ATWindsor Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Det er fordi vi bor i et land der janteloven styrer på samme måte som Sharia-loven styrer i Iran. Dette er totalt idiotisk og unødvendig. Hvis formålet til sosialistene er å ta de rike eller hva det er de er ute etter bommer de stygt. Det eneste det i så fall fører til er større misunnelse og dårligere stemning blant kolleger f. eks. Ser over hodet ikke grunnen til at de publiseres. Tja, personlig ser jeg på klaging oer jantelovens eksistens som mer typisk norsk en janteloven i seg selv. Den brukes jo som påskudd for alt mulig. VIdere er det vel vesentlig flere enn sosialister som støtter publisering av listene. Spørsmålet er uansett i mine øyne todelt 1. Bør de publiseres på nett. 2 Bør informasjonen være offentlig? Svaret på 1. er et rungende ja, enten er det offentlig, ellers så er det ikke, er infoen definert som offentlig bør det være fullt lovlig å legge den på nett. Når det gjelder 2. er det et langt vanksligere spørsmål, nytteverdien blir jo noeskjult av medias sinnsyke fokus på ha ymse kjendiser tjener, men det har også denne gangen kommet fra samfunnmessig interessante ting fra listene som har blitt tatt opp i media, feks at banksjefer fortsatt håver inn. Det er en ulempe at det blir "snoking" av listepubliseringen, men den er ikke så fantastisk stor i mine øyne, og argumentet med identitetstyveri er i mine øyne ekstremt svakt, det er minst like lett å få til på andre vis. AtW Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Jeg synes det er fint redskap. Jeg kan bruke det til å ha en viss anelse om hva de jeg kjenner tjener. Jeg vet også ofte hva de jobber med og kan da se litt på hvor mye forskjellige yrkesgrupper tjener. Det er også litt morsomt å titte på forskjellige kjendiser å sehva de tjener. Hvorfor kan du ikke bare spørre de du kjenner om hvor mye de tjener, hvis det er så utrolig viktig for deg å vite? Folk flest ville funnet slike spørsmål ubehagelige, og trolig prøvd å unngå å svare på det. Dermed er denne snokingen du bedriver en måte å tilegne det informasjon om vennene dine som de normalt ikke ville ønske at du hadde. Grunnen til at de ikke vil svare, er fordi de tror at folk vil dømme dem på grunn av hvor mye de tjener. Hvis man sier at man tjener mye, skryter man og man føler seg mislykket om man tjener lite. Dette problemet eksisterer ikke over internett. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Folk dømmes pga hva og hvor mye de har. Dette skjer uavhengig av om du leser det på nettet, i avisen eller hører om det fra en bekjent. Man dømmes likevel. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Folk dømmes pga hva og hvor mye de har. Dette skjer uavhengig av om du leser det på nettet, i avisen eller hører om det fra en bekjent. Man dømmes likevel. Hvorfor skal du dømme folk etter hvor mye de tjener? Det gjør ihvertfall ikke jeg, fordi det er så mye annet jeg dømmer dem utifra. - Deres klestil - Deres holdning (hvordan de oppfører seg mot deg og andre) - Deres politiske interesser Ergo, hvor mye de tjener har ingenting å si. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Jeg dømmer ikke bevisst andre utifra skattelistene, men det er det så klart mange andre som gjør og det kan vi ikke direkte nekte dem. Det er utelukkende dette skattelistene brukes til av offentligheten. Det er alltid sladderblader og sladdernettsider som henger ut kjendiser om de blir sett på feil restaurant eller med feil person, men vi vil ikke gi dem enda et redskap til å forstyrre privatlivets fred. At du ikke bryr deg om at andre vet hva du har og tjener vet vi, men majoriteten synes det er ubehagelig at også denne delen av livet deres blottes for alle andre. Det er noe de tror og vet at er negativt, mer enn det er positivt. Og det er fullt mulig å diskutere skattelistene uten å henge ut enkeltpersoner. Derfor er det ingen grunn til at dette skal være så tilgjengelig for alt og alle. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Jeg dømmer ikke bevisst andre utifra skattelistene, men det er det så klart mange andre som gjør og det kan vi ikke direkte nekte dem. Det er utelukkende dette skattelistene brukes til av offentligheten. Det er alltid sladderblader og sladdernettsider som henger ut kjendiser om de blir sett på feil restaurant eller med feil person, men vi vil ikke gi dem enda et redskap til å forstyrre privatlivets fred.At du ikke bryr deg om at andre vet hva du har og tjener vet vi, men majoriteten synes det er ubehagelig at også denne delen av livet deres blottes for alle andre. Det er noe de tror og vet at er negativt, mer enn det er positivt. Og det er fullt mulig å diskutere skattelistene uten å henge ut enkeltpersoner. Derfor er det ingen grunn til at dette skal være så tilgjengelig for alt og alle. At det brukes mye til "sladder" er greit nok, at det utelukkende brukes til det er bare tull. Og synes majoriteten at det er ubehaglig? Personlig bryr jeg meg ikke, og de færreste jeg kjenner gjør det heller. AtW Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Hva er skattelistene brukt til ellers, så langt? Dette er tvang, enten man bryr seg eller ikke, man bør likevel ha friheten til å velge. Om ikke skatteopplysningene til hele Norge er på nettet er du likevel fri til å legge ut dine opplysninger selv. Hvorfor må du vite hva alle andre tjener, har og gir? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Hva er skattelistene brukt til ellers, så langt?Dette er tvang, enten man bryr seg eller ikke, man bør likevel ha friheten til å velge. Om ikke skatteopplysningene til hele Norge er på nettet er du likevel fri til å legge ut dine opplysninger selv. Hvorfor må du vite hva alle andre tjener, har og gir? Som jeg nevnte tidligere, blant annet til å sette fokus på hva enkelte grupperinger tjener (banksjefer i det eksemplet) AtW Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Som sivilperson har ikke du noen nytte av å vite det. Det er det staten som skal holde styr på, derfor bør informasjonen holdes igjen der. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Som sivilperson har ikke du noen nytte av å vite det. Det er det staten som skal holde styr på, derfor bør informasjonen holdes igjen der. Staten? Staten påpeker jo ikke skjevheter i hva folk tjener som gruppe, ser du for deg staten publisere på sine nettsider "banksjefer tjener ufortjent mye, selv når de gjør en dårlig jobb"? AtW Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Vi får heller stole på at skatten blir kontrollert av de offentlige instansene enn at vanlige folk skal få slik informasjon. De trenger den ikke og den misbrukes av media. Hvis noen har en god grunn til å få se skatteopplysningene til noen er det ingenting i veien for at de sender et brev og ber om den. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Vi får heller stole på at skatten blir kontrollert av de offentlige instansene enn at vanlige folk skal få slik informasjon. De trenger den ikke og den misbrukes av media. Hvis noen har en god grunn til å få se skatteopplysningene til noen er det ingenting i veien for at de sender et brev og ber om den. Skatten kontrolleres av de offentlige instansene, men det er kun i forhold til regleen, de jobber ikke med å hindre skjevheter i lønnsinntekter. Det er to helt forskjellige oppgaver. Og hva er "en god grunn" mener du? Eller skal hvem som helst som sender brav få de tilsendt? AtW Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 (endret) Hvis man mistenker at noen slurver eller at noe i systemet er feil eller uretmessig kan de be om å få se, eller be om at noen andre ser på dem. Men man skal ikke få se hva naboen, eller personer som Lene Alexandra, osv., tjener for så å henge dem ut. Det er heller ikke alle i Norge som er banksjefer. Endret 29. oktober 2008 av Zarac Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 (endret) Hvis man mistenker at noen slurver eller at noe i systemet er feil eller uretmessig kan de be om å få se, eller be om at noen andre ser på dem. Men man skal ikke få se hva naboen, eller personer som Lene Alexandra, osv., tjener for så å henge dem ut.Det er heller ikke alle i Norge som er banksjefer. Det er ingen uregelmessighet som sådan om lønnsinntektene er skeivfordelt i samfunnet. Jeg skjønner fortsatt ikke etter hvilke kriterier du mener disse opplysningen skal deles ut. Og det er ikke bare banksjefer som kan "ha godt av" et slikt søkelys, andre eksempler kan være at politikere tjener bra etter tiden på tinget, og at man derfor ikek trenger de gode pensjonene, at vaskehjelper tjener for dårlig, eller noe annet. AtW Endret 29. oktober 2008 av ATWindsor Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 ATWindsor: Man trenger ikke skattelister for å finne ut hvilke yrker som tjener bra eller dårlig - dette er i likhet med de fleste andre argumenter FOR å legge ut skattelistene et ganske tynt argument. Det fins statistikk over hva ulike yrkesgrupper tjener, og denne er langt mer pålitelig enn hva noen tilfeldige oppslag i skattelistene skulle tilsi. Det står jo heller ikke folks yrke i skattelistene, så du får ikke utført noe seriøst statistikk uansett. Dermed begrenses det til å plukke ut noen få personer du vet innehar et bestemt yrke, og utvalget blir derfor lite representativt. I det hele tatt en svært klønete framgangsmåte, sammenliknet med å kontakte fagforeninger eller andre organisasjoner som sitter på langt mer pålitelig opplysninger om lønn i forskjellige yrker. Kort og godt er det mer fornuftig å vite hva snittet av landets vaskehjelper tjener, i stedenfor bare naboen din som tilfeldigvis er vaskehjelp. Det er mange individuelle faktorer som påvirker lønn også, så om f.eks. en ungdom lurer på å utdanne seg innen et yrke, men usikker på om lønna er bra nok, så er det også i dette tilfelle en dårlig ide å slå opp en enkelt person på skattelista. Skattelista sier f.eks. ingenting om: - Hvor lang ansiennitet vedkommende har, og dette kan ha mye å si for lønna - Om vedkommende ikke jobber fulltid, og dermed kan tjene mye dårligere - Om vedkommende har annen inntekt ved siden, så "lønna" blir høyere, selv om den såklart ikke er det. Feilkildene er så mange i disse skattelistene, og jeg har selv opplevd folk som spør meg om jeg har tjent ditt og datt, etter de har søkt meg opp. Jeg gidder egentlig ikke å kommentere av prinsipp fordi jeg ikke kan fordra at folk snoker på denne måten. Men jeg svarer bare helt enkelt med: "LOL", fordi hverken inntekt eller formue er i nærheten av hva min reelle inntekt og formue er Lenke til kommentar
Stupedama Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Skjønner de som vil ha "privatlivet" sitt, men heeelt ærlig skjønner jeg ikke at det kan være så himla gæli som folk skal ha det til. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 ATWindsor: Man trenger ikke skattelister for å finne ut hvilke yrker som tjener bra eller dårlig - dette er i likhet med de fleste andre argumenter FOR å legge ut skattelistene et ganske tynt argument. Det fins statistikk over hva ulike yrkesgrupper tjener, og denne er langt mer pålitelig enn hva noen tilfeldige oppslag i skattelistene skulle tilsi. Det står jo heller ikke folks yrke i skattelistene, så du får ikke utført noe seriøst statistikk uansett. Dermed begrenses det til å plukke ut noen få personer du vet innehar et bestemt yrke, og utvalget blir derfor lite representativt. I det hele tatt en svært klønete framgangsmåte, sammenliknet med å kontakte fagforeninger eller andre organisasjoner som sitter på langt mer pålitelig opplysninger om lønn i forskjellige yrker. Og hvem skal lage disse statistikkene om yrrkesgruppa ikke vil det selv, og listene er hemmelig? la oss ta et konkret eksempel fra i år, banksjefer håver inn, selv om det går dårlig med bankene. Hvilken lønnsstatistikk er det du kan hente den informasjonen ut av? AtW Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Kann de ikke heller sette opp ett system somgir beskjed til til X att Y har sett i skatte infoen din. Det blir vel gjort når en foretar kreditt sjekk. PÅ den måten vil kanskje snokete naboer bli holdt litt tilbake, mes folk som trenger og vite den infoen fint kan få den, og jornalister kan fortsatt skrive om folk som tjener umoralskt mye i forhold til hva dem gjør. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Og hvem skal lage disse statistikkene om yrrkesgruppa ikke vil det selv, og listene er hemmelig? la oss ta et konkret eksempel fra i år, banksjefer håver inn, selv om det går dårlig med bankene. Hvilken lønnsstatistikk er det du kan hente den informasjonen ut av? AtW Det rettferdiggjør fortsatt ikke at skatteopplysningene til hele folket er offentlige, eller at hele folket kan se hva banksjefene tjener. Hva skal privatpersoner med slik informasjon uansett, de får likevel ikke gjort noe med det om banksjefene håver inn penger. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 (endret) Skattelistene er kanskje allment tilgjengelige på nett som ledd i en absurdlogikk som munner ut i en innbilt utjevning av et eller annet, men det at ens inntekt og skatt ligger der så alle kan se det er jo i seg selv et veldig sterkt incentiv for å lure med tallene. Endret 30. oktober 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå