Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

hei du!

 

det var ikke misten sin skyld. var noen settings jeg trodde jeg hadde testet - noe jeg ikke hadde :D

 

classified kortet virker nå meeeeget godt. håper jeg kan få meg en W3540 eller I7 950 etterhvert, så kan jeg teste med ln2 igjen. (5200Mhz burde gå greit)

 

Haakon

 

Ok takk for det dp/Haakon, regnet vel i grunn med det, men syntes jeg måtte spørre. ;)

Ikke minst i lys av at jeg for et par mnd siden gikk gjennom et mareritt av hardware på sitt aller mest obsternasige! Med inkonsekvente feil i fleng, utallige timer med feilsøk, ut-og-inn-skifting av samtlige deler, osv. Det endte til slutt med pensjonering av min eldste Mist PSU. Rest in peace. :p

 

Og egentlig var planene mine og bare bruke min gjenlevende Mist midlertidig på Ci7 maskinen, ettersom den er for liten for klokking. Men det har fungert såpass bra at jeg har utsatt utskiftningen, dvs i alle fall frem til nå som vannkjøling omsider er på plass. Som tidligere gjort rede for fungerer min hovedgesjeft på denne maskinen best med HT avskrudd, og det gikk ganske greit å finne en brukbar og stabil 24/7 setting for "HT= av- modus". Tror det vil bli noe ala dette, kanskje med noe lavere V-core;

 

214x19=4,06Ghz

post-56388-1241613608_thumb.jpg

 

 

Men så vil jeg jo, som normale mennesker, også ha en "HT=på" setting for "mer generell" 24/7 bruk. Og det sliter jeg noe med å finne, må jeg bare si. Ironisk nok, siden jeg tidligere har uttalt at jeg ikke er så ekstremt opptatt av HT, får jeg vel som fortjent.

Den kjører greit Prime noe rundt en halv time på omtrent samme hastigheten og litt høyere spenning, og har ikke sett noe krash ved vanlig bruk av det lille jeg har prøvd:

 

post-56388-1241614011_thumb.jpg

 

Men det ender i en blåskjerm etter ca en halv time, så stabilt kan jeg dermed ikke påstå at det er...

Og jeg har nå prøvd det meste jeg kan komme på av spenningsøkninger, minnefarter, multipler, temperatursenkning, osv uten hell. Det er vel egentlig ikke rart på den hastigheten, men det jeg begynner å synes er litt snodig er at problemene fortsetter selv om jeg går ned til 3,7-3,8Ghz, og selv om coretemp ikke overstiger 75 grader responderer den tilsynelatende dårligere på høy V-core enn lav. Dvs crasher feks ofte raskere med 1,35 enn 1,32 Volt.

Dette blir vanvittig tidkrevende siden den aldri crasher med en gang, og må kjøres mer enn 30 minutter for hver eneste lille endring. Og i går kjørte jeg ca 1 time LinX på samme setting som Prime tok kvelden etter en halvtimes tid, det henger liksom ikke helt på greip i mitt enkle sinn...

 

Jeg får vel begynne å gå enda mer systematisk til verks for å finne ut av dette og kanskje begynne nedenifra frekvensmessig. Har så langt brukt "blend" i Prime, og det kan virke som det er noe den gjør mellom 20-40 minutter som ikke passer Hr Prosessor..? Også får jeg vel få ut fingeren og se til å få inn en mer egnet PSU kanskje.

 

Det jeg tenkte jeg skulle spørre om, siden vi har en stor samlig klokkefantomer, Benchmark-horer, nisser og troll, samlet her, og hvorav noen også har testet litt HT= av:

De av dere som har funnet noe noenlunde stabilt med HT henholdsvis av eller på, hvilke endringer har vært nødvendig hos dere? (altså forskjellen på frekves, spenninger, osv med HT av/på)

 

@TL1000S

Du som jo også har strømmåler, har du testet den nye OCCT?

Jeg hadde ikke brukt den på en stund, men så nå at de har laget en egen "Nazi-mode", eller "sett fyr på din PSU som det var en Q-Tech- modus", om du vil...

Den grafikktesten er slem, og jeg fikk 450Watt av stikkontakten på ren grafikktest, og med uklokket GTX285. Jeg torde ikke ta den ferdig grilltesten (som altså kombinerer grafikktesten med Linpack) før jeg har en ny PSU klar til å ta over. Men prøvde OCCT grafikk-brenner'n og kjørte Prime på 4 kjerner, og fikk da ca 550Watt av stikkontakt. Den stakkars Mist-500 var da nede i 11,55 Volt, men V-core var tilsynelatende fortsatt grei da.

 

Dette ble en unødig lang post, beklager det. Til mitt forsvar poster jeg til gjengjeld ikke så ofte...

Skulle egentlig bare si takk for svar til Haakon, si meg ening med Theo i at noen minutter Prime ikke sier stort, spørre alle om HT instillinger, samt tipse TL1000 om "strømsluktest". :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei du!

 

det var ikke misten sin skyld. var noen settings jeg trodde jeg hadde testet - noe jeg ikke hadde :D

 

classified kortet virker nå meeeeget godt. håper jeg kan få meg en W3540 eller I7 950 etterhvert, så kan jeg teste med ln2 igjen. (5200Mhz burde gå greit)

 

Haakon

 

Ok takk for det dp/Haakon, regnet vel i grunn med det, men syntes jeg måtte spørre. ;)

Ikke minst i lys av at jeg for et par mnd siden gikk gjennom et mareritt av hardware på sitt aller mest obsternasige! Med inkonsekvente feil i fleng, utallige timer med feilsøk, ut-og-inn-skifting av samtlige deler, osv. Det endte til slutt med pensjonering av min eldste Mist PSU. Rest in peace. :p

 

Og egentlig var planene mine og bare bruke min gjenlevende Mist midlertidig på Ci7 maskinen, ettersom den er for liten for klokking. Men det har fungert såpass bra at jeg har utsatt utskiftningen, dvs i alle fall frem til nå som vannkjøling omsider er på plass. Som tidligere gjort rede for fungerer min hovedgesjeft på denne maskinen best med HT avskrudd, og det gikk ganske greit å finne en brukbar og stabil 24/7 setting for "HT= av- modus". Tror det vil bli noe ala dette, kanskje med noe lavere V-core;

 

214x19=4,06Ghz

post-56388-1241613608_thumb.jpg

 

 

Men så vil jeg jo, som normale mennesker, også ha en "HT=på" setting for "mer generell" 24/7 bruk. Og det sliter jeg noe med å finne, må jeg bare si. Ironisk nok, siden jeg tidligere har uttalt at jeg ikke er så ekstremt opptatt av HT, får jeg vel som fortjent.

Den kjører greit Prime noe rundt en halv time på omtrent samme hastigheten og litt høyere spenning, og har ikke sett noe krash ved vanlig bruk av det lille jeg har prøvd:

 

post-56388-1241614011_thumb.jpg

 

Men det ender i en blåskjerm etter ca en halv time, så stabilt kan jeg dermed ikke påstå at det er...

Og jeg har nå prøvd det meste jeg kan komme på av spenningsøkninger, minnefarter, multipler, temperatursenkning, osv uten hell. Det er vel egentlig ikke rart på den hastigheten, men det jeg begynner å synes er litt snodig er at problemene fortsetter selv om jeg går ned til 3,7-3,8Ghz, og selv om coretemp ikke overstiger 75 grader responderer den tilsynelatende dårligere på høy V-core enn lav. Dvs crasher feks ofte raskere med 1,35 enn 1,32 Volt.

Dette blir vanvittig tidkrevende siden den aldri crasher med en gang, og må kjøres mer enn 30 minutter for hver eneste lille endring. Og i går kjørte jeg ca 1 time LinX på samme setting som Prime tok kvelden etter en halvtimes tid, det henger liksom ikke helt på greip i mitt enkle sinn...

 

Jeg får vel begynne å gå enda mer systematisk til verks for å finne ut av dette og kanskje begynne nedenifra frekvensmessig. Har så langt brukt "blend" i Prime, og det kan virke som det er noe den gjør mellom 20-40 minutter som ikke passer Hr Prosessor..? Også får jeg vel få ut fingeren og se til å få inn en mer egnet PSU kanskje.

 

Det jeg tenkte jeg skulle spørre om, siden vi har en stor samlig klokkefantomer, Benchmark-horer, nisser og troll, samlet her, og hvorav noen også har testet litt HT= av:

De av dere som har funnet noe noenlunde stabilt med HT henholdsvis av eller på, hvilke endringer har vært nødvendig hos dere? (altså forskjellen på frekves, spenninger, osv med HT av/på)

 

@TL1000S

Du som jo også har strømmåler, har du testet den nye OCCT?

Jeg hadde ikke brukt den på en stund, men så nå at de har laget en egen "Nazi-mode", eller "sett fyr på din PSU som det var en Q-Tech- modus", om du vil...

Den grafikktesten er slem, og jeg fikk 450Watt av stikkontakten på ren grafikktest, og med uklokket GTX285. Jeg torde ikke ta den ferdig grilltesten (som altså kombinerer grafikktesten med Linpack) før jeg har en ny PSU klar til å ta over. Men prøvde OCCT grafikk-brenner'n og kjørte Prime på 4 kjerner, og fikk da ca 550Watt av stikkontakt. Den stakkars Mist-500 var da nede i 11,55 Volt, men V-core var tilsynelatende fortsatt grei da.

 

Dette ble en unødig lang post, beklager det. Til mitt forsvar poster jeg til gjengjeld ikke så ofte...

Skulle egentlig bare si takk for svar til Haakon, si meg ening med Theo i at noen minutter Prime ikke sier stort, spørre alle om HT instillinger, samt tipse TL1000 om "strømsluktest". :D

 

jeg har en mist 1000 som ligger her og slenger... :D

 

mist psuene virker greie, jeg har dratt over 880w fra en mist 1000w..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ser du har fått montert vannkjøling pcp160. Pene temps som er i synk med mine. :thumbup:

Og nå fikk jeg en forklaring på hvorfor det har vært så "stille" fra den kanten.

De problemene du har hatt er jo mildt sagt frustrerende (been there).

 

Har ikke testet OCCT mtp hverken strømforbruk eller stabilitet av komponenter mtp "full pupp".

Det er jo en vesentlig forskjell på load/strømforbruk med *både* full last på CPU(er) og GPU(er).

Som kjent trekker jo ett kraftig skjermkort langt mer enn selv en klokket Quad.

Så dette er ikke overraskende i det hele tatt.

Ser stadig at "stabil" klokk for CPU relatert til nødvendig Vcore (i bios) ofte ikke er stabil lenger når man installerer ett (eller to) kraftige skjermkort (som krever godt med strøm selv i idle).

 

Min erfaring, så mye som jeg har orket å teste Prime, er nokså likt din pcp160.

Det er minst 0.06 (gjerne 0.1) volt som må til for å få en gitt combo av BCLKxMP stabil ved HT:ON kontra HT:OFF.

Og det tar gjerne over en halvtime før man kan si om man har en "stabil" klokk når alle fysiske og logiske kjerner kverner for fullt.

Det er mye som tyder på at det ville vært kjekt å få en Bios/feature som gjør at man slå av/på HT ved behov.

Via software etter boot/load av OS (Windows) :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Var noe voldsomme klokker her nå gitt... :cool:

 

Et spørsmål til deg **dp**; du mumlet noe om strømforsyning, 20A CPU 12volt rail, ta med hx1000 hjem, litt lenger opp her. Skal jeg tolke de siste bildene som en bekreftelse på at det faktisk gjorde et utslag, eller er dette snarer et resultat av bedre kjøling eller andre ting? :)

 

 

hei du!

 

det var ikke misten sin skyld. var noen settings jeg trodde jeg hadde testet - noe jeg ikke hadde :D

 

 

Haakon

 

Hvilke settings hadde du "glemt" å stille på?

Lenke til kommentar

Theo343:

ASUS P P6T6 WS Revolution 0407 Final Bios

[ 0407 ]

----------------------

1. Updated CPU micro code(s):

* M03106A5_0000000F - Intel Nehalem-EP D-0 Nehalem-WS 1S D-0 Bloomfield D-0

* M03106A4_0000000F - Intel Nehalem-EP C-0 Bloomfield C-0

2. Support i920 CPU ratio up to 21 and i940 up to 23 in BIOS setup.

3. Increased the boot block version from 24 to 25.

 

Har du testa denne eller?

Lenke til kommentar

4.8Ghz vantage.. høyeste cpu scoren jeg har hatt noen gang, slår til og med 965 @ 4.86Ghz på ln2 :D

 

problemet med vantage kontra 06 er at cpu testen tar 4-5x så lang tid. Dette er ikke noe problem med ln2, man kan da helle på litt ekstra.. MEN, med vapo ls som egentlig kanskje er litt for svak i utgangspunktet blir det værre med. jeg hadde -30C på display etter cpu testen, mot -36C i 06...

post-88790-1241636766_thumb.jpg

Endret av **dp**
Lenke til kommentar

Gå og legg deg **dp**/Haakon, du er bare irriterende...! :p

 

 

Haha, nei gratulerer så mye med atter en strålende score/klokk! Jeg syns det er helt villt bra det dere får til. :thumbup:

 

 

Og takk for trøst, tips, og oppmuntring TL1000S, denne hobbyen vår er til tider en lidelse ja...

Men vannblokka syns jeg virker god, fornøyd med den.

Og da fikk jeg jo samtidig en naturlig knagg å feste RAM-kjøler på også, bare for å eliminere varmt minne som problemårsak.

 

post-56388-1241639895_thumb.jpg

 

Men som du gjorde meg oppmerksom på en gang for lenge siden; denne blokken er jo konveks, og man må gjerne skru den hardt fast. Har du brukt noe plate på baksiden for å avlaste?

Jeg hadde ikke tålmodighet til å begynne å lage noe sånt, så har bare skrudd den passe + en turn, eller noe sånt.

 

Vedrørende grafikk og strøm er det forsåvidt som du sier ingen overaskelse at det kan trekke mye. Men har tidligere testet Prime + 3DMark06 samtidig og trodde det trakk mye, helt til jeg prøvde denne OCCT saken. Men nevnte det mest bare som en litt artig kuriositet altså, spesielt relevant for noe spill eller annen oppgave i praksis, tviler jeg på at det er. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dette var bra Håkon. :thumbup:

Denne "chip'en" har trolig WR-potensiale, gitt at du får tid/ressurser til å benche med ett par "fete" skjermkort.

(I 3DM006 bør du vel ha ett par 4870x2, eller er 2xGTX295 like bra/bedre?)

 

@Pcp160:

Ja, jeg kjøpte ei bakplate fra samme sted jeg kjøpte blokka.

Lenke til kommentar

Hei,

 

kan jeg spørre dere om råd ang valg av i7-prosessor til setupen min ?

 

Jeg lurer på om jeg skal gå for 920, 940 eller 965. Jeg leser jo at 920 klokker veldig bra og pris/ytelse-forholdet ikke er så bra på de andre modellene.

 

Likevel blir det kanskje mye som krever CPU-kraft i maskinen min. Nemlig 2xSSD (Intel X25-M i raid0) i tillegg til muligens 2 x GTX 295.

 

Se handlevogn her:

 

https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=96844

 

Har igrunn et godt budsjett, siden jeg kan seriøst vurdere 965-prosessoren.

Lenke til kommentar
Dette var bra Håkon. :thumbup:

Denne "chip'en" har trolig WR-potensiale, gitt at du får tid/ressurser til å benche med ett par "fete" skjermkort.

(I 3DM006 bør du vel ha ett par 4870x2, eller er 2xGTX295 like bra/bedre?)

 

@Pcp160:

Ja, jeg kjøpte ei bakplate fra samme sted jeg kjøpte blokka.

 

hei mr.

 

problemet her blir bclk. det stopper før eller siden... 250 x 21 hadde dog vært sweeeeeeeeeeet på nitro.. vi får se. i 06 må man ha 2 x 4870x2 eller 3 x 4890 kort, og i vantage må man ha 2 x 295GTX.

 

H

Lenke til kommentar
fremdeles vapo gutter...........

har du brukt extremecooling jumperen på classifieden allerede?? hørt at det skal hjelpe litt på -grader :thumbup:

 

ikke tatt den i bruk enda.. den er for endel flere minus egentlig ;)

 

jeg har jo faktisk plussgrader på cpuen under load.

Lenke til kommentar
Theo343:

ASUS P P6T6 WS Revolution 0407 Final Bios

[ 0407 ]

----------------------

1. Updated CPU micro code(s):

* M03106A5_0000000F - Intel Nehalem-EP D-0 Nehalem-WS 1S D-0 Bloomfield D-0

* M03106A4_0000000F - Intel Nehalem-EP C-0 Bloomfield C-0

2. Support i920 CPU ratio up to 21 and i940 up to 23 in BIOS setup.

3. Increased the boot block version from 24 to 25.

 

Har du testa denne eller?

 

Jupp, fikk tak i den før den ble lagt ut på hjemmesidene til Asus for en god stund siden nå. Meget god og testet noen runder med MP 21 som var meget lovende så skal nok leke meg litt mer etterhvert. :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
@Pcp160:

Ja, jeg kjøpte ei bakplate fra samme sted jeg kjøpte blokka.

Hehe, visste vel det var noe jeg glemte. Har noe selvlaget liggende for S939 og LGA775, men får se hva det blir til.

Det er jo på den annen side et godt påskudd for å kjøpe noe mer kjølegreier da. Man bestiller jo ikke bare en liten platedings på postordre... :whistle:

 

@Oldman,

Hvor fant du egentlig den change-log'en for P6T Deluxe V1 1503 bios? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...