Gå til innhold

Dyr D40 eller Billig D60

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville valgt D60. Har hatt det selv (eller har det vel enda da, men holder på og selger det), og det er et flott start kamera, så lenge du ikke har alt for stort behov for og stille så alt for mye på iso, wb osv, da dette er noe tungvent, men det er det på D40 og da. Skal du ha litt mere innstillings muligheter uten og inn i menyen må du opp på D80/D90, men regner med du ikke har så alt for stort behov for det hvis det er ditt første dSLR, men hva vet jeg. Jeg hadde ikke D60 så alt for lenge til jeg kjøpte D200(4 mnd), grunnet at jeg synes det var tungvent med alle innstillingene. Men da har jeg brukt mange av de innstillingene på kameraet jeg hadde før der igjen da (Fujifilm s5600), som er et avansert kompakt kamera.

Lenke til kommentar
D40 har noe bedre ytelse på høy ISO og gir uten videre blitssynkronisering opp til 1/500. Sistnevnte funksjon er utrolig viktig, i og med at du ofte vil bruke blits for å dempe stygge skygger i direkte sollys. Selv ville jeg tatt D40.

Nå er vel ikke D40 så veldig bra på høy ISO? Er vel på nivå med D70 (de bruker noenlunde samme sensor). D60 bruker en variant av sensoren til D200. Og såvidt jeg vet, så er D200 en del bedre en D70 på høy ISO (Men dårligere enn tilsvarende Canon).

Blits-synk på1/500s kan være nyttig.

Tom

Lenke til kommentar

Er ikke D60 en oppgradert versjon av D40 da? Jeg trodde hvertfall D40 var billigere enn D60?

Jeg har selv D60 som mitt første speilrefleks og er veldig fornøyd, men som sagt over savner jeg dedikerte knapper til iso, wb osv. Savner også innebygd fokusmotor til objektiver som nikkor 50mm f/1.8

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...