Gå til innhold

Trenger jeg et lydkort?

Anbefalte innlegg

Har bygd meg en HTPC, og er relativt bra fornøyd med lyd og bilde, men vil jeg få en vesentlig forbedring av lyden ved å investere i et lydkort ??

Har ikke brukt dedikerte lydkort siden jeg kasterte mitt Soundblaster AWE64 for en del år siden.

Må å legge til at jeg ikke er audiofil og har et gjennomsnittlig behov for lydkvalitet.

HTPC er tilboblet Sony forsterker og et par prosonhøytalere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kobler du til med Toslink eller coax? I så fall vil det ikke være noe å hente (i teorien) på å kjøpe nytt lydkort siden forsterkeren tar seg av behandlinga av lyden. Toslink og coax, som begge er digitale forbindelser, vil kun videresende de digitale dataene som representerer lyden, mens det er DACen i forsterkeren som gjør dataene om til lyden du hører. Dersom du bruker en analog tilkobling benyttes DACen på lydkortet, og kvaliteten på disse DACene vil naturligvis variere, samt man kan få indusert støy på signalet. Bruker du coax eller Toslink vil et nytt lydkort utgjøre ingen forskjell siden lydkortet ikke vil røre lyddataene, kun videresende dem til forsterkeren.

Den beste digitale tilkoblingsmetoden er nok Toslink (optisk-digitalt) da dette både blir et galvanisk skille, og at det er tilnærmet ingen dither på signalet i forhold til coax (elektrisk-digitalt). :)

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Det er altså analog lyd, og da har du alt å hente, etter min mening.

Men nå sier ikke "Sony forsterker og et par prosonhøytalere" meg så veldig mye.

Jeg har nylig bestilt meg et lydkort til 2000kr (Onkyo Wavio SE200-PCI) som støtter HD-lyd analogt surround, men dette er nok gjerne langt mer enn hva du trenger. På mine høytalere så sliter jeg i alle fall med støy og dårlig lydkvalitet på mitt integrerte lydkort. Nå er nok ditt integrerte bedre enn mitt, med tanke på at jeg har et 3 år gammelt hovedkort, men likevel.

Si litt om hvilke høytalere du har, og hva slags musikk du hører på, og om du ofte hører på HØY musikk. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...