Gå til innhold

Pikselgaranti vs. reklamasjon

Anbefalte innlegg

Javel. Jeg har bestemt meg for ny flatskjerm: Samsung LE-37A656 (+ Samsung blu-ray bdp-1500).

Så går jeg naturligvis til prisguide.no og finner en billig nettbutikk, for eksempel Netshop.

Spørsmål: Slik jeg har forstått det tilbyr ikke nettbutikkene pikselgaranti for Samsungs TV-apparater. Hvor viktig er egentlig denne garantien?

Takker for svar! :)

Mathias

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sakt litt flåsete så er ikke pixelgarantien viktig i det hele tatt før du faktisk ender opp med en tv med pixelfeil. Så det du gjør hvis du kjøper fra Samsung Nordic er å betale mye penger hvis noe skulle skje. Nå vil det jo alltid vere slik at i de fleste tilfeller så vil du få en tv uten pixelfeil, men det kan skje. Poenget er vel om du er villig til å betale for den sikkerheten.

Når jeg kjøpte min Samsung tv så måtte jeg ha betalt mer enn 50% ekstra noe som vil si at du ved dine to neste tv kjøp fortsatt vil gå i pluss hvis du en av dem har pixelfeil og du velger å da kjøpe ny. Uansett så er det jo hvisse standarder på hvor mange pixelfeil en må akseptere og disse kan i noen tilfeller også fikses.

Pixelgarantien er forøvrig at Samsung Nordic garanterer at det ikke er noen pixelfeil på skjermen din.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

du kan bare kjøpe en skjerm på en av nettbutikkene billig. Om den har pikselfeil kan du benytte deg av angrefristen på 14 dager.

Lenke til kommentar
Hva er pixelgaranti?

En HD-ready skjerm består av ca. en million pixler, bildepunkter, mens en fullHD har ca. to millioner. Tradisjonelt har det vært vanskelig å produsere helt feilfrie LCD-skjermer hvor absolutt alle pixlene virker. Om en eller noen få av dem ikke virker, men synes som en ørliten svart prikk når du er en kvartmeter fra TV-en, har ikke dette vært reklamasjonsgrunn. Kun dersom mange piksler ikke virker, et felt med flere piksler inntil hverandre ikke virker, eller de defekte pikslene lyser intenst rødt, går dette utover bruksverdien av en TV til å se TV-bilder og film på. Da kan man reklamere.

En pikselgaranti kan være en tilleggsytelse fra selger, importør eller produsent, hvor de garanterer at alle pikslene skal virke, og at du kan få byttet eller reparert TV-en dersom en piksel ikke virker, selv om det ikke er noe en vanlig TV-seer ville lagt merke til som en feil.

Lenke til kommentar
du kan bare kjøpe en skjerm på en av nettbutikkene billig. Om den har pikselfeil kan du benytte deg av angrefristen på 14 dager.

Det er ikke bare å benytte seg av 14 dagers angrefrist hvis man tenker økonomi... Man må betale for returfrakten selv og på en tv via tollpost som de fleste nettbutikker bruker så kommer dette på mellom 1500,- og 2000,- kanskje noe å tenke på når man skal handle billig.... Jeg poster en link igjen for det er ikke bare null tolleranse ved pixelfeil som er fordelen ved å kjøpe en nordisk Samsung kontra et importprodukt fra Kina.

http://www.expert.no/content/content.aspx?tbcontentid=230

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Det er ikke bare å benytte seg av 14 dagers angrefrist hvis man tenker økonomi... Man må betale for returfrakten selv og på en tv via tollpost som de fleste nettbutikker bruker så kommer dette på mellom 1500,- og 2000,- kanskje noe å tenke på når man skal handle billig.... Jeg poster en link igjen for det er ikke bare null tolleranse ved pixelfeil som er fordelen ved å kjøpe en nordisk Samsung kontra et importprodukt fra Kina.

1500-2000??? For noe tull.

La oss si vi har en 42 tommer. veier sikkert ikke mer enn 59kg.

Prisen varierer da fra 250,- til 2072,- i vektklasse 40 - 59kg.

I vektklasse 36 - 39 vil den variere fra 236,- til 1529,-.

Dette deles opp i lokalsoner og soner. Soner strekker seg fra sone 1 til sone 25. Men i de fleste tilfeller vil du være langt ifra den høyeste prisen. Som et eksempel så regnes Kristiansand S til Oslo som Sone 6. Da vil du ha en pris på vektklasse 36 - 39 på 354,- og vektklasse 40 - 59 på 436,-.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Dette deles opp i lokalsoner og soner. Soner strekker seg fra sone 1 til sone 25. Men i de fleste tilfeller vil du være langt ifra den høyeste prisen. Som et eksempel så regnes Kristiansand S til Oslo som Sone 6. Da vil du ha en pris på vektklasse 36 - 39 på 354,- og vektklasse 40 - 59 på 436,-.

Vel du skriver mye uten om å komme med noe konkret.... Prisene varierer fra 250,- til 2072,- bla bla bla

Jeg har sendt en 42 tommer i retur til Sandefjord fra Oslo dette kom på drøye 1500,- med tollpost som nettbutikkene krever du skal bruke.

Jeg har sendt en 46 tommer til Sandefjord fra Oslo dette kom på litt over 1900,- og dette er fakta uansett hvordan du vil vri dine priser inn i soner og vektklasser.

Alt under 35 kilo kan sendes i retur via posten og da snakker vi helt andre priser men vær obs på mine to eksempler her for da dette gjelder deg som privatperson.

NB-Det er helt andre priser for privatpersoner kontra firma bare så dette er på det rene og ikke blandes i sammen.

Min 46 kom på 450,- i frakt fra Datakjeden i Sandefjord og returen for meg kom da alså på over 1900,- og de som ikke tror på dette "ring tollpost"

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Jeg har sendt en 42 tommer i retur til Sandefjord fra Oslo dette kom på drøye 1500,- med tollpost som nettbutikkene krever du skal bruke.

Kan nettbutikkene kreve at man benytter en bestemt speditør, dersom det er andre som får fram varen like sikkert men billigere? Så lenge det er kunden som skal betale returen når man bruker angrerett, bør det være kundens valg hvem man sender den med. Å pålegge å bruke en bestemt speditør, dersom denne ikke er billigst, virker som en sleip måte å gjøre kundene mindre lystne på å returnere varer de ikke er helt fornøyd med.

Lenke til kommentar

Kan nettbutikkene kreve at man benytter en bestemt speditør, dersom det er andre som får fram varen like sikkert men billigere? Så lenge det er kunden som skal betale returen når man bruker angrerett, bør det være kundens valg hvem man sender den med. Å pålegge å bruke en bestemt speditør, dersom denne ikke er billigst, virker som en sleip måte å gjøre kundene mindre lystne på å returnere varer de ikke er helt fornøyd med.

Vel det er i hverfall praksis for Datakjeden, Netshop,Komplett og Mpx og regner de andre følger samme regler. Men hvem evt er billige på retur og da med transport over 35 kilo?

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Vel du skriver mye uten om å komme med noe konkret.... Prisene varierer fra 250,- til 2072,- bla bla bla

Jeg har sendt en 46 tommer til Sandefjord fra Oslo dette kom på litt over 1900,- og dette er fakta uansett hvordan du vil vri dine priser inn i soner og vektklasser.

Alt under 35 kilo kan sendes i retur via posten og da snakker vi helt andre priser men vær obs på mine to eksempler her for da dette gjelder deg som privatperson.

NB-Det er helt andre priser for privatpersoner kontra firma bare så dette er på det rene og ikke blandes i sammen.

Min 46 kom på 450,- i frakt fra Datakjeden i Sandefjord og returen for meg kom da alså på over 1900,- og de som ikke tror på dette "ring tollpost"

Det er ikke "mine" priser, det er priser jeg har henter oss tollposts prisliste. Men prisene jeg har oppgitt er uten MVA men jeg skjønner allikavel ikke hvordan det kan koste så mye å sende noe fra sandefjord til oslo som etter prislista skal være sone 5.

http://www.tollpost.no/DLPL

Vel det er i hverfall praksis for Datakjeden, Netshop,Komplett og Mpx og regner de andre følger samme regler. Men hvem evt er billige på retur og da med transport over 35 kilo?

Posten tar ikke kolli under 35 kilo så da er vel tollpost eneste alternativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...