ostenxx Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Under nettverkstilkoblinger står det i lan- og høyhastighets internett at nettverkskabelen er koblet fra på den lokale tilkoblingen. Vet ikke hva jeg skal gjøre for å koble to pc'er med windows xp pro i nettverk jeg. Var på lan og da tok en av crewmedlemmene og tastet inn noe i kjør. Da var nettverket oppe og gikk med en gang. Er det noen som har peiling. Poitet er at vi vi overføre musikk fra en pc til en annen.... Hjelp, hjelp.... :oops: Lenke til kommentar
Chief Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Eh.. Har du koblet de fysisk sammen? Enten med en krysset TP kabel eller via en Hub/Switch?? Om du ikke har gjort dette så må du gjøre det først! Når det står at kabel er koblet fra, så betyr dette at kabel er koblet fra! Ellers så må du ha en ip adresse på hver av maskinene! Denne må tilhøre samme ip adresse gruppe, og ha samme subnetmaske! Du kan for å gjøre det enkelt kjøre klasse A og 10.0.0.x - der x er en verdi som varierer fra maskin til maskin! Du kan gjøre dette: WinXP: Høyreklikk på <Mine Nettverkssteder> velg egenskaper Finn en tilkobling som heter <lokal nettverkstilkobling> e.l. og høyreklikk på den og velg egeskaper Dobbelklikk på <Internetprotokoll TCP/IP> Velg å bruke følgende ip adresse: IP adresse: 10.0.0.1 (PC1) 10.0.0.2 (PC2) Subnetmaske: 255.255.255.0 Nå skal du ha en gyldig privat ip adresse som er i samme ip adresse gruppe på begge maskiner og har samme subnetmaske! Så må du velge samme arbeidsgruppe (for enkelhetsskyld). Høyreklikk på <Min Datamaskin> velg engeskaper Velg <Datamaskinnavn> Der kan du trykke en knapp for å endre maskinnavn og arbeidsgruppe eller domene! Finn på en arbeidsgruppe som du vil ha og endre denne til det samme på begge maskiner! Da er det bare å dele de filer du ønsker at den andre maskinen kan bruke! Da høyreklikker du på mappen du ønsker delt og velger deling... Skriv navn på det delte området! Så kan du gå inn på <Mine nettverkssteder> på den andre maskinen og finne det delte området der! Instillingene i andre operativssytemer kan variere fra dette! Men nå skal jeg gjøre noe annet så da må nesten en annen luring forklare deg dette! Lykke til! -Chief- Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 29. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2003 funker fortsatt ikke. kabelen er helt kurant så det kan ikke være den som er problemet. får fortsatt beskjed om at kabelen er koblet fra. er det noe annet jeg bør sjekke. bruker en nettverkskabel uten hub koblet mellom nettverkskortene direkte.... hjelp, hjelp,... Lenke til kommentar
Yoshy Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 funker fortsatt ikke. kabelen er helt kurant så det kan ikke være den som er problemet. får fortsatt beskjed om at kabelen er koblet fra. er det noe annet jeg bør sjekke. bruker en nettverkskabel uten hub koblet mellom nettverkskortene direkte.... hjelp, hjelp,... Er kabelen krysset ? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 funker fortsatt ikke. kabelen er helt kurant så det kan ikke være den som er problemet. får fortsatt beskjed om at kabelen er koblet fra. er det noe annet jeg bør sjekke. bruker en nettverkskabel uten hub koblet mellom nettverkskortene direkte.... hjelp, hjelp,... Odg det er en krysset kabel? Lenke til kommentar
webkong(l)en Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Hei. Jeg fikk også melding at kabel ikke var tilkoplet. Kjøpte en TP(krysset) kabel, og alt var i orden. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 29. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2003 hva mener dere med det? krysset? er bare en kabel fra det ene nettverkskortet til det andre that's it. ingen tegn til liv i det hele tatt... Lenke til kommentar
Yoshy Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 hva mener dere med det? krysset? er bare en kabel fra det ene nettverkskortet til det andre that's it. ingen tegn til liv i det hele tatt... Når man går fra nettverkskort til nettverkskort må man bruke en krysset kabel, ikke en vanlig kabel. Når man har hub/switch bruker man vanlige kabler Lenke til kommentar
agvg Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 hva mener dere med det? krysset? er bare en kabel fra det ene nettverkskortet til det andre that's it. ingen tegn til liv i det hele tatt... Du må vanligvis bruke en krysset kabel når du kobler på denne måten. Lenke til kommentar
webkong(l)en Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Med krysset mener jeg at ledningene ikke går direkte fra polene til den ene og rett over til den andre, men at polene "bytter plass" på kontakten i en ende. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 29. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2003 det var visst den "halvatas" kabelen ja. koblet jo til switch på lanet. men,men, skal kjøpe switch og flere kabler til neste helg. skal sette opp lan da. men jeg hper at det er non-krysset kabler jeg trenger da, eller...? plizzz gi meg tips til dette. skal få med 4 pc'er til lanet, alle med 1100 ethernet nettverkskort. vil ikke komme i en situasjon hvor jeg sitter med feile kabler da. svar mottas med takk.... Lenke til kommentar
Yoshy Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 det var visst den "halvatas" kabelen ja. koblet jo til switch på lanet. men,men, skal kjøpe switch og flere kabler til neste helg. skal sette opp lan da. men jeg hper at det er non-krysset kabler jeg trenger da, eller...? plizzz gi meg tips til dette. skal få med 4 pc'er til lanet, alle med 1100 ethernet nettverkskort. vil ikke komme i en situasjon hvor jeg sitter med feile kabler da. svar mottas med takk.... Når du bruker switch skal du ha vanlige ikke krysset kabler :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå