SUPERJANNE Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 dette måtte gjøres før bruk. hva er det, og hvorfor? Lenke til kommentar
cnil Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 formatere betyr det samme som på pc; at man sletter alt innhold og legger inn programvare på ny (hvet ikke om absolutt ALT blir slettet på mobilen, men i alle fall det meste) Lenke til kommentar
SUPERJANNE Skrevet 29. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2003 ok, men må det gjøres på hvert nytt minnekort? tenkte å kjøpe meg 128mb. Lenke til kommentar
cnil Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 nei, det ligger jo ikke noe inne på de når du får de nye... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Å legge inn ny programvare går ikke inn under betegnelsen "Formatere". Lenke til kommentar
SUPERJANNE Skrevet 29. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2003 det står i manualen til nokia: du må formatere minnekortet ved 1.gangsbruk. det gjorde jeg, å filmene som var i telefonen ble borte. så jeg må ikke formatere evt. nytt minnekort da? Lenke til kommentar
TrulsHE Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 ok, men må det gjøres på hvert nytt minnekort? tenkte å kjøpe meg 128mb. jeg trengte ikke å formatere mitt 128mb mmc kort. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 PCWN sier: "formatere: å initialisere en disk(ett) eller et annet lagringsmedium. Det er to ulike former for formatering: En lavnivå-formatering oppretter sporene på disk(ett)en og lagrer sektorinformasjon i disse sporene. Høynivå-formatering (som utføres med FORMAT-kommandoen i DOS/Windows) oppretter de ulike tabeller som operativsystemet bruker for å holde orden på de lagrede data. FORMAT-kommandoen utfører også en lavnivå-formatering på disketter, men kun høynivå på harddisker. Lavnivå-formatering av harddisker gjøres vanligvis på fabrikken, og må kun gjøres med diskleverandørens egne programmer for dette. Se filallokeringstabell." Lenke til kommentar
cnil Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 jmmk: selfølgelig ble filmene slettet, er det ikke det som er vitsen - å slette data? Lenke til kommentar
SUPERJANNE Skrevet 29. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2003 det viste ikke jeg! men det sto jo i boka at man måtte det før bruk! en annen ting: hvorfor blir bildene så små, sendt til epost? de ble store og fine med 6100??? Lenke til kommentar
dennis88 Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 det viste ikke jeg! men det sto jo i boka at man måtte det før bruk! en annen ting: hvorfor blir bildene så små, sendt til epost? de ble store og fine med 6100??? Det minnekortet som fulgte med er høyst sannsynlig formatert fra før av. Tviler på at videoene var der slik at du måtte slette de for å formatere... :wink: Lenke til kommentar
YBD Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Ordboken sier: formatere ~e´re v2 fastsette format el. (brev)oppstilling; i edb: gjøre (diskett) klar til bruk Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 formatere betyr det samme som på pc; at man sletter alt innhold og legger inn programvare på ny (hvet ikke om absolutt ALT blir slettet på mobilen, men i alle fall det meste) Formatering har ikke noe med installering av programvare å gjøre. Det byter heller ikke at man sletter data. En vanlig formatering sletter faktisk ikke noe som helst utenom minne addresserings tabellen. En low-level formatering sletter derimot alle data. Men slettingen er ikke hovedmålet, slettingen er bare en "bi-effekt" av at man oppretter sektorer på lagringsmediet. Ordlistedefinisjonen på å formatere (engelsk) er som følger: "To divide (a disk) into marked sectors so that it may store data." Noe som i mer "folkelige" ord betyr å opprette et filsystem. Dette er grunnen til at du må formatere minnekortet før du tar det i bruk. Sannsynligheten er der for at minnekortet er levert uten noe filsystem, og før du kan ta det i bruk er du nødt for å opprette et filsystem på kortet. Ellers klarer det ikke å lagre noe som helst. Dette var det samme med disketter i gode gamle dager, før de fleste leverandører etterhvert begynte å forhåndsformatere fat16 filsystemet på diskettene slik at de av oss som brukte dos slapp å formatere selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå