Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Batterier og tilleggsutstyr


Anbefalte innlegg

Hei! jeg har fundert på en ting ganske lenge...

 

Batteri til mobiler og pc-er samt ladekabler og annet tilbehør til produktet har begjært en garanti på 6mnd

 

men så er alltid reklamasjonsretten 2år

 

det jeg lurer på er hvorfor det alltid leverandør ikke går med på 2år reklamasjonsrett, selv om det står i loven for forbrukerkjøp. Jeg syns igrunn der er litt uholdbart at butikk skal stadig dekke desse kostnadene. Er jo ikke butikken som har produsert et batteri som ikke holder mål og lignende, hvilke krav kan man stille til leveradør på dette?

 

Syns det er igrunn latterlig, for dette er grunn det som skaper problemer for oss forbrukere. Selvsagt er ikke forhandler gira på å dekke nye batteri i gud og hvermans situasjon, og dette skaper problem for oss.

 

Noen som har noen meninger eller info på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! jeg har fundert på en ting ganske lenge...

 

Batteri til mobiler og pc-er samt ladekabler og annet tilbehør til produktet har begjært en garanti på 6mnd

 

men så er alltid reklamasjonsretten 2år

 

det jeg lurer på er hvorfor det alltid leverandør ikke går med på 2år reklamasjonsrett, selv om det står i loven for forbrukerkjøp. Jeg syns igrunn der er litt uholdbart at butikk skal stadig dekke desse kostnadene. Er jo ikke butikken som har produsert et batteri som ikke holder mål og lignende, hvilke krav kan man stille til leveradør på dette?

 

Syns det er igrunn latterlig, for dette er grunn det som skaper problemer for oss forbrukere. Selvsagt er ikke forhandler gira på å dekke nye batteri i gud og hvermans situasjon, og dette skaper problem for oss.

 

Noen som har noen meninger eller info på dette?

 

Her er det veldig opp til den forskjellige produsent. Noen kjører flere års reklamasjon på produktene, andre har kun 6 mnd. Begrunnelsen jeg har fått ifra dem som har kun 6mnd er at tilbehør er ikke regnet for å vare 2 år da de kun er småprodukter som sendes med hovedproduktet. De er både mer utsatt for slitasje og feilbruk, og de skadene de får er skjelden dekket av garanti/reklamasjon uansett.

 

Men strengt tatt har jeg fått igjennom ganske mange tilbehør på reklamasjon bare ved å sende dem inn, selv om de er over bestemt tid.

Lenke til kommentar

Ikke bland garanti og reklamasjon. Retten til å reklamere på et produkt er lovbestemt - den kan ikke dikteres etter leverandørenes ønske. Hvor lang GARANTI de vil gi er derimot opp til leverandøren.

 

Du har reklamasjonsrett på 2 år på alt som omfattes av forbrukerkjøpsloven (du som privatperson kjøper noe av et firma i Norge). Du har 5 års reklamasjonsrett på varer som er ment å leve lenger enn 2 år.

 

Garanti har ingenting med denne retten å gjøre. Og hva leverandørene måtte mene er uinteressant.

 

Leverandørenes argumenter når det gjelder reklamasjon på "ekstrautstyr" er ofte at f.eks. hodetelefonene er utsatt for slitasje - og dermed ikke omfattet av reklamasjonsretten (som i og for seg er riktig), eller at batterier er "forbruksvare" og ikke er ment å vare i 2 år. Dette med batterier har det jo nettopp vært en runde på i FTU (eller var det en annen rettsinstans) - det finnes flere tråder i dette forumet angående den saken.

Endret av Caze
Lenke til kommentar
Ikke bland garanti og reklamasjon. Retten til å reklamere på et produkt er lovbestemt - den kan ikke dikteres etter leverandørenes ønske. Hvor lang GARANTI de vil gi er derimot opp til leverandøren.

 

Du har reklamasjonsrett på 2 år på alt som omfattes av forbrukerkjøpsloven (du som privatperson kjøper noe av et firma i Norge). Du har 5 års reklamasjonsrett på varer som er ment å leve lenger enn 2 år.

 

Garanti har ingenting med denne retten å gjøre. Og hva leverandørene måtte mene er uinteressant.

 

Leverandørenes argumenter når det gjelder reklamasjon på "ekstrautstyr" er ofte at f.eks. hodetelefonene er utsatt for slitasje - og dermed ikke omfattet av reklamasjonsretten (som i og for seg er riktig), eller at batterier er "forbruksvare" og ikke er ment å vare i 2 år. Dette med batterier har det jo nettopp vært en runde på i FTU (eller var det en annen rettsinstans) - det finnes flere tråder i dette forumet angående den saken.

 

DETTE er noe som du mener. Jeg har hatt ganske lange krangler med maskin produsenter som ikke sier seg enig med dette. De definerer batterier på laptoper som slitasjeprodukter med lavere levetid enn 2 år pga den meget utsatte bruksmåten. Eksempel er, de fleste bruker maskiner feil (plugger ikke ut batteriet når de har ledningen i) noe som stadig skader batteriet.

Lenke til kommentar
det jeg lurer på er hvorfor det alltid leverandør ikke går med på 2år reklamasjonsrett, selv om det står i loven for forbrukerkjøp. Jeg syns igrunn der er litt uholdbart at butikk skal stadig dekke desse kostnadene. Er jo ikke butikken som har produsert et batteri som ikke holder mål og lignende, hvilke krav kan man stille til leveradør på dette?

 

Veldig enkelt. Forbrukerkjøpsloven definerer kunde og selgers rettigheter og krav mot hverandre. Leverandør og produsent er ikke nevnt med et ord. Forbrukerkjøpsloven regulerer altså kun forhold mellom kunde og butikk - og det er opp til BUTIKKEN å skaffe seg gode avtaler med side leverandører.

 

For forholdet butikk - leverandør er det kjøpsloven som gjelder, og kjøpsloven er fravikelig, dvs at det kan avtales andre vilkår og rettigheter mellom butikk og leverandør.

 

Derfor står butikk alene mot kunde, dersom leverandør og butikk ikke har avtale på akkurat dette - SELV om kunden soleklart har har reklamasjonsrett.

 

Her er det veldig opp til den forskjellige produsent. Noen kjører flere års reklamasjon på produktene, andre har kun 6 mnd. Begrunnelsen jeg har fått ifra dem som har kun 6mnd er at tilbehør er ikke regnet for å vare 2 år da de kun er småprodukter som sendes med hovedproduktet. De er både mer utsatt for slitasje og feilbruk, og de skadene de får er skjelden dekket av garanti/reklamasjon uansett.

 

Men strengt tatt har jeg fått igjennom ganske mange tilbehør på reklamasjon bare ved å sende dem inn, selv om de er over bestemt tid.

 

Du er så langt på bærtur her at jeg ikke orker å diskutere det engang. Reklamasjonsfrist er ENTEN 2 eller 5 år. Ikke 6 måneder o.l. ikke "flere år". Det er den ABSOLUTTE reklamasjonsfrist. La meg også gjenta at dine avtaler med dine leverandører ikke er rettigheter du har igjennom forbrukerkjøpsloven - men er egenforhandla avtaler, eller tilsvarende rettigheter kjøpsloven gir deg. Disse er forskjellig fra de plikter du har å gi kunde, og derfor får du mange svar ang hva produsent gir DEG - men DU må gi mer til kunde ofte, da forbrukerkjøpsloven er ufravikelig.

 

Du har reklamasjonsrett på 2 år på alt som omfattes av forbrukerkjøpsloven (du som privatperson kjøper noe av et firma i Norge). Du har 5 års reklamasjonsrett på varer som er ment å leve lenger enn 2 år.

 

Nesten rett, 5 års reklamasjonsfrist på varer som er ment å vare VESENTLIG lengre enn 2 år. Ellers er hovedpunktene i innlegget ditt rett.

 

(Leif var her, 2 år, ikke 5..)

 

SÅ TIL SAKEN!!!!! DETTE ER DET DERE ALLE HOPPER OVER:

 

§ 15. Tingens egenskaper

 

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

 

Her fastslås det at når jeg feks kjøper en mobiltelefon, så burde mobiltelefonen fungere slik jeg vanligvis forventer ved kjøp av en mobil, altså at den skal fungere, ikke krasje osv, og helst fungere over lengre tid.

 

Jeg kjøper meg også en banan, og denne skal så også ha de egenskapene jeg forventer av en banan. Vi går videre.

§ 16. Mangel

 

Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

 

MANGEL = Det man har reklamasjonsRETT på om man er innenfor reklamasjonsFRISTEN (som er på 2 eller 5 år).

 

ERGO: Mobilen min slutter å fungere pga softwarefeil etter 2.5 år. Dette har jeg reklamasjonsrett på, fordi høyesterett har fastslått at softwarefeil og andre produksjonsfeil på mobiler som er 3-4 år eller YNGRE er MANGEL på telefonen. Om mobilen min hadde fått softwarefeil etter 4 år hadde jeg IKKE fått reparert den, da jeg ikke har reklamasjonsrett på dette selv om jeg erinnenfor den absolutte reklamasjonsFRISTEN (feil etter 4 år er ikke en mangel ifølge høyesterett).

 

Bananen min var grønn på innsiden når jeg kjøpte den, og dette er en mangel ved bananen. Jeg fikk byttet den inn i en ny - den nye bananen var PILLRÅTTEN etter 1.5 år, Og selv om jeg er innenfor 2 års reklamasjonsFRIST på bananen, så er ikke råtten banan etter 1.5 år en MANGEL ved produktet.

 

Dette her kan igjen overføres til batterier, ladere og annet tilbehør - er det en MANGEL ved produktet at et batteri har 20% av opprinnelig kapasitet etter 1.5 år? NEI sier forbrukertvistutvalget. Er det en mangel at det er helt DØDT etter 1.5 år? JA sier forbrukertvistutvalget.

 

Er dere med meg?

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Du er så langt på bærtur her at jeg ikke orker å diskutere det engang. Reklamasjonsfrist er ENTEN 2 eller 5 år. Ikke 6 måneder o.l. ikke "flere år". Det er den ABSOLUTTE reklamasjonsfrist. La meg også gjenta at dine avtaler med dine leverandører ikke er rettigheter du har igjennom forbrukerkjøpsloven - men er egenforhandla avtaler, eller tilsvarende rettigheter kjøpsloven gir deg. Disse er forskjellig fra de plikter du har å gi kunde, og derfor får du mange svar ang hva produsent gir DEG - men DU må gi mer til kunde ofte, da forbrukerkjøpsloven er ufravikelig.

 

Det var ikke det jeg mente.

 

Det jeg mente var å gi han et svar ifra hvordan det faktisk fungerer, ikke hva som loven sier bastant. Jeg er fult klar over at den er absolutt, men det er noe som man vil få problemer med å diskutere med en produsent. Ta et batteri til en laptop, å reklamere på det når det er gått 3 år er intet problem, saken blir laget og batteriet blir sent til verkstedet.

 

Så kommer svaret, og jeg har iallefall erfart at det ofte er avslag. Hvorfor? Jo, fordi de mener at dette batteriet er innenfor de vanlige krav man kan stille til et oppladbart batteri på 3 år. Kunden har reklamert, og det er ikke problemet. Problemet er at det ikke er funnet noen mangler ved produktet.

 

Kunden er såklart ikke enig da i hans øyne reklamasjonsrett = nytt batteri pga det er ennå ikke som nytt.

Endret av Stresset_Faen
Lenke til kommentar

Hva batteri til latop og mobil telefon angår så er min personelige mening at reklamasjonsretten bør være maks 2 år da dette er noe som er lett å skifte ut og ikke kan forventes å vare vesentlig lengre enn 2 år.

 

Men..... var borte i en veldig skremmende tilfelle av hele slitasjedel problematikken for en stund tilbake. Var da snakk om en oppladbar barbermaskin som ble reklamert på pga det at batterilevetiden hadde blitt strekt svekket siden produktet ble kjøpt.

Reklamasjonen ble så avvist pga det at leverandøren mente dette var en slittasjedel....

Personelig er jeg helt uenig i denne avgjørelsen da et integrert batteri ikke bør regnes som en slittasjedel, i alle fall ikke med tanke på at det ikke kan byttes uten at dette medfører stygge konsekvenser for en eventuell reklamasjon på et senere tidspunkt.

 

Hadde vært litt gøy med en tilbakemelding på dette.

 

Og ja dette gikk rett til forbrukerrådet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...