Gå til innhold

Stairway to heaven - mysteriet?

Anbefalte innlegg

jeg synes det er noe mystisk med stairway to heaven av led zeppelin.

kritikerne sier at led zeppelin viste sin interresse for det okkulte og religiøse i plata, led zeppelin IV (4)

i denne er den mest berømte sangen deres, stairway to heaven.

teksten av denne sangen har jeg begynt å "tyde" om dere vil...første utdrag av teksten:

"theres a Lady who's sure, all that glitters is gold, and shes bying a stairway to heaven"

sammenligned med en del av sluttverset:

"there walk the lady we all know - who shines bright light and wants to show"

om vi tenker på religion i disse tekstdelene kommer jeg til følgende konklusjon:

forskerne sier at JESUS kan ha vært kvinne. at hun ikke var man, slik mange tror, men ei kvinne.

(theres a lady.....)

Jesus var en gavmild og snill person som kun ville godt (all that glitters is gold), som hadde sitt oppdrag på jorda for å komme til himmelen, til sin far. (and shes bying a stairway to heaven)

i gamle tegninger av jesus så er klærne hans hvite, og de stråler ofte mye lys.

i nær døden opplevelser så sies det at man møter en vegg av lys av glede, romantikk og lyst.

(who shines bright light and wants to show)

når han møter den døde skal han visstnok erklære hvilken religion som er sann og hvorfor.

(how everything still turns to gold)

kjør debatt! jeg er passe overbevist. de synger om kristendom, ivhertfall i en del av sangen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan legge til at det er 2 livsstiler man kan velge:

Ateisme eller tro

da kan jeg sammenligne denne uttalelsen med følgende tekst av stairway to heaven:

(yes there are two paths you can go by, but in the long run... theres still time to change the road you're on)

også imellom tekstene synger han "it makes me wonder" og "it really makes me wonder"

vel, er det noe mennesker lurer mye på, så er det nettopp tro og religion. we wonder..skjønner?

Lenke til kommentar

vel, for meg hørtes det ut som om noen hadde fiklet med lyden, noe var mer fremmhevet en det andre (satin?). Though, det kan være inbilning.

Det er like mye mumbo jumbo som:

koskos

Og bær med i minnet, Vemund er korka!

OG:

Forskjellen er: Dette er ikke spillt verken baklengs eller noe :p

Endret av Piratpjokken
Lenke til kommentar

kanskje jeg skal gjøre det..

edit:

Fra wikipedia, det kan da være tull og tøys, men jeg tror mer på dette:

The band itself has for the most part ignored such claims; for years the only comment came from Swan Song Records which issued the statement: "Our turntables only play in one direction—forwards". Led Zeppelin audio engineer Eddie Kramer confirmed this, calling the allegations "totally and utterly ridiculous. Why would they want to spend so much studio time doing something so dumb?"[34] Robert Plant expressed frustration with the accusations in an interview: "To me it's very sad, because 'Stairway to Heaven' was written with every best intention, and as far as reversing tapes and putting messages on the end, that's not my idea of making music."[35]

An informal experiment by scientist Simon Singh suggested that listeners only hear the message after prompting.[36] Others have pointed out that, if the backwards audio is analyzed, the contraction "there's" directly maps to the word "Satan". Since the band uses this to begin many sentences, this explains why it is at the end of sentences when played backward.[37]

Endret av Piratpjokken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...