Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Vil inn på aksjemarkedet hva må til?

vargaz

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har sittet å fulgt børsen i noen uker nå og jeg vil prøve meg. Hva er det som kreves for å få handle? Ser det er flere som bruker nordnet, er dette gunstig? er det noe jeg bør være obs på? jeg er komplett nybegynner, finnes det noen guider her på forumet?

Jeg har lyst til å kjøpe XACT Derivat, ser det er det som er mest omsatt på nordnet og jeg har lest meg inn i hvordan de aksjene fungerer.

Dere som har drevet med dette en stund, hvordan får dere eventuelle fortjenester med på selvangivelsen? det skal vel være med en bit der skal det ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du skal trade er Nordnet helt ubrukelig.

En liten forklaring på din påstand blir satt stor pris på.

Etter en del år i aksjemarkedet og det siste halve året som daytrader kan jeg for enhver nybegynner anbefale nordnet. Enkelt og greit og i tillegg norges billigste. Dersom man med "trading" mener mange trades per dag (slik jeg driver med) er det ikke lenger optimalt. Da er det kun utenlandske meglere med lavere kostnader som gjelder. Sjekk ut interactivebrokers.com der du kan trade så godt som "alle" instrumenter. Svært billig også (eks: Kjøp for 100000 dollar i f.eks Goldman Sachs- kostnad: ca 10 dollar). Selv bruker jeg AMPfutures.com som kun er for å trade futures. Disse bruker egne programmer til å trade med.

Minstebeløp hos Nordnet er som det blir nevnt lik 0, men for å effektivt handle på børs må man ha nok til en børspost som koster fra 5-15000

Endret av andas
Lenke til kommentar
Hvis du skal trade er Nordnet helt ubrukelig.

En liten forklaring på din påstand blir satt stor pris på.

Sjekk ut interactivebrokers.com der du kan trade så godt som "alle" instrumenter.

Hvor trygg er du på pengene som du har hos dem?

Jeg ville vært trygg. De driver jo ikke med utlån, kun megling. IB er et engelsk limited selskap, så det er like sikkert som å ha penger i engelske banker (ikke sikkert det er så trygt :).

Selv har jeg en konto hos AMPFutures. Det kan sikkert for mange virke utrygt å ha penger på en konto i USA, men er i bunn og grunn trygt. Selvsagt kan man miste pengene der som alle steder ellers, men ser ikke risikoen der som veldig høy. Uansett i futuresmarkedet kan man få en bra giring (100x) så man trenger ikke så store summer på konto for å trade futures. Derfor har jeg aldri mer enn det jeg trenger for å trade slik jeg vil der inne. Resten blir overført til Norge (delvis pga av at jeg slipper å sitte på så mye valutarisiko)

Endret av andas
Lenke til kommentar
Tenkte på rundt en sånn 10 000 her i første omgang, vet ikke om dere mener det er lite men... høres ut for meg som at det er mye styr med dette og at det selvsagt er vanskelig. Kanskje er det like greit for meg å sette pengene mine i banken?

På lang sikt, og jeg regner med du er rimelig ung siden du er såpass aktiv her inne :) er det stor forskjell på høyrentekonto og aksjer. Historisk har aksjemarkedet gitt ca 5% mer enn høyrentekonto (siden 50-tallet). Er du langsiktig og kan leve med aksjemarkedets svingninger, slik som nå, vil du tjene mye på å gå inn i markedet på lang sikt.

Enkelt regnestykke:

Banksparing til antatt 8% rente for å gjøre regnestykket enkelt:

Sett inn 10000. [formel: 10000*(1+rente)^år]

Om 10 år: 21589

20 år: 46609

30 år: 100626

40 år: 217245

Aksjemarkedet til 13% rente. Risikofritt pluss riskiopremie.

10 år: 33945

20 år: 115230

30 år: 391158

40 år: 1327815

Om 40 år er du kanskje pensjonist. Er den ekstra millionen verdt den "ekstrabelastningen" det er å ta litt risiko. Det kan kun du svare på. rentesatsene kan selvsagt diskuteres, men vi har per nå ikke noe bedre enn historien å vise til :)

Og som du ser er ikke 10000 lite hvis du lar det vokse.

Vår kjære relativitetsteoriens fader sa: "Compound interest is the most powerful force in the universe"

Jeg gidder ikke nå, men legg til en realistisk sparing på 1000 kr i mnd (hvis du er i jobb - 500 som student) og bruk annuitetsformelen - søk på wiki, og du vil se hvor mye du realistisk kan sitte igjen med om noen år.

Endret av andas
Lenke til kommentar

Neinei, men tanken er vel uansett mer daytrading, kommer ikke til å sitte på noe for lenge tror jeg... det var egentlig disse XACT Derivat aksjene jeg tenkte på da, ser ut som at det går an å kjøre seg litt penger på det nå..

Ser det kan være lurt å ta en langsiktig sparing også slik ja, men vet ikke om jeg klarer "presset" i hode mitt.. blir jo veldig stresset av slik. Er bare 22 år ennå..

Endret av vargaz
Lenke til kommentar
Tror trådstarter vil sette pris på grunnen til din påstand og ikke bare en kommentar slengt ut i luften. Selv om trådstarter bare vet at du synes det er tragisk og ubrukelig.

Jeg liker ikke den grafiske løsningen . Det er kaotisk og fonter og farger er slik at det gir dårlig kontrast, og det mangler stop loss funksjoner for handel i USA, grafer fra Amex, det eneste som virker er å se tallene. Det er litt dårlig. Om jeg vil se på en aksje og vite hvordan kursene var de siste 20 årene virker ikke det heller. Men ei dame som ønsker meg velkommen når det starter opp, og jeg kan se hva Tormod Andreassen mener om markedet. Akkurat som om det er noe som bryr meg! Det er typisk. Mange unødvendige funksjoner som gjør at programmet ser kaotisk ut, mens de nødvendige funksjonene er ganske dårlige.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Neinei, men tanken er vel uansett mer daytrading, kommer ikke til å sitte på noe for lenge tror jeg... det var egentlig disse XACT Derivat aksjene jeg tenkte på da, ser ut som at det går an å kjøre seg litt penger på det nå..

Ser det kan være lurt å ta en langsiktig sparing også slik ja, men vet ikke om jeg klarer "presset" i hode mitt.. blir jo veldig stresset av slik. Er bare 22 år ennå..

Bra, kun 22. Da har du muligheten til å starte tidlig :) Jeg er ikke så mye eldre selv. Har en kompis som begynte å investere etter konfirmasjonen. NÅ 12 år senere har han 10 ganger så mye penger som andre studenter kun fra dette (han er sunnmøring, så han bruker ikke så mye heller :) )

Er du interessert i daytrading kan du gå inn på elitetrader.com som er et amerikansk forum. Svært mye info, men en del troll som trekker ned kvaliteten. Du finner nok ikke så mye om norske aksjer, men svært mye om ETFs som dette XACT Derivatene egentlig er. Ellers så kan jeg anbefale boken til Oddmund Grøtten (eller noe slikt): Aksjekjøp og daytrading, den startet jeg med etter å ha tapt en del tusen på den metoden som det ser ut som om du har tenkt å begynne med, magefølelse :)

Anbefaler på det varmeste å gå inn i markedet, men ikke uskodd. Les deg litt opp, og du vil lære (og kanskje tjene) mye.

Ser forresten at Elitetrader.com er nede for øyeblikket. Sjeldent...

Endret av andas
Lenke til kommentar
Tror trådstarter vil sette pris på grunnen til din påstand og ikke bare en kommentar slengt ut i luften. Selv om trådstarter bare vet at du synes det er tragisk og ubrukelig.

Jeg liker ikke den grafiske løsningen . Det er kaotisk og fonter og farger er slik at det gir dårlig kontrast, og det mangler stop loss funksjoner for handel i USA, grafer fra Amex, det eneste som virker er å se tallene. Det er litt dårlig. Om jeg vil se på en aksje og vite hvordan kursene var de siste 20 årene virker ikke det heller. Men ei dame som ønsker meg velkommen når det starter opp, og jeg kan se hva Tormod Andreassen mener om markedet. Akkurat som om det er noe som bryr meg! Det er typisk. Mange unødvendige funksjoner som gjør at programmet ser kaotisk ut, mens de nødvendige funksjonene er ganske dårlige.

Selv har jeg ikke brukt WinTrade så kan ikke uttale meg om dette. Uansett er det vel ikke dette en nybegynner starter med. Interactivebrokers.com har forresten en grei demoutgave av sin javaplattform som funker greit med charts og alt. Ampfutures for de som er interessert de fordelene futurestrading gir har også en demo av sin plattform Ninjatrader, som jeg er fornøyd med. Krever en del av PCen, men er nok ikke et problem for de fleste her inne. Laptopen kan nok slite hvis den ikke er ganske ny.

Lenke til kommentar
Dere som har drevet med dette en stund, hvordan får dere eventuelle fortjenester med på selvangivelsen? det skal vel være med en bit der skal det ikke?

Så forresten først nå denne siste delen av opprinnelig post.

Man får tilsendt en egen "aksjeselvangivelse" noen uker tidligere som man skal se igjennom at alt er korrekt. Så fører man bare vinn/tap inn på selvangivelsen. Merk at tap trekkes fra på skatten.

Endret av andas
Lenke til kommentar

Hehe, praktiskt med fratrekk på skatten ved tap da :p staten dekker litt tap, makan til samfunn...

Kanskje jeg burde se litt på elitetrader.com , men egentlig er jeg keen på å komme med i gang, ellers tror jeg ikke det blir noe.. jeg må bare få opp en konto slik at jeg bare kan begynne. Man kan vel ha kontoen oppe uten å gjøre noen kjøp, alt må bare være klart til den dagen jeg ønsker å kjøpe. Terskelen for å sette i gang blir raskt mindre om jeg vet at alt av det som må til er på plass, det er bare å fåreta kjøpet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...