Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Tror du har helt rett ang 21 mp pcp160. Det finnes et verktøy som virker sikrere enn cpuz og de andre for å vise mp, fra DFI tråden på xs.

 

Ikke testet dette på UD5 kortet, men tror at UD5 holder 21 konstant uavsett temps og belastning. Fikk såhvidt testet maks bclk på UD5 med cpu nr 2, og klarte å boote og prime 10 min på 221. Hadde da 103 pci buss.

 

Er på linje med pcp160 her.

 

Inntil noen har dokumentert tilfredstillende at "jukset" ("undocumented feature") ved å sett "turbo-MP" fast virker på alle kjerner, forholder jeg meg til dette som en nokså unyttig feature fra Intel/HK-produsenter.

På linje med ett "markedstunt".

 

Hva er vitsen liksom?

 

At en single/foucused thread skal gå pittelite granne fortere enn "standard"?

 

Dere som vet får ha meg unnskyldt dersom noen på xs (eller andre fora) har kjørt en rekke bencher (multi-threaded) som viser at "jukset" dvs. MP=21 virker på *alle* kjerner (burde jo være greit å se mtp poengsum i f.eks. Cinebench10/Wprime).

 

For de som skal ha de(t) siste poenget for å "vinne" på ORB'en ser jeg jo klart poenget.. :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Er på linje med pcp160 her.

 

Inntil noen har dokumentert tilfredstillende at "jukset" ("undocumented feature") ved å sett "turbo-MP" fast virker på alle kjerner, forholder jeg meg til dette som en nokså unyttig feature fra Intel/HK-produsenter.

På linje med ett "markedstunt".

 

Hva er vitsen liksom?

 

At en single/foucused thread skal gå pittelite granne fortere enn "standard"?

 

Dere som vet får ha meg unnskyldt dersom noen på xs (eller andre fora) har kjørt en rekke bencher (multi-threaded) som viser at "jukset" dvs. MP=21 virker på *alle* kjerner (burde jo være greit å se mtp poengsum i f.eks. Cinebench10/Wprime).

 

For de som skal ha de(t) siste poenget for å "vinne" på ORB'en ser jeg jo klart poenget.. :D

 

Tror nok Turbo mode er mest beregnet på "Stockers" som jeg har kallt de.

De som på død og liv ikke vil røre i det som heter overklokking men skal belønnes med en liten boost i singletråd.

Dessverre er den ikke helt påtenkt oss entusister, men helt sikkert kjekt for de i7'ene som ryker inn i HåPløs og Comscrap maskiner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
se på vantage og 06 cpu scores jeg har gjort med 3540. disse er på høyde med 965 på samme frekvens..

 

Dersom det er samme "kombo" av MPxBCLK er det en indikasjon. På at hk/bios/CPU "holder" "turbo-mode" på alle kjerner.

Tror en mer relevant test ville være å kjøre 8x4M SuperPi på f.eks. 20x200 og 190x21 (Set affininity og 8 separate SuperPi_n.exe instanser/kataloger).

Og se om alle tråder gir tilnærmet identisk resultat.

 

Vil også tro at HT:ON/OFF kan ha en del å si på hvordan dette fungerer.

 

:hmm: (Kanskje gidde å teste en dag..) :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Nydelig Oldman :thumbup:

 

Hvordan var vcore og loadtemp på 4.0GHz? Ellers rimelig heftig RPM på den CPU vifta der(forståelig) så jeg er litt skeptisk til hvordan tempen vil bli med en True og 2x18dB Noctua som jeg kjører med. Men det avhenger av hvordan 4.0 klokken din var?

Litt varmere i rommet i dag, 24 grader, men greie temps:

 

post-35359-1242415280_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Oldman:

Takker, og flott :) Da vurderer jeg sterkt den siste W3520 batchen hos DI. Hva var prisen for classified kortet DP? :p

 

EDIT:

Ellers nå det gjelder biosrevisjoner som gir manuell MP på 21 så sies det at dette skal gjelde alle kjerner. Jeg opplevde at kortet i noen tilfeller spratt opp til MP 22. Men som sagt jeg er ikke bastant før jeg ser bevis.

 

Det jeg dog merket var at alle kjernene var "jevnere" i temperatur med manuell MP 21 enn med turbo mode 21. La meg si "virket" for jeg har jo ikke tatt vare på skjermskuddene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Dersom det er samme "kombo" av MPxBCLK er det en indikasjon. På at hk/bios/CPU "holder" "turbo-mode" på alle kjerner.

Tror en mer relevant test ville være å kjøre 8x4M SuperPi på f.eks. 20x200 og 190x21 (Set affininity og 8 separate SuperPi_n.exe instanser/kataloger).

Og se om alle tråder gir tilnærmet identisk resultat.

 

Vil også tro at HT:ON/OFF kan ha en del å si på hvordan dette fungerer.

 

:hmm: (Kanskje gidde å teste en dag..) :)

Ja for å gjenta noe helt kort om det siste først, så har i alle fall HT noe og si på mitt P6T i denne saken. I den forstand at den ikke "spretter ut av gir" når jeg har HT avskrudd. Da fremstår det som multipler 21 hele tiden.

Jeg har ellers absolutt selv også vært innom de tankene du deler her, og i forrige innlegg, og lurt litt på det samme må jeg bare innrømme. :whistle:

 

Det hadde utvilsomt også vært kjekt med en løsning på den ustabile multi'n jeg ser på full load og 4,5Ghz HT-on. Men første pri for meg er egentlig fortsatt 4 "hele kjerner" på høyest mulig fart, hva det så blir med HT-on er en ekstra bonus. Om det i realiteten er 4,3Ghz så er jo ikke det skuffende, men 4,5Ghz er jo enda bedre. :D

Og dette er jeg såpass opptatt av at jeg i hvertfall nok kommer til å forsøke å komme til bunns i hva den reelle ytelsen for alle disse 4 kjernene faktisk er, med multipler 21.

 

Men jeg har først som sist lyst til å presisere litt hva jeg legger i "jukseteknikk" i denne sammenhengen, for jeg ser vel at det kan tolkes litt forskjellig. Man kan eksempelvis godt mene det er en "jukseteknikk" på og for ORB, eller en runde SuperPi med HT-on. Noe ala; "se på meg, jeg kjører 4,8Ghz", men så er det egentlig bare på "papiret", eller i beste fall en enkelt kjerne som kjører 4,8Ghz, mens resten er 4,55...

 

Men dette er altså ikke hva jeg tror, eller legger i begrepet "jukseteknikk". Jeg mener det er missforståelse at en individuell kjerne kjører høyere frekvens enn de andre i Turbo-mode. Jeg mener derimot at multipler er global for alle kjernene. Så jeg velger foreløpig dermed og tro at alle kjernen kjører 21x, når man setter 21x. Dette med en kjerne i forbindelse med Turbo handler om belastning, og at hvis bare en kjerne jobber knallhardt, mens de andre "slapper av", så er den totale lasten lav nok til at Turbo slår inn, og setter global multipler 21. Så det betyr etter min oppfating ikke at ikke alle kjernene kjører 21 multi, men at de normalt ikke kan gjøre det med mindre den totale lasten er lav nok. Det er det samme hvilken av kjernene som tar jobben, men de kan ikke jobbe fullt alle sammen uten å frasi seg Turbo-multipler.

 

Og når jeg sier "jukseteknikk" så mener jeg en teknisk og elektrisk jukseteknikk, der hovedkortet lurer CPU til å ignorerer instruksen om å ikke gå opp til 21 dersom lasten er høy. Altså 21 multi er lik Turbo alltid på, og for alle kjerner, men Asus har misset et eller annet slik at prosessoren til slutt får det som den vil likevel, og setter ned multi når strømtrekk/last bare blir høy nok.

 

Men for all del, dette er bare min forståelse av dette, og jeg påberoper meg ikke å ha fasit. Så jeg arresteres fremdeles gjerne på min forståelse av Turbo eller jukseteknikker.

Og jeg er jo usikker, ydmyk, og beskjeden nok i min sak til at jeg som sagt vil teste litt mer på dette jeg også, før jeg bestemmer meg endelig for hva jeg "tror". :)

 

PS, det er jo en nydelig klokk du har der Oldman.

Hvis det holder ut Prime over noe lenger tid med den lave V-core'en, tror jeg jammen det er bedre enn min i så måte. Det ser jo isåfall virkelig ut som vi har fått som bestilt alle sammen her?

Jeg er ikke så fryktelig opptatt av lav temp og lav V-core for egen del, her er det høyest mulige 24/7-kjørbare frekvens som gjelder, og med 4,53Ghz (eller eventuelt da 4,32Ghz avhengig av fasit på problemstillingen over) så har jeg virkelig fått som ønsket jeg også. ;)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Å forklare dette med juketeknikken virker litt kontraintuitivt, siden det er jo under ekstrem last turbo'en virkelig SKAL skru seg på... hvordan kan det ha seg at denne funksjonen vil ha CPUen til å "klokke seg ned" fra turbo-modus i en situasjon en egentlig skulle tro den skulle være på?

Intel sa vel noe sånt som at: "Turbo gir økt ytelse for dem som har god nok kjøling" når den ble lanser. Slik jeg forstod det ihvertfall. Altså så lenge den klarer å kjøre med 1 høyere mp enn stock uten å bli for varm eller overskride en eller annen verdi intern, så bruker den 1 høyere mp. Dette har bios skrivere utnyttet, og prøver å lure prosessoren til å tro at den har det kaldt nok eller hva det er, slik at den kjører med turbo hele tiden. Tydeligvis implementert litt forskjellig hos de forskjellige kort leverandørene, siden noen kort bare lykkes delvis.

Lenke til kommentar

Ja knopflerbruce det høres kanskje litt snålt ut, men er likevel ganske logisk og smart, som Oldman er inne på.

 

Det handler om å forsøke å gi oss litt "i både pose og sekk" i det som vanligvis har vært dilemmaet og "valgets kval" ifht om man skal gå for dualcore eller quadcore. Altså om oppgavene man bedriver er best tjent med noen få kjerner med høy frekvens, eller flere kjerner med litt lavere frekvens. Med Ci7 får man litt av begge deler, dynamisk tilpasset bruken så langt det er mulig.

 

Med Turbo-mode så tillater man altså feks typiske entråd-oppgaver bedre ytelse, uten å gå utover TDP- rammen (design begrensningen) på 130W. Begrepet Turbo er vel forsåvidt like villedende og intetsigende som det alltid er med alt som ikke har en turbin, men man "booster" altså alle oppgaver som ikke fordeler seg utover hele prosessoren/alle kjernene, og kan tilby de en raskere frekvens så lenge totalforbruket er lavt nok, og det er ideen og hensikten. Det øker ikke totalytelsen i en 4/8 tråds oppgave slik det fungerer originalt. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

tror det som skjer uten bakplate er at blokka bøyer seg og den får ikke kontakt midt oppå cpuen...virker ihvertfall slik for hver gang jeg ha tatt av vlokken nå så er det bare kjølepasta på sidene av blokka.

eller så har cpuen et krater midt på, som ikke jeg klarer og se ihvertfall.

 

Første posten her så finner dere et program som dere kan bruke for og sjekke om Turbo virklig er av=)

http://www.xtremesystems.org/forums/showth...79&page=124

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

i7 Turbo er ikke helt til å stole på tror jeg.

 

Er dette bevis nok på at jeg har kjørt prime på 5328Mhz @ 1.29v? :!:

 

Lavere vcore en dette får jeg ikke kjørt uten at prime feiler. Kan virke som at jeg har slurvet litt når jeg monterte kjøleren. Forskjellen mellom kjernene er høyere en jeg hadde sist.

 

EDIT: Etter å ha lest hva utvikleren av i7 Turbo programmet skriver, så er ting litt klarere. Det er litt problemer med verdiene programmet rapporterer. Det hender at multi endrer seg i et sekund, men det er bare en bug.

post-16425-1242508837_thumb.jpg

Endret av formann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...