Nizzen Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 Overklokker i7 seg mens man tar kraftige oppgaver? F.ex hvis jeg spiller ett spill som krever litt CPU-kraft.. Clocker den seg mens jeg spiller? nei Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Var det ikke noe som het XMP profile da? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Var det ikke noe som het XMP profile da? Sikkert Turbo-tinge du sikter til. XMP er fabrikklagde minneinnstillinger AFAIK. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Ja XMP er profiler for minnet Plizket. I stedenfor å manuelt sette DDR hastighet, V-dimm, og minnetider manuelt, kan man velge XMP profil, dersom både minnebrikkene og hovedkort støtter denne teknikken. Altså en slags "hurtiginnstilling" av noe litt raskere minneytelse, enn vanlig SPD "Auto" innstillingene vil gi. Vedrørende overklokking ved høy belastning vet jeg egentlig ikke helt hvorfor Nizzen bare svarer "nei" på ditt spørsmål? I den grad det er et ja/nei spørsmål vil jeg si svaret burde være JA... Slik jeg har forstått ideen med "Intel Turbo Boost", er det nettopp som du sier at den klokker seg litt opp ved høy belastning. Litt forenklet så skal man kunne få 133Mhz høyere frekvens, men dette er avhengig av blandt annet strømforbruk, temperatur, og noen andre faktorerer. Hvor synlig og merkbart det er i praksis vet jeg i grunn ikke, jeg har skrudd det av, og vil ha mest mulig manuell kontroll over egen overklokk. Men det er vel dette Turbo-greiene som er grunnen til at man feks kan se at CPU-Z rapporterer multipler 21 på Ci7-920 (som ellers har multipler låst oppad til 20), hvis man setter alt på Auto. Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Ja XMP er profiler for minnet Plizket. I stedenfor å manuelt sette DDR hastighet, V-dimm, og minnetider manuelt, kan man velge XMP profil, dersom både minnebrikkene og hovedkort støtter denne teknikken. Altså en slags "hurtiginnstilling" av noe litt raskere minneytelse, enn vanlig SPD "Auto" innstillingene vil gi. Vedrørende overklokking ved høy belastning vet jeg egentlig ikke helt hvorfor Nizzen bare svarer "nei" på ditt spørsmål? I den grad det er et ja/nei spørsmål vil jeg si svaret burde være JA... Slik jeg har forstått ideen med "Intel Turbo Boost", er det nettopp som du sier at den klokker seg litt opp ved høy belastning. Litt forenklet så skal man kunne få 133Mhz høyere frekvens, men dette er avhengig av blandt annet strømforbruk, temperatur, og noen andre faktorerer. Hvor synlig og merkbart det er i praksis vet jeg i grunn ikke, jeg har skrudd det av, og vil ha mest mulig manuell kontroll over egen overklokk. Men det er vel dette Turbo-greiene som er grunnen til at man feks kan se at CPU-Z rapporterer multipler 21 på Ci7-920 (som ellers har multipler låst oppad til 20), hvis man setter alt på Auto. Så det lureste her er altså når man har bygget riggen, og gå enten i BIOS eller på software som kommer med antar jeg og sette på manuell slik at man heller kan styre overclock til noe man vet kan gå bra altså? Er litt smartere det ja må jeg si. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Er det noen her inne med Ci7 som kan benche Cinebench10 i 32bit OS Vista/XP med standard 940 hastighet, og poste resultatet her? Lenke til kommentar
Crazymech Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Sitter å stirrer litt nervæst på min Intel i7 920, og har tenkt litt på delene i den mens eg venter på at RAM'en og Hovedkortet skal ankomme døren min. Den kom ikke med noen kjølepasta, og eg lurte på om noen kunne anbefale en god en? Blir min første pc når jeg skal sette den sammen, bestemt meg for å avvente med å prøve meg på overklokking, så gidder ikke bytte ut stock-kjøleren med det aller første, men må vel uansett ha kjølepasta.. Et annet spørsmål, bruker de å selge kjølepasta på vanlige elektronikk butikker(e.l.), hadde vært lettere enn å kjøpe en tube til 100kr som kommer med 100kr frakt. Lenke til kommentar
Arsenal89 Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=302888 Denne skal være bra, bestilte denne sammen med min i7 nettopp.. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 i7 killer? http://www.hardocp.com/news.html?news=Mzcx...HVzaWFzdCwsLDE= Lenke til kommentar
Digidice Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 i7 killer? http://www.hardocp.com/news.html?news=Mzcx...HVzaWFzdCwsLDE= hehe den va vill, tenke det røske godt Lenke til kommentar
GrinJe Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Jeg skal innrømme jeg ikke har lest alle postene i denne topicen men har lyst å få vite hvor varm en i7 920 er med vanlig stock på idle og 100% load? Er bekymret over at jeg vil trenger bedre kjøler enn stock. Lenke til kommentar
ChristianEx Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 (endret) Jeg har lest gjennom tråden her, og enkelte tester av alle tre, men har fortsatt ikke fått med meg noen merkant forskjell mellom 920 og 940 utennom att det er litt mer styrke i 940, men er denne noe spesielt merkbar helhetlig? Endret 7. januar 2009 av ChristianEx Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Sitter å stirrer litt nervæst på min Intel i7 920, og har tenkt litt på delene i den mens eg venter på at RAM'en og Hovedkortet skal ankomme døren min. Den kom ikke med noen kjølepasta, og eg lurte på om noen kunne anbefale en god en? Blir min første pc når jeg skal sette den sammen, bestemt meg for å avvente med å prøve meg på overklokking, så gidder ikke bytte ut stock-kjøleren med det aller første, men må vel uansett ha kjølepasta.. Et annet spørsmål, bruker de å selge kjølepasta på vanlige elektronikk butikker(e.l.), hadde vært lettere enn å kjøpe en tube til 100kr som kommer med 100kr frakt. På den medfølgende kjøleren sitter det kjølepasta, hvis du tar den ut å ser på kobberflaten under ser du tre grå striper med pasta. Så du MÅ ikke kjøpe pasta løst om du ikke absolutt vil det. Husk i så fall å rense vekk den originale før du setter sammen hvis du bruker din egen. Lenke til kommentar
Arsenal89 Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Sitter å stirrer litt nervæst på min Intel i7 920, og har tenkt litt på delene i den mens eg venter på at RAM'en og Hovedkortet skal ankomme døren min. Den kom ikke med noen kjølepasta, og eg lurte på om noen kunne anbefale en god en? Blir min første pc når jeg skal sette den sammen, bestemt meg for å avvente med å prøve meg på overklokking, så gidder ikke bytte ut stock-kjøleren med det aller første, men må vel uansett ha kjølepasta.. Et annet spørsmål, bruker de å selge kjølepasta på vanlige elektronikk butikker(e.l.), hadde vært lettere enn å kjøpe en tube til 100kr som kommer med 100kr frakt. På den medfølgende kjøleren sitter det kjølepasta, hvis du tar den ut å ser på kobberflaten under ser du tre grå striper med pasta. Så du MÅ ikke kjøpe pasta løst om du ikke absolutt vil det. Husk i så fall å rense vekk den originale før du setter sammen hvis du bruker din egen. Pleier ikke den pastaen som sitter på å være ganske dårlig? Er vel ikke noen ulempe å skaffe seg en med litt bedre kvalitet tenker jeg Lenke til kommentar
007CD Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Joda den er kanskje ikke så bra som de beste der ute. Men du tjener ikke mye ved å bytte den ut, og det er stortsett klokkere som gjør det, men skal du klokke så bruker man ikke Intel sin stock kjøler heller. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Joda den er kanskje ikke så bra som de beste der ute.Men du tjener ikke mye ved å bytte den ut, og det er stortsett klokkere som gjør det, men skal du klokke så bruker man ikke Intel sin stock kjøler heller. Jeg kjører faktisk 920 @ 3,8Ghz med standard kjøler og original pasta, så det er ikke så helt håpløst for de som bare skal klokke litt. Men denne pastaen som sitter på standardkjølere har i alle fall blitt enormt mye bedre enn den var for bare få år siden. Så det er som du nevner, mest aktuelt for overklokkere eller de spesielt interesserte, og ikke minst hvis man har demontert kjøleren. Uansett, det er selvsagt ikke noe galt i å heller bruke AS5 eller liknende, men jeg ville bare informere om at det følger med, da jeg fikk inntrykk av at Crazymech ikke var klar over dette. Så da vet han at det ikke strengt tatt er nødvendig, samt er klar over at han må rense vekk den originale dersom annen pasta skal benyttes. Lenke til kommentar
GrinJe Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Men hvilke tempraturer er vanlig på 920? Både uklokket og klokket med standard kjøler? Lenke til kommentar
Crazymech Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Uansett, det er selvsagt ikke noe galt i å heller bruke AS5 eller liknende, men jeg ville bare informere om at det følger med, da jeg fikk inntrykk av at Crazymech ikke var klar over dette. Så da vet han at det ikke strengt tatt er nødvendig, samt er klar over at han må rense vekk den originale dersom annen pasta skal benyttes. Må si du traff veldig blink med det inntrykket ditt ^^. For å være helt ærlig så etter å ha stirret på prosessoren/kjøleren så trodde eg at det ikje var noe der, og endte opp med å kjøpe den Artic Silver 5 pastaen. Men når eg monterte kjøleren så fant eg fort ut at det var pasta der fra før. Sånn går det når man er førstegans-del-kjøper og ellers bare ung og dum . Tenkte eg skulle kjøpe Isopropanol eller noe lignende og bare ha den og Artic Silver pastaen litt liggende til i tilfelle eg oppgraderer fra stock kjøler og prøver å overklokke litt. Min første erfaring fra det nye lille vidunderet i huset (har vært nødt til å kle på meg ekstra i nærheten) sier meg at varme enda ikke er noe problem, BIOS mener den ligger på en ~35c. Om minne, sikkert enda et tilfelle med "ung og dum" (eller bare latskap?) men skjønte ikke helt det der med overklokkingen for å få brukt mer en 1066. Har kjøpt 1333 brikker og tenkte eg like så godt kunne få brukt det, hvordan gjøres det? I samme sleng, så har eg aldri skjønt det der med timing på minne, så hvis noen føler seg mindre lat enn meg så hadde det vært kjekt med en veldig liten kort referanse (og unnskyld for noe off topic). Formateringen av disker tar sin tid så ble litt skriveglad. Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Sitter å stirrer litt nervæst på min Intel i7 920, og har tenkt litt på delene i den mens eg venter på at RAM'en og Hovedkortet skal ankomme døren min. Den kom ikke med noen kjølepasta. HVA!?!?!? Jeg har bestillt i7 920, Antec 1200, GTX 295, ASUS P6T, OCZ 1600mhz 1.65v, Corsair TX750w, Western Digital 500 GP, NEC Optiarc DVD-Drive! OG du sier at den ikke kommer med kjølepasta?! WTF?! Kan jeg bruke vifta uten kjølepasta? Jeg brukte hver eneste krone og nå er jeg blakk. HAR IKKE RÅD TIL PASTA! Hva gjør jeg da? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) HAR IKKE RÅD TIL PASTA! Hva gjør jeg da? Du leser innlegget over ditt en gang til, og slutter å gråte. Originalkjøler har pasta påført, det er bare å montere sammen. @Crazymech, det er ikke dumt å ha litt AS liggende, som du sier hvis du skal bytte kjøler, eller av andre grunner demontere, bør man ha ny pasta hver gang. Du trenger strengt tatt ikke overklokke for å få minnet til å kjøre 1333Mhz, men du må velge dette manuelt i bios. Minnetider er i grunn mest for de spesielt interesserte, og en god tommelfinger-regel for både dette og andre ting i bios er at hvis du ikke sjønner noe av det, er AUTO det beste valget. Så får du ta det litt og litt, lese mye, og prøve mye, så kommer det etterhvert. Hvis det var P6T du hadde så så jeg at det lå en link til en video om overklokking av dette på side 1 i Asus P6T tråden Du kan jo starte med å se om den kan gi noe inspirasjon. Endret 15. januar 2009 av pcp160 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå