Gå til innhold

Hurtigkobling til stativ med skruefeste?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Takk for raskt svar.

Jeg trenger både plata som skal skrus på kameraet og låsemekanismen som skal være på stativet. Og ser at det heldigvis fins.

Skal tro hvor dyrt jeg må kjøpe til mitt lille SRL (Olympus E-520)?

Hvilken type kamera du har spiller ingen rolle,alle har standar gjengeinnfestning "M6 hvis jeg ikke tar helt feil".

Bare pass på at du får et system som passer sammen,fins omtrent like mange platetyper som fotografer :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er vel en mening med at jeg ikke har fått kjøpt meg hurtigkobling til mitt gamle stativ. (det skar seg jo da jeg la inn bestilling på amazon.com) For nå har jeg funnet ut at jeg vil være bedre tjent med et kulehode med hurtigkobling. Etter hva jeg forstår så vil det med et kulehode være lettere å stille kameraet i riktig vinkel uten å måtte ha hele stativet i vater.

Er det noen ulemper med kulehode?

Noen som har forslag til et kulehode med hurtigkobling og vater til en rimelig pris?

PS. Hadde tenkt å legge til noe med "kulehode" i overskriften, men det virker ikke som jeg har tilgang til å endre den?

Endret av væren
Lenke til kommentar

Hva slags stativ er det du har?

Kjøpte et Benro KS-1 kulehode for en stund siden, og er vedlig fornøyd med det.

Det har to skruer for å låse kula og en for å rotere. Hvis man løsner på en av de på kula kan man bevege kameraet rundt, men det er fortsatt endel motstand.

Noe av det lekreste er kulehodene til Really Right Stuff, men det koster deretter.

Hadde et Benro BH-2 fra før (som du kan få kjøpt billig), men denne har bare en spak for å løsne alt, noe som ikke er veldig kjekt om man vil ta panoramabilder f.eks.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Panoramabilder er morsomt, så det vil jeg gjerne ha mulighet til.

Jeg vet ikke hva slags stativ jeg har. Det er et aluminiumsstativ som det bare står ”Model 330 Made in Japan” på. Det kan ikke dreies horisontalt, bare vertikalt.

Lenke til kommentar
Hva slags stativ er det du har?

Kjøpte et Benro KS-1 kulehode for en stund siden, og er vedlig fornøyd med det.

Det har to skruer for å låse kula og en for å rotere. Hvis man løsner på en av de på kula kan man bevege kameraet rundt, men det er fortsatt endel motstand.

Noe av det lekreste er kulehodene til Really Right Stuff, men det koster deretter.

Hadde et Benro BH-2 fra før (som du kan få kjøpt billig), men denne har bare en spak for å løsne alt, noe som ikke er veldig kjekt om man vil ta panoramabilder f.eks.

Har følelsen av at med spaker så går det fortere og justere kameraet.

Hva synes du om og skru,ingen problemer med det ? skrur du bare en 1/4 omdreining,eller må du skru flere tørn?

Lenke til kommentar

Hva synes du om og skru,ingen problemer med det ? skrur du bare en 1/4 omdreining,eller må du skru flere tørn?

Skruene har like lang vandring som spaken, så det er ikke noe problem.

Det er ca. 1/4 på den ene skruen for at kula skal være "halv-løs", og så ca 1/4 på den andre for å få den helt løs.

Lenke til kommentar

Skruene har like lang vandring som spaken, så det er ikke noe problem.

Det er ca. 1/4 på den ene skruen for at kula skal være "halv-løs", og så ca 1/4 på den andre for å få den helt løs.

Du har rett,er jo gjenger på begge :blush:

Lenke til kommentar

Kan disse kulehodene festes på alle stativer? Jeg har arvet et gammelt aluminiumsstativ som er tungvint å bruke. Skulle gjerne vert lettere å skifte mellom horisontalt og vertikalt, og regner med at et kulehode vile ordne den "biffen"?

Lenke til kommentar
Hvilken type kamera du har spiller ingen rolle,alle har standar gjengeinnfestning "M6 hvis jeg ikke tar helt feil".

Du tar ikke helt feil med litt. Standard-gjengene på stativinnfesting er 1/4 tomme. Ikke så langt unna M6, men så mye at du nok får slark. Om du skal mekke stativ selv, så er det litt kronglete å få tak i tommes-skruer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kan det være et SLIK-stativ? De har ihvertfall en tripod som heter 330.

Takk for tipset. Men det er nok ikke det 330 jeg finner på nettet. Mitt er en eldre modell. :)

Blir forvirret av dette med forskjellige skruer/gjenger. Så vidt jeg kan se må jeg feste et evt. kulehode der hvor kameraet nå festes. Ser ikke at jeg kan skru av plata som kameraet skrus fast til. Men er det slik å oppfatte at kulehodet har en annen dimensjon på skruefestet som skal skrus på stativet enn den som passer til kameraet?

Hadde tenkt å få et kulehode med vater, men det ser ut til at de er større og dyrere. Kanskje bedre å kjøpe et vater til å ha i blitsskoen.

Har i mellomtiden kjøpt meg et billig stativ (Velbon DF 60) som får duge mens jeg leter etter beste og rimeligste løsning for det gamle, men mer stabile aluminiumsstativet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...