Gå til innhold

Kaster bort min kristne tro...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
visst enn skal ta til etterettning alt vrøvlet som iblandt blir kastet mot det kristne her på forumet, så er jo en hel gjeng her inne rasister da, eller?

Um Nei. Å kritisere en religion gjør deg ikke til en rasist og er det minst opplyste utsagnet jeg har lest på lenge.

Å kritisere en religion kan sammenlignes med å kritisere et politisk parti eller en økonomisk politikk. Dessverre er det mange troende som raskt stempler sine kritikere for å være forskjellsbehandlere eller "rasisiter". Ikke for å skuffe de troende, men vi lever i et samfunn med ytringsfrihet og intoleranse til kritikk er stikk i strid med Ytringsfrihet.

Lenke til kommentar
visst enn skal ta til etterettning alt vrøvlet som iblandt blir kastet mot det kristne her på forumet, så er jo en hel gjeng her inne rasister da, eller?

Um Nei. Å kritisere en religion gjør deg ikke til en rasist og er det minst opplyste utsagnet jeg har lest på lenge.

Å kritisere en religion kan sammenlignes med å kritisere et politisk parti eller en økonomisk politikk. Dessverre er det mange troende som raskt stempler sine kritikere for å være forskjellsbehandlere eller "rasisiter". Ikke for å skuffe de troende, men vi lever i et samfunn med ytringsfrihet og intoleranse til kritikk er stikk i strid med Ytringsfrihet.

Jepp vi er enige. Jeg sa det i ironi og enn paralell til at moderator bl.a slettet flere av mine innlegg etter at jeg satte spørsmålstegn med islam ,haha! Så dermed måtte jeg jo poengterte at visst våre innlegg blir slettet og blokkert og det som verre er pga. rasisme, ja hvorfor får da alle det andre holde på med å krittisere det kristne? Uten at det går under begrepet rasisme *latter haha* Det var det som var mitt poeng, og ditt også forsåvidt :)

Endret av lDF
Lenke til kommentar
Jeg lander nok trygt på ateisme, Jesus er Espen Askeladd.

Hva sa ateisten når han kom til helvete?.....

....."heeei saataaaan, slipp meg ut!! Jeg tror jo ikke på dette!!!!"

Feil...

Tipper det blir dette:

"Hey, her er det jo bare kule folk, party og kos, så kan hengehuene sitte der oppe og tilbe til de blir blå i trynet mens vi koser oss i varmen sammen med damer, pils, nakenbading og gode gamle Erik - eller hvem det nå er."

Og om det som er den riktige guden skulle komme til å bli sur på vår dødsstil, med tilhørende utsvevende festing, vellystige partnerbytter samt oseaner med syndig alkohol og saksøke oppdager han fort at han er i beit for advokater.

Så bæda :p

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det, det er jo umulig å bevise at gud finnes, så hvis jeg var deg ville jeg tatt et steg og spurt meg selv, hva er det kristendommen gir meg? Er jeg kristen fordi jeg er født og oppvokst kristent? Jeg vil anbefale deg å lese litt "ateistiske" omhandlinger om religion og så tenke selv over hva du mener er korrekt.

Lenke til kommentar

Hva sa den kristne når han ble reinkarnert som frosk?.....

....."heeei hva faen?, slipp meg ut!! Jeg tror jo ikke på dette!!!!"

Det funker den veien også ja :)

eller hva hvis du ikke kommer til Valhalla fordi du ikke døde i strid? hadde ikke det vært kjipt?

Hva hvis du blir tatt imot av Pluto istedet for Jesus? eller Anubis? uansett så er du ille ute!

Det som er litt kjipt med å være ateist, er at jeg aldri får sjansen til å si "HAH! Hva var det jeg sa?" :p

Så hvis jeg kommer til helvete skal jeg si "Høh, jeg tok feil gitt"

Hvis jeg kommer til himmelen skal jeg si "Hva faen..." som vel må være på sin plass.

Lenke til kommentar

Hva sa den kristne når han ble reinkarnert som frosk?.....

....."heeei hva faen?, slipp meg ut!! Jeg tror jo ikke på dette!!!!"

Det funker den veien også ja :)

eller hva hvis du ikke kommer til Valhalla fordi du ikke døde i strid? hadde ikke det vært kjipt?

Hva hvis du blir tatt imot av Pluto istedet for Jesus? eller Anubis? uansett så er du ille ute!

Det som er litt kjipt med å være ateist, er at jeg aldri får sjansen til å si "HAH! Hva var det jeg sa?" :p

Så hvis jeg kommer til helvete skal jeg si "Høh, jeg tok feil gitt"

Hvis jeg kommer til himmelen skal jeg si "Hva faen..." som vel må være på sin plass.

Et meget godt poeng du illustrerer her. Det finnes mange forskjellige relgioner, og hva gjør noen mer troverdig enn andre ! Jeg tror ikke at verken Kristendommen eller f eks egyptisk mytologi er overlegen hverandre i troverdighet. Om den kristne gud finnes så finnes også Pluto, Hel, Odin, Anubis osv osv.

Kan se det for meg den dagen jeg dør kommer det opp en hel tropp med guder, demoner, feer, valkyrier og sjakalhodete folk for å hente meg, og de bruker så lang tid på å krangle om hvor jeg skal plaseres i de ulike dødsrikene at jeg faktisk bare opphører å eksistere når de ikke klarer å bestemme seg ;).

Jeg har og ønsket å kunne få si Hah hva var det jeg sa ! til en troende når jeg er død, men etter mitt livsyn så kan ikke det skje.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Når jeg drar på kristne møter merker jeg ingenting. Jeg føler ikke at det er noe åndelig i luften slik som alle andre føler. Den kristne er totalt fraværende. Jeg føler at jeg er på kristne arrangementer bare for å være med venner. I bunn og grunn så er man der på grunn av troen sin. Jeg har VIRKELIG PRØVD OPPRIKTIG på å få noe tegn fra Gud hvis han virkelig finnes, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke merker noenting. Jeg bare jatter med alle andre når de synger, gråter eller hva det måtte være. Jeg har sagt til Gud: ”Vær så snill… kan du vise deg for meg…! Kan du gi meg et tegn hvis du finnes osv…” Jeg begynner å tvile sterkt på dette her. Jeg vurderer helt seriøst og kaste bort mitt kristne liv da dette gir meg null og niks.

Hvorfor merker ikke jeg Gud når jeg virkelig prøver? Hvor sannsynlig er det at Jesus GIKK på VANNET? Hvor sannsynlig er det at Gud skrudde på lyset? Kan dere overbevise meg, ellers går jeg bort fra min tro…

- En sterkt tvilende…

PS: Håper noen kristne svarer…

Hei!

Det du beskriver er katolsk sett kjent som "Sjelens dunkle mørke" altså et fravær av noen følelse av Guds nærvær. Bønn kjennes f.eks tungt, og man føler seg dum og at man ber til veggen, men det viktige er å forsette å be i disse tørre periodene, selv om man føler at det er feil. Tro kan ikke kun basere seg på følelser, da vil den gå til grunne ganske fort. Det er litt som om man skal skille seg når man ikke lenger er forelsket. Man er ikke en bedre kristen om man har store føleser, og gråter og roper hurra eller hva som helst, nei det er da troen er lett. Det er når den første følelsen forsvinner at vi må vise vår tro til Gud, selv når Han holder tilbake den positive følelsen.

Jeg vil anbefale deg å lese i "Introduction to the devout life" av St. Francis de Sales, den finnes kanskje på Norsk som "Philotea" Han tar for seg denne problemstillingen med hva man gjør når man føler seg som en hykkler osv. Anbefaler deg også selvfølgelig å ta deg en tur til en Katolsk messe, og kanskje snakke med en Katolsk Pater som kan gi litt mer personlige råd.

Lenke til kommentar
Det er litt som om man skal skille seg når man ikke lenger er forelsket.

Og her er du nok inne på den store greia hele tros begrepet henger på, for hvem er mer dedikerte enn nyfrelste mennesker? De lider av akkurat det samme som vi andre gjør når vi forelsker oss, de bytter bare en partner med jesus! Men de er forelsket i jesus og når den forelskelsen mister sin glans begyner du å se flausene du ikke så da du var forelsket.. For noen er disse flausene så store at de ikke lenger ønsker et partnerskap med jesus og slutter å tro på dette mens for andre holder det å møte likesinnede, en slags "swingers" klubb for religiøse, der de får påfyll i sin forelskelse og ikke lenger klarer å tolke flausene....

Og flausene er det mange av i religiøs tro. Det er ikke mye i bibelen som holder vann og dette vet de fleste kristne i dag, det er en flause, en feil, og det er derfor de troende "faser" den mer eller mindre ut og bruker kun deler av bibelen. Og fokuserer mer på forelskelsen de har med jesus. (Ofte lurt på hvor homofobien hos de kristne kommer fra og her har vi kanskje svaret? :) )

I dag vet vi bedre enn å tro på disse dogmene i den gamle boken og en del kristen har skjønt det i form av at de ikke lenger bruker hele bibelen, men deler av den, de delene de syntes de kan forsvare opp mot moralen i dagens samfunn. Hadde de tenk seg littegrann om hadde de forstått at det er samfunnet som gir dem den moralen de hevder å få fra bibelen og ikke omvendt, men det krever litt selv innsikt og litt kritisk tenkning og DET er ikke de religiøse gode på. I det hele tatt.

Så mitt råd til de som føler at de tviler litt er å se litt utenfor denne lille boksen de tror inneholder alt. Verden er så utrolig mye mer fasinerende og lærerik om en faktisk klarer å få av lokket på den lille boksen de kaller tro, så mye mer fantastisk og vakker uten denne hokus pokus fyren som de tror har skapt alt.

Kristen tro er, når alt kommer til alt, KUN en forelskelse i en figur som kalles jesus! Og har, når alt kommer til alt, ikke stort å gi til noen annet enn ignoranse og mistro til alt annet i verden pluss at den lager store "vi" og "dem" grupperinger....

Sånn jeg ser det vil alle som kaster vekk sin kristne tro bli beriket på langt flere områder enn en usel liten forelskelse en må besøke "swingers" klubber med likesinnede for å opprettholde.... (Jeg har ikke noe i mot swingers bare så det er sagt ;) )

EDIT: leif

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Hva sa den religiøse som døde: *ingen verdens ting*

Hva hadde den sagt dersom den kunne reflektert over livet i retrospekt: "Hmm, jeg ønsker jeg hadde konsentrert meg mer om folkene rundt meg, jordkloden vi lever på, forholdene mine som kunne vært bedre, engasjert meg i politikk, gjort mer ut av livet mitt og ikke brukt halve livet mitt i å snakke med en person jeg hadde ingen grunn til å tro var der untatt kanskje at det er mange som sier at han er der og vistnokk så blir jeg straffet helt grusomt hvis jeg ikke gjør det.

- Vi tror på Tannfeen fordi folk vi stoler på sier det, men så finner vi ut hvordan pengene kommer under puta eller i glasset.

- Vi tror på Julenissen fordi folk vi stoler på sier det, så finner vi ut hvordan pakkene kommer under treet.

- Vi tror på Gud fordi folk vi stoler på sier det, så finner vi ut hvordan verden virker gjennom vitenskap.

Barn finner opp grunner på hvordan ting fungerer. Når du spør dem hvorfor de tror det de tror, sier de: "Derfor det". Oversatt blir det: "Jeg tror det jeg tror fordi jeg har lyst!"

Overtro er barnslig. Voks opp og heller bruk livet ditt på ting du kan være sikker på. Hvis du smiler mer blir du gladere. Hvis du er hyggelig til folk er folk hyggeligere tilbake.

Hvis du bruker den samme tiden du bruker på gud til å se på verden rundt deg og tenke: Hvordan å gjøre mest mulig ut av det ene livet du med sikkerhet kan si du har? Hva kan jeg gjøre for å bidra med mitt her i verden mens jeg fremdeles kan tenke og bevege kroppen min rundt, oppleve det som finnes der ute av mennesker og natur, mysterier og vitenskap?

Hvis du gjør en innsats på grunnlag av de rett over, uten gud som grunn, men med fornuft og innsikt, så tror jeg livet blir en bedre opplevelse som en helhet.

Og vis du gjør dette, og i all usannsynlighet, gud finnes? Ja, da er han en djevel hvis han ikke slipper deg inn i himmelen når du sier god natt!

Endret av coRnflEks
Lenke til kommentar
Du sier selv at du har prøvd oppriktig prøvd å få tegn fra Gud, jeg synes det virker litt sært å prøve å få tegn. Du har ikke tilfeldigvis sett etter tegn? Det spiller veldig på at du om du henger deg veldig opp i noe, så legger du kanskje ikke merke til noe annet som egentlig er det du burde legge merke til.

Det som egentlig blir sagt her er at man kan finne opp et tegn fra "gud". Når man driver med det, vil man jo ALLTID finne noe. Du bare lurer deg selv. Hvis Gud er der ute, så får han sette fyr på tvn min. Gjør han ikke det finnes han ikke!

Lenke til kommentar
Hvis Gud er der ute, så får han sette fyr på tvn min. Gjør han ikke det finnes han ikke!

Hvis du leser i bibelen vil du snart oppdage at det klart og tydelig står at du IKKE skal utfordre gud, du skal bare tro på ham. Som Kjetil02 engang ble fortalt da han stilte spørsmål til de to som prøvde å omvende ham på gaten: Hvorfor må du stille så mange spørsmål, kan du ikke bare tro på gud?

:)

Hadde besøk i går av folk som kaster vekk sitt liv på sin kristne tro, nemlig jeovas vitner. Det gikk opp for meg allerede to setninger ut i samtalen at de fra JV rett og slett er for stupide og ignorante, de vet ikke en dritt utenom bibelen sin (og ikke bryr de seg om annet heller!!) , om noen andre ting enn gud. De har rett og slett ikke peiling på en dritt utenfor de stive bibel permene så jeg ga rett og slett opp hele "diskusjonen" da det hadde vært totalt bortkastet å forsøke å forklare dem selv noe så enkelt som hva måneskinn er for noe!!! Jeg fortalte dem på en pen måte at jeg hadde mitt nirvana med ateismen, som de stupide menneskene trodde var en gren av kristendommen, en annen religion!!!!! Herregud hvor DUM religiøs tro gjør enkelte!!! Jeg ble oppriktig forbløffet, for den ene av dem var faktisk i tyve årene og BURDE visst bedre, ihvertfall visst at ateisme IKKE er en annen gren av kristendommen og på toppen av det ble de fornærmet, nærmest støtt, da jeg forklarte dem at jeg ikke trodde på noen gud og at det var det ateisme var!!! Men også hun var kun et skall av ignoranse, helt tom inne i seg og når sant skal sies syntes jeg synd på disse menneskene, for de er så stupid ignorante at de ikke lenger er i stand til å tenke selv.. :(

"Kjærlighetens tro" er herved byttet ut med "stupiditetens tro"..... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Her jeg bor blir jeg bare plaget av ei gammel dame fra JV. Selv om hun kommer fra miljøet sitt er hun så morsom, jeg prøver alltid å provosere når hun vil pushe på meg jesusblader, så sier jeg at jeg foretrekker satan osv. Plutselig begynner hun å snakke om Armageddon, litt av ei dame! Men det er klart at intelligens ikke er en ettertraktet kvalitet i de kretser.

Lenke til kommentar
Her jeg bor blir jeg bare plaget av ei gammel dame fra JV. Selv om hun kommer fra miljøet sitt er hun så morsom, jeg prøver alltid å provosere når hun vil pushe på meg jesusblader, så sier jeg at jeg foretrekker satan osv. Plutselig begynner hun å snakke om Armageddon, litt av ei dame! Men det er klart at intelligens ikke er en ettertraktet kvalitet i de kretser.

Jeg tror det finnes en jehovas vitne sekt her jeg bor, for her reker de stadig rundt.

De fra JV åpner alltid med spørsmålet " Har du lyst å vite mer om sannheten og det rette" da svarer jeg alltid "Jeg kjenner den ultimate sannheten som bygger på fakta og logikk, ellers takk"

Da gir de fleste opp, om de fortsetter tar jeg en litt mer direkte en for å gi hintet med te-skje, som "Jeg tror ikke på eventyr"

Lenke til kommentar

Kor 3,18:

Ingen må narre seg selv! Hvis noen av dere regner seg som vis i denne verden, la ham da bli en dåre, så han kan bli virkelig vis. For denne verdens visdom er dårskap i Guds øyne.

Kor 1,21:

For da verden ikke brukte visdommen til å kjenne Gud i hans visdom, besluttet Gud å frelse dem som tror, ved den dårskap som vi forkynner. For jøder spør etter tegn, og grekere søker visdom, men vi forkynner en korsfestet Kristus. Han er en snublestein for jøder og dårskap for hedninger, men for dem som er kalt, både jøder og grekere, er Kristus Guds kraft og Guds visdom. For Guds dårskap er visere enn menneskene, og Guds svakhet er sterkere enn menneskene.

For jøder, som er en betegnelse for de allerede-troende, var Jesus en snublestein i den forstand at Han ikke var kongelig og spektakulær nok. I dag er det mange kristne som mister sin tro fordi de krever tegn, og ikke får dem.

For hedninger, som er betegnelse for de ikke-troende da og siden også, var og er hele vitnesbyrdet om Jesus Kristus dårskap. Fordi de ikke først tror og så ser, kjenner de verken Gud eller ser Ham.

Men jeg er stolt over å kunne være tilhenger av dette som er ansett som dårskap/dumhet i verdens øyne! Jeg er selv et vitne om at Jesus Kristus virker aktivt og alltid er trofast mot dem som oppriktig tror Ham (om så det tilsynelatende ikke virker slik) forbi ders egen fatteevne og logiske resonnement, samt de tar Ham for den Han utgir Seg å være: universets Skaper, Guds egen Sønn, Allmektig.

Jeg har erfaringen, det er jeg som har opplevd det. Og det er ikke bare meg, jeg vitner ikke i egen sak. Hvorfor er det da ikke flere som leter? Hvorfor blir mennesker ansett som gale når de forteller hva de selv har opplevd og ikke kan nekte for?

Det er ufattelig hvordan et menneske kan hevde at det han ikke ser og kjenner ikke eksisterer. Når man tenker over det, så er det ufattelig at noen mennesker blir ansett som dumme fordi de lever i tro på noe de ikke ser, nettopp fordi flesteparten ikke gjør dette.

Hvem har dessuten bestemt at alt det man ikke merker med sine begrensede 5 sanser ikke eksisterer?

Har det begrensede mennesket oversikten over kosmos? Er det vi som har skapt universet, har vi sett andre kloder og møtt andre vesener? Kjenner vi de mange forskjellige sider ved livet? Vil Gud la oss styre Ham? Skal mennesket danne regler og betingelser for å tro overfor en Allmektig Skaper? Gjør Han ikke som Han vil, når Han vil? Er det ikke Han som lager reglene?

Ja, om flere bare ville trå utenfor den komfortable, trygge sirkelen sin...! Om folk bare gadd å lete etter sannheten med livet uten fordommer, og ikke sitte likeglade og stolte over sin egen visdom og kunnskap. Det viser seg ofte å være de intellektuelle som er hardest i kampen mot Gud. Hva kommer dette av?

For noen er tingene ens alt en trenger, men hva gjør man når man mister alt man eier?

Til syvende og sist vil det vise seg at Bibelen er troverdig, ved Jesu gjenkomst i skyene, slik Bibelen beskriver det. For dem som først ser og så tror, er det tåpesnakk! Men for dem som først tror og så ser, er dette ufattelig, overmenneskelig visdom som kan knapt rommes i ord! Hvorfor blir vi ved med å tro? Fordi man siden ser at man trodde rett og at Gud griper inn!

Kun den som kaster seg ut i Jesu hender med lukkede øyne og full tillitt til Ham, skjønner hva jeg snakker om. For å bli en Jesu disippel og få del i kunnskapen og visdommen Hans, må man fornekte seg selv totalt.

Stolthet og ego er derfor det første som må brytes fullstendig ned. Dette er umulig for mennesker. Men for Gud er alt mulig. :)

Endret av Mennesket
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...