InOrder Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Min tidligere arbeidsgiver ønsker å inkalle meg til en "konultasjon med rådgiver" angående noen påståtte uregelmessigheter. Jeg har lest litt om slike "rådgivere" i media, og har ikke spesielt lyst til å delta. Det krever ikke mye for å forstå at det er snakk om avhør i regi av private etterforskere. Arbeidsforholdet ble avsluttet var etter eget ønske, og er ikke relevant til påstandene. Hvilke rettigheter har jeg i slike saker? "invitasjonen" har også et anslag av trussel i seg, men går ikke direkte på person. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Konferer med tillitsvalgt og få med ham/henne på møtet. Om du ikke ønsker å ha denne personen som videre referanse (noe jeg tenker er ganske uaktuelt i og med at h*n vil "etterforske" deg) så kutt kontakten? Ikke ta telefonen når de ringer, etc.. Hva kan de gjøre? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 (endret) Privatetterforskere og din tidligere arbeidsgiver har ingen myndighet over deg. Du har ingen møteplikt av noe slag. Ingen andre enn Politiet har rett til å avhøre deg. Kommer de med trusler så ringer du Politiet. Endret 13. oktober 2008 av Slettet+432 Lenke til kommentar
InOrder Skrevet 13. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2008 (endret) Det var dette jeg hadde en mistanke om. Man leier da bare inn slike folk når men ikke har noe konkret? De truer forøvrig med retslig forfølgelse. Endret 13. oktober 2008 av InOrder Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Hvis det er som du sier, at de ikke har noe grunnlag for en rettslig forfølgelse, så er det bare tomme trusler. Det kan dog være lurt å fortelle oss alt om det er noe du ikke har fortalt, sånn at vi kan hjelpe deg. Privatetterforskere har ikke makt på noe som helst område utover en vanlig borger, så ikke la deg skremme. Lenke til kommentar
InOrder Skrevet 13. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2008 Hvis det er som du sier, at de ikke har noe grunnlag for en rettslig forfølgelse, så er det bare tomme trusler. Det kan dog være lurt å fortelle oss alt om det er noe du ikke har fortalt, sånn at vi kan hjelpe deg. Privatetterforskere har ikke makt på noe som helst område utover en vanlig borger, så ikke la deg skremme. Alle som har sluttet i det aktuelle firmaet har havnet opp i en eller annen slags tvist med ledelsen. Jeg ønsker ikke å bruke tiden min på å gå ned på det nivået. Årsaken til at jeg sluttet var dårlig arbeidsmiljø, og en evig jakt etter syndebukker for alle feilgrep som ble begått i bedriften. enten de var store eller små. Bakrunnen for anklagen er antagelig varetap. Og varetap var det ekstremt mye av grunnet særdeles dårlig intern kontroll, og en vanvittig høy vareomsettning. Jeg mistenker at de er på jakt etter forsikringspenger for tapte varer, og at dette må anmeldes eller lignende for å ha en sak ovenfor et forsikringselskap. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Skjønner.. Vel, jeg er ingen jurist, men jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for dette. Du vet jo selv at du ikke har noe med det å gjøre, og hvis du ikke har noe med det å gjøre, så har de heller ingen beviser eller grunnlag for noen rettsforfølgelse. Kutt all kontakt med dem. Ikke ta telefonen eller svar på brev/mail. Om de begynner å komme på døren din så kan du, om jeg ikke tar helt feil, gå til Politiet med det og føre en såkalt "restraining order", kommer ikke på noe godt norsk ord for det. Kan være at det er bare i USA de har dette. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Skriv tilbake at du anser arbeidsforholdet som avsluttet, og derfor ikke ønsker å møte på et slikt møte. Synes ikke det burde være værre enn det, og møteplikt har du ihvertfall ikke. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Og om du av en eller annen grunn føler for å møte, ta med deg en bekjent. Om de nekter deg det, skal du i alle fall ikke delta. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Hvis det er elementer i saken som ikke har kommet frem og som kan stille deg i bedre lys (hos arbeidsgiver) så kan du kanskje unngå en evt. politianmeldelse ved å møte opp og oppklare ting. Men generelt ville jeg vært kritisk til å stille opp på et slikt møte. Ihvertfall hvis du vet med deg selv at du har gjort ting du ikke burde... Ta uansett med deg en 'voksen' pent kledd person hvis du velger å møte opp. Jeg hadde aldri stilt opp på noe sånt alene. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Ta med en båndspiller. Krev at den står i Record under hele samtalen, og krev å få beholde båndet. Ingen med rent mel i posen kan ha noe imot dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå