hissig_pannekake Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Hey Hva er reglene angående å skyte lerduer i naturen? Kan man bare finne seg et sted å kaste lerduer/skyte? Hva med skyte på blink med salongrifle? Er intr i å ta jegerprøven og komme igang med jakt, men lurer på hva man kan gjøre utenom jaktsesongen.. Bortsett fra å dra på skytebane... Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Leirduer er jo laget av leire, og er vel forsåvidt ikke noe direkte forurensende (bortsett fra det visuelle inntrykket med masse småbiter strødd omkring, og støyen når du skyter). Men du må nok enten holde deg på egen eiendom, eller få tillatelse fra grunneier. For skyting med rifle, som ikke gir like mye forsøpling, vil jeg med sunn fornuft si at det ikke er like viktig med tillatelse, så lenge stedet du har valgt er egnet (oversiktlig, sikker bakgrunn bak blinken, og en viss avstand fra folk med tanke på støyen), men det er bare min personlige mening.. Lovverket (hmm, hvilken lov kommer egentlig til anvendelse her? ) sier nok mest sannsynlig at du må ha grunneiers tillatelse da også. Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Må være på egen eiendom, eller ha tillatelse fra grunneier. Må være utenfor tettbebygd strøk. Må også ta sikkerhetsmessige hensyn som bakrund ol. og må heller ikke være til sjenanse for naboer. Lenke til kommentar
hissig_pannekake Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2008 Takk for svar! Jeg har vært med en kompis på lerduebane å skutt litt der, men hvordan er reglene for å skyte lerduer/blink med hagle/rifle når jeg ikke har jegerprøven? Men skyter sammen med han som har jegerprøven og eier våpnene? Er det tilatt i naturen eller kun på skytebane? Takk Lenke til kommentar
Liddell Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Tviler sterkt på du trenger jegerprøve for å skyte leirduer. Skyter selv ut over et vann inne i ødemarka, ingen som ser duene da Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 (endret) Tror faktisk det største problemet ditt i denne saken er at du selv må ha tillatelse til å bruke/låne våpenet, og det betyr igjen at du faktisk må ha tingene i orden for å kunne eie et våpen. (Låne våpenet vil si at du kunne ha eiet ett eget) Med mindre du er under 18 og over 16, da kan du kalle det jakttrening. Men i reglene står det da henvist til skytebane... Tror det er litt touchy! Ta en telefon til politiet! Det er ikke ulovlig å skyte leirduer i naturen så lenge du har lov av grunneieger. (Og det selvsagt ikke skjer i et byggefelt e.l) Eg har vært med å skutt leirduer på en gard som ligger i enden av et byggefelt, og ingen kan nekte deg det så lenge du har tillatelse av gr.eiger. At man må ha jegerprøven for å skyte leirduer er en sak, hadde blitt vanskelig å ta jegerprøven da Men for å bruke et våpen uten oppsyn er litt annerledes... Endret 17. oktober 2008 av Jotun Lenke til kommentar
hissig_pannekake Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2008 hørte med en inne på jaktavdelingen på XXL og han mente jeg kunne være med en som har jegerprøven/tillatelse til å eie våpen og skyte på lerduer sammen med han, under oppsyn. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Det kan du. De som tar jegerprøvekurs er jo på lerduebaner og skyter. Det greieste er jo å ta jegerprøven, så er du helt sikker. Det er ikke så veldig vanskelig, og koster et par-tre tusenlapper. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Hvis du har muligheten for det, så bør du kanskje ta jegerprøven ute på landet en plass. Det gjorde jeg, jeg kunne tatt den i Åsane (Bergen), og betalt 2000, men valgte å ta det i nabo-kommunen (Samnanger), og da kostet det bare 1000kr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå