arela Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Hjelper ikke hvor lett den er når bildene egentlig blir ødelagte da Det blir vel omtrent som når en bruker en fuzzpedal på en gitar, en ødelegger det opprinnelige signalet, men resultatet kan bli vel så bra. Kommer vel litt borti dette med smak og behag :-) Jeg ser jeg betalte 3800 med moms og frakt fra HKSupplies i januar. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Hjelper ikke hvor lett den er når bildene egentlig blir ødelagte da Det blir vel omtrent som når en bruker en fuzzpedal på en gitar, en ødelegger det opprinnelige signalet, men resultatet kan bli vel så bra. Kommer vel litt borti dette med smak og behag :-) Jeg ser jeg betalte 3800 med moms og frakt fra HKSupplies i januar. Det jeg mener er at en slik en må brukes med kløkt, og ikke noe man bruker som normalobjektiv... Bildene blir bra, men effekten er for spesiel til å brukes hele tiden.. Lenke til kommentar
cmi Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2008 Ga 5100kr, kommer jo ikke til og bruke det som et normal objektiv, det sier seg selv. Ødlegge bildene?? Noen kaller det også Olsen Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Jeg vil nok ikke si fiheye er et objektiv nr 2 jeg ville hatt med på tur om jeg hadde annet å velge mellom, da det ødelegger bilder som ikke er ment å bruke fisheye effekt på... Var i hovedsak en kommentar til: (den er jo ikke akkurat tung heller, så den burde vært med oftere) For det jeg mener er at man bruker denne til en spesiel ting, man tar ikke snap-shots å forventer å bygge ut porteføljen sin på det. Lenke til kommentar
cmi Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2008 Om du tar bilder med et fisheye som du mener ikke er beregnet til og bli tatt med et fisheye så er det du som har driti deg ut og ikke objektivet Om du vet motivet ikke "beregnet" for fisheye så driter man i og bruke den. Jeg skal ut og ta landskaps bilder i morra, og kommer ikke til og ta med meg noe annet en fisheye. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Om du tar bilder med et fisheye som du mener ikke er beregnet til og bli tatt med et fisheye så er det du som har driti deg ut og ikke objektivet Om du vet motivet ikke "beregnet" for fisheye så driter man i og bruke den. Jeg skal ut og ta landskaps bilder i morra, og kommer ikke til og ta med meg noe annet en fisheye. Du tar ikke med deg fishey på back-up kamera nr 2 på f.eks bryllup... Objektivet funker det, sålenge man bruker det rett... Lenke til kommentar
cmi Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2008 Jøss bruker du det virklig ikke til bryllup, det er pysete av deg Olsen. HEHE. bare tuller, nei sant det, man har forskjellige objektiver til forskjellige typer fotografering, det sier seg på en måte selv, tror dette funker bra til Landskaps fotografering. Lenke til kommentar
arela Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 (endret) Jeg vil nok ikke si fiheye er et objektiv nr 2 jeg ville hatt med på tur om jeg hadde annet å velge mellom, da det ødelegger bilder som ikke er ment å bruke fisheye effekt på... Skjønner hva du mener. En kan vel heller si at en hadde fått bedre resultat ved å brukeet annet objektiv, istedet for å si at en ødelegger bildet. edit - har faktisk sett bryllupsbilder tatt med fisheye - oppsiktsvekkende. Det var sikker ikke det eneste objektivet fotografen hadde. Endret 16. oktober 2008 av arela Lenke til kommentar
cmi Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2008 Mener og ha sett et sted et program som reverserer fisheye effekten på diverse objektiv, hvilket program er dette igjen? Lenke til kommentar
arela Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Nikon Capture NX for Nikon sine 10,5 og 16mm fisheye. For andre fisheye vet jeg ikke hva som funker. Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Mener og ha sett et sted et program som reverserer fisheye effekten på diverse objektiv, hvilket program er dette igjen? PTlens kan gjøre den jobben. http://epaperpress.com/ptlens/ Husker ikke helt om Bibble også kan gjøra det samme, men jeg tror det. Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Mener og ha sett et sted et program som reverserer fisheye effekten på diverse objektiv, hvilket program er dette igjen? Det er faktisk en tråd på photo.net angående det du spør om: De-fishing the 10.5 mm fisheye Som du ser er det langt flere alternativ en PTlens, men det ser ut til at PTlens gjør en god jobb. Etter det jeg kan huske er også motoren for objektivkorrigering i DXO basert på en eldre versjon av PTlens. Lenke til kommentar
cmi Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2008 Det var NX jeg tenkte på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå