s0lberg Skrevet 15. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2008 Kom over denne advarselen på komplett, da jeg tenkte tanken på å bestille en i7 cpu. Ikke glem at Intel anbefaler å bruke -Ram- som IKKE overgår -1.65- volt. Høyere kan skade i7 over tid. Dette er interessant fordi mange DDR3 brikker kommer med 1.8v+... Og denne tråden https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=12184333 Er dette ting som enda er relevant? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=350154 Disse rambrikkene har jeg sett litt på? Å det er jo på 1,9 volt, er dette noe som vill slite på cpuen over tid? Har ikke store planene med å overklokke med første. Lurer også på om det er lurt å bestille i år? Eller kanskje vente en liten stund til ddr3 ram blir litt billigere, og kanskje i7 920 cpuen blir litt biligere etter litt tid på markedte? Noen ? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 15. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2008 Stemmer det. Så, man bør få tak i minne som ligger under den magiske grensen på 1.65 jo lavere jo bedre headroom. Men det er nok noen andre som sikkert kan svare bedre på nøyaktig hvordan dette fungerer. Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 15. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Du bør skaffe deg RAM brikker som går på max 1.65v ja. Vet det er mange som kjører andre brikker som krever mer volt også, men man kan da ende opp med en død CPU. Er blant annet en stor tråd om dette på XS der de diskuterer dette. Vet det ihvertfall er ett par tre stykker der som har tatt livet av CPU'ene sine og de da misstenker at det var fordi at de kjørte med over 1.65v på RAM. Andre igjen mener det er tilfeldigheter. Det alle virker enig om er at man må bør holde forskjellen på vdimm (volt til RAM) og vtt innenfor 0.5v F.eks ca som dette: 1.65v vdimm / 1.20 vtt 1.80v vdimm / 1.30 vtt 1.90v vdimm / 1.40 vtt Som sagt så er Core i7 ganske nytt enda så det har ikke kommet så mye tilbakemeldinger på dette. Personlig gjør jeg ikke noe av å gnu opp volten til RAM når jeg bencher, men holder meg på 1.65v til 24/7 bruk. Endret 15. desember 2008 av JimRamse Lenke til kommentar
007CD Skrevet 15. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2008 Intel gikk jo ut stort og avkreftet hele DIMM volt greia med at det skulle kunne kjøres asynkront og greier? Så det var altså bare en bløff? Lenke til kommentar
s0lberg Skrevet 15. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2008 Hvordan ram bruker dere sammen med deres i7 cpu? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 15. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Personlig gjør jeg ikke noe av å gnu opp volten til RAM når jeg bencher, men holder meg på 1.65v til 24/7 bruk. Prøvde å spørre i P6T tråden, men er vel kanskje ikke så mange som har dette enda, og jeg er ikke sikker på hvilket HK du har Jim? Men jeg bruker altså 3x2GB Corsair DDR1600, og dette er jo minne som i følge Corsair er spesielt laget for X58, selges i pakke på 3, og skal kjøre 9.9.9.24@1,65Volt (XMP profil) Såvidt jeg har sett står de faktisk også oppført på den offisielle listen over støttet minne for Asus P6T. Men noe jeg ikke helt forstår enda er at når jeg setter disse til XMP for å få rett timing, 2T, osv automatisk, så settes automatisk spenningen til 1,66Volt, og det kommer jo da i rødt og sammen med diverse advarsler. Og prøver jeg å sette 1,65Volt, så går ikke det. Jeg må velge 1,66, eller 1,64... Med 920@3,8Ghz får jeg ca DDR3-1520Mhz så er mulig det er stabilt på 1,64Volt også. Uansett så tar jeg om nødvendig sjansen jeg altså. Men er det sånn hos deg også Jim? Takk for tips om forhold til VTT forresten. Endret 15. desember 2008 av pcp160 Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 16. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 16. desember 2008 Personlig gjør jeg ikke noe av å gnu opp volten til RAM når jeg bencher, men holder meg på 1.65v til 24/7 bruk. Prøvde å spørre i P6T tråden, men er vel kanskje ikke så mange som har dette enda, og jeg er ikke sikker på hvilket HK du har Jim? Men jeg bruker altså 3x2GB Corsair DDR1600, og dette er jo minne som i følge Corsair er spesielt laget for X58, selges i pakke på 3, og skal kjøre 9.9.9.24@1,65Volt (XMP profil) Såvidt jeg har sett står de faktisk også oppført på den offisielle listen over støttet minne for Asus P6T. Men noe jeg ikke helt forstår enda er at når jeg setter disse til XMP for å få rett timing, 2T, osv automatisk, så settes automatisk spenningen til 1,66Volt, og det kommer jo da i rødt og sammen med diverse advarsler. Og prøver jeg å sette 1,65Volt, så går ikke det. Jeg må velge 1,66, eller 1,64... Med 920@3,8Ghz får jeg ca DDR3-1520Mhz så er mulig det er stabilt på 1,64Volt også. Uansett så tar jeg om nødvendig sjansen jeg altså. Men er det sånn hos deg også Jim? Takk for tips om forhold til VTT forresten. Kjører 1.66v jeg også ja, hvis det var det du lurte på. Har ikke mulighet til å velge 1.65v, men det er jo så nærme hverandre at jeg ser ikke noe problem med å kjøre volten der egentlig. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 16. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 16. desember 2008 Ja var først og fremst dette med det manglende valget for akkurat 1.65V jeg lurte litt på om var normalt Jim. Jeg velger også å tro at det er så nære at den reelle risikoen er liten, men syns det var litt snålt at grenseverdien er satt til et tall som ikke er mulig å sette inn, og at det jo også er vanlig driftspenning for godkjent minne. Om ikke annet skaper det sansynligvis mye unødig usikkerhet hos mange når standardverdien for såkalt tilpasset minne, kommer opp i rødt og med diverse advarsler, samt bryter med klistrelapper over ramslotene. Andre spenninger har jo også en fargeskalering, mens her er det enten safe og for lav, eller kjempefarlig, og for høy... Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 16. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) Fått trykket litt mer på Core i7 940ES riggen min også. Ikke så mye jeg har lekt meg med denne da den består av en GAMMEL 940ES CPU som trenger sykt med volt for og overklokke, og på samme tid lider brutalt av at man ikke får noe særlig BCLK. 166 går fint hele dagen, mens 167 ikke engang gir bilde. Uansett, lekte meg litt med turbofunksjonen idag og kom frem til dette. Synes ikke det var så galent med tanke på hvor umulig denne CPU'en er å klokke på. Bare se hvor syk volt jeg måtte gi den for å få den nogenlunde stabil på 4GHz HK: Intel X58SO (Smackover) CPU: Intel Core i7 940ES @ 4.0GHz kjølt med stock kjøler. RAM: 3x1GB OCZ PC10666 @ 1600MHz CL.8 -8 -8 -24 1.65v Endret 16. desember 2008 av JimRamse Lenke til kommentar
HKS Skrevet 16. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 16. desember 2008 Nå begynner det å komme tall fra server-markedet, det er nettopp dette Nehalem arkitekturen handler om for Intel, vinne tilbake tronen i server og HPC markedet. AnandTech har kommet med resultater fra en SAP benchmark (SAP er kanskje en av de mest brukte programvarene). De nye Intel Xeon prosessorene basert på Nehalem gruser all motstand. The SAP numbers are absolutely astonishing, as Intel's dual socket is able to outperform quad socket opteron machines. Based on the scaling of Barcelona, we speculate that a quad Shanghai at 2.7 GHz would obtain the performance of the Dual Xeon 5570 w/o HT.The new Xeon 5570 outperforms the "old" 5450 by 119%!!! http://www.anandtech.com/weblog/showpost.aspx?i=532 Nå kommer flere tester når de nye Xeon prosessorene lanseres i januar/februar, men stemmer dette så kommer nok AMD til å få det meget tøft i server markedet, og det er tross alt her de har hentet inn mye penger. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 16. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 16. desember 2008 Det er jo i så fall trist [GDI]Raptor, og de er vel som du sier ganske avhengig av det markedet for å holde hjulene igang. Men det hadde gledet meg enda mer hvis AMD klarte å hoste opp noe som var bedre enn Nehalem på desktop/gaming i overskuelig fremtid... JimRamse:Bare se hvor syk volt jeg måtte gi den for å få den nogenlunde stabil på 4GHz Ja det der må vel bli godt og varmt med standard kjøleren... Jeg ser forresten at tj-MAX er økt fra 95 til 100 for Ci7 med den nye Real Temp 2.90, men man skal vel uansett ta selve temperaturtallet med en klype salt. Men du som er vel bevandret i bechmark, er det slik at det ved en eventuell varmgang (PROCHOT signal) kommer opp noe annet enn OK i de feltene der det var kryss i tidligere versjoner, eller hvordan ser man det nå? Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 16. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 16. desember 2008 Tj-MAX er hvis 100 grader på Core i7. Nyeste RealTemp skal stemme på temp. Men etter det jeg har lest så skal de tåle å jobbe varmere enn tidligere CPU'er. Jeg har testet å bare gnu på, å CPU bremser seg selv ned når man kryper opp mot 100 grader. Da begynner den å senke MP for å få tempraturen under kontroll igjen. På PC min hjemme er load temp høye 80 grader hvis jeg kjører quadprime, men har ikke sett den over 75 i noe annet bruk. Tror ikke det skal være noe problem ihvertfall å kjøre den slik som dette. Edit: Sjekket akkurat RealTemp min nå som har overvåket CPU temp min i ca en ukes tid, å max den har vært oppe i nå er 68 grader. Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 18. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 18. desember 2008 + + OCZ Platinum XTC DDR3 1600MHz 3GB KIT 3x Platinum Z3 XTC 1GB, CL7-7-7-24, 1.65 Volts, 240pin -JEG GLEDER MEG SÅ SYKT! Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 18. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 18. desember 2008 I ett forsøk på å få PC'en min så stille som mulig så jeg meg nødvendig til å senke hastigheten ned fra 4GHz. Kjører den bare opp igjen dit, eller lengre hvis jeg bencher. Må da selvsagt bytte om viften min på TRUE også. En ting jeg fant ut mens jeg prøvde meg litt frem er at min 965XE blir sykt mye varmere når jeg begynner å gi den mer volt. Her er ett par eksempler: (vcore jeg oppgir er det som måtte til for å få Prime95 stabilt) Ved 4GHz med vcore på 1.425v så jeg tempraturer opp mot 90 grader selv om jeg kjørte en TRUE kjøler med 2x120mm vifter i push pull konfigurasjon. Kjørte jeg den ned til 3.8GHz og 1.3375v falt tempraturen ned til ca 80 grader. Til sist fjernet jeg 4 av de totale 7 120mm kabinettviftene, og byttet også ut viften på TRUE (bort med de to 120mm som var der, og på med EN knapt hørbar 120mm. Kjørte ned til stock vcore, og økte MP så CPU gikk på 3.6GHz, istedet for de orginale 3.2GHz. Her var den faktisk stabil, og har enda ikke sett tempraturen overstige 70 grader, selv når jeg kjørte Prime95 8 timer inatt. PC'en også er nå knapt hørbar selv om den er på. Siden jeg ikke spiller trenger jeg egentlig ikke de 400 ekstra MHz'ene og foretrekker jeg å kjøre den slik den er nå. Deilig med lydløs PC. Kanskje tingen å gjøre er å invistere i en heftig vannkjøling igjen å klokke ting opp igjen. Det må jo være det "best of both worlds" Hadde vært morro om noen andre kunne kommet med litt tilbakemeldinger om hvordan tempraturene deres forandrer seg når de klokker opp CPU'en sin og begynner å mate den med skikkelig med volt. Lenke til kommentar
Mr.SS Skrevet 19. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 19. desember 2008 Takler denne prosessoren fint temperaturer opp mot 80-90? Fungerer den med en Scythe Ninja kjøler som er beregnet på 775 sokkelen? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 19. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 19. desember 2008 Takler denne prosessoren fint temperaturer opp mot 80-90? Fungerer den med en Scythe Ninja kjøler som er beregnet på 775 sokkelen? Det er vel ingen som har hatt noen opplagte temp-relaterte "dødsfall" enda, så tempen burde ikke være noe problem - sålenge du ikke går opp mot 100 grader, da begynner det nok å bli litt "risky". Du må ha en ekstra festeplate tror jeg, 775-fester og 1366 er ikke like. Lenke til kommentar
Mr.SS Skrevet 19. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 19. desember 2008 Okei, men fungerer stockjøleren bra nok til å klokke opp mot 4ghz på 920? Har lyst til å oppgradere, har en e6600 som jeg har klokket til 3ghz - men føler kanskje denne er en flaskehals for mitt nyinnkjøpte grafikkort 4850x2. Hva sier du til det? Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 19. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) Okei, men fungerer stockjøleren bra nok til å klokke opp mot 4ghz på 920? Har lyst til å oppgradere, har en e6600 som jeg har klokket til 3ghz - men føler kanskje denne er en flaskehals for mitt nyinnkjøpte grafikkort 4850x2. Hva sier du til det? Nei det gjør den ikke. Selv med det beste av luftkjølere på markedet er du ikke garantert 4GHz. Med stock kjøler kan du nok regne med tett på 90 grader hvis ikke mer allerede ved ca 3.6GHz. Kort fortalt. Stock kjøler er ikke lagd for å overklokke Endret 19. desember 2008 av JimRamse Lenke til kommentar
tiigem Skrevet 19. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 19. desember 2008 Jeg kjører min i920 på 3,6 180 x 20 på 1,224v etter prime64 i 12 timer har jeg en maxtemp på 65 grader. kjører da noctua med 2 12db vifter. så pcen er utrolig stille, og yter godt =) sliter med å få den noe særlig høyere primestabil, tror hk mitt sliter med varme Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 19. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 19. desember 2008 Jeg lurer på noen ting. Håper noen har erfaring nok til og svare på de.. 1: Er det sannt at DDR3 på i7 nehalem 920, KUN kan kjøre 1066, selv om du har 3GB av 1x3GB Tri-Channel, 1.65v 1600mhz minne? (MSI X58 Motherboard) 2: Er intel i7 920 bra til spill? 3: Bør jeg kjøpe meg 920 hvis jeg skal bygge gaming rig? eller bør jeg velge en høy duo core eller høy quad core? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå