Gå til innhold

Ny bærbar PC fra 12k til 20k

regeli

Anbefalte innlegg

Er på jakt i disse dager etter en bra laptop.

God CPU, mye RAM, helst. 17" skjerm, litt god batteritid osv osv.

Prisklassen er satt mellom 12k og 20k.

Har sett på Dell XPS1730, men den virker stor, glossy (pianolakk med fett og drit) og for mye lys og tøys.

Nå er jeg ikke inne i laptop markedet men rekner med noen kan komme med noen råtips.

Takker for alle tips.

Endret av regeli
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs litt hva du skal bruke den til, men HP har noen 17" latitudepc'er som skal holde ganske lenge, og som har rimelig bra hardware. Men skal du ha en spillepc så ville jeg gå for en multicom kunshan m570+. Velg P9500 prosessoren som bruker lite strøm men yter godt, og kjør på med 8800M gtx, som visstnok skal bruke litt mindre strøm enn 9800gt. Denne får du også kun med DDR3 RAM, så denne er svinrask. Den holder også varmen borte med kraftige vifter, men den bråker litt. Skal du på skolen så trykker du inn knappen for silent mode. Tipper du får 2-2,5 timer med strømsparing og lett bruk. Med dellen som har kort i SLI så ryker alt på en time ca. Dessuten blir maskina veldig varm. Men den er fin den også, men med santarosaplattformen. M570 kjører montevina. Dessuten er 1900x1200 skjermene til multicom geniale. Lett valg spør du meg.

Lenke til kommentar

Det du sier får jo Dellen til og virke gammel, hehe.

Etter litt triksing, så kom PC fort på 18k. Men har lest en del om driver problemer, støy og unaturlig krasj. Er det meste fikset nå for tiden?

Støyer den mye når man surfer på nettet f.eks?

Endret av regeli
Lenke til kommentar

Maskinen støyer nok litt i overkant av hva som er nødvendig. Men trykker du inn knappen for silentmode, så blir det bra. Men blir maskina for varm så spinner viftene opp igjen.

Men sitter du på lesesal, så skrur du på strømsparer i tillegg, mindre sjanse for at ting blir for varme, og stor sjanse for at maskinen holder seg i silentmode. Husk at du får ikke i pose og sekk. Det er hestekrefter under panseret!

Lenke til kommentar

Det var kun WUXGA skjerm de ikke hadde på lager og et 9600 skjermkort. 1 til 2 ukers leveringstid. Det skal jeg overleve.

Bra support fra Multicom da jeg ringte. Fikk svar med en gang.

Hva er feilproseneten på denne type bærbar?

(Nabo hadde bærbar til 5k, vært på reperasjon 3 ganger på et år og det meste er byttet)

Lenke til kommentar

Hmmm, selger sa til meg at de ikke hadde grunnmodellen, men mulig hun ikke egentlig visste helt hva innkjøpsavdelingen hadde og ikke hadde. Jeg har jo bestilt med 1900x1200, så da meg vel vente litt jeg da.

Jeg har alltid uflaks, så her er det ikke snakk om noen feilprosent. Den er i såfall hundre hos meg. Er det den minste mulighet for at noe går galt i livet mitt, så går det galt... Hehe, en naturlov.

Nuvel, så er ille er det ikke.

Men fra spøk til revolver, jeg tror ikke feilprosenten her egentlig er noe forskjellig fra andre produsenter, eller merker, eller kall det hva du vil.

Tror dessuten at det er flere av typen "folk med litt peiling" som bestiller spesifiserbare laptops, mens de som ikke aner noen ting stort sett stikker på elkjøp og kjøper det første og beste.

(neida) Men jeg tror nok at det er enkelte som ikke oppdager feil like lett.

For eksempel så har samboeren min vært fornøyd med sin HP dv6525 som hun har hatt i et år. Den blir jo dritvarm, og vifta sitter nok litt løst inni maskina, men hun bryr seg ikke. Hun har heller ikke oppdaget at en av usbportene og hdmiuttaket ikke fungerer.. Skjønner?

Lenke til kommentar

Hehe, skjønner.

Denne typen bærbar er ganske custom made enn hva du kan gjøre normalt. På elkjøp osv. så har de enda Intel CPU med Santa Rosa + jeg orker ikke Media software, brenne software og masse "produsent" mas på en bærbar. Kjøper man en HP f.eks. så er det jo så mye software man ikke trenger.

Lenke til kommentar

Ja, de er ofte stappet med bloatware, og selv rimelig greie pc'er blir et seigt helvete og jobbe med.

Dessuten ligger det en recoveryparisjon på de fleste, om ikke alle, hp maskinene. Så hvis det ikke er gjort noen endringer så må du vel betale for å få tilsendt en clean versjon av os'et.

Setter du maskinen, ved hjelp av recoverypartisjonen, tilbake til fabrikkstandard - så får du jo da med alle forhåndsinnstallerte programmer. Deriblant HP quickplay, som er alt annet en et raskt mediaprogram. Deretter følger NIS osv...

Når det gjelder kunshan M570+, så har det vel ikke kommet noen biosoppdatering enda. Jeg vil kanskje tro at en oppdatering kanskje vil styre ned viftene et bittelite hakk. Den sliter ikke med varme på prosessor og gpu. Harddisken er det litt dårligere løsning på, men ikke i nærheten av hva man kan finne på andre maskiner.

Håper vi blir fornøyde.

Lenke til kommentar

Det er godt mulig denne quaden er hakket råere, enn den du ønsker å velge i en eventuell D901c. Derimot så kan jeg aldri tro den KNUSER den andre quaden.

Dernest er jo ikke skjermkortet i nærheten av 9800M gt og GTX, så jeg har strengt tatt lurt på hva Acer har tenkt på...? Men det er godt mulig den egentlig ikke er laget for spill - likevel synes jeg det er rart at en maskin med så god prosessor, får et middels bra skjermkort.

Den er jo tross alt perverst dyr.

Endret av bowardsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...