehe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hey **dp**.

 

Har vært utilgjengelig store deler av dagen, beklager. Skal i et møte nå og er ferdig rundt 14:30. Pass godt på CPUen min, kommer å henter den i morgen ;).

 

EDIT:

Retter ellers en takk til Oldman som bidrar sterkt til å tømme lommeboken min, og til **dp** og DI som gjør det mulig hehe.

 

skal du ha classified også..? 3795,-

Lenke til kommentar

**dp**

 

Fikk sett på ordrebekreftelsene nå og jeg ønsker meget sterkt Classified kortet, men la meg teste W3520en på hovedkortet mitt(P6T6) først så kommer jeg tilbake på Classified kortet. Kommer enten i 10 tiden eller i 15 tiden og henter CPUen i morgen :)

 

PS!

Står fortsatt 1stk W3520 igjen på lager?

 

 

EDIT:

Sidespørsmål ang. Classified kortet. Får Truen klaring over NB kjøleren?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
pcp160: Hva er det høyeste du kan kjøre uten at den dropper mp, og hva slags temps får du da ?

Tok litt tid med svar her, for jeg ville teste litt grundig før jeg sa noe mer om det. Det ser ut til at jeg må ned i rundt 4,4Ghz før det slutter å droppe i Prime, fordi jeg da kan kjøre på 1,28V og få det stabilt.

Her etter 2 timer Prime, hvor jeg går litt under 4,4 for å prøve minnet på 1670 istedenfor 1200- ognoe... ;)

 

post-56388-1242643758_thumb.jpg

 

Temperaturen ligger da rundt 70-75.

Hvis jeg prøver å kjøre maks-klokk som jo hos meg er HK begrenset til ca 4,53Ghz så må jeg opp i hverfall 1,35Volt for å få det stabilt mer enn 10 minutter, og da detter multi selv om jeg klarer å holde temperaturen rundt 70 grader en liten stund. Har sittet å sett litt på strømmåleren og det ser ut til å være i området 430 Watt i kombinasjon med temperatur over 70 at det begynner å slite litt. Men ser jo, etter å ha studert det litt, at dette absolutt ikke er noen nøyaktig vitenskap, og det varierer en hel del. Ser jo også at det kommer an på akkurat hva som testes i Prime, slik at det selv med konstant temperatur kan kjøre fint de første 10 minuttene, for så plutselig begynne å droppe.

Men jeg konkluderer så langt med at det med HT på, i hovedsak er V-core som er mest avgjørende her, og det er jo ikke så rart siden det direkte påvirker totalt strømtrekk og temperatur mer enn en liten endring i frekvens.

Med HT av kjører det fint på 4,51Ghz.

 

TL1000S

Er på linje med pcp160 her.

 

Inntil noen har dokumentert tilfredstillende at "jukset" ("undocumented feature") ved å sett "turbo-MP" fast virker på alle kjerner, forholder jeg meg til dette som en nokså unyttig feature fra Intel/HK-produsenter.

På linje med ett "markedstunt".

Ja, du trodde sikkert at siden Sammy tilsynelatende har tatt seg en liten ferie, så var det fritt frem for deg og dine gamle dinosaur AMD- venner å (i ren misunnelse!) komme her og svartmale meg og Oldmans flotte chiper...!!? :p

 

Haha, vel jeg tuller selvsagt, men jeg har gjort en del testing for å forsøke å (be)vise min "påstand" om at Turbo/21 multi er en global instilling, der enten alle kjerner, eller ingen kjerner kjører 21x

Har forklart i tidligere innlegg hvordan jeg mener det virker.

 

Jeg har testet dette med HT- off både fordi jeg da er helt sikker på at multiper ikke detter ned til 20 uten av jeg ser det, og fordi det er færre variabler ifht resultatet. Har kjørt HyperPI, som er SuperPi satt i system for å kjøre flere instanser samtidig, og hvor man kan sammenlikne resultatet fra hver enkelt tråd/kjerne mot hverandre. Testen er gjort på 215x henholdsvis 20, 21, og 20+Turbo.

Forskjellen i frekvens mellom 4,3 og 4,51 er 4,8%, mens forskjellen dette utgjør i HyperPi ser ut til å ligge rundt 3%.

Når vi da ser på forskjellene mellom de individuelle kjernene (forskjellene mellom beste og dårligste kjerne), så viser det etter mitt syn helt klart at de kjører samme frekvens hele gjengen.

 

post-56388-1242645771_thumb.jpg

 

Noe litt interessant syns jeg er at man faktisk får akkurat samme effekt av å bare ha på Turbo, som å låse Multi på 21 uten Turbo. Den "booster" altså igang turbo'n selv med 100% bruk av alle kjerner, med HT-off.

Men det er jo klart at akkurat den biten kan godt se helt anderledes ut med HT på, fordi innslagspunktet for når CPU sier at nok er nok: "rykk ned til 20" (eventuelt nok er nok: "IKKE gå opp til 21") vil komme mye raskere.

Det jeg nå lurer litt på er om P6T i realiteten holder på 21 multi noe nevneverdig lenger om man låser den, enn når den går opp som en funksjon av Turbo.

Dette vil jeg teste litt mer på siden, altså effekten av HT- på, men denne gangen var det i grunn bare hvorvidt alle kjernene gjør det samme eller ei jeg ville frem til.

 

For orden skyld, så ser det slik ut når HyperPI kjører:

 

post-56388-1242646109_thumb.jpg

 

Belaster altså alle kjerner 100%, men vurdert ut fra maskinenes totale strømtrekk og temperatur, så er det en del lettere enn feks Prime. Som vi vet 100% CPU bruk sier ikke nødvendigvis så alt for mye om belastningen.

PS, forskjellen på "Gjennomsnitt oppgitt" og "Gjennomsnitt utregnet" i tabellen min er bare at oppgitt er snitt av alle fire kjerner, mens utregnet er snitt av beste og dårligste kjerne.

 

Så får jeg bare beklage hvis det bare er jeg som forstår tabellene, fikk bare lyst å teste litt systematisk, og da kan det jo hende andre hadde interesse av å se det, så derfor legger jeg det ut. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Hey **dp**.

 

Har vært utilgjengelig store deler av dagen, beklager. Skal i et møte nå og er ferdig rundt 14:30. Pass godt på CPUen min, kommer å henter den i morgen ;).

 

EDIT:

Retter ellers en takk til Oldman som bidrar sterkt til å tømme lommeboken min, og til **dp** og DI som gjør det mulig hehe.

 

**dp** er flink til det:P

Plutselig så var et Dfi ordnet :D

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
Er dette bevis nok på at jeg har kjørt prime på 5328Mhz @ 1.29v? :!:

 

Lavere vcore en dette får jeg ikke kjørt uten at prime feiler. Kan virke som at jeg har slurvet litt når jeg monterte kjøleren. Forskjellen mellom kjernene er høyere en jeg hadde sist.

 

EDIT: Etter å ha lest hva utvikleren av i7 Turbo programmet skriver, så er ting litt klarere. Det er litt problemer med verdiene programmet rapporterer. Det hender at multi endrer seg i et sekund, men det er bare en bug.

Jepp, der har vi beviset. 5,33Ghz er meget bra med C0 på luft, så gratulerer med den Formann!! :dribble:

 

Nei, jeg liker tanken med det verktøyet, men det gir dessverre ikke veldig verdifull informasjon på P6T, og jeg syns CPU-Z pr i dag virker mer nyttig. Ser jo at dersom Turbo programmet vedvarende over noe tid går under 20,5, så detter CPU-Z ned til 20.

Noe jeg tror kunne gjort dette mer praktisk nyttig var om den jevnet ut resultatet noe, og altså ikke tok med de "spikes" som kommer feks idet Prime går over i en ny test. Det hadde vært veldig nyttig, da man jo ellers er avhengig av å sitte å stirre konstant på CPU-Z for å få meg seg om det begynner å "throttle" vedvarende.

 

Så en form for logging, men der følsomheten var litt lavere tror jeg kunne passet på P6T.

Ellers håper jeg på en bios som passer bedre for Xeon snart. Det er vel snarere Asus, enn dette I7-Turbo programmet det er noe galt med kan det se ut som.

 

Må vel uansett ha tak i et X58 til etterhvert, men syns Clasified er litt vel dyrt, så tror det får ligge på is en stund... :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...