Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvilket skattekort skal jeg velge?

SupremeX

Anbefalte innlegg

Heihei.

Har nå fått meg ny jobb, og skal i den forbindelse skaffe meg nytt skattekort. Hadde frikort tidligere i år som jeg har tjent ca. 39700kr på, så det er oppbrukt. Derfor lurer jeg på hvilket skattekort jeg skal ha? Kan jeg velge mellom tabell- og prosentkort, og hva skal jeg velge, og hvorfor? Hadde et skattekort i fjor på sommerjobben med 10% trekk (tjente ca. 20000kr), og fikk tilbake 1900kr på skatten i år. Skal man velge etter hvor mye man tjener, eller hva? Kommer til å ligge på noe mellom 10- og 15000kr i måneden, om det er relevant. 

Takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et tabellkort består av en tabell over en del månedsinntekter, med tilhørende skatt for hver inntekt. Dette betyr at du skatter forskjellig hver måned, om du tjener forskjellig hver måned. På den måten vil du alltid skatte det du skal, og ikke få baksmell – med mindre andre personlige økonomiske faktorer spiller inn.

Lenke til kommentar

Prosenttrekk er antagelig best siden du allerde har hatt en del skattefriinntekt, som nå må "gjøres opp for". Dersom du vet at du kommer til å tjene mer enn frikortet, bør du skaffe et riktig skattekort med en gang.

Det betyr at når du nå skal betale skatt, må du også trekkes slik at det tilsvarer den skatten du ikke har betalt på frikort-inntekten din. Dersom du har et greit bilde på hva du kommer til å tjene ut året, ville jeg skrevet en note til skatteetaten om at jeg ønsker prosentkort.

(En slik note har jeg alltid inkludert - og fått valget mitt godtatt).

Lenke til kommentar
Prosenttrekk er antagelig best siden du allerde har hatt en del skattefriinntekt, som nå må "gjøres opp for". Dersom du vet at du kommer til å tjene mer enn frikortet, bør du skaffe et riktig skattekort med en gang.

Dette stemte visst, ja. Ser ut som om det blir en trekkprosent på noe over 40% resten av dette året. Faen at jeg ikke visste dette da jeg ordnet det. Jaja, man kan ikke forutsi alt. :p

Lenke til kommentar
Det er klart, at dersom han regner med å tjene 60k, så vil det være dobbel skatteprosent i forhold til hva det ville vært om han sa fra med en gang, kontra å "bruke opp" frikortet først.

Regner med å tjene rundt 40-45k. Bestemoren til en kompis av meg jobber i skatteetaten, og jeg fikk henne til å fikse dette. Frikortet brukte jeg på en annen sesongjobb jeg hadde i vinter, og siden jeg begynte på universitetet i høst, så regna jeg ikke med å jobbe noe særlig før til neste år, men plutselig hadde jeg jobb likevel, så derfor ble det sånn. :)

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...