Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Det er kjent at HT kan redusere ytelsen når det ikke er støtte for det, og jeg kjører ingen apps som kan nyttiggjøre seg 8 logiske kjerner.

For min del er god entrådsytelse viktigst, så om jeg kommer 200Mhz lenger uten HT kan det hende jeg ender opp med å kjøre slik, ihvertfall inntil videre.

Det virker ikke som det er spesielt godt kjent...

Temaet dukker opp stadig vekk her. :)

 

Betroz

Men kjører man Ci7 uten HT, så mister man litt av poenget med å eie en slik CPU da.

Ja, det kan man sikkert godt si, i alle fall hvis målet er benchmarks, eller man bruker programvare som faktisk drar nytte av 8 logiske kjerner.

Poenget for meg med å eie en, er at jeg tror det er den prosessoren som har 4 kjerner eller mer, og hvor hver og en av de kjernene er de mest effektive som er å få pr i dag, blandt annet fordi den enkelt klokker 3,8-4Ghz. I tillegg gir platformen en fantastisk minneytelse.

 

Så da blir spørsmålet; mister poenget i forhold til hva da?

 

Nå har jo jeg som tidligere nevnt helt klare prioriteringer og definerte behov, og det som er hovedoppgaven støtter ikke HT (som Formann nevner, det liker det ikke), så dermed er det et helt klart og bevisst valg fra meg å ikke ha det på. Men jeg mener det ikke er så klokkeklart for alle andre heller, og syns det er litt rart at det blir så bastant fastslått hva som er det eneste fornuftige. Dette handler jo om å få det beste ut av det man har, det er vel grunnen til at de fleste overklokker. Og hvis realiteten med det man har da er at man må gi seg på 3,8Ghz med HT, men klarer 4Ghz uten, så er det jo etter mitt syn ene og alene oppgavene som avgjør hva som er det fornuftige alternativet.

 

Oppgaver som rett og slett taper på HT, vet jeg ikke hvor mange som bruker, så det kan jeg ikke utelukke at kan være litt spesielt og at jeg kanskje ikke er representativ. Men er det virkelig bare jeg som driver med oppgaver som ikke aktivt drar nytte av logiske kjerner, og som dermed vil ha et større utbytte av at de 4 kjernene jobber raskere?

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har funnet teorier/workarounds ifb. 20x multi på 920?

 

Sliter med 20x multi og BCLK over 210.

 

Det er ikke fristende å måtte kjøpe DFI for å komme over dette. 210 kan jeg kjøre i timesvis, men ved 211 fryser maskinen etter 10min med prime.

 

Med DFI har jeg sett BCLK på 230+, men det er bare suicide screen. Har ikke funnet ut hvor langt disse går stabilt.

Det beste hadde nok vært å få 20x multi til å fungere sikkelig, og da kan det muligens være en idé å teste et Asus med mulighet for 21x multi, om dette er stabilt.

 

EDIT: Det kan hende at jeg har dummet meg ut litt under testingen, for jeg kjører med C1, C3/C6/C7 og EIST enable.

I tillegg ser jeg en litt variasjoner i frekvens, så det kan tyde på at Spread Spectrum også er slått på. Jeg har riktignok ikke funnet noe sted å slå av SS.

Endret av formann
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@pcp160:

Nå hus'er jeg ikke hva som er primæraktivitet for ditt vedkommende. :)

For meg er det (som kjent?) å bygge, tweak og benche.

Da sier det seg vel selv at jeg ikke "lobotomerer" ytelsen ved å slå av HT.

:)

Dersom single core clock/ytelse er det vesentlig har vi en rekke gode 45nm E8n00 å velge mellom.

For meg ser det ut som det er helt vanlig med opp mot 4.5 stabilt med f.eks. E8600, og det burde jo gi bedre ytelse i en rekke "single threaded" apps enn en rigg med X58/ci7 @ 3.8-4.0Ghz.

 

Men, dersom man kjører applikasjoner som bruker alle tråder tilgjengelig får men en formidabel boost med ci7.

Udiskutabelt? Eller?

Kom gjerne med eksempler på det motsatte.

Så langt, for en benchmark-hore som megselv er ci7+HT:ON en selvfølge. :)

Jeg har en Q9650 som fint følger ci7/920-riggene både i klokk og benchmarks som ikke favoriserer HT. Med langt lavere strømforbruk og temperaturer (holder med en 120mm raddis til og med).

SÅ det så! :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
@pcp160:

Nå hus'er jeg ikke hva som er primæraktivitet for ditt vedkommende. :)

For meg er det (som kjent?) å bygge, tweak og benche.

Da sier det seg vel selv at jeg ikke "lobotomerer" ytelsen ved å slå av HT.

:)

Dersom single core clock/ytelse er det vesentlig har vi en rekke gode 45nm E8n00 å velge mellom.

For meg ser det ut som det er helt vanlig med opp mot 4.5 stabilt med f.eks. E8600, og det burde jo gi bedre ytelse i en rekke "single threaded" apps enn en rigg med X58/ci7 @ 3.8-4.0Ghz.

 

Men, dersom man kjører applikasjoner som bruker alle tråder tilgjengelig får men en formidabel boost med ci7.

Udiskutabelt? Eller?

Kom gjerne med eksempler på det motsatte.

Så langt, for en benchmark-hore som megselv er ci7+HT:ON en selvfølge. :)

Jeg har en Q9650 som fint følger ci7/920-riggene både i klokk og benchmarks som ikke favoriserer HT. Med langt lavere strømforbruk og temperaturer (holder med en 120mm raddis til og med).

SÅ det så! :)

 

Ikke rettet mot meg, men jeg vil uansett komme med min mening.

 

Nå har jeg kun en Core i7, og da blir det for dumt å nedgradere til C2D bare for å kunne kjøre 100-200Mhz mer som fortsatt yter dårligere. Klarer neppe 4.5Ghz med stock kjøler :)

 

Jeg vil ha begge deler, muligheten til å kjøre 4 og 8 kjerner og god ytelse i programmer som ikke støtter SMP.

 

Når jeg skal kjøre Cinebench eller Vantage slår jeg på HT, men når jeg skal spille slår jeg den av.

 

Å kalle i7 uten HT for lobotomering blir litt feil, for man får faktisk økt ytelse i en del apps som feks Far Cry 2, der man man tjener litt (~5% ( 200Mhz @ 4Ghz)) på å slå den av.

Det burde være lett å enes om at HT er bra i noen tillfeller, mens det ikke er optimalt i andre.

 

Selv om entrådsytelse er viktigst for meg, så betyr det ikke at jeg ikke vil ha muligheten til å kjøre både 4 og 8 threads.

 

Det er ikke uten grunn at man har valget i BIOS :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

:)

Man har hatt valget å slå av HT helt siden Pentium.

Det er ett ikke-argument.

Man kan også disalbe alle unntatt en kjerne for å klare en suicide-CPU-sreenie. Wow..

Joda, dersom man kan klokke lenger for å få 5% mer ytelse i "non-threaded" apps så er det ett greit argument for å slå av HT.

Men altså ikke for meg.

Blir som å skru ned turbotrykket fordi man ikke klarer å håndtere effekten på veien :)

 

 

 

@Pennywise:

Hva med å ta en fotballtur og hente deg en D0, isf å sitte her og sutre over at du ikke kan kjøpe fra andre steder en norske webshops? Det er totalt meningsløst, annet enn å forsøke å dele din frustrasjon med andre i ett fora.

Jeg gir totalt f.... i D0 i øyeblikket. Har to gode C0'er og kommer trolig til å anskaffe en D0 også når den tid kommer. :)

Lenke til kommentar
:)

Man har hatt valget å slå av HT helt siden Pentium.

Det er ett ikke-argument.

Man kan også disalbe alle unntatt en kjerne for å klare en suicide-CPU-sreenie. Wow..

Joda, dersom man kan klokke lenger for å få 5% mer ytelse i "non-threaded" apps så er det ett greit argument for å slå av HT.

Men altså ikke for meg.

Blir som å skru ned turbotrykket fordi man ikke klarer å håndtere effekten på veien :)

 

Jeg regnet nesten med det, men glemte å gjøre et poeng ut av det når jeg svarte. Når du sitter på high-end vannkjøling, og når forskjellen på maksklokk er liten blir saken fort enklere. Da hadde jeg selvsagt kjørt med HT. Det er jo nok å ta av når man kjører 4Ghz+ uansett.

 

At HT kan slås av selv på P4 gjør ikke argumentet noe mindre gyldig. Du må gjerne prøve å overtale meg, men husk at jeg per i dag tjener 200+ Mhz på å slå den av. Det er kun midlertidig, håper jeg.

 

For de som har begrenset med kjøling kan det være en idé å slå av HT, men for resten blir det litt dumt.

 

 

BTW: Jeg ønsker til tider at jeg hadde litt mindre krutt under panseret, for over 400nm blir litt i overkant med FWD. Litt ivrig i en sving og plutselig går det rett frem. Man kjører da ikke med ESP når man er ute og leker ;)

Endret av formann
Lenke til kommentar
Jeg gir totalt f.... i D0 i øyeblikket. Har to gode C0'er og kommer trolig til å anskaffe en D0 også når den tid kommer. :)

Hyggelig for deg. Jeg gjør mer enn å syte; jeg sender regelmessig henvendelser til diverse e-tailere og i det hele tatt prøver å få tak i en, i det minste. Trodde muligens det var interesse rundt dette her, men bevares, skal ikke bryte inn i gutteklubben deres. Kanskje ikke så rart det kun er sånn cirka 4 stykker som fortsatt poster i denne tråden.

Endret av Pennywise
Lenke til kommentar
@pcp160:

Nå hus'er jeg ikke hva som er primæraktivitet for ditt vedkommende. :)

Primæraktivitet er å forsøke å gjøre bastante bechmarkhorer litt mindre bastante... :D

 

Nei, nå har jo Formann allerede svart for meg, og hvis du oppfattet mitt innlegg som en oppfordring til at du burde skru av HT, har jeg totalt mislykdes med budskapet.

Selvsagt skal du ikke det, du har vannkjøling, og du er som kjent glad i benchmarks, ingen programmer som sliter med HT, og har dermed ikke noe dilemma. Jeg befaler altså ingen å gjøre det, men forsøker å belyse flere sider av en sak. Hovedgesjeften når det gjelder mine CPU behov er flysimultator, men det er i grunn mindre viktig, jeg snakker generelt, og ser egentlig da bort fra de tilfeller der HT i seg selv reduserer ytelsen.

 

Jeg snakker om de som sitter med en Ci7 idag, og må velge mellom høyere frekvens eller HT.

 

Dvs alle med originalkjøler, og noen av dem med mer eksotiske løsninger har vel også et frekvenstap, uten at jeg tør si for mye om det.

 

Dersom single core clock/ytelse er det vesentlig har vi en rekke gode 45nm E8n00 å velge mellom.

For meg ser det ut som det er helt vanlig med opp mot 4.5 stabilt med f.eks. E8600, og det burde jo gi bedre ytelse i en rekke "single threaded" apps enn en rigg med X58/ci7 @ 3.8-4.0Ghz.

Ja det kan nok også være et dilemma for mange av de som ikke allerede har kjøpt, og hvor hva som til syvende og sist er beste løsning kan variere. Men det er faktisk også forskjell på multicore og HT, selv om noe gjør nytte av en quadcore, er ikke det automatisk synonymt med å dra nytte av HT.

For meg sto derfor valget mellom C2D quad, Phenom, eller Ci7.

 

Men, dersom man kjører applikasjoner som bruker alle tråder tilgjengelig får men en formidabel boost med ci7.

Udiskutabelt? Eller?

Kom gjerne med eksempler på det motsatte.

Selvsagt, det var jo det jeg startet innlegget til Betroz med å si, dersom det utnytter logiske kjerner JA definitivt! :yes:

 

Så langt, for en benchmark-hore som megselv er ci7+HT:ON en selvfølge. :)

Jeg har en Q9650 som fint følger ci7/920-riggene både i klokk og benchmarks som ikke favoriserer HT. Med langt lavere strømforbruk og temperaturer (holder med en 120mm raddis til og med).

SÅ det så! :)

Jada, jeg vurderte dette, men angrer ikke på at valget falt på Ci7 selv om HT blir spart til fremtidige oppgaver, eller jeg har fått montert inn kjøling som ikke innebærer et frekvenstap med HT på. Jeg følte meg ikke trygg på at Q ville gi den beste ytelsen, og føler det er langt mindre fleksibelt med tanke på ytelse i kommende oppgaver, som feks da minneytelsen og HT. Jeg ser rett og slett ikke hvorfor dette skal være bedre, eller gjøre Ci7 HT-off bortkastet. Var ærlig talt heller ikke veldig klar for nye LGA775 HK og mer DDR2 minne, så her er vi muligens bare ueninge, eller vurderer ulikt. Som et poeng til mitt spørsmål til Betroz om "i forhold til hva" er det relevant selv om jeg er litt skeptisk (har ikke testet 45nm C2D Quadcore selv, og visste faktisk ikke at de lett klokket over 4,2Ghz eller hva som må til for å matche). Jeg ser C2D-Q alternativet ytelsesmessig som noe nesten like godt, men dog bak, og på ingen måte bedre.

Men i valget om HT av eller på her og nå endrer det jo da fortsatt ingenting.

 

Hvis du er bekymret for strømforbruket anbefaler jeg deg å skru av HT! :tease:

 

Uansett, jeg vil bare frem til at det for en del av de som nå sitter med en Ci7 (uavhengig av hva de kunne hatt, kjøling de burde hatt, osv) kan være verdt å teste ut både med og uten HT@optimal frekvens, i de mest krevende oppgavene de bedriver. For det kan til tross for bastante meninger her hende at det også finnes reelle positive grunner som taler for dette, og som handler om noe annet enn å skryte av en overklokk på internettet.

 

Det er fortsatt bare et velmenende tips, samt en liten oppfordring til å være litt mindre bastante, og om generelt prøve å se etter motiver litt forbi temperatur&Linx-resultater i en e-penis øvelse. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Her må det ryddes opp ser jeg:

 

Er ikke bekymret for strømforbruk. Men jeg har jo dokumentert det etter oppfordring. :)

Jeg har heller ikke oppfattet at noen har bedt *meg* slå av HT!

Og har heller ikke bedt andre om å slå på HT!

Det er jo absurd! :D

 

Jeg kjøpte ci7/X58 for å teste, benche.

Akkurat som når jeg kjøpte XP 3200+, P4, 805D...E4300.. E8400...<zzzzzzz>

 

For å få best score i Cinebench, Wprime.....<zzzzz> klokker man lengst mulig.. med HT:ON.

For det gir klart best resultat.

Er ikke bastant å påpeke fakta vel? :dontgetit:

 

Er heller ikke feil å teste med og uten HT. Har jo gjort det sjøl, og ble nesten litt "sjokkert" over hvor mye dårligere "score" ble i f.eks. Wprime med HT:OFF.

Ikke mye bedre enn en Phenom II på samme klokk jo. :)

 

At det kan være lurt å kjøre 24/7 med HT:OFF både for å oppnå høyere klokk=bedre ytelse i "single/non-HT-friendly" applikasjoner er jeg ikke uenig i.

 

Helt subjektivt sidestiller jeg HT:OFF med å kjøpe en dual/quad og disable kjerner. Mao "dumt" (i utgangspunktet).

Satt på spissen selvsagt.

 

Og ikke glem at jeg aldri kommer til å sitte å "gnu" på bare en rigg/en "hoff-leverandørs" hardware. Eller bruke noe annet enn "mid-to-highend (vann)kjøling" på Quads. :)

Sånn sett tror jeg vi snakker litt forbi hverandre her.

 

Og det er helt greit. ;)

 

@Pennywise:

Ingen vits i å furte fordi jeg utrykte meg rimelig direkte om nytteffekten av å poste frust over at du ikke får tak i D0 fra norske webshops.

D0 kommer når de kommer, og har du ikke gode kontakter/oppfører deg slik til salgsavdelingen som du svarer meg her, så får du en dårlig C0.

:p

Prøv igjen, forslag følger:

 

Pennywise says:

"Hei gotta! Arne på Komplett kan skaffe group-buy av D0 til de som vil på diskusjon.no!"

 

Noe sånt, dersom månen ble firkanta.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Ikke ofte jeg er brisen eller full, men. HT on/off er urelevant. Selv med min råtne 2 i7 er ytelsen på luft (TRUE) kjøler langt over hva jeg klarte med en Q66 av beste type. En Q9650 av rett type kan kanskje gi noe av det samme som i7 i dag, men etter D0 tror jeg også de er passert.

Når 6/12 kjerner kommer til 1366 socket er det kanskje kun amd som kan by noe imot (forhåpentligvis).

Lenke til kommentar

Jeg utelukker ikke at de har den på lager, fordi flere europiske nettbutikker har allerede listet den. Men disse vet at det finnes et marked og derfor grave dem frem og lister dem som "garantert D0". Hvis mange av oss maser på norske nettbutikker, slik at de oppdager etterspørselen, da vil de gidde å grave frem sine sine D0 også, tenker jeg.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hvis mange av oss maser på norske nettbutikker, slik at de oppdager etterspørselen, da vil de gidde å grave frem sine sine D0 også, tenker jeg.

Kanskje det... men de blir vel neppe lansert på et timesalg. Der kommer stort sett gårsdagens nyheter som de sitter inne med litt for mange av og D0 faller vel ikke inn under den kategorien.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at disse buzz-salgene er storstett for å kvitte seg med fjernstyrt helikopter og slike BS, men de plier å ha noen kurante varer som lokkemat også, og en D0 ville passe perfekt som lokkemat. seg.

 

Jeg har sendt mail til Netshop før med etterspørsel om D0, men de sier at de ikke gidder å se etter den (med litt penere formuleringer), men de kan være mer service-orientert i slike buzz-salg dager, og man mister ingenting på å mase litt.

 

EDIT:

Fant denne listen på XS av de som sender garantert D0 i europa.

 

UK

Overclockers UK (Guaranteed)

ScanCo UK (Guaranteed)

Novatech (Guaranteed)

 

Germany

Trend4PC (Guaranteed)

 

Italy

Hardware Planet (Guaranteed)

E-Key Shop (Guaranteed)

 

Da bør dette være på lager i Norge(foløpig gravd under CO) også, mener jeg.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...