Sam_Oslo Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Det er alltid litt variasjoner på CPU-batch avhengig av produksjoneuke/batch, men som hovedregel Intel plier å slippe ut bedre batch i begynnelsen. dette er i samsvar med mine egne erfaringer på flere Intel CPU også. Man kan få bra batch senere også, men da må man ha både kunnskaper on bra batch og kontakter i butikker/miljøer eller "lager" for å kunne få dem. Mener du noe annet? Ja. At de tidligste utgavene kan være fine av å til er greit nok, men min erfaring er at desto lengre tid det har gått siden en CPU har blitt lansert, jo bedre blir CPU'ene. En E8500 som ble kjøpt første uken de ble lansert, vil som regel klokke dårligere enn en som kommer fra siste batch nå. Men nok om det. Du får ha din mening, så beholder jeg min. Jeg har ikke erfaringer med E8500, men har hatt og følgt med E8400 og da var første batchene mye bedre. På i7, de første (uke 36 og 37) var veldig bra, men det gikk nedover på senere batcher, helt til uke 41 (hvis jeg ikke tar helt feil) fikk vi noen bra batch, og det gikk rett ned igjen. Det viktige/interessante nå er D0, vil de første være bra og gå nedover senere også? Jeg mener at de første D0 vil være bedre, hva synes du? Endret 14. april 2009 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 For å ta opp batch-diskusjonen med en annen vinkling: vet noen hvilke nettbutikker som har mulighet til/gidder å sjekke hvilke chiper de har inne? Knut/Knopler: Ikke glem at du er noe "inhabil", på en postiv måte selvsagt. Det er ikke nødvendigvis slik at den kunnskapen/teften du har opparbeidet rundt korrelasjon mellom batch/"gullchip"-K8 er overførbar til f.eks ci7. Njaaaaa, det med å se på serienummer er nok ikke overførbart, siden infoen på IHS'ene er ulike. Men det rent grunnleggende, dvs lese masse på forums om diverse uker/batcher og å lete jevnt og trutt er vel rimelig universielt vil jeg tro. Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Det viktige/interessante nå er D0, vil det gå nedover også? Jeg mener det, hva synes du? Nei, tror ikke de kommer til å ende opp med å klokke dårligere. Jeg ser for meg at i7 bare kommer til å bli bedre å bedre. Mulig det ender opp med noen dårlige batcher innimellom, men jeg tror de som kommer ut når det nærmer seg slutten av i7 sin levetid, kommer til å klokke lengre enn det vi klarer nå. Endret 14. april 2009 av JimRamse Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) For å ta opp batch-diskusjonen med en annen vinkling: vet noen hvilke nettbutikker som har mulighet til/gidder å sjekke hvilke chiper de har inne? Knut/Knopler: Ikke glem at du er noe "inhabil", på en postiv måte selvsagt. Det er ikke nødvendigvis slik at den kunnskapen/teften du har opparbeidet rundt korrelasjon mellom batch/"gullchip"-K8 er overførbar til f.eks ci7. Njaaaaa, det med å se på serienummer er nok ikke overførbart, siden infoen på IHS'ene er ulike. Men det rent grunnleggende, dvs lese masse på forums om diverse uker/batcher og å lete jevnt og trutt er vel rimelig universielt vil jeg tro. Joda. Det som er klart, er at skal du ha en veldig god chip, må du skaffe deg kontakter med de "halvkorrupte" som sitter og siler CPU'er på fabrikkene/grossister. Og som selger disse på eBay, eller via "kjentfolk" på ulike fora (f.eks. xs). @Sam: Jeg kjøpte av de aller første E8400 som kom på lager her til lands, og den var absolut ræ*a. Nå for tiden ser det ut til at annenhver E8n00 klokker til 4.2-4.5 på anstendig Vcore. Skal vi tro dette og andre fora. Endret 14. april 2009 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Jeg mener at de første D0 kan bli veldig bra, mye bedre en dagns beste C0. Men de vil gå nedover på senere batcher. Noen random-variasjoner pga. materiale kan oppstå også, men de første vil være en god del bedre. Vi får se hvordan det blir. Jeg mener at badch/produksjons-uke før og etter PHII-lansering vil ha store forskjeller, og etter denne uken vil det gå nedover. Bare en "hunch". Endret 14. april 2009 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Jeg mener at de første D0 kan bli veldig bra, mye bedre en dagns beste C0. Men de vil gå nedover på senere batcher. Noen random-variasjoner pga. materiale kan oppstå også, men de første vil være en god del bedre. Vi får se hvordan det blir. Jeg synnes personlig at du er litt for kjepphøy! Blandt annet så mener du at din 920 er noe av det bedre som finnes, men har du i det hele tatt i betrakning "barnesykdommene" som mange cpu'er kan ha ved release? Tydeligvis ikke. Hver revisjon av en cpu bruker som regel å ha visse forbedringer og "bug fixes" dette vil da øke både stabilitet og i noen tilfeller øke eller senke ytelsen. At du har vært heldig med din cpu er udiskutabelt, men ikke kom og prek om magiske egenskaper og hellig Batch for det har du tydeligvis null peiling på. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Det er alltid litt variasjoner på CPU-batch avhengig av produksjoneuke/batch, men som hovedregel Intel plier å slippe ut bedre batch i begynnelsen. dette er i samsvar med mine egne erfaringer på flere Intel CPU også. Man kan få bra batch senere også, men da må man ha både kunnskaper on bra batch og kontakter i butikker/miljøer eller "lager" for å kunne få dem. Mener du noe annet? Ja. At de tidligste utgavene kan være fine av å til er greit nok, men min erfaring er at desto lengre tid det har gått siden en CPU har blitt lansert, jo bedre blir CPU'ene. En E8500 som ble kjøpt første uken de ble lansert, vil som regel klokke dårligere enn en som kommer fra siste batch nå. Men nok om det. Du får ha din mening, så beholder jeg min. Jeg har ikke er faringer med E8500, men har hatt og følgt med E8400 og da var første batchene mye bedre. På i7, de første (uke 36 og 37) var veldig bra, men det gikk nedover på senere batcher, helt til uke 41 (hvis jeg ikke tar helt feil) fikk vi noen bra batch. Det viktige/interessante nå er D0, vil de første være bra og gå nedover senere også? Jeg mener det, hva synes du? Man kan vanskelig si noe sikkert om CPUer som ikke er produsert. Kun at det vil variere. Ang. i7 har jeg ikke sett noen scores av noe senere enn 844, så alt som fins er vel per definisjon tidlige uker. Det stemmer nok at det var mer ustabilt send på 30-tallet, men utifra den mikroskopiske researchen jeg nettopp gjorde ser det ut som det har tatt seg opp igjen utover på 40-tallet til samme nivå som de aller første. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Jeg mener at de første D0 kan bli veldig bra, mye bedre en dagns beste C0. Men de vil gå nedover på senere batcher. Noen random-variasjoner pga. materiale kan oppstå også, men de første vil være en god del bedre. Vi får se hvordan det blir. Jeg synnes personlig at du er litt for kjepphøy! Blandt annet så mener du at din 920 er noe av det bedre som finnes, men har du i det hele tatt i betrakning "barnesykdommene" som mange cpu'er kan ha ved release? Tydeligvis ikke. Hver revisjon av en cpu bruker som regel å ha visse forbedringer og "bug fixes" dette vil da øke både stabilitet og i noen tilfeller øke eller senke ytelsen. At du har vært heldig med din cpu er udiskutabelt, men ikke kom og prek om magiske egenskaper og hellig Batch for det har du tydeligvis null peiling på. Jeg har en grei CPU, ikke noe konge-chip eller noe slikt, men vi prater ikke om min CPU nå. Intel driver sine bug-fiks før produksjon. Disse bra batch/produksjons-ukene er mer vanlig ved lansering av nye Intel-CPU, men også dukker opp når AMD starter sin markedsføring for at noe bra skal lanseres, mener jeg. Etter AMD-lanseringen som hver gang viser seg til å være @@£@@£, pleier det å gå nedover for Inte-batchene også. Fordi intel ønsker ikke å konkurrere med seg selv. Jeg tror de D0-chipene som er produsert før PHII-lansering vil være bra, og etter den vil gå nedover. Det gjelder å finne en D0 med produksjons-uke før den. Bare en "hunch". Endret 14. april 2009 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Jeg mener at de første D0 kan bli veldig bra, mye bedre en dagns beste C0. Men de vil gå nedover på senere batcher. Noen random-variasjoner pga. materiale kan oppstå også, men de første vil være en god del bedre. Vi får se hvordan det blir. Jeg synnes personlig at du er litt for kjepphøy! Blandt annet så mener du at din 920 er noe av det bedre som finnes, men har du i det hele tatt i betrakning "barnesykdommene" som mange cpu'er kan ha ved release? Tydeligvis ikke. Hver revisjon av en cpu bruker som regel å ha visse forbedringer og "bug fixes" dette vil da øke både stabilitet og i noen tilfeller øke eller senke ytelsen. At du har vært heldig med din cpu er udiskutabelt, men ikke kom og prek om magiske egenskaper og hellig Batch for det har du tydeligvis null peiling på. Jeg har en grei CPU, ikke noe konge-chip eller noe slikt, men vi prater ikke om min CPU nå. Intel driver sine bug-fiks før produksjon. Disse bra batch/produksjons-ukene er mer vanlig ved lansering av nye Intel-CPU, men også dukker opp når AMD starter sin markedsføring for at noe bra skal lanseres, mener jeg. Etter AMD-lanseringen som hver gang vise seg til å være @@£@@£, pleier det å gå nedover for Inte-batchene også. Fordi intel ønsker ikke å konkurrere med seg selv. Jeg tror de D0-chipene som er produsert før PHII-lansering vil være bra, og etter den vil gå nedover. Det gjelder å finne en D0 før den. Bare en "hunch". Kan jo være at Intel "overpresterer" for å sikre seg. Mange forklaringer på et sånt fenomen. Selv om jeg tror mest på at det er tilfeldigheter. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Sam_Oslo : Hvorfor drar du inn Amd Inn i diskusjonen her? Nå synnes jeg du driver og tuller noe innmari, Intel driver med Bug-fixes både før, under og etter lansering av sine Cpu etter hvert som feil dukker opp... Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 14. april 2009 Forfatter Del Skrevet 14. april 2009 ikkje svar sammy.... Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) En del random-variasjoner forekommer pga. materiale, men jeg mener at Intel er dreven nok for å ha full kontroll/styring på hva de driver med. Hver gang AMD skremmer Intel med sine planer om billig og kraftig CPU, da slipper Intel noen bra low-end (i920)-batcher. Men disse kan fort konkurrere med Inell's High-end (i975), og det er farlig for Intel å produsere for bra i920. Derfor går den tilbake til sine dårlige batcher etter AMD-lanseringen. Jeg mener at dette er den største årsaken til disse batch-variasjoner, inntil AMD klarer å lansere noe dugelig (konkursrasene dyktig på ytelse), noe som ikke har skjedd i de siste, og derfor har vi hatt mange jo-jo med i920-batcher, mener jeg. Endret 14. april 2009 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Takk for et svar som viser din kunnskap om emnet Sam_Oslo. Det er vist ingenting du ikke har et svar om. Noen som vet hva som gir mest ytelse pr krone på i7 platformen for tiden? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Hadde vi brukt like mye energi på damene våres som vi bruker på data, så hadde vi kanskje hatt lykkelige forhold med dem Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Hadde vi brukt like mye energi på damene våres som vi bruker på data, så hadde vi kanskje hatt lykkelige forhold med dem øyyhh!! Jeg bare blir litt ivrig og babler noe om hardware.. og får klar beskjed fra fruen: "Gå på PC'en me'ræ!" Funker hver gang. PS. Kudos til Sam for en grei teori, som gitt (savnede) SnorreH's tiltro til Intel's "skumle metoder" godt kan ha noe for seg. Er ikke å "blande inn" AMD det. Bare en mulig teori til hvorfor ci7 920 er/var såpass "overlegen" i initiell klokkbarhet enn f.eks. PHII X4 940. På luft/vann vel og merke.. og retail Endret 14. april 2009 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
FrodeA Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Hver gang AMD skremmer Intel med sine planer om billig og kraftig CPU, da slipper Intel noen bra low-end (i920)-batcher. Hvorfor gjør Intel det da? Er jo ikke så mange folk som får greie på at de gjør dette. De som gjør det er som regel klokkere, og klokkeren som da plutselig velger å kjøpe en av disse på grunn av dette, må lete lenge etter å finne en butikk som sitter med såpass mye info om CPU'en, at han kan vite han får av akkurat den batchen.. Lenke til kommentar
snakkesss Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Hei igjen. Jeg sitter på noen Corsair XMS 1333 Vil disse stoppe min videre overklokking? Er nå på stabilt 3,2 ghz. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Hei igjen. Jeg sitter på noen Corsair XMS 1333 Vil disse stoppe min videre overklokking? Er nå på stabilt 3,2 ghz. Nei. 6x200=1200, dine brikker er sertifisert til 1333. Mao: Dersom du har satt ting til "Auto" i Bios må du muligens endre BCLK:RAM før du klokker videre. Lenke til kommentar
snakkesss Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Nei.6x200=1200, dine brikker er sertifisert til 1333. Mao: Dersom du har satt ting til "Auto" i Bios må du muligens endre BCLK:RAM før du klokker videre. Jeg øker bare blck freq en etter en, men når jeg kommer over 170 ellns ser jeg at dram freq går over mine 1333. Måte å gå rundt dette på? Er det den BLCK:ram du nevner? Takk Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Nei.6x200=1200, dine brikker er sertifisert til 1333. Mao: Dersom du har satt ting til "Auto" i Bios må du muligens endre BCLK:RAM før du klokker videre. Jeg øker bare blck freq en etter en, men når jeg kommer over 170 ellns ser jeg at dram freq går over mine 1333. Måte å gå rundt dette på? Er det den BLCK:ram du nevner? Takk Ja, men hva denne instillingen heter i din Bios kan jeg ikke hjelpe deg med atm. Tror dette var x24, x36, x48,.. i Gigabyte (UD3R) bios, men noe helt annet for P6T SE. Dette er dessverre nokså intuitivt for undertegnede. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå