Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!

Nizzen

Anbefalte innlegg

Er det sannt at DDR3 på i7 nehalem 920, KUN kan kjøre 1066, selv om du har 3GB av 1x3GB Tri-Channel, 1.65v 1600mhz minne? (MSI X58 Motherboard)

920 og 940 kjører kun på 1066MHz på stock hastighet ja. Men minnehastigheten øker selvsagt når du begynner å overklokke. 965XE derimot kan man justere minnehastigheten helt opp til 2133MHz selv om man kjører CPU på stock.

Er intel i7 920 bra til spill?

Ja det er den, men den er nok ett dyrt alternativ hvis du skal bygge deg maskin nå som skal primært brukes til spilling.

Bør jeg kjøpe meg 920 hvis jeg skal bygge gaming rig? eller bør jeg velge en høy duo core eller høy quad core?

Skal du bygge en ren gaming PC nå, så er nok Core i7 ett dyrt alternativ. CPU'ene er forholdsvis dyre, hovedkortene er dyre og du er nødt til å ha DDR3 RAM som også er rimelig dyrt enda. Skulle jeg bygd en ren gaming PC selv nå, hadde jeg nok bygd en rask dualcore f.eks E8500 og klokket den opp, puttet 4GB rask DDR2 RAM i den, og lagt resten av pengene i skjermkortet

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har råd til en stasjonær pc med i7, 4870x2, MSI X58 platinum, OCZ 1.65v - 1600mhz - 7-7-7-24, og selvsagt resten av nødvendige utstyr, harddisk, kabinett o.s.v :dontgetit:

Men om jeg virkelig ikke fikk vite før nå (takk mann,) at I7 ikke kjører mere enn 1066mhz, så har jeg fått feilinformasjon av ett annet forum.

De sa at jeg fint kunne ta glede av 1600mhz av OCZ platinum brikkene.

"er bare og stille mhz`en og timings i biosen det"

Men sånn er det tydeligvis ikke.

Jeg ville ha i7 fordi den var ny.. Den ga gode resultater ut-ifra det jeg så av benchmark tester ute på nett.. Den virket rett og slett ut som en sprek processor. Jeg har råd til den. Men hva er vitsen når jeg faktisk kan spare penger og gå for en høy Quad Core og kanskje mekke meg en 22 tommers skjerm i tillegg (1600x1200) Hansol-klosse skjerm ekke like morro hver dag.

Men også nå må du forstå.. Jeg har muligheten til og lage en kjempesterk pc.. Jeg leste på internett at, i7 er mest beregnet for serverpcer, og at i begynnelsen (de sier aldri hva), at det kanskje kan oppstå feil med den..

Så nå vet jeg ikke.. i7 Pc valget.. Eller Duo/Quad Core valget..

i7 vill jo gi best ytelse antar jeg.. Kan jo kjøpe den pluss alle de delene jeg har lyst på, så har jeg knall-pc framover i tid.

Så ett spørsmål da.. Vill intel eller noen andre, lansere patch eller lignende som gjør at man kan kjøre 1600mhz?

Siden 920 kjører 1066mhz?

TRIST PC MACHINE :(

1260287.jpg

BRA PC MACHINE? (den jeg har lyst på) men i7 ødela morroa:

1256279.jpg

Eneste forskjellen var at RAMMEN var bytta ut med OCZ platinummen som kun fåes på komplett.

Endret av Plizket
Lenke til kommentar
Men om jeg virkelig ikke fikk vite før nå (takk mann,) at I7 ikke kjører mere enn 1066mhz, så har jeg fått feilinformasjon av ett annet forum.

De sa at jeg fint kunne ta glede av 1600mhz av OCZ platinum brikkene.

"er bare og stille mhz`en og timings i biosen det"

Men sånn er det tydeligvis ikke.

Med mindre det er en MSI begrensning, kan jeg ikke se at det er noe problem å kjøre CPU på standard fart, og minnet på DDR3 1333, eller 1600. Man trenger ikke overklokke prosessor, men minnet må settes manuelt, (eller til automatisk overklokkingsprofil i bios)

Så dette er i alle fall ikke noe tema eller problem jeg ser med Asus P6T.

post-56388-1229767048_thumb.jpg

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Med mindre det er en MSI begrensning, kan jeg ikke se at det er noe problem å kjøre CPU på standard fart, og minnet på DDR3 1333, eller 1600. Man trenger ikke overklokke prosessor, men minnet må settes manuelt, (eller til automatisk overklokkingsprofil i bios)

Så dette er i alle fall ikke noe tema eller problem jeg ser med Asus P6T.

Det har sikkert blitt forandret på med nyere BIOS'er da. Jeg leste for en stund tilbake at 920 og 940 kun skulle kunne kjøre 1066MHz på minne når CPU gikk på stock hastighet men at det muligens ble forandret med fremtidige BIOS'er. Husker ikke hvor jeg leste dette, men det er ihvertfall fikset nå da. Bra du sa ifra pcp160, for dette var faktisk ikke jeg klar over da jeg sitter på ES CPU'er selv og ikke har testet det :)

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Ja man må jo nesten si noe når kartet tilsynelatende ikke stemmer med terrenget Jim ;)

Jeg var veldig usikker på disse tingene selv, og siden jeg har for (u)vane å handle først, lære etterpå, var denne usikkerheten litt av grunnen til at jeg kjøpte DDR1600. Siden jeg var usikker på hva slags relasjoner og muligheter det egentlig var mellom minne og resten, tenkte jeg at det skulle sikre mulighet for klokking, og eventuelt hvis det ikke ville kjøre DDR1600, kunne de kjøre DDR1333, eller 1066 med CAS7. Men jeg ser nå at man tydeligvis både kan få til god CPU klokk med tregt minne, og også bruke raske brikker med standard CPU hastighet.

Bør kanskje legge til at jeg tør ikke si hva som skjer med den auto overklokkings funksjonen. Jeg prøvde bare å sette minnet til auto (XMP-profil), CPU 20x multipler, og base clock 133, for å se hvilke minnehastigheter som da var tilgjengelig.

Så Plizket, som du ser av bildet i min forrige post er det mulig å sette dette i bios på Asus P6T X58 ja, men hva du kan eller ikke kan med MSI X58 aner jeg dessverre ikke noe om.

Aporopå CAS, vi husker jo at CAS hadde relativt stor betydning på feks A64, mens det for Intel ikke har vært mye gevinst med lavere CAS, har dette endret seg nevneverdig nå med så store endringer i minnekontroller?

Lenke til kommentar

Det tror jeg ikke.

uansett review av MSI X58 Platinum viser pics at SELVFØLGELIG, skulle faenme bare mangle og kunne sette inn manuelle verdier i bios:

IMG_2791.JPG

IMG_2792.JPGBare og skru fra auto til manuell der. Håper inderlig at det går ann og gå ett annet sted og skru på manuell timings, for det så jeg ikke bilder av i review`en. :)

http://www.cpu3d.com/review/6693-7/msi-x58...s-and-bios.html

Det som jeg likte veldi! Var at dette er jo egentlig pcen min.

Samme HK, CPU, GPU, bortsett fra at de kjører Corsair XMS3 1600mhz, jeg skal ha OCZ 1600mhz 7-7-7-24 ;D !

Tror jeg skal kjøpe I7 oppsett lista jeg laga allikavell.

Ja den er kanskje ikke kjempebra i spill, men ytelsen for penga er stor. Like stor som QX9700! :D

Lenke til kommentar

Heisann, da har jeg lagt in ordre på ny oppgradering til mitt system

Eneste jeg lure på er om CL 8 minne er ok, eller om jeg bør gå for CL 7

Her er ordre mitt, hva synes dere:

Hovedkort Asus P6T Deluxe, X58, Socket-1366

DDR3, ATX, SLI&CrossFireX, 3xPCI-Ex(2.0)x16

CPU Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920

4,8GT/sec, 8MB, Boxed

Ram Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 6GB, DHX+,

Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL8-8-8-24

1366 kit Noctua Secufirm2 1366 Mounting Kit

Socket 1366 Intel Core i7

Lenke til kommentar

CL.8 RAM holder lenge. Resten av oppsettet ser forøvrig også bra ut. :)

Takker, virka bare som et poppulært hovedkort.

Blir litt vel drøyt og betale 3500 for et rampage hk, så håper dette holder en stund.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke gå for 1600mhz og 7-7-7-24 lavtimings-minne fra OCZ?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=421285

Hvis du ser her http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=114843

Så vet vi at fra 1333 til 1600 er litt smakelig bedre..

Mens timingen på fantastiske OCZ er nesten helt lik ett 1333 mhz minne.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke gå for 1600mhz og 7-7-7-24 lavtimings-minne fra OCZ?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=421285

Hvis du ser her http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=114843

Så vet vi at fra 1333 til 1600 er litt smakelig bedre..

Mens timingen på fantastiske OCZ er nesten helt lik ett 1333 mhz minne.

Vel jeg har jo valgt 1600 minne om du ser etter.

Men jeg så også på CL7, men ingen va på lager rundt i 6gb kit.

Komplett har ubekreftet 07.01.2009 på OCZ 6gb kit

vel og Netshop har ikke noen 6gb CL 7 kits

Edit: Skulle jeg hatt CL 6-7 måtte jeg kjøpt 2 stk 4 gb kits og så tatt vekk en brikke for og bruke 3 av brikkene. Noe som ville blitt dyrere.

Endret av Digidice
Lenke til kommentar

CL.8 RAM holder lenge. Resten av oppsettet ser forøvrig også bra ut. :)

Takker, virka bare som et poppulært hovedkort.

Blir litt vel drøyt og betale 3500 for et rampage hk, så håper dette holder en stund.

Det er i alle fall et hovedkort som har fått mye god kritikk, og jeg selv er så langt meget godt fornøyd. Men jeg savner litt flere innspill fra andre som har dette, så hiv deg gjerne med i Asus P6T Deluxe tråden! når/hvis du får dette. ;)

Jeg har ikke selv kjørt noe tester av CL/CAS på X58, så jeg har bare brukt erfaringene fra P35 når jeg skulle vurdere dette. I og med at minnekontrolleren fungerer på en helt annen måte er det jo ingen automatikk i at de erfaringene fremdeles gjelder, men jeg ser at andre her i alle fall tror det. Inntil det motsatte er bevist tror jeg også at det er som før, og da er min mening at det ikke er verdt å betale ekstra for lavere CAS, og den eneste reelle grunnen jeg har sett for dette på Intel kort, er at lavere CL gjerne betyr at man kan overklokke lenger om man manuelt setter en høyere CL enn spesifisert. Lav CL i seg selv har ikke vært av nevneverdig betydning annet enn for rene benchmark tester. Tenkte jeg skulle teste dette litt nærmere siden, DDR3 1600 CL9 VS DDR3 1333 CL7, men er ganske sikker på at førstnevnte vil vinne de fleste tester.

Så jeg mener inntil videre, som de andre sier, at de CL8 brikkene dine burde være mer enn gode nok. Minneytelse er vel strengt talt heller ikke mye av en flaskehals i praksis med X58 og 3xDDR3 1600, skulle jeg mene. Everest minnetester viser i alle fall en ganske imponerende ytelses- hopp med DDR3 1600 CL9, i forhold til mitt gamle P35/DDR2 1200Mhz CL5 :)

Lenke til kommentar

Ok hør meg ut her, bare noe jeg tenkte på.

La oss si at jeg spiller et spill som kun tar max utbytte av 2 kjerner, da vil de 2 andre kjernene klar til bruk for å for eksempel høre på musikk, msn, firefox osv osv, rite?

Er det noen som har liste over hvor mange kjerne ulike gamle og nyere spill bruker?

Takker for hjelp på forhånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...