Gå til innhold

Min egen bokbutikk.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Som en 17 åring har jeg nå begynnt å tenke litt på fremtiden. Noe jeg virkelig kunne ha tenkt meg å gjøre resten av livet mitt er noe som å f. eks. drive min egen bokforhandler. Selvstendig næringsdrivende, fleksibel arbeidstid, ansettelse av folk jeg ønsker osv. Men er det virkelig bare "peaches and cream" eller er det noen negative sider ved dette jeg ikke ser?

 

Og et lite tilleggsspørsmål: Hvem kan jeg snakke med om hvor stort behov o.l. det er for slike forretninger i byer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Som en 17 åring har jeg nå begynnt å tenke litt på fremtiden. Noe jeg virkelig kunne ha tenkt meg å gjøre resten av livet mitt er noe som å f. eks. drive min egen bokforhandler. Selvstendig næringsdrivende, fleksibel arbeidstid, ansettelse av folk jeg ønsker osv. Men er det virkelig bare "peaches and cream" eller er det noen negative sider ved dette jeg ikke ser?

 

Og et lite tilleggsspørsmål: Hvem kan jeg snakke med om hvor stort behov o.l. det er for slike forretninger i byer?

 

Kjipt med en bokhandel hvor eieren har "fleksibel arbeidstid" da. I dag åpner vi 12, i morgen vet jeg ikke enda. hehe Neida. Noen negative sider er økonomisk usikkerhet og fleksibel arbeidstid (da den fort kan spise opp hele fritiden din for at det skal gå rundt) hvis du spør meg :p

Lenke til kommentar
Kjipt med en bokhandel hvor eieren har "fleksibel arbeidstid" da. I dag åpner vi 12, i morgen vet jeg ikke enda. hehe Neida. Noen negative sider er økonomisk usikkerhet og fleksibel arbeidstid (da den fort kan spise opp hele fritiden din for at det skal gå rundt) hvis du spør meg :p

 

Ja, det var ikke akkurat slik jeg tenkte å gjøre, men muligheten for at jeg kan gjøre slik er betryggende. Og dette med økonomisk usikkerhet. Om jeg får noen til å holde oversikt over økonomien er vel ikke det noe problem. Noen som har svar på "tilleggsspørsmålet"?

Lenke til kommentar

Selvom verdens beste regnskapsfører har oversikt over økonomien din er jo markedet i konstant endring, som vil si at det vil komme dårlige tider. I dårlige tider blir det tøft for små bedrifter og mange blir slått konkurs.... Var det jeg mente :p

Endret av Chaalex
Lenke til kommentar

Tenkte du som bokhandler i en spesiell nisje? Personlig så tror jeg at det er nok eneste muligheten hvis du skal få til noe slikt. Denne bransjen er sterkt preget av meget store aktører som kan tilby stort utvalg til gode priser. Som en enkelt bokhandler må du selv forhandle med forlagene om priser ol. og kommer neppe godt ut. Se i de store byene, hvor mange bokhandlere ser du som ikke er i en kjede?

 

Hvis du heller finner en nisje med en spesiell typer bøker som du tror det kan være marked for så kan du kanskje ha noe. Å selv åpne en egen bokhandel med vanlig bøker tror jeg er meget vanskelig og nesten håpløst i de store byene. Da må det i tilfelle være et sted som har marked men ingen bokhandel (altså et mindre sted).

 

Hvis "peaches and cream" er hardt arbeid, lange dager, dårlig råd (i alle fall i en lang startperiode) og håndtere ansatte (på godt og vondt) så er det det. Når (hvis) butikken går bra så kan du nok styre en del mer selv. Men husk også at det å være selvstendig næringsdrivende også innebærer at man er mye mer sårbar for svingninger i økonomien og har dårligere ordninger ved sykdom ol.

 

Beklager hvis jeg virker negativ, men dette er alt annet enn lett. Ingenting er umulig, men du må ha idé som skiller seg litt ut annet enn å selge vanlig bøker hvis dette skal bli til noe tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...