Gå til innhold

Medienes publisering av skattelister på nett

Anbefalte innlegg

Siden den forrige posten ble stengt av en eller annen grunn, forsøker jeg meg med en ny.

Skattebetalerforeningen har laget et opprop mot medias publisering av skattelister på nett. På www.neitilskattelister.no inviteres folk til å skrive under på oppropet, som skal leveres til finansminister Kristin Halvorsen.

Skattebetalerforeningen presenterer sitt syn på skattelistene, og legger fram noen av argumentene FOR publisering av skattelister - og deres motsvar.

Norsk redaktørforening kaller det hele for "Donald Duck"-argumentasjon.

Hva synes du om at skattelistene legges ut på nettet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har ingenting med å skjule noe, det har med noe med å ha et privatliv. Andre folk har INGENTING med hva du tjener, skattelister på nett er noe tull. Skjønner egentlig ikke hvorfor det er slik. Det du tjener syns eg du skal ha rett til å ha for deg selv, uansett om det er 200.000 eller 2.000.000.

Lenke til kommentar
Har du noe å skjule hizzz?

Jeg har absolutt ingenting å skjule, jeg lar lønnsslippen ligge på pulten når jeg får den, og har ingen andre inntekter å skryte av ;-)

Men ta en titt på argumentene, Svedge. Det var det jeg ønsket debatt om...

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig så sjekke jeg familie,venner og bekjente når de årets skattelister kommer. Jeg er sikkert ikke den eneste. Det plager meg egentlig ikke det som står der. Min erfaring med skattelistene er at de ofte innholder feil hos personer,så det gjør ikke innholdet alltid troverdig uansett.

Lenke til kommentar

Skattelistene har "alltid" ligget ute i sine tre uker, men det må skilles mellom offentliggjøring/opplysning og publisering. Det er forskjell på å ha noen lister liggende på det lokale ligningskontoret/NAV-kontoret og å ha hele landets befolkning under sine fingerspisser. Strengt tatt trenger man ikke tilgang på slik informasjon og jeg kan lett tenke meg måter hvordan informasjonen kan (mis)brukes på ymse vis.

Uansett, historien viser at man tidligere har vist vilje til å kutte ned på denne retten til innsyn, slik som dette eksempelet fra 1971:

ligbokvp3.jpg

Endret av SindreKA
Lenke til kommentar

Kan remse opp en hel del negative sider med å publisere listene. Det største problemet med listene er at kriminelle bare kan bla opp alle med en viss inntekt eller formue, så vet de nøyaktig hvor de skal legge turen. Videre, så fører det til masse konflikter på arbeidsplasser når enkelte smålige folk får det for seg at en kollega tjener mer enn dem, noe som også ofte kan være en helt feilaktig tolkning av informasjonen i skattelisten. Finnes jo også en del tapere rundt omkring som driver å sender tiggerbrev til de rikeste i samfunnet basert på disse listene.

Det er vel egentlig mer interessant å snu på problemstillingen. Hva slags samfunsnytte tjener det å legge disse listene ut på nett som veier opp for alle ulempene?

*edit* Og da tenker jeg helt spesifikt på den digitale distribusjonen og massedistribusjon av listene. Den gamle ordningen med at det ligger et eksemplar av listene tilgjengelig på ligningskontoret i en 3-4 uker som loosere kan drive å bla i bryr jeg meg ikke så mye om.

Endret av hagfors
Lenke til kommentar

Det eneste positive jeg kommer på i farta med å offentliggjøre listen er att det er lettere for folk å oppdage om naboen er en skatte snylter. Sikkert lettere for staten og oppdage skatte snyltere via tytere.

Prsonlig vil jeg stoppe ofentliggjøringa. Liker ikke at folk kan snoke i mine saker. Vil de vite slikt for de spørre.

Lenke til kommentar

Det er fordi vi bor i et land der janteloven styrer på samme måte som Sharia-loven styrer i Iran. Dette er totalt idiotisk og unødvendig. Hvis formålet til sosialistene er å ta de rike eller hva det er de er ute etter bommer de stygt. Det eneste det i så fall fører til er større misunnelse og dårligere stemning blant kolleger f. eks.

Ser over hodet ikke grunnen til at de publiseres.

Lenke til kommentar

Tanken bak er opprinnelig god: innsyn, kamp mot korrupsjon, svart arbeid, mafiavirksomhet, skattesnyting, trygdesvindel, likt lønn for likt arbeid osv. men i praksis funker det ikke. Det er politiets jobb å bekjempe kriminalitet - ikke befolkningens - og det er neppe så veldig mange som fakker naboen på bakgrunn av den mangelfulle informasjonen på skattesøkene. Det er også en invasjon av privatlivet. Istedet synes jeg man på en arbeidsplass hvert år etter lønnsoppgjør burde sende liste til alle ansatte over hva alle de andre ansatte tjener, hva bedriften tar ut i profitt osv.

Lenke til kommentar

Min ydmyke mening er at skattelistene i alle fall bør holdes unna overskriftspressen. Måten disse blir lagt fram i tabloidaviser som VG, Dagbladet og Søndag Søndag har ingen ting å gjøre med åpenhet og kritisk debatt. Det er hevet over all tvil. Det at de skal tjene penger på det i tillegg ved å selge disse tjenestene pr. SMS og WAP er håpløst.

"Sjekk hva naboen og vennene dine tjener! Sjekk hva kongen og bikkja hans tjener!"

Om listene burde være unndratt offentligheten er jo litt annerledes. Jeg synes forsåvidt de kan ligge på www.skatteetaten.no, i en begrenset tid, og at man må logge seg inn der for å søke. Er det din rett å sjekke min inntekt, er det min rett å få vite om det. Synes jeg. Åpenhet fungerer begge veier.

Det at listene ligger i begrenset tid på skatteetaten, mens de GIS BORT til sladrepressen som lager underholdning av det, og som ikke har noen tidsbegrensning på det. Det høres veldig rart ut spør du meg. Høres ut som om en eller annen har gjort en dårlig jobb med den avgjørelsen.

Angående skattesnyltere og svindel; Dette blir feil måte å håndtere det problemet på.

Lenke til kommentar
Om listene burde være unndratt offentligheten er jo litt annerledes. Jeg synes forsåvidt de kan ligge på www.skatteetaten.no, i en begrenset tid, og at man må logge seg inn der for å søke. Er det din rett å sjekke min inntekt, er det min rett å få vite om det. Synes jeg. Åpenhet fungerer begge veier.

Den er jeg enig i. Hvis en absulutt skal snoke i andres saker så burde den krenkete parten absulutt få vite om hvem som det er som snuser en i baken.

Lenke til kommentar

Jeg ser på det som et overgrep. Neida, det er ikke meningen å krisemaksimere, og det har ikke noe å gjøre med høyre/venstreside. Joda, det finnes viktigere ting å bry seg om også. MEN: Det er likevel et overgrep, den informasjonen er privat og mine venner (og de som ikke er venner) har ingen naturrett til å få snoke i det. Pell dere vekk, slutt å grave i mitt liv og mine eiendeler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...