Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Leveringsendring fra Netshop

 

Intel Core i7 920 2,66Ghz d0 - stepping

Antatt levering: 03.06.09

 

:omg::wallbash::thumbdown:

 

dette er egentlig rimelig obvious.. hvorfor..? jo, fordi "fjernlageret" deres ikke nødvendigvis er D0. De plukker ut D0 cpuer når de kommer inn til lageret sitt, og dette tar de 150kr ekstra for.

 

fjernlager er linket til produsentens varenr, som er det samme på C0 og D0..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Utifra deg jeg kan se her og på xs.org så klokker jo enhver Xenon D0 like langt som Preslers.. Som jo kun var dual cores (men det var "stort" den gang).

Alltid morro for dere som er først ute. "5 minutes of fame".. :D

Skal bli interessant om denne trenden fortsetter, eller om seinere versjoner av ci7 blir helt middelmådige.

Fortsetter det slik så er vi jo 6Ghz og da blir det vanskelig for AMD/Phenom II/III/IV selv på 7.n Ghz.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Utifra deg jeg kan se her og på xs.org så klokker jo enhver Xenon D0 like langt som Preslers.. Som jo kun var dual cores (men det var "stort" den gang).

Alltid morro for dere som er først ute. "5 minutes of fame".. :D

Skal bli interessant om denne trenden fortsetter, eller om seinere versjoner av ci7 blir helt middelmådige.

Fortsetter det slik så er vi jo 6Ghz og da blir det vanskelig for AMD/Phenom II/III/IV selv på 7.n Ghz.

 

6Ghz cpu test skjer nok ikke før 32nm kommer. Tipper vi ender opp på MAKS 5.6Ghz på 45nm i f.eks 06 og vantage. vi er jo på 5.4Ghz allerede.....

 

PII er farlig under LN2 osv... kjipt at de klokker bad på luft/vann/fase :D

Lenke til kommentar

Test av DI W3520 D0. 1 batch: 3845A935, 2 batch 3848A352

 

GB UD5 med F7C bios, TRUE med 1 Pabst 120mm 38db, på benk, 23 grader romtemp.

 

Maks prime med maks 85 grader cpu temp:

 

1 batch:

post-35359-1242344962_thumb.jpg

 

2 batch:

post-35359-1242344976_thumb.jpg

 

Den 2 er snillere på temp, krever mer vcore og har dårligere uncore. (3.8 vs 4.0 ca)

 

Tipper PCP160 sin er noe bedre enn den jeg har her, men skal få testet dem med vann etterhvert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Den 2 er snillere på temp, krever mer vcore og har dårligere uncore. (3.8 vs 4.0 ca)

 

Hmmm.. på vann er muligens batch 3845A være å foretrekke, mens det sannsynlig blir motsatt på luft. Jeg kommer antagelig til å montere vann etterhvert, noen som har erfaring med å handle på vcore.dk ?

 

Sannsynligvis "må" jeg ha en chip til også, kommer dere til å ta inn flere DP ?

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Den 2 er snillere på temp, krever mer vcore og har dårligere uncore. (3.8 vs 4.0 ca)

 

Hmmm.. på vann er muligens batch 3845A være å foretrekke, mens det sannsynlig blir motsatt på luft. Jeg kommer antagelig til å montere vann etterhvert, noen som har erfaring med å handle på vcore.dk ?

 

Sannsynligvis "må" jeg ha en chip til også, kommer dere til å ta inn flere DP ?

Ja, den andre er fin for luft og stille vannkjøling.

 

De har flere inne nå.

Lenke til kommentar

Tror en bakplate hadde hjulpet, siden det er såpass forskjell mellom kjerne 1\2 og 3\4. Men tror jeg kan få en fin 24\7 klokk med denne ja.

Er jo 8 grader forskjell på 1\2 og 3\4, skal prøve og resette den i morra. Dette er medl iggende raddiser( ja, jeg vet det er dumt:P )og med bare tøffel-vifter..de kunne ikke ha blåst bort dårlig ånde engang.

Er bakplate egentlig et must?

Skulle ikke vært så vansklig og lage det selv egentlig, eller jeg bare driller ut Noctua 1366 bakplata=)

 

 

post-80636-1242347848_thumb.jpg

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Nydelig Oldman :thumbup:

 

Hvordan var vcore og loadtemp på 4.0GHz? Ellers rimelig heftig RPM på den CPU vifta der(forståelig) så jeg er litt skeptisk til hvordan tempen vil bli med en True og 2x18dB Noctua som jeg kjører med. Men det avhenger av hvordan 4.0 klokken din var?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Utifra deg jeg kan se her og på xs.org så klokker jo enhver Xenon D0 like langt som Preslers.. Som jo kun var dual cores (men det var "stort" den gang).

Alltid morro for dere som er først ute. "5 minutes of fame".. :D

Skal bli interessant om denne trenden fortsetter, eller om seinere versjoner av ci7 blir helt middelmådige.

Fortsetter det slik så er vi jo 6Ghz og da blir det vanskelig for AMD/Phenom II/III/IV selv på 7.n Ghz.

 

 

6Ghz cpu test skjer nok ikke før 32nm kommer. Tipper vi ender opp på MAKS 5.6Ghz på 45nm i f.eks 06 og vantage. vi er jo på 5.4Ghz allerede.....

 

PII er farlig under LN2 osv... kjipt at de klokker bad på luft/vann/fase :D

 

Ifølge ryktene på XS sitter Fugger på en 975 som skal være god for 6GHz. Vi får bare vente på NDA å se om det stemmer :)

Lenke til kommentar
At Asus kortene ikke klarer å holde 21 mp ved tung last er kjent, og så hvidt jeg vet ikke løst enda.

Hmm, takk for den infoen.

Vet du noe mer om hva som er triggere for dette fenomenet?

Har ikke sett det før, men så har jeg heller ikke vært over 4,2Ghz, og med HT ca 4Ghz vedvarende med den gamle CPU, dog med høyere V-core enn nå.

Les. De fleste opplever det ved bruk av LinX, men også noen med Prime.

Ja jeg skjønner. :)

Leste linken første gangen også altså, men mente egentlig om du muligens tilfeldigvis visste noe mer om hva som teknisk sett egentlig foregår her.

Det vi vet så langt er tilsynelatende at multipler flukturerer mellom 21 og 20 ved særdeles høy belastning, i kombinasjon med høy klokk, i kombinasjon med høy spenning.

 

Men det som står der om temperaturen kan jeg avkrefte, 80 grader er ikke en trigger her.

 

Jeg har prøvd å kjøre (fortsatt på 4,510Ghz) 4 og og 6 tråder Prime og da skjer det ikke, og med HT off skjer det heller ikke. Jeg prøvde å sette ned V-core til 1,3V (/4,51Ghz) og da skjer det tilsynelatende i mindre grad. (men da feiler til gjengjeld en av kjernene etter en stund) Har også forsøkt 6 tråder, og la vanntemperaturen stige slik at de belastede kjerner går opp i godt over 85 grader, uten at det har gjort noe fra eller til. Da blir den altså konstant på 21, som den skal.

Har ellers også prøvd med og uten TM, Loadline styring, og Speedstep, og med 2 forskjellige bios, men ingen av disse tingene påvirker problemet nevneverdig.

 

Jeg syns fortsatt dette ser ut som det har en eller annen relasjon til strømtrekk jeg altså... :hmm:

Og siden strømtrekket også øker med temperaturen, har det vel indirekte noe med temperaturen og gjøre også, selv om jeg avkrefter 80 grader som noen grenseverdi. Jeg vet ikke hvordan HK produsentene egentlig gir oss denne 21 multi-muligheten, men syns det virker som det er snakk om en eller annen "jukseteknikk" som lurer CPU til å kjøre Turbo-mode hele tiden (?), og siden strømtrekk/last er en av faktorene for at CPU skal godta Turbo, er det kanskje der P6T snubbler..? Men jeg vet ikke, og arresteres mer enn gjerne dersom noen har mer kunnskap om denne vaklende 21 multipleren.

 

Det har forresten også kommet ny bios til P6T Deluxe v1 igjen (1604), men det gjorde ingen forskjell på de problemstillingene jeg ser med W3520 på P6T.

Og i tillegg til at 21 multi detter ut når jeg er nær maks klokk, full load med HT, så mangler jeg også mulighet for å kunne regulere QPI og Uncore frekvenser. De mangler rett og slett fra Bios... :roll:

 

Så P6T v1 virker for meg bare "halvveis kompatibel" med Xeon, så langt. Med 920 hadde jeg hell med å få det "langtids-stabilt" gjennom å sette opp Uncore ett hakk, det får jeg ikke gjort nå.

Dog er det interessant å se at jeg klarer noe høyere BLCK med Xeon enn 920. 215 var siste bootbare med 920, mens 218 er bootbart med W3520. Men er fortsatt usikker på om 215+ er mulig å få stabilt over tid.

 

Spørs om ikke tilbudet fra DP, det om Clasified til halv pris, frister litt likevel... :cool: :!:

 

Sånn rent bruksmessig kan det se ut som det vil være mulig å kjøre 4,51Ghz til tross for disse problemene, så lenge det ikke krasjer. I praksis vet jeg ikke om det er så mye annet enn rene stresstester som belaster 100% med HT på en så tung måte at multipler detter ned. Så da har man jo såvidt jeg kan skjønne, for de aller fleste oppgaver, i praksis ytelsen tilsvarende 4,51Ghz likevel. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Er redd pcp160 er inne på noe her, etter hva jeg har sett angående denne turbo mode saken så snakker vi nok om en jukseteknikk.

Da også siden implenteringen varierer fra hovedkort til hovedkort (Enkelte kort med "Jukset" klarer å holde en stabil 21x MP mens andre klarer ikke)

Lenke til kommentar
007CD Lagt til I dag, 08:45

Er redd pcp160 er inne på noe her, etter hva jeg har sett angående denne turbo mode saken så snakker vi nok om en jukseteknikk.

Da også siden implenteringen varierer fra hovedkort til hovedkort (Enkelte kort med "Jukset" klarer å holde en stabil 21x MP mens andre klarer ikke)

Ja jeg syns i alle fall det kan virke slik. Jeg er av typen som leser en del datablader og rører min forståelse av dem sammen med tanker fra eget hode. Men er ikke så mye rundt på forumene, så tenker det er mange av dere andre som har tilgang til vesentlig mer praktisk erfaring enn meg. Så jeg bare tenker høyt her. Og som jeg har beklaget meg over mange ganger før, så er det dessverre såvidt meg bekjent "umulig" å finne skikkelig dokumentasjon på hovedkort. Man kan feks enkelt finne ut grovt sett hvordan prosessoren virker, og hvilken pinne som går hvor, med hva, og hvorfor, men hvor det så blir av i hovedkortet har jeg aldri sett noe dokumentasjon på. Har faktisk aldri sett noe dokumentasjon på hva valgene i bios gjør en gang, noe jeg egentlig syns er litt merkelig med dataverden. Det er jo litt spesielt at man har et produkt med en masse valg som det er overlatt til brukeren selv å finne ut hva instillingene i den avanserte menyen egentlig gjør...

 

Er bakplate egentlig et must?

Skulle ikke vært så vansklig og lage det selv egentlig, eller jeg bare driller ut Noctua 1366 bakplata=)

Jeg vil ikke gå så langt som å kalle det et must. For min del har jeg brukt blokker både med og uten over lang tid. Men at det er en fordel er det vel ingen tvil om, for en ting kan man jo klemme blokka hardere fast, og ikke minst reduserer man faren for å skade hovedkortet. Over tid vil det også bli mindre trykk fordi hovedkortet gir etter uten noe avstivning bak. Hvis man ser på hovedkort som enten har hatt en godt festet vannblokk, eller eventuelt en tung vifte-kjøler hengende i et par år, så er de ikke særlig rette lenger...

 

Men den EK blokka, som bla jeg og TL1000 har, er litt spesiell i form av at den er konveks. Den buler altså ut på midten, og kommer med fjærer som er "dobbelt så stive" som alle andre jeg tidligere har vært borti. Den har en "rygg" som er høyere på midten og etter hva jeg ser av avtrykk også i en bestemt retning. Så derfor blir det mer viktig enn "normalt" å skru den hardt fast for å få en god annleggsflate. Jeg hadde den jo forøvrig på 920'en uten plate bak som en midlertidig løsning, og skrudde da til min vanlige comfort-grense (+ en turn mens jeg holdt pusten). Jeg ser av avtrykket ved demontering at det har vært en markant bedre kontakt over midten av CPU og som en strek i lengderetning lik slik kjernene ligger på Ci7. Min Q6600 så jeg meg nødt til å høvle ned for å få kontakt sammen med den gamle Cuplex blokka, men da var det jo både flat blokk, og CPU som hadde klart høye kanter, noe jeg så langt ikke har sett på Ci7.

 

Ellers syns jeg det var fine resultater du fikk, man kan jo ikke akkurat klage på 4Ghz med under 1,2Volt!?

At det varierer en hel del mellom kjerner er jo normalt, og husk at pasta som AS5 bruker nokså lang tid på å sette seg skikkelig, så jeg ville ikke brydd meg så mye om variasjoner sånn i starten i alle fall. Men det er meg da, andre mener muligens noe annet... :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Ellers syns jeg det var fine resultater du fikk, man kan jo ikke akkurat klage på 4Ghz med under 1,2Volt!?

 

Nei vil si 4GHz med under 1.2v er veldig bra. Er det samme jeg kjører min i7 950ES på @ 4GHz. Med min gamle 920 (c0/c1) stepping måtte jeg opp til rett under 1.3v for samme hastigheten.

post-6770-1242375485_thumb.jpg

post-6770-1242375521_thumb.jpg

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Ja Jim, det var sånn jeg også tenkte, og jeg måtte også til med betydelig høyere V-core for å nå 4Ghz på min gamle 920, enn det Soppen viser her.

 

 

Man skal nå ikke bruke Turbo mode, men få tak i bios som kan sette MP 21 fast på 920.

Ja, for ordens skyld, så er det nettopp dette jeg snakker om, hvis det var meg du svarte.

P6T kan sette 21 multi fast med nyere bios, men jeg tror altså dette er en "jukseteknikk", og at det er takket være funksjonen Turbo vi i det hele tatt får denne muligheten. Den "vanlige" multipler er slik jeg forstår det hardkodet på samme måte på Ci7 som C2D, men det finnes altså for kreative HK produsenter andre muligheter her som ikke C2D har, hvis du skjønner hva jeg mener. :)

 

Spørs om ikke tilbudet fra DP, det om Clasified til halv pris, frister litt likevel...
Say what? Hvor, når?

hehe, nei, altså, det er kanskje noe jeg hørte mens jeg sov, men det er vel lov å prøve seg. Kunne jo hende han bet på..? :p

Lenke til kommentar

Da var det min tur å rulle med i7 gjengen, da var EVGA Classified og Xeon bestillt fra Digital Impuls...

Håper på 4GHz med Prolimatech Megahalem i allefall, skal bli godt med 4GHz på 4 kjerner istedet for bare 2.

 

Så får vi se hvor langt denne chippen vil dra.

Lenke til kommentar

Tror du har helt rett ang 21 mp pcp160. Det finnes et verktøy som virker sikrere enn cpuz og de andre for å vise mp, fra DFI tråden på xs.

 

Ikke testet dette på UD5 kortet, men tror at UD5 holder 21 konstant uavsett temps og belastning. Fikk såhvidt testet maks bclk på UD5 med cpu nr 2, og klarte å boote og prime 10 min på 221. Hadde da 103 pci buss.

Lenke til kommentar
Da var det min tur å rulle med i7 gjengen, da var EVGA Classified og Xeon bestillt fra Digital Impuls...

Håper på 4GHz med Prolimatech Megahalem i allefall, skal bli godt med 4GHz på 4 kjerner istedet for bare 2.

 

Så får vi se hvor langt denne chippen vil dra.

 

pris fikset...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...