Gå til innhold

Kaster bort min kristne tro...

Anbefalte innlegg

Man kan ikke se Gud på noen annen måte enn gjennom tro, det er gjennom troen på Jesus Kristus man blir frelst, troen på at Han lever og er Guds Sønn. Mennesker er stilt på valget mellom å tro på seg selv, eller å tro Gud. Det er derfor det er som ifølge Bibelen, dårskap for verden. Den som tar imot Jesus og Hans Ånd, vil merke den og man forandrer seg til Hans elskelige karaktertrekk. Alt som kreves er at man må ville det og tro at man vil bli forandret av Ham.

Da vil jeg spørre deg:

Hva om jeg foreksempel sa at jeg trodde på Harry Potter, at jeg og en hel skokk "raringer" hadde Harry Potter og hans uselviske måte å ofre seg til Voldemort som "tro" og jeg sier til deg at det er kun gjennom HAN (altså Potter) som du kan bli frelst og møte Humlesnurr, trollmanns guden i Galtvort. Alle som ikke vender om å tror på dette vil omgående forbli inne i søylen på spor 9 og 3/4 på stasjonen i evighet...

Dette er pr definisjon også dårskap i verdens øyne, men hva skiller selve budskapet? (Se bort i fra at bibelen ble skrevet for to tusen år siden...) Du tror dette du sier er noe hellig og nesten nytt, men for oss som faktisk har tenkt på begge sider av "gjerdet" er dette like dumt og påstått. Det er viktig å huske at alt som kan påståes uten bevis glatt kan avfeies uten bevis også!

Klarer du å se det menneske? Ser du likheten? Glem for et øyeblikk at du sntes dette er mega super hellig og blasfemien også videre, hva skiller det ene fra det andre syntes du?

Ikke stort som skiller skal jeg si deg! Begge deler er fremsagt uten fnugg av bevis for noe som helst, du må altså TRO for å se dette, men når du TROR på dette setter du også den menneskelige fornuften og rasjonell tankegang til side og det VET jeg for mye til å klare....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil bare at alle skal ha gjort seg opp sin egen mening, og ikke bare høre på hva alle andre sier, uten å undersøke nærmere selv. Alt for mange følger massene uten selv å ha backbone og en egen vurdering og erfaring å basere sine meninger på.

Ironien her er vel at de fleste ateister og agnostikere vet mer om bibelen, kristendom og kirkens historie enn de fleste kristne.

Lenke til kommentar
Jeg vil bare at alle skal ha gjort seg opp sin egen mening, og ikke bare høre på hva alle andre sier, uten å undersøke nærmere selv. Alt for mange følger massene uten selv å ha backbone og en egen vurdering og erfaring å basere sine meninger på.

Ironien her er vel at de fleste ateister og agnostikere vet mer om bibelen, kristendom og kirkens historie enn de fleste kristne.

Forskjellen mellom ateister og kristne angående kunnskap om bibelen og kirkens historie er at ateisene tar med alt i en større sammenheng.

De kristne vet gjerne mer om hva som står i biblen ordrett siden de leser den dag ut og dag inn. Jeg har gjort noen observasjoner angående hvordan Kristne som oftest bruker biblen.

Bibelen er jo indelt i bøker, kapitler og vers. Mye av dette er til en hviss grad uavhengig av hverandre og bibelen sier "litt om alt". Tendensen jeg har sett hos kristne er at de legger frem noe av bibel som argumentasjon for så å "sjule" noe annet som ikke samsvarer med det.

F eks kan jeg finne vers i bibelen som jeg gjorde i tidligere inlegg om skapelsen og argumentere at det er stikk motsatt av det vitenskapen sier. Det vil kristne reagere ulikt på.

1. De mener vitenskapen er feil og at bibel er rett

2. De mener vitenskapen er korrekt og at bibelen bare er en metafor for å forklare skapelsen enklere for underutviklete folk, en kristen sa til meg at folket i ørkenen ville sett ut som noen spørsmålstegn om Bibelen tok med Big Bang.

3. De mener vitenskapen er korrekt og at bibelen er unøyaktig/mangelfull eller feil akkurat på dette ene omeråde men at resten av boken er gull verdt.

4. De overser totalt argumentene og later som de ikke hørte/så det (sånn som Mennesket).

Det som er tilfelle er at noen deler av bibelen er allerede sterkt motargumentert med dagens vitenskap (feks den vitenskaplige skapelsen av universet og evolusjons teori) men alikevel holder mange kristne fremdeles boken kjær og troverdig.

Det er helt ulogisk at en bok som allerede er sterkt motargumentert av empiriske observasjoner på noen omeråder skal behandles som troverdig materiale.

Anta for enkelthetens skyld at bibelen kun inneholder 10 påstander og at det er hele boken

4 av disse påstandene er ikke-fysiske påstander som at gud eksisterer osv som ikke kan bevises og ikke motbevises. De resterende 6 påstandene kan bekreftes empirisk.

Det minste kravet en kan stille før den forkortete bibelen skal være troverdig er at samtlige av disse 6 påstandene samsvarer med empiriske observasjoner så kan en heller ta stilling til de restende 4 ubevisbare etter å ha vurdert det som faktisk kan bekreftes.

Bibelen klarer ikke å samsvare med alt det som kan bekreftes av vitenskap, som jeg allerede har vist til i tidligere inlegg.

La oss da si at 3 påstander i bibelen samsvarer med vitenskap ( feks at romerne hadde erobret Judea osv)

La oss si at 3 påstander i bibelen ikke samsvarer med vitenskap men burde (f eks skapelsen, evolusjon osv)

Det er da helt urimelig å anta at de resterende 4 ubevisbare påstandene stemmer til punkt og prikke når ikke en gang det som kan observeres stemmer. Med en antatt score på 3/6 (helt fiktive tall, sikkert lavere enn det også, men vil ikke spekulere uten å ha lest den) så er det ganske urimelig å antat at 4/4 av de uvbevisbare påstandene er korrekt. Vertfall for en som kjenner til sannsynlighet og forventningsverdi.

Her bruker kristne som sagt ulike taktikker for å takle disse hindringene som total ignorering, ro seg ut av det med snakk om metaforer o.l eller å hevde at alt det andre må stemme. Og gjerne det mest ekstreme, å hevde at alt vi har observert er feil og det er bare Gud som tester troen vår

Lenke til kommentar
Man kan ikke se Gud på noen annen måte enn gjennom tro

Det blir som å si at man må ta tunge narkotiske stoffer for å få tung narkorus. Det stemmer sikkert, men hverken tung narkorus eller blind tro er noe å strebe etter.

Mennesker er stilt på valget mellom å tro på seg selv, eller å tro Gud. Det er derfor det er som ifølge Bibelen, dårskap for verden.

Så: Å godta fakta er altså dårskap?

Den som tar imot Jesus og Hans Ånd, vil merke den og man forandrer seg til Hans elskelige karaktertrekk.

"Elskelige", som hat mot homofile og slikt?

Ateister tror ikke på det de ikke kan måle eller forstå.

Du tror at blind tro er bra. Jeg mener at blind tro er direkte ondt og farlig. I dette ligger også det faktum at VI IKKE VET ALT. Ateister må være ærlige nok til å innrømme det, og fortsette å søke etter fakta. Religiøse, derimot, slår seg til ro med sin irrasjonelle tro, og gidder ikke følge opp og bringe menneskeheten videre.

Lenke til kommentar

Det jeg mente med dette var heller at den som tror på Gud og har erfart Hans kraft og visdom, den ser Gud bakom alt. I historien, i sitt eget livs utvikling, osv. Den som ikke vil tro Gud, vil anstrenge seg alt en kan for å bortforklare hendelser. Om ikke lenge, ifølge Bibelen, vil ingen kunne se bort ifra at Gud er der. Allikevel vil de ikke vende seg til Ham

Både Gud og djevelen vil åpenbare sin makt, for begge kommer til å gripe inn i historien om ikke lenge. De fleste kommer, ifølge Bibelen, til å tro at det er Jesus Kristus som åpenbarer seg jorden (altså gående rundt), mens det i virkeligheten er djevelen i forkledning som forfører mennesker. Den sanne Jesus Kristus kommer til å åpenbare seg på himmelen sammen med myriader av engler, uten å røre bakken.

Og ifølge Bibelen, skal alle se dette.

Mark 13,26.27:

Da skal de se Menneskesønnen komme i skyene med stor makt og herlighet. Han skal sende ut englene og samle sine utvalgte fra de fire verdenshjørner, fra jordens ytterste grense til himmelens ytterste grense.

Åp 1,7:

Se, han kommer i skyene! Hvert øye skal se ham, også de som har gjennomboret ham, og alle jordens folk skal bryte ut i klagerop over ham.

Hvorfor vil folk klage over Ham når de ser Ham komme? Fordi de fleste ikke var forberedt på dette.

Lenke til kommentar
Mark 13,26.27:

Da skal de se Menneskesønnen komme i skyene med stor makt og herlighet. Han skal sende ut englene og samle sine utvalgte fra de fire verdenshjørner, fra jordens ytterste grense til himmelens ytterste grense.

Åp 1,7:

Se, han kommer i skyene! Hvert øye skal se ham, også de som har gjennomboret ham, og alle jordens folk skal bryte ut i klagerop over ham.

Hvorfor vil folk klage over Ham når de ser Ham komme? Fordi de fleste ikke var forberedt på dette.

Så vi har gått over til å sitere bibelvers?

Vel hvis det er det som skal til for å kunne argumentere med deg så er det null problem, selv om det er ytterst irriterende å måtte lete igjennom bibelen etter sitater til et seriøst argument.

For en gang skyld skal jeg sitere det nye testamentet.

Evangeliet etter Markus, 11:24

24 Derfor sier jeg dere: Alt det dere ber om i bønnene deres – tro at dere har fått det, og dere skal få det.

Evangeliet etter Matteus, 21:21-22

21 Jesus svarte dem: «Sannelig, jeg sier dere: Dersom dere har tro og ikke tviler, skal dere ikke bare kunne gjøre det som jeg gjorde med fikentreet. Også om dere sier til dette fjellet: 'Løft deg og kast deg i havet!' så skal det skje. 22 Og alt dere ber om i bønnene deres, skal dere få, når dere ber med tro.»

Så nå kan jeg ikke kritiseres for å ha sitert det gamle testamentet.

De fleste kristne jeg har diskutert med sier at grådige bønner eller bønner med mål om personlig vinning ikke blir svart, greit nok. Så hvorfor er det så mange sultende kristne i Afrika? Hvis man bor i en fattig del av verden og har store problemer med å skaffe seg mat og vann til seg selv og sin familie så burde det ikke ansees som egoistisk å be om mat og vann slik at deg selv og din familie kan overleve.

Kanskje Gud bare tester troen deres ved å la dem sulte? Eller kanskje han bare er for opptatt med å svare bønnene til vestlige kristne som ber om å ikke stryke på en skoleprøve.

Lenke til kommentar

Både Gud og djevelen vil åpenbare sin makt, for begge kommer til å gripe inn i historien om ikke lenge. De fleste kommer, ifølge Bibelen, til å tro at det er Jesus Kristus som åpenbarer seg jorden (altså gående rundt), mens det i virkeligheten er djevelen i forkledning som forfører mennesker. Den sanne Jesus Kristus kommer til å åpenbare seg på himmelen sammen med myriader av engler, uten å røre bakken.

Mark 13,26.27:

Åp 1,7:

Åp 1,7:

Ja skal innrømme at jeg hadde blitt rimelig overasket om jeg så ut vinduet og der var en svær mann i skyene som ville daske meg fordi jeg ikke trodde på han. Lurer på om det er nå snart, håper det er over jul en gang, er ganske travel med eksamener og ting frem til jul.

Tenk at Gud ikke vil ha meg fordi jeg ikke tror blindt på han. Håper noen av de andre gudene vil steppe inn å redde meg, ikke Odin, han tar kun de som dør i krig, noe jeg håper jeg slipper. Ikke Osiris siden jeg ikke blir mumifisert, ikke Hades siden jeg ikke kan betale for meg hos fergemannen. (ingen mynter i øynene ved graven her i gården), ikke vil hinduistenes guder ha meg, jeg har jo ikke merke i pannen. Ikke vil Allah ha meg, jeg spise jo svin. De aller fleste andre guder krever offer her og der, et par jomfruer og litt mat. Noe jeg ikke har sjenket de. Ser ikke ut som ender opp noen steder. De gir vel faen i en stakkars Ateist.

Lenke til kommentar

Mark 13,26.27:

Åp 1,7:

Åp 1,7:

Ja skal innrømme at jeg hadde blitt rimelig overasket om jeg så ut vinduet og der var en svær mann i skyene som ville daske meg fordi jeg ikke trodde på han. Lurer på om det er nå snart, håper det er over jul en gang, er ganske travel med eksamener og ting frem til jul.

Tenk at Gud ikke vil ha meg fordi jeg ikke tror blindt på han. Håper noen av de andre gudene vil steppe inn å redde meg, ikke Odin, han tar kun de som dør i krig, noe jeg håper jeg slipper. Ikke Osiris siden jeg ikke blir mumifisert, ikke Hades siden jeg ikke kan betale for meg hos fergemannen. (ingen mynter i øynene ved graven her i gården), ikke vil hinduistenes guder ha meg, jeg har jo ikke merke i pannen. Ikke vil Allah ha meg, jeg spise jo svin. De aller fleste andre guder krever offer her og der, et par jomfruer og litt mat. Noe jeg ikke har sjenket de. Ser ikke ut som ender opp noen steder. De gir vel faen i en stakkars Ateist.

Du får leve det virkelige liv, du får muligheten til å utforske jordens historie, og kanskje til og med være med på å forme fremtiden for jorden. Du får lov å søke etter uendelig lærdom og visdom om alle verdens hemmeligheter, istedefor å tro at det er en overnaturlig som har funnet på alt og som bestemmer alt! :)

Lenke til kommentar

Det finnes et alternativ. Du kan jo bli satanist.

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Filosofisk satanisme er stort sett ansett å ha blitt grunnlagt av Anton Szandor LaVey med hans stiftelse av Church of Satan i 1966. Denne typen satanisme er den eneste som er akseptert som en ekte og seriøs tro...

...Noen av syndene innen satanismen er dumhet, å uprovosert gå til angrep på noen og å ta noe som ikke er ditt. Mange av normene er like de ti bud, men uten innblanding av noen gud. Man skal ta ansvar for egne handlinger, ikke skylde på en gud eller en tro. Satanismen aksepterer alle former for seksuelle legninger, hvor alle parter er med på det. Voldtekt er noe satanismen tar stor avstand fra. Man skal vise kjærlighet for sine kjære og respektere de som fortjener respekt. Men hvis noen gjør deg eller noen av dine noe vondt skal man straffe dem...

...Man skal ikke føle skyld om man spiser mer enn nødvendig, er lat, er sint eller misunnelig.

Satanisme som moderne religion inneholder ingen dyrking av Satan som en Gud, ei er det heller ingen ofring av hverken dyr eller jomfruer involvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...