Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
varmt ja..... satan:

 

Neehh... ikke så varmt egentlig. :)

 

Med en så bra klokk, dvs. 10% over det som regnes som bra klokk på tilsvarende volts med en C0 (920) må det jo påregnes tilsvarende tempøkning.

10%++

 

Må si disse Xeon W3520 innfrir og vel så det.

 

Meget bra tiltak fra deg og DigitalImpuls **dp**/Håkon! :thumbup:

 

Vurderte å "slenge meg på" bestillling, men kreditorene står i kø/har stått i kø nå i mars/april. :(

 

Kunne jo ha solgt en rigg...eller tre... men uansett bør jeg være litt fornuftig...

Ehhh.. nå er det jo MC-sesong.. og andre hobbies som må få litt "pri". Stash/trim... dyre hobbies.. :)

 

Takker TL1000S! Jeg hadde tatt inn 20stk hvis dere hadde gitt meg inntrykk av at dere var interessert.. kommer uansett 4 W3520 til om 1-2ukes tid.

 

edit: du skulle bare solgt 920 cpuen din.... ;) så kunne du "fått" en 3520!

 

disse cpuene må være helt drøye på kaldt vann/god vannkjøling.

Endret av **dp**
Lenke til kommentar
Hva slags kjøling har du på den der Håkon ?

 

TRUE med 120mm papst vifte (28 eller 38dB) jeg bruker AS5 paste..

 

jeg klarer ikke helt din "pers" på 1.21v ved 4200Mhz, tro meg.. jeg har prøvd. jeg har dog lest litt rundt, og det virker som P6T Deluxe V2 kortet klarer meget bra clocks på lav volt. Det kan være for lav avlesning, eller så bare er det så bra.. sjekk ut denne.. 5200Mhz på 1.39v!!!!!!!!!!! (p6t v2)

 

http://www.benchbrothers.de/bilder/diverse...00mhz_1.39v.jpg

 

har du testet mer Mr.Old?

 

edit: har du/dere testet minnefrekvenser på Xeon cpuene? maks jeg har er 2:8 divider, og jeg kan ikke stille på uncore freq. det stinker egentlig litt, da classified kortet skal kunne kjøre opptil 5000Mhz der.

Endret av **dp**
Lenke til kommentar

Dette spørsmålet snur kanskje ting litt på hode her, men vet noen om hvordan en TRUE / Megahalems heatpipe vil kjøle en Core i7 920 eller W3520 passivt, eventuelt med en low-RPM mer eller mindre dønn silent vifte?

 

Må det underclockes, eventuelt hvor mye for at temperaturen skal holde et "ikke farlig høyt nivå"?

Lenke til kommentar
Dette spørsmålet snur kanskje ting litt på hode her, men vet noen om hvordan en TRUE / Megahalems heatpipe vil kjøle en Core i7 920 eller W3520 passivt, eventuelt med en low-RPM mer eller mindre dønn silent vifte?

 

Må det underclockes, eventuelt hvor mye for at temperaturen skal holde et "ikke farlig høyt nivå"?

 

noctua med 8db noctua vifte ordner dealen. kjør på stock hast.

Lenke til kommentar

Hvilket hovedkort bruker du til din Xeon OldMan? Jeg bruker Evga x58 nå. Er enda noob med x58 overklokking :(

 

Det systemet jeg satt opp nå er:

 

Evga x58, Xeon 3520 d0, PCP 1200w psu, 6gb Hyperx, 4870 512 mb.

 

Er usikker på hva slags volt og slikt jeg skal ha på de forskjellige tinga i bios enda. Er så veldig vant med x48 :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Hvilket hovedkort bruker du til din Xeon OldMan? Jeg bruker Evga x58 nå. Er enda noob med x58 overklokking :(

 

Det systemet jeg satt opp nå er:

 

Evga x58, Xeon 3520 d0, PCP 1200w psu, 6gb Hyperx, 4870 512 mb.

 

Er usikker på hva slags volt og slikt jeg skal ha på de forskjellige tinga i bios enda. Er så veldig vant med x48 :p

Jeg bruker GB UD5 og Asus Deluxe V2. På Asus trenger jeg kun stille vcore og volt til minne, makser da ut på 222 bclk prime og 227 windows boot. På GB trenger jeg justere bitelitt mer, men ikke vanskelig. UD5 kortet klokker cpu jevnt over ca 50-100 mhz bedre enn v2, og krever mindre volt på cpu.

På X58 må du tenke på endel dividere og multipliere på uncore, ram osv, men er ikke vanskelig, og du skjønner fort sammenhengen hvis du bare klokker litt rolig oppover.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
På Asus trenger jeg kun stille vcore ...

vcore Auto på Asus kortet er helt på bærtur, jeg fikk kvakk til når jeg gikk over 200 BCLK (1.48v). Bør håndteres manuelt, ja.

 

Håper forøvrig Asus kommer med ny V2 bios snart, vil ha MP på 21... (gidder ikke fikle med V1 bioser). Mitt V2 ble forøvrig levert med 0302 versjonen.

 

Varme disse W3520'ene, men klokker fint... antar 920-D0 blir lignende.

Lenke til kommentar
På Asus trenger jeg kun stille vcore ...

vcore Auto på Asus kortet er helt på bærtur, jeg fikk kvakk til når jeg gikk over 200 BCLK (1.48v). Bør håndteres manuelt, ja.

 

Håper forøvrig Asus kommer med ny V2 bios snart, vil ha MP på 21... (gidder ikke fikle med V1 bioser). Mitt V2 ble forøvrig levert med 0302 versjonen.

 

Varme disse W3520'ene, men klokker fint... antar 920-D0 blir lignende.

V2 302 bios gir deg 21, hvis du setter mp til auto, enabler speedstep, så kan du velge turbo.

Lenke til kommentar

Evga x58 overvolter en god del. Kan være at det overvolter litt mere enn nødvendig av en vdrop mod som **DP** mekka på :p

 

Her er iallefall et resultat foreløpig. Setter ned volten på cpu hakk etter hakk. Prøver å få lavest mulig volt :)

post-42975-1241217317_thumb.png

 

Må finne på et eller annet med vrm kjølinga. Har hatt vrm oppe i 120 grader! Satt litt høy frekvens på vrm også da. Men syke mann å varm den blir!

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Evga x58 overvolter en god del. Kan være at det overvolter litt mere enn nødvendig av en vdrop mod som **DP** mekka på :p

 

Her er iallefall et resultat foreløpig. Setter ned volten på cpu hakk etter hakk. Prøver å få lavest mulig volt :)

<snip>

 

Må finne på et eller annet med vrm kjølinga. Har hatt vrm oppe i 120 grader! Satt litt høy frekvens på vrm også da. Men syke mann å varm den blir!

 

??? Frekvens?? På vrm???

Vrm regulerer spenning/strøm til CPU svjv, men at man kan "klokke" disse er det første gang jeg hører om. :)

 

Forøvrig må jeg nok engang berømme **dp** for å fremskaffe sykt gode chip'er.

Ser ut som alle 4? W3250 klokker betraktelig bedre enn både "B-batc babes" og andre gode C0-chiper av 920.

 

Har du ei skikkelig vifte som blåser på/over hk'et (rundt sokkel) Nizzen?

Det er ett must ved all overklokking av strømkrevende Quads synes jeg.

Har sett "drop" fra rundt 100-110 til ca. 80 på mine system ved å sørge for aktiv kjøling (92/120mm vifter som blåser rett mot vrm'er/sokkel).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Tror jeg må sette en 120mm vifte over VRM området.

 

PWM Frequency kan man stille på.

 

Vurderer å feste en liten vifte på den kjøleribba på vrm, og kanskje bytte ut vifta på NB.

 

Tror jammen med jeg skal kjøre litt pcmark 05/vantage i helgen. w3520 @ 4,4? + SSD på ca 1100 MB/s lesehastighet og 900 MB/s skrivehastighet kan bli gøy :!:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Hva skiller W3520 fra 920? Hørte noen snakket om annen minnekontroller, men den tar standard DDR3 trichannel også vel?

 

Ser ellers at prisen er identisk. På tråden virker det som om det er flere skiller mellom Xeon og vanlig på samme sokkel nå enn det eks. var med Q6600 og X3220. Ellers har jeg fått med meg at W3520 kommer med D0 stepping.

 

Hvem selger Bulk? Finner kun Retail og Boxed og jeg trenger ikke flere intel kjølere i skuffene nå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hvor mye ligger denne W3520 på i pris og hva skiller den fra 920? Annen minnekontroller?

 

Det er svjv kun Digitalimpuls som (i praksis) tar noen av disse inn.

Og der står jo prisen. :)

Nizzen har jo linket til produktet for ett par sider siden.

Var vel 2.690 dersom jeg husker rett?

Det er vel fysisk akkurat samme CPU som 920, men det er vel annen CPU microcode siden W3250 og 920 blir "lest" ulikt/ikke håndtert likt av Bios for visse hk.

 

@Nizzen:

OK, ser hva du sikter til nå.

Er sjelden(aldri) inne og "tukler" på slike settings.

Var jeg deg hadde jeg latt de være med mindre du skal tyne ut det lille ekstra.

Og da bør du bruke "noen" timer/dager med å endre på en og en parameter ad gangen.

Ikke "tukle ivei" på CPU pwm frequency som kanskje ikke er det samme som vrm? I første runde med klokking av din nye chip.

:)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...