Gå til innhold

Medienes publisering av skattelister på nett

Anbefalte innlegg

Kann de ikke heller sette opp ett system somgir beskjed til til X att Y har sett i skatte infoen din. Det blir vel gjort når en foretar kreditt sjekk. PÅ den måten vil kanskje snokete naboer bli holdt litt tilbake, mes folk som trenger og vite den infoen fint kan få den, og jornalister kan fortsatt skrive om folk som tjener umoralskt mye i forhold til hva dem gjør.

Det er kanskje ikke så dumt nei, høres egentlig ut som en grei løsning.

AtW

Og hvem skal lage disse statistikkene om yrrkesgruppa ikke vil det selv, og listene er hemmelig? la oss ta et konkret eksempel fra i år, banksjefer håver inn, selv om det går dårlig med bankene. Hvilken lønnsstatistikk er det du kan hente den informasjonen ut av?

AtW

Det rettferdiggjør fortsatt ikke at skatteopplysningene til hele folket er offentlige, eller at hele folket kan se hva banksjefene tjener. Hva skal privatpersoner med slik informasjon uansett, de får likevel ikke gjort noe med det om banksjefene håver inn penger.

Ikke på kort sikt, men på lengre sikt har jo befolkningen påvirkningskraft.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er enda en innskrenking på privatlivet.

Det blir ganske meningsløst å stole på folkets langsiktige påvirkningskraft. Vil man ha noe gjort måkonkrete tiltak til, vi kan ikke stole på at vi har tilrettelagt situasjonen så det ordner seg selv.

Lenke til kommentar

Det er enda en innskrenking på privatlivet.

Det blir ganske meningsløst å stole på folkets langsiktige påvirkningskraft. Vil man ha noe gjort måkonkrete tiltak til, vi kan ikke stole på at vi har tilrettelagt situasjonen så det ordner seg selv.

Hele vårt politiske system er jo basert på befolkningningens langsiktige påvirkningskraft.

Er det en innskrenkning av privatlivet at man får melding om noen undersøker økonomiske oppysninger om deg? Synes du det innskrenker privatlivet ditt at du får beskjed om noen kredittsjekker deg?

Lenke til kommentar

Det er en innskrenking på privatlivet mitt om de loggfører alle søk i skattelistene og sender et brev til naboen min om at jeg har sjekket skatteopplysningene hans. Ellers så bør alle få vite det hvis de blir etterforsket.

Alle får si sin stemme og påvirke systemet på lang sikt, men det er ikke et argument at vi skal ha offentlige skattelister for at folket skal avsløre banksjefer.

Lenke til kommentar

Jeg holdt på å spy da elevene drev å sjekka hva lærerne tjente på skolen! Har tydligvis ikke bedre å gjøer. Og når en elev tøffer seg ved at faren tjener så mye enn andre, haha! Jævli moro hvor latterlige enkelte er ja?! Jeg ler faen meg mens jeg skriver det, fordi det er skremmende latterlig :p. Fy faen, dette viser hvor forbanna liten nasjon vi er. Så forbanna opptatt av andre.

Lenke til kommentar
Det er en innskrenking på privatlivet mitt om de loggfører alle søk i skattelistene og sender et brev til naboen min om at jeg har sjekket skatteopplysningene hans. Ellers så bør alle få vite det hvis de blir etterforsket.

Alle får si sin stemme og påvirke systemet på lang sikt, men det er ikke et argument at vi skal ha offentlige skattelister for at folket skal avsløre banksjefer.

Selvsagt får man vite at den du sjekker får vite at du sjekket tallene til vedkommende. Jeg skjønner fortsatt ikke at det er noe innskrenking av privatlivet, hadde det vært en innskrenking av privatlivet om du måtte si ifra før du tok opp telefonsamtaler med folk? Jeg kan skjønne at du ikek ønsker at det er slik, men noen innskrenkning av privatlivet kan jeg ikke se at det er.

Hvorfor er ikke det et argument? Skattelistene gjør at man kan oppdage skjevheter i samfunnet, og påvirke dette om man ønsker.

AtW

Lenke til kommentar

Når skattelistene først er der tilgjengelig for alle og enhver vil jeg ha rett til å søke gjennom dem som jeg vil uten å bli overvåket.

Hvorfor er ikke det et argument? Skattelistene gjør at man kan oppdage skjevheter i samfunnet, og påvirke dette om man ønsker.

Men det er ikke det skattelistene brukes til av den alminnelige nordmannen. Og det må ikke være de som skal ha den oppgaven. Vi kan la offentlige instanser se etter disse skjevhetene.

Lenke til kommentar
Når skattelistene først er der tilgjengelig for alle og enhver vil jeg ha rett til å søke gjennom dem som jeg vil uten å bli overvåket.

Men det er ikke det skattelistene brukes til av den alminnelige nordmannen. Og det må ikke være de som skal ha den oppgaven. Vi kan la offentlige instanser se etter disse skjevhetene.

Som jeg har nevnt tidligere, offentlige instanser gjør jo ikke den jobben, og er ikke det å legge for mye makt i deres hender? Hva om det er de offentlige instansene som tjener "for mye"?

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor er det bedra att du får overvåke naboen en att han får vite at du driver og snoker i hans saker. Det er overvåking og snoking du driver med når du roter i skatte infoen til folk. Personlig syntes jeg det er en mye værre form for overvåking en att man skal få vite hvem som driver og leker 1984 nazzist med naboer og venner.

Lenke til kommentar

Nei, det er staten som overvåker og offentliggjør skattelistene, ikke jeg. Om jeg da tar meg friheten til å søke opp naboen trenger ikke han å vite det. Det ville krevd mye mer ressurser om vi skulle varslet alle som ble søkt opp hver gang skattelistene ble brukt.

Som jeg har nevnt tidligere, offentlige instanser gjør jo ikke den jobben, og er ikke det å legge for mye makt i deres hender? Hva om det er de offentlige instansene som tjener "for mye"?

Ingen andre kommer til å gjøre jobben, derfor trenger vi flere instanser til å passe på hverandre.

Lenke til kommentar

Ingen andre kommer til å gjøre jobben, derfor trenger vi flere instanser til å passe på hverandre.

Andre gjør jo den jobben i dag. Og hva skal den offentlige instansen gjøre? Sende ut pressemeldinger om at en gitt gruppe tjener mye?

AtW

Lenke til kommentar
Det enkleste hadde vært å avskaffe sosialismen, men slik blir det ikke med det første.

Hvem gjør jobben i dag? Den instansen skal passe på at banksjefer ikke tar pengene til bankkundene i krisesituasjoner.

Nok engang, det er ikke snakk om å avdekke ulovligheter, det er snakk om å avdekke skjevheter, for ulovligheter har man statlige etater.

Personlig er jeg ikke så opptatt av hva som er enklest, jeg er mer opptatt av hva som er best.

AtW

Lenke til kommentar

Da kan vi diskutere hvor mye det bør være lovlig for en bankmann å tjene.

Vi er i forskjellig oppfatning av hva som er enklest og best. For meg virker det enklest å publisere skattelistene på nettet og la livet gå videre og håpe på at noen sier ifra om han synes en banksjef tjener litt for mye.

Det er ikke rett at hele Norge skal måtte dele skatteopplysningene fordi noen er redd for at en banksjef tjener mye, selv om det ikke påvirker ens egen økonomi.

Lenke til kommentar
Da kan vi diskutere hvor mye det bør være lovlig for en bankmann å tjene.

Vi er i forskjellig oppfatning av hva som er enklest og best. For meg virker det enklest å publisere skattelistene på nettet og la livet gå videre og håpe på at noen sier ifra om han synes en banksjef tjener litt for mye.

Det er ikke rett at hele Norge skal måtte dele skatteopplysningene fordi noen er redd for at en banksjef tjener mye, selv om det ikke påvirker ens egen økonomi.

Mener du vi bør lovregulere en maksimal inntekt?

Ellers er det ikke bare banksjefer det er snakk om (som tidligere nevnt), og at andres økonomi ikke påvirker din egen er bare en seiglivet myte, vi har ikke evig med ressurser, mer ressurser til en person i et tidsintervall (som er lite nok til at verdens totale ressurser ikke endres nevneverdig) er mindre ressurser til noen andre.

AtW

Lenke til kommentar
Nei, jeg er ikke for noen lovregulering av inntekter. Men helt konkret, hva er en skjevhet? Hvilke yrkesgrupper, bortsett fra banksjefer, bør overvåkes?

Det påvirker ikke min økonomi at banksjefen tjener mye, så lenge han ikke bruker pengene jeg har investert i banken.

Det påvirker andres økonomi hva folk tjener jo, fordi man har en felles pott av ressurser å ta av. Ellers så er jo litt av poenget å ppdage skjevheter, dermed er det ikke noe poeng å sikte seg inn mot spesifike yrkesgrupper, da det vil avhenge helt av hvilke grupper som tjener for mye og for lite.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...