Sam_Oslo Skrevet 2. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 2. desember 2008 Denne tabellen kan være litt ut datert for X58, den sier bla. "possible cause : NB is defect". X58 har ingen NB jo. Jeg vet ikke hva 88 betyr, men det hadde vært greit om man kunne finne den tabellrn som gjelder for Gigabyte X58 HK. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 2. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 2. desember 2008 Jo visst har X58 nordbru! Denne håndterer PCI-E og kommunikasjon til CPU, ellers så er resten av kommunikasjonen til sør går gjennom ICH10 brua. Så nord og sør finnes enda, samme som den gjør hos AMD, men den har IKKE minnekontroller lengere. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 2. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) Ja, det er riktig. Jeg surret litt her, fordi fremdels mistenker jeg at PSU er den mest sannsynlige årsaken til dette problemet. Endret 2. desember 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Epp Skrevet 2. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 2. desember 2008 Denne tabellen kan være litt ut datert for X58, den sier bla. "possible cause : NB is defect". X58 har ingen NB jo. Jeg vet ikke hva 88 betyr, men det hadde vært greit om man kunne finne den tabellrn som gjelder for Gigabyte X58 HK. Finner ikke noe Gigabyte tabell. Og det står ikke noe i manualen heller som jeg kan se. Ganske idiotisk med en debug led om man ikke dokumentere hva hextallene betyr... Lenke til kommentar
julepynt Skrevet 3. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2008 Har postet problemet på Tweaktowns Gigabyte-forum, og det ser ut som jeg kommer til å kjøre RMA på hovedkort, og angrerett på SonataIII+Earthwatts PSU. Får fortsatt ikke bootet. Er Antec P182 og f.eks. Corsair TX750W en bra kombinasjon hvis jeg ønsker å kjøre riggen rundt 3,8GHz + moderat klokk på 4870? Evt om det finnes gode, modulære (og stillegående) PSU til omtrent samme pris, tar jeg gjerne tips på det og. http://forums.tweaktown.com/f69/ga-ex58-ud...897/#post272296 Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 3. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Har postet problemet på Tweaktowns Gigabyte-forum, og det ser ut som jeg kommer til å kjøre RMA på hovedkort, og angrerett på SonataIII+Earthwatts PSU. Får fortsatt ikke bootet.Er Antec P182 og f.eks. Corsair TX750W en bra kombinasjon hvis jeg ønsker å kjøre riggen rundt 3,8GHz + moderat klokk på 4870? Evt om det finnes gode, modulære (og stillegående) PSU til omtrent samme pris, tar jeg gjerne tips på det og. http://forums.tweaktown.com/f69/ga-ex58-ud...897/#post272296 Jeg bruker Cooler Master Cosmos 1000 og kan anbefale den. Den er litt stor og tung, men er solid, luftig, stille, og har veldig bra kjøle egenskaper. CM kommer snart med 500 eksemplarer av "limited Black"-versjon av dette også. Corsair TX750W er bra og bør holde for ditt oppsett. Jeg bruker Corsair HX 1000W og kan anbefale den også. Den er modulær med mange kabler for all slags oppsett. Den er kraftig, stabil og muse stille, men jeg har ikke akkurat største lasten på den ennå. Endret 3. desember 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Halky Skrevet 11. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Hey folks, jeg har blitt anbefalt denne Intel Core i7 920 cpu'en og har nok tenkt til og gå for den. Skal da også gå for dette hk'et: Asus P6T Deluxe. Men det store spørsmålet er om disse rambrikkene vil passe til cpu'n og hovedkortet: Rambrikkene som jeg har valgt ut der diesse: CCorsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 4GB, DHX. Jeg ble ihvertfall annbefalt dem, men vil gjerne høre hva dere sier om det. Og en annen ting, må jo ha en ny kjøler/vifte til denna cpu'en siden den jeg bruker nå ikke vil passe til denne cpu'en. Jeg bruker nå ASUS Silent Knight II kjøler på min E6600 cpu og er igrunn fornøyd med den. Noen kjøler/vifter og anbefalle meg? Endret 11. desember 2008 av Halky Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 11. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Brikkene passer i den forstand at de fungerer, men for å utnytte alle tre minnekanalene er det enten tre eller seks minnebrikker som gjelder. Ved bruk av to eller fire brikker blir kun to av minnekanalene brukt. Flere minnekanaler gir naturligvis noe bedre ytelse. Fem brikker (og én naturligvis) vil på samme måte bare bruke én minnekanal. Endret 11. desember 2008 av grizzlyx Lenke til kommentar
Halky Skrevet 11. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2008 Hmm enten 3 eller 6 som gjelder ;o Syntes nå 4gb(2x2GB) med ran holder for meg foreløpig, kjører vista 64. Kan jo da oppgradere til 6gb seinere. Eller vil du heller anbefalle meg og kjøre på med 6gb med en gang? Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 11. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2008 Hmm enten 3 eller 6 som gjelder ;o Syntes nå 4gb(2x2GB) med ran holder for meg foreløpig, kjører vista 64. Kan jo da oppgradere til 6gb seinere. Eller vil du heller anbefalle meg og kjøre på med 6gb med en gang? Hadde enten kjørt 3GB eller 6GB. Ser ikke noe poeng i å kjøpe 4 brikker når kortet er laget for å funke best med 3 eller 6 brikker......... Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 11. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2008 Tja, det kommer jo både an på lommeboka og hva du bruker pcen din til. Ettersom jeg tror at prisene på ddr3 kommer til å synke ganske mye i løpet av relativt kort tid (overgangen startet jo ikke særlig før i7), tror jeg ikke det er vits i å tenke særlig langsiktig på det. Men det er selvfølgelig bare hva jeg tror. Dersom du føler at 3 gb blir litt småkjipt etter å ha brukt minst 5k på cpu og hk, velger du 6 gb. Dersom du klarer deg med 3 sparer du jo noen slanter på det da... som du evt. kan bruke til senere oppgradering. Lenke til kommentar
Halky Skrevet 11. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Vel syntes selv 3gb blir litt lite når jeg kjøer Vista 64, hadde bare 2 gb i starten selv, men oppgraderte til 4 gb for og få en bedre flyt. Så og skulle degradere meg her føles ikke helt rett Og pengene er igrunn ikke noe stort problem, snakker julegave til meg selv her Men er det og velge gode rambrikker da, har sett litt på dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=404486 Også har man ett annet sett her som ser bra ut: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=406347 Ikke lett og velge Endret 11. desember 2008 av Halky Lenke til kommentar
s0lberg Skrevet 14. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 14. desember 2008 Kom over denne advarselen på komplett, da jeg tenkte tanken på å bestille en i7 cpu. Ikke glem at Intel anbefaler å bruke -Ram- som IKKE overgår -1.65- volt. Høyere kan skade i7 over tid. Dette er interessant fordi mange DDR3 brikker kommer med 1.8v+... Og denne tråden https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=12184333 Er dette ting som enda er relevant? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=350154 Disse rambrikkene har jeg sett litt på? Å det er jo på 1,9 volt, er dette noe som vill slite på cpuen over tid? Har ikke store planene med å overklokke med første. Lurer også på om det er lurt å bestille i år? Eller kanskje vente en liten stund til ddr3 ram blir litt billigere, og kanskje i7 920 cpuen blir litt biligere etter litt tid på markedte? Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 14. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 14. desember 2008 her er en liten video jeg så i går kveld. en pc-entusiast som tester den nye i7 extreme mot den gamle qx6700 extreme. tenkte den kanskje kunne være artig å se,bare sånn for moro skyld;) Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 14. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 14. desember 2008 Hehe, det var da voldsomt til negativitet og grining i denne tråden da?. Og at Ci7 skulle bli det som igjen satte fyr på den gode gamle AMD VS Intel krigen, var jo litt uventet for min del... Jeg vet jo ikke hva jeg har i vente, med TLB-bugs, og cpu som dør av 1,65V minne osv , men jeg er i hvertfall kjempefornøyd så langt må jeg bare si. Og med skremsel om ekstrem temperatur, klokkesperrer, og det som verre er, hadde jeg ikke så høye forventninger til overklokking, noe som forøvrig er viktig i min bok. Men her sitter jeg med Ci7 920 @3,8Ghz kjørt med standard boxed kjøler. Og etter en time Prime rapporterer den temperaturer nokså likt min gamle Q6600@3,6Ghz på vann. Den går fint over 4Ghz også, men venter med hardkjør på slike hastigheter til jeg har fått en vannblokk. Men jeg har disablet HT, i utgangspunktet fordi jeg etter litt rask testing ble litt i tvil om det var en fordel eller ulempe i et spill her. Men ser også at det gjør den en del lettere å klokke. Har andre her gjort seg opp noen mening om HT (hyperthreading), har dere det av eller på, og hvorfor? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 14. desember 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. desember 2008 Hehe, det var da voldsomt til negativitet og grining i denne tråden da?. Og at Ci7 skulle bli det som igjen satte fyr på den gode gamle AMD VS Intel krigen, var jo litt uventet for min del... Jeg vet jo ikke hva jeg har i vente, med TLB-bugs, og cpu som dør av 1,65V minne osv , men jeg er i hvertfall kjempefornøyd så langt må jeg bare si. Og med skremsel om ekstrem temperatur, klokkesperrer, og det som verre er, hadde jeg ikke så høye forventninger til overklokking, noe som forøvrig er viktig i min bok. Men her sitter jeg med Ci7 920 @3,8Ghz kjørt med standard boxed kjøler. Og etter en time Prime rapporterer den temperaturer nokså likt min gamle Q6600@3,6Ghz på vann. Den går fint over 4Ghz også, men venter med hardkjør på slike hastigheter til jeg har fått en vannblokk. Men jeg har disablet HT, i utgangspunktet fordi jeg etter litt rask testing ble litt i tvil om det var en fordel eller ulempe i et spill her. Men ser også at det gjør den en del lettere å klokke. Har andre her gjort seg opp noen mening om HT (hyperthreading), har dere det av eller på, og hvorfor? Det der er ikkje 3,8 ghz, men nesten 3799,9 :!: Sett opp hastigheten ett hakk til, så ser det litt bedre ut Lenke til kommentar
tiigem Skrevet 14. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 14. desember 2008 Ci7 920 klokker bra ja. Utrolig fin lav volt din kjører på =) 1.312 på 3,84 her og 1.352 på 3,99 stabilt gjennom OCCT Lenke til kommentar
tiigem Skrevet 14. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 14. desember 2008 Moro testet nå uten HT, klokker bedre på lav volt nå ja. Men hvor mye har det å si på ytelsen? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 14. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) Det der er ikkje 3,8 ghz, men nesten 3799,9 :!: Sett opp hastigheten ett hakk til, så ser det litt bedre ut Oppsann, ja nei, det var ikke bra!! Asus programvaren viser jo faktisk enda lavere, men det er nå i hvertfall 190x20 satt i bios. Men hvis jeg sier den er sånn "halvstabil" på 4Ghz med HT på, og legger ved dette bildet er vi skulls: Ja tiigem, jeg har ikke prøvd å gå noe opp eller ned på spenningen, og testet det på den nåværende 3,8Ghz hastigheten. Men det er absolutt bra som det er nå, syns jeg. Regner med at kombinasjonen lav V-core og HT avskrudd, er noe av det som muliggjør en såpass relativt god klokk med Boxed. Og ikke minst Voltage Damper, eller loadline calibration som det vel heter nå til dags, virker ganske heftig på P6T, jeg har høyere V-core under load, enn idle. Øker vel neppe levetiden på stakkaren, men så lenge temperaturen ikke blir helt vill, regner jeg med det går bra... Det er jo uansett en fin klokk du har der da tiigem. Har ikke prøvd OCCT enda her, så skal ikke garantere at det går. 1 drøy time Prime, og en del times bruk er alt jeg vet så langt. For meg virket det som sagt som jeg fikk noe dårligere spillytelse med HT på, så generelt runt i Vista, og litt av hvert, tror jeg det fungerer bra, men i oppgaver der kjerne 1 har 100% belastning syns jeg det ser ut som med gamle P4 Prescott, som også tapte litt med HT på i enkelte oppgaver. Men det er mest bare synsing ut fra det jeg ser og føler i spill og oppgavebehandlig, og vil teste dette litt grundigere etterhvert. Tipper svaret er veldig avhengig av akkurat hva oppgaven er. Har forresten laget en liten tråd for Asus P6T Deluxe , hvis noen mot all formodning skulle få lyst å diskutere noe nærmere rundt akkurat det etterhvert. Endret 14. desember 2008 av pcp160 Lenke til kommentar
tiigem Skrevet 14. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 14. desember 2008 Er noe som stopper meg når jeg nærmer meg 200 bclk men 195 går helt bra, kjører OCCT på 1,272 v på 3,9 nå. i stedet for 1,32 eller hva jeg måtte ha med HT. Mye kjøligere og nå, ikke over 55 grader. litt mer moro nå ja =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå