Gå til innhold

Studioblitz eller hotshoe

Anbefalte innlegg

Jeg skal skaffe meg blitzutstyr, og har fra før en Sb-800. Skyter med Nikon D200. Jeg er i tvil på om jeg skal kjøpe studiolamper eller om jeg skal kjøre hotshoe med 3 blitzer?

Her er alternativene:

- Hotshoe: 1 Sb-800 + 2 SB-600 + 3 softboxer

- 3 studiolamper: 2 softboxer + 1 paraply

- 2 studiolamper + 2 softboxer + 1 batteri slik at jeg kan bruke studiolampene ute

Jeg skal hovedsaklig ta fashionbilder, og da er kanskje studiolamper de beste? Men (selvsagt er det et men..) jeg er også veldig avhengig av muligheten til å ta med lyskilden ut, slik at jeg har bedre lys ute enn bare min SB-800 som jeg har fra før.

Hjelp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skaffet en Nikon SB-900 + Ezybox (60x60cm) i går og skal teste det ut til helga sammen med en lurvete årgangsparaply med SB-600. Vurdert større lamper men prøver denne løsningen først. Blir ikke noe fast sted å ta bilder inntil videre og greit å ha en kompakt løsning til å kunne ta med seg både inne og ute.

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar

Kraften i lampen styres av bruken din / behovene dine, men det er nok bedre å ta litt i og tenke fremover med en såpass investering. Jeg valgte 500Ws, og er veldig glad jeg ikke stoppet på 250Ws, som jeg vurderte innledningsvis.

Faktisk kunne jeg (senere) tenkt meg å supplere mine 2x500Ws med en 750Ws, og det sier jo litt om 110Ws "lekesettene" som selges bl.a. fra Sverige. De hadde ikke gjort meg tildfreds, spesielt ikke i lengden.

Lenke til kommentar

800W burde være minimum. Bruker endel av bowens sine Espirit set på jobb og med powerpacken så er de veldig treige, og klarer ikke å overstyre sola på en veldig solfylt dag med en softbox montert =)

Feks fotopia har vel noen på 750ish / 800ish som er ganske rimelige. Eller om du har mulighet til å bestille fra utlandet kan alienbees.com være ett veldig godt alternativ. God bang for buck der =)

Både jeg og devisor har Alien Bees feks.

Men skal du bare ha de i studio holder jo 500ish veldig godt =)

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale et sett som jeg nettopp har kjøpt, nemlig

Visico Excel 600+ Studiopakke (VC600DPKT)

VC3600kit.jpg

vc300sexkommanoll.jpg

Da får du 2 x 600w blitser, to store softbokser (80x100cm), og en praktisk transportveske.

De kan du kjøpe fra fotopia, men de er mye billigere hos Photax.se i Sverige. De kjører en kampanje på dem til 5 990 svenske kroner. De trekker fra svensk moms, og med frakt og norsk moms, kommer det på omtrent det samme i norske kroner.

Hvis du har tenkt å fotografere innendørs med kontroll over lysforholdene ellers, ville jeg kanskje i dag gått for 300w-pakken. Den skulle de få inn i slutten av oktober.

Bor du nær svenskegrensa kan de til og med sende pakken poste restante til et svensk postkontor i nærheten, og da slipper du unna med 99 kroner i frakt i stedet for 400,-

eitp

Endret av eitp
Lenke til kommentar

Har lurt på det samme som trådstarter og funnet ut at jeg gjerne kunne tenkt meg 2-3 skikkelige studio blitser. Har sett på tilbudene på Photax.se, og lurer fælt på om jeg trenger 600W, eller om 300W er nok. Fordelen med 300W pakken er jo at en får 3 blitser i stedet for bare 2 for kun 500 kr mer. Men softboxsene er litt mindre på den pakken, 60x90 cm mot 80x100 cm på 600W pakken.

Noen som har noen anbefalinger å komme med der, er 300W nok til innendørsbruk og er softboxer på på 60x90 store nok?

Lenke til kommentar

Kort anbefalt er det greiere å ha høy (nok) effekt for nærmeste fremtid. Man kan jo alltids jekke ned effekten, men max er og blir max.

En annen ting er at man bør nok kanskje ikke stupe i det med 3 lamper om man ikke vil smake på potensiell frustrasjon over høy lære/mestringsterskel.

Lenke til kommentar
Jeg har Elinchrom FX400 og BX400, og er MEGET fornøyd med dem. Hadde "billig 110" kit før, og det kan ikke sammenlignes.

Jeg ville ikke gått for lavere effekt enn det. Holder akkurat til mitt behov i studio.

Hvor lenge var du fornøyd med ditt "billig 110" kit etter du kjøpte det? ;)

Lenke til kommentar
Hvor lenge var du fornøyd med ditt "billig 110" kit etter du kjøpte det? ;)

I starten da jeg ikke brukte dem så mye var jeg stort sett fornøyd. Er jo bra å starte med, og for å se om stuidiofotografering er noe man vil fortsette med.

Det største problemet jeg hadde var at lysstyrken avtok etter hvert som blitzene ble varmere og varmere, og jeg måtte rett og slett justere blender på kamera for å kompensere.

Da jeg fikk de nye 400W'erne gikk det egentlig opp for meg at det virkelig ER forskjell på kvalitet og stabilitet. Eneste fordelen med 110W'erne var egentlig at de ikke hadde vifter som laget støy (men de burde jo hatt det)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...