Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

2-4 min prime @4GHZ er veldig bra, og det betyr at du trenger ikke mye Vcore (ca. 1.28v for 3.8GHZ?).

 

Jeg skreiv en sen "edit" i ettertanke. Din RAM vil trolig ikke klare 7-7-7-20, men du bør prøve/teste dette separert (med Memtest).

 

Sett din Vdimm på 1,65v uansett, og prøv med 8-8-824 for nå inntil du er ferdig med CPU. Prøv å stramme/teste RAM senere.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes det ekstremt hvor lite spenning denne chippen trenger. Selv på 3.5Ghz klarer jeg å dra den helt ned til 1.1873v i bios som viser 1.176v real(kortet undervolter litt).

post-38451-1235832407_thumb.png

Jeg husker med glede dette, og det med et hovedkort som hadde defekt sokkel.

 

EDIT:

Forøvrig synes jeg dette er ganske kjekt med mitt hk. MP opp til 21 på alle fire kjerner og ikke på bare på en kjerne med "Intel Turbo mode" på en del andre kort.

P6T6 WS Revolution BIOS 0407

1. Updated CPU micro code(s):

* M03106A5_0000000F - Intel Nehalem-EP D-0 Nehalem-WS 1S D-0 Bloomfield D-0

* M03106A4_0000000F - Intel Nehalem-EP C-0 Bloomfield C-0

2. Support i920 CPU ratio up to 21 and i940 up to 23 in BIOS setup.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
2-4 min prime @4GHZ er veldig bra, og det betyr at du trenger ikke mye Vcore (ca. 1.28v for 3.8GHZ?).

 

Jeg skreiv en sen "edit" i ettertanke. Din RAM vil trolig ikke klare 7-7-7-20, men du bør prøve/teste dette separert (med Memtest).

 

Sett din Vdimm på 1,65v uansett, og prøv med 8-8-824 for nå inntil du er ferdig med CPU. Prøv å stramme/teste RAM senere.

 

Helt enig.

 

Nå må du prøve å ta til deg info Snakzz! :mad:

Ligg unna RAM-settings! La det stå på Auto (= "slapp" timings) og konsentrer på å finne stabil CPU-klokk/VCore combo.

Lenke til kommentar
Helt enig.

 

Nå må du prøve å ta til deg info Snakzz! :mad:

Ligg unna RAM-settings! La det stå på Auto (= "slapp" timings) og konsentrer på å finne stabil CPU-klokk/VCore combo.

 

Jeg er helt enig selv.

MEN om jeg lar RAM timinga står på auto, booter ikke maskinen på noe som helst over 3.6Ghz. Eller den booter, men ender som regel med en

BSOD under oppstart, eller etter 10 sek med prime.

 

Prøvd en del forskjellige ting der nå med RAM timing på auto.

Endret av snakzz
Lenke til kommentar
Flere i7-batcher trives best på 19x, og vil krever mindre Vcore iforhold til 20X med samme frekvens.
Jeg opplevde at min slet med med BCLK på over 200 og den krevde mindre vcore med MP på 21.

 

EDIT:

Her og nå har jeg senket min 24/7 klokk fra 4GHz HT:OFF og ned til 3.5GHz HT:ON. Jeg kjører da med all funksjonalitet enablet og det meste av settings på auto. Vcore er satt rett under 1.20 selv om den kan klare seg med vesentling mindre og loadline calibration er slått av slik at den kan justere litt ned selv på høy last.

 

Jeg trenger ikke mer ytelse enn dette og skulle man kjøpt denne ytelsen hadde det kostet over 10.000,-.

 

EDIT2:

Ser ut som jeg har slått på "Intel turbo mode" ved en feil igjen hehe. Interesant å se at 0407 biosen gir meg MP-22 på en av Ci7 920 kjernene med turbo mode enablet.

post-38451-1239920707_thumb.jpg

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Helt enig.

 

Nå må du prøve å ta til deg info Snakzz! :mad:

Ligg unna RAM-settings! La det stå på Auto (= "slapp" timings) og konsentrer på å finne stabil CPU-klokk/VCore combo.

 

Jeg er helt enig selv.

MEN om jeg lar RAM timinga står på auto, booter ikke maskinen på noe som helst over 3.6Ghz. Eller den booter, men ender som regel med en

BSOD under oppstart, eller etter 10 sek med prime.

 

Prøvd en del forskjellige ting der nå med RAM timing på auto.

 

 

OK. Da beklager jeg tilsnakket. Men det gikk ikke helt fram at du hadde prøvd både Auto/manuell.

Da er det brikkene som ikke kommuniserer godt med Bios, eller heller motsatt. :)

Bios liker ikke/er ikke helt kompatibel med disse Corsair brikkene.

Har jo samme hk, og mine OCZ Intel DDR3-1600 bare funker.. ittno tull.. Auto. :)

Så da har du gjort rett/bra jobb med å finne manuelle settings om funker.

Kan hende du bør vurdere andre brikker.

 

@Theo:

Fint du poster at det ikke er noe som er almengyldig mht hva som er best combo BCLK:MPP.

Men jeg har samme erfaring som Sam sålangt (200x20 er "no go" kontra 210x19 mtp å få det stabilt).

Har dog ikke eksperimentert så mye med P6T SE enda.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hehe... "når Formann kjeder seg må hardwaren svette".. gammelt jungelordtak.

 

Ser ut som du har en helt grei chip nå ja.

Men se å få litt bedre kjøling på "dyret". :)

Lenke til kommentar
OK. Da beklager jeg tilsnakket. Men det gikk ikke helt fram at du hadde prøvd både Auto/manuell.

Da er det brikkene som ikke kommuniserer godt med Bios, eller heller motsatt. :)

Bios liker ikke/er ikke helt kompatibel med disse Corsair brikkene.

Har jo samme hk, og mine OCZ Intel DDR3-1600 bare funker.. ittno tull.. Auto. :)

Så da har du gjort rett/bra jobb med å finne manuelle settings om funker.

Kan hende du bør vurdere andre brikker.

 

Beklager ikke alt har kommet godt nok frem, har gått litt fort frem her :ermm:

 

Hehe, ja, jeg har tenkt på det.

Kanskje jeg skal gå for noen corsair dominator brikker, har egentlig alltid

vært veldig fornøyd med corsair.

 

Men enn så lenge så gjør det vel ikke så mye å sette timingen til

8-8-8-24, som ser ut til å fungere helt topp her:) enn så lenge, hvem vet?:p

 

Ser at feks formann kjører 4 cores og 4 threads, mens jeg har 4/8.

Kan dette ha noe å si?

Endret av snakzz
Lenke til kommentar
Hehe... "når Formann kjeder seg må hardwaren svette".. gammelt jungelordtak.

 

Ser ut som du har en helt grei chip nå ja.

Men se å få litt bedre kjøling på "dyret". :)

 

Jeg liker ikke å kjede meg. Det er det værste jeg vet :)

 

 

Ja, denne er god, men det viste jeg når jeg kjøpte den ;)

 

Siden jeg viste sånn ca. hva den var god for valgte jeg å fjerne alt som het AUTO i BIOS og gjøre den på den gode gammeldagse måten. Litt utfordring må det være synes jeg.

Dessuten liker jeg ikke AUTO siden man ikke vet hva slags verdier man ender opp med. Jeg har sett noen skrekkelige eksempler på ekstremt høye spenninger med AUTO som instilling.

 

Kjøling kommer snart. Det er mulig jeg får et feste til Hyper212 i morgen. Den er ikke spesielt god, men den er i det minste bedre en orginalkjøleren.

Regner med at det blir en Prolimatec om ikke så alt for lenge.

Lenke til kommentar

TL1000S:

Skal prøve litt mer med 210x19 med den nye biosen etterhvert for å se.

 

EDIT:

Fikk litt action her på tampen av kvelden. Ene katta til dattern var akkurat på vei til å spise opp hamstern hennes på kjøkkengulvet heh, fikk reddan i siste lita. Bra man ikke la seg normalt i kveld :p hehe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ser at feks formann kjører 4 cores og 4 threads, mens jeg har 4/8.

Kan dette ha noe å si?

 

Formann har slått av HT for å få tempraturen litt mer under kontroll. Derfor han kommer opp med 4/4 mens hvis man har HT på slik som deg kommer opp med 4/8. Når man har klokket opp mot 4 GHz kan det være ca 10 grader under load å tjene på å slå av HT. I noen applikasjoner vil man miste litt ytelse uten HT, mens i andre vil man ikke merke forskjell eller i noen tilfeller faktisk tjene litt på det.

Lenke til kommentar

Der man virkelig trenger CPU-muskler (når man bruker CPU-intensive applikasjoner) vil HT gi store utslag/fordeler. Jeg merker stor forskjell på 3D-render med og uten HT.

 

De alle fleste CPU-intensive applikasjoner har støtte for HT og utnytter den optimalt, og jeg personlig synes at HT bør være obligatorisk, med mindre man har veldig spesiell programmer som trives uten HT. Men det er veldig få av slike CPU-intensive programmer (jeg vet ikke om noen av dem).

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

HT vil kun gi utslag om man kjører applikasjoner og mengder som utnytter det. I noen fall gir det motsatt virkning også i meget CPU intensive oppgaver. Med 4 kjerner er behovet for HT minimalt per dags dato på en desktop, men det er mange tilfeller hvor det gjør nytte for seg også.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Men kjører man Ci7 uten HT, så mister man litt av poenget med å eie en slik CPU da.

 

Enig med deg der.

I tillegg vil en "stabil" klokk med HT:OFF medføre frys/BSOD ila minutter med HT:ON (samme klokk).

Har jeg erfart.

Men ligger man på over 80 grader på en klokk med HT:OFF er det jo ikke så mye valg egentlig. .:)

Lenke til kommentar
Men kjører man Ci7 uten HT, så mister man litt av poenget med å eie en slik CPU da.

 

Enig med deg der.

I tillegg vil en "stabil" klokk med HT:OFF medføre frys/BSOD ila minutter med HT:ON (samme klokk).

Har jeg erfart.

Men ligger man på over 80 grader på en klokk med HT:OFF er det jo ikke så mye valg egentlig. .:)

 

 

Så fremt man kjører noen av de få programmene som nyter godt av HT. I mitt tilfelle tror jeg ikke HT gjør annet en å sinke.

 

Det er kjent at HT kan redusere ytelsen når det ikke er støtte for det, og jeg kjører ingen apps som kan nyttiggjøre seg 8 logiske kjerner.

For min del er god entrådsytelse viktigst, så om jeg kommer 200Mhz lenger uten HT kan det hende jeg ender opp med å kjøre slik, ihvertfall inntil videre.

 

Uansett kommer jeg til å plage denne både med og uten HT mens jeg leker med den. Når jeg tar frem benchene må jeg selvsagt finne noen som liker HT også.

Lenke til kommentar
TL1000S:

Skal prøve litt mer med 210x19 med den nye biosen etterhvert for å se.

 

EDIT:

Fikk litt action her på tampen av kvelden. Ene katta til dattern var akkurat på vei til å spise opp hamstern hennes på kjøkkengulvet heh, fikk reddan i siste lita. Bra man ikke la seg normalt i kveld :p hehe.

 

Bra katta ikke lå og gnagde på en CPU. Da hadde den vel havna i gryta rimelig kvikt :p

 

@i7-folket: Har dere sett nyere C0-batcher enn 3844A?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...